Gå til innhold

Underlivet etter å ha født, hva bør man akseptere og bare leve med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer sånn på om det er jeg som har totalt urealistiske forventninger til hvordan kropp og underliv er etter svangerskap og fødsel (med fødselsskade). Føler alle andre bare spretter tilbake i alle aktiviteter de gjorde før, null stress. De løper og styrer på. Da tenker jeg at de kan umulig slite så mye med underlivet som jeg gjør? Det er godt over 1 år siden fødsel og jeg føler underlivet blir verre, ikke bedre. Jeg går og kjenner på det hele tiden, at det er noe galt der nede. Og gynekologen sier bare at "det ser vanlig ut" og vil ikke sette diagnose engang.  Jeg tør ikke løpe (og fysioterapeuten min sier at man trenger jo egentlig ikke løpe, man kan jo bare gå litt fort🙄). Og jeg tror ikke jeg tør å få flere barn i tilfelle det blir mye verre, det er ille nok som det er. Selv om jeg egentlig ønsker meg flere barn. Og føler at folk ser på det som så trivielt med underlivsplager, er ikke så ille liksom, er verdt det for å få flere barn. Men det er så plagsomt! Jeg tenker på det hele tiden, gjorde jeg noe nå som ødela det enda mer? Jeg nøs uten å knipe godt nok, gikk det til helvete nå?

Er jeg helt koko? Går alle dere andre rundt med fine flotte uskadde underliv som ikke plager dere? Eller kjenner dere på det hver dag, dere bare bryr dere ikke så mye om det? Føler ikke jeg får noe klart svar av helsepersonell.

Hvor store endringer nedentil og hvor store plager bør man bare akseptere og rett og slett bare lære seg å leve med? 

Anonymkode: 42c26...b13

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært til fysioterapeut som har spesialisert seg på bekkenbunn, eller bare en vanlig? Finn deg en spesialist, gå privat hvis du ikke finner med offentlig støtte. Det fins hjelp å få, og du kan forsøke både elektrisk stimulering, vaginavekter eller bare få hjelp til å knipe riktig.

Ikke gi deg, og lykke til!

Anonymkode: bf172...fff

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke hva slags plager du sliter med så det er litt vanskelig å vite om du må "leve med det" eller om det kan fikses/diagnostiseres?

Anonymkode: 20303...31a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det konkrete problemet? Hvis det er inkontinens så finnes det heldigvis både fysioterapi og operasjon for å fikse det. Hilsen hun som ikke kunne holde urin under aktivitet. Ble operert for 11 år siden, nå kan jeg løpe, nyse og hoppe uten å ufrivillig få tømt blæra.

Anonymkode: d2837...a71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Underlivet var helt fint igjen etter ca 6 uker, nei, du skal ikke akseptere plager i underlivet hver dag. Hva er det som plager deg? Smerter ?

Anonymkode: 47fcc...60e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en fysioterapeut som har spesialisert seg på kvinnehelse og da spesielt bekkenbunn. Man skal ikke føle på at noe er feil, ha smerter eller ubehag. 

Minste min er snart 1 år, og jeg kan fint løpe, hoppe tau, hoppe på trampoline (bare ikke samtidig som jeg hoster/nyser), løfte tungt osv. Ingen ubehag eller smerter, annerledes enn før ja, men ikke noe som kjennes feil ut.

Anonymkode: f7a20...d4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du vært til fysioterapeut som har spesialisert seg på bekkenbunn, eller bare en vanlig? Finn deg en spesialist, gå privat hvis du ikke finner med offentlig støtte. Det fins hjelp å få, og du kan forsøke både elektrisk stimulering, vaginavekter eller bare få hjelp til å knipe riktig.

Ikke gi deg, og lykke til!

Anonymkode: bf172...fff

Ja, har det. Over 6mnd siden sist da, fikk da høre at jeg var blitt sterkere og at jeg måtte bare fortsette med knipetreningen og at jeg kunne begynne å trene. Men føler det har blitt verre siden da så skal dra tilbake og få en ny evaluering. Men følte det var litt samme problem der, det ser og kjennes ikke så ille ut når jeg ligger men jeg har jo plager.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver ikke hva slags plager du sliter med så det er litt vanskelig å vite om du må "leve med det" eller om det kan fikses/diagnostiseres?

Anonymkode: 20303...31a

Spørsmålet var litt generelt egentlig, hva forventer og aksepterer kvinner flest av skavanker etter fødsel? Synes kvinner flest at det er greit å lekke litt ved trampolinehopping, de fleste hopper jo ikke på trampoline hver dag?

Selv sliter jeg med å få tømt blæren skikkelig (men har ikke fått UVI av det ennå så da blåser helsepersonell i det), lekkasje ved nys (og sikkert løping men har ikke turt å løpe), kjenner konstant tyngde og utbuling av skjedeveggene, kjenner at livmortappen er mye lavere i skjeden enn før, kjenner smerte og ubehag i underlivet utover dagen. Og dårligere sex (men det ses i alle fall som et trivielt problem, er mitt inntrykk).

Kanskje er alt dette helt normalt? Bare sånt man må forvente at det er når man har fått barn?

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler en fysioterapeut som har spesialisert seg på kvinnehelse og da spesielt bekkenbunn. Man skal ikke føle på at noe er feil, ha smerter eller ubehag. 

Minste min er snart 1 år, og jeg kan fint løpe, hoppe tau, hoppe på trampoline (bare ikke samtidig som jeg hoster/nyser), løfte tungt osv. Ingen ubehag eller smerter, annerledes enn før ja, men ikke noe som kjennes feil ut.

Anonymkode: f7a20...d4c

Men hvordan da annerledes? Høres fantastisk ut å bare leve normalt uten å kjenne at underlivet er der så veldig hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til fastlegen/gynekolog og be om en vurdering ift fremfall av livmor.

Anonymkode: 1a3d2...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Mitt er som før, det tok ett års tid men etter det tenkte jeg ikke over at jeg hadde født.

Synes ikke du skal gi deg. Er det andre fysioterapeuter du kan kontakte? 

Anonymkode: 8ce28...c99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gå til fastlegen/gynekolog og be om en vurdering ift fremfall av livmor.

Anonymkode: 1a3d2...f2c

Jeg må gjøre det. Men er det så mye å gjøre med det? Hvor lavt i skjeden er det normalt å kjenne livmortappen egentlig?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt er som før, det tok ett års tid men etter det tenkte jeg ikke over at jeg hadde født.

Synes ikke du skal gi deg. Er det andre fysioterapeuter du kan kontakte? 

Anonymkode: 8ce28...c99

Ja, jeg må prøve igjen tror jeg. Åh, drømmer om å bare leve. Ikke tenke på underlivet for hver bevegelse jeg gjør, hver ting jeg løfter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, har det. Over 6mnd siden sist da, fikk da høre at jeg var blitt sterkere og at jeg måtte bare fortsette med knipetreningen og at jeg kunne begynne å trene. Men føler det har blitt verre siden da så skal dra tilbake og få en ny evaluering. Men følte det var litt samme problem der, det ser og kjennes ikke så ille ut når jeg ligger men jeg har jo plager.

Spørsmålet var litt generelt egentlig, hva forventer og aksepterer kvinner flest av skavanker etter fødsel? Synes kvinner flest at det er greit å lekke litt ved trampolinehopping, de fleste hopper jo ikke på trampoline hver dag?

Selv sliter jeg med å få tømt blæren skikkelig (men har ikke fått UVI av det ennå så da blåser helsepersonell i det), lekkasje ved nys (og sikkert løping men har ikke turt å løpe), kjenner konstant tyngde og utbuling av skjedeveggene, kjenner at livmortappen er mye lavere i skjeden enn før, kjenner smerte og ubehag i underlivet utover dagen. Og dårligere sex (men det ses i alle fall som et trivielt problem, er mitt inntrykk).

Kanskje er alt dette helt normalt? Bare sånt man må forvente at det er når man har fått barn?

Ts

Ingenting av dette er noe du skal akseptere eller leve med. Dra til ny gynekolog, gjerne mer spesialisert på fødselsskader. Du kan lese om livmorfremfall her, og se om det er noe du kjenner deg igjen i. Si til gynekologen at det er mye verre når du er oppreist, og gradvis verre utover dagen. 

https://sml.snl.no/livmorfremfall 

Anonymkode: d20d1...16b

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hvordan da annerledes? Høres fantastisk ut å bare leve normalt uten å kjenne at underlivet er der så veldig hele tiden.

Kan svare for min egen del, jeg har null vondt, lekker ikke og sex føles bedre enn før barn. Ett barn per nå. 

Jeg syntes ikke du skal slå deg til ro med at du skal måtte akseptere disse plagene! 

Endret av Charminia
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting av dette er noe du skal akseptere eller leve med. Dra til ny gynekolog, gjerne mer spesialisert på fødselsskader. Du kan lese om livmorfremfall her, og se om det er noe du kjenner deg igjen i. Si til gynekologen at det er mye verre når du er oppreist, og gradvis verre utover dagen. 

https://sml.snl.no/livmorfremfall 

Hvordan vet jeg hva gynekologen er god på? Eller altså, hvordan kommer jeg meg dit?

Oi, den artikkelen var jo litt dyster. Noen av symptomene stemmer absolutt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg må gjøre det. Men er det så mye å gjøre med det? Hvor lavt i skjeden er det normalt å kjenne livmortappen egentlig?

Ja, jeg må prøve igjen tror jeg. Åh, drømmer om å bare leve. Ikke tenke på underlivet for hver bevegelse jeg gjør, hver ting jeg løfter.

Livmorfremfall kan opereres. Det høres jo veldig ut som det du har, si til lege/gynekolog at du mistenker livmorfremfall og du trenger en skikkelig utredning på det. Og de må høre på det du sier om at det blir verre når du står, og utover dagen, og at du sliter med å få tisset, og ikke bare basere seg på hvordan det ser ut visuelt når du ligger. Slå litt i bordet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet jeg hva gynekologen er god på? Eller altså, hvordan kommer jeg meg dit?

Oi, den artikkelen var jo litt dyster. Noen av symptomene stemmer absolutt. 

Du kan starte med å spørre fastlegen din om han vet om noen som jobber med fødselsskader og be om henvisning dit. 

Eller så er andres erfaringer med hvilke gynekologer de fikk hjelp av et godt sted å fortsette, sjekk om det finnes f.eks. Facebookgrupper for kvinner med livmorfremfall eller fødselsskader. Ofte er det mye erfaringer og tips man kan sjekke ut videre på slike grupper, og ikke minst støtte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Livmorfremfall kan opereres. Det høres jo veldig ut som det du har, si til lege/gynekolog at du mistenker livmorfremfall og du trenger en skikkelig utredning på det. Og de må høre på det du sier om at det blir verre når du står, og utover dagen, og at du sliter med å få tisset, og ikke bare basere seg på hvordan det ser ut visuelt når du ligger. Slå litt i bordet. 

Takk! Vil de ikke bare si at det er ikke noe å gjøre før jeg er ferdig med å få barn? 😕

AnonymBruker
Skrevet

Inkontinens er ikke noe man bare skal akseptere som en bivirkning av fødsel helt uten videre.

Men dessverre får man lite oppfølging, og man må kreve å få hjelp.

Fysioterapi er et godt sted å starte. Kan være at dette er rent muskuløst, og at du kun trenger trening. Men kan hende det er annet som også er galt, som da gyn ikke har klart å få med seg. Da kan man oppsøke en annen lege, for å høre hva de tenker. 

Anonymkode: a375c...4fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...