Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en jente over 18 år. Tror jeg kan ha adhd mange av symptomene matcher. Lurte bare på hvordan er ADHD utredning. Tar det lang tid? Er det vanskelig å bli tatt på alvor hvis du har jente symptomene? Må du ha men familie/ nærperson med deg for å forklare din situasjon til psykologen eller holder med at du forklarer situasjonen? Hjalp det å få diagnosen? Hvis ja hva ble lettere, hvis nei hvorfor 

Anonymkode: 8863f...fac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok ha henvisning fra fastlegen, til en psykiater. Hvor lang tid det tar varierer, men jeg ble diagnosert på veldig kort tid. Opplevde å bli tatt på alvor og at jeg er kvinne kom ikke opp som tema i det hele tatt. Jeg var 30 når jeg oppdaget det og måtte ikke ha inn foreldre osv, men det kan hende at det er pga alderen min. Merker stor forskjell, og medisiner funker veldig bra. Så du må begynne med å bestille deg time til fastlege

Anonymkode: e9ca7...696

Skrevet

Jeg opplevde å bli tatt på alvor, og de var mer opptatt av utfordringene i hverdagen sånn i praksis, enn at jeg var kvinne og ikke hang i taklamper som barn. Jeg tror utredningen tok et par mnd eller noe(fordelte timeavtalene på annenhver uke pga jobb), og så begynte jeg på medisiner et par mnd senere pga ferieavvikling i helsevesenet.

Å forklare din situasjon gjør du nok best selv. Men du blir nok spurt om det er noen av dine nærmeste som kan svare på hvordan du var som barn, spesielt mellom 7 og 12 år. Helst en forelder og/eller lærer, men det viktigste er at det er noen som kjente deg godt i barndommen som kan svare med voksent blikk, hvis du skjønner?

Det hjalp meg på den måten at jeg nå vet at det er en grunn til at jeg er som jeg er. Det handler ikke om latskap og viljestyrke, like lite som at dårlig syn betyr at jeg dropper lesing fordi jeg har "vondt i viljen". Det gjør at jeg lettere kan finne ut hvordan jeg kan håndtere disse utfordringene. Briller korrigerer dårlig syn, medisin og strategier for det som medisinen ikke hjelper med vil øke min funksjonsevne.

Utover det går jo livet videre, og utfordringene forsvinner jo ikke fordi du nå vet hvorfor ting er sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...