Gå til innhold

Ritalin - mer orden??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som går, eller har gått på ritalin, og som IKKE var noe utpreget ordensmenneske før behandlingsstart; har du bedre orden etter at du startet på ritalin? Er det lettere å holde det ryddig rundt deg, huske saker og ting osv?

Har en time igjen hos psykiater, men alt taler for at jeg vil få diagnosen ADHD, og dermed utskrevet ritalin.

Anonymkode: 4e82d...7f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nja, det som funker best er å skrive lister og krysse av når ting er gjort 😅 Og gjøre ting med EN gang og prøve å ikke utsette.

Ritalin hjelper så jeg kommer i gang med og fullfører det jeg har planlagt..

Elevanse derimot.. da jeg gikk på dem var det ryddig og fint i huset men de hadde dessverre kjipe bivirkninger 😝

Anonymkode: 9ef69...c6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nja, det som funker best er å skrive lister og krysse av når ting er gjort 😅 Og gjøre ting med EN gang og prøve å ikke utsette.

Ritalin hjelper så jeg kommer i gang med og fullfører det jeg har planlagt..

Elevanse derimot.. da jeg gikk på dem var det ryddig og fint i huset men de hadde dessverre kjipe bivirkninger 😝

Ja, det jeg sliter med er nettopp å komme i gang, og vite hvilken ende jeg skal starte i. Nå kjører jeg en metode hvor jeg rydder 10 ting av gangen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det jeg sliter med er nettopp å komme i gang, og vite hvilken ende jeg skal starte i. Nå kjører jeg en metode hvor jeg rydder 10 ting av gangen.. 

Det hjalp ritalin godt mot synes jeg.. ble veldig fokusert 👍👍

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen automatikk i at huset plutselig blir ryddig nei.

Jeg er på ADHD medisiner nå. Først brukte jeg de bare på jobb, men når tar jeg de også i helger og på fritiden. Ambisjonene er jo at det skal bli ryddig også, men det krever fortsatt motivasjon og sånt. Og jeg blir ganske sliten etter en jobbeuke, så jeg har fortsatt ikke knekt den koden, men håper at jeg gjør det! At medisiner kan hjelpe, håper jeg også, men kanskje har det noe med at jeg aldri har vært flink med rydding. Noen med ADHD er derimot helt ekstreme på det. Jeg håper jeg blir flinkere etter hvert.. 

Anonymkode: 365a7...ff3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir helt klart mer fokusert og effektiv. Det er en grunn til at det på gata heter "speed". :)

Anonymkode: 71845...56f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke noen automatikk i at huset plutselig blir ryddig nei.

Jeg er på ADHD medisiner nå. Først brukte jeg de bare på jobb, men når tar jeg de også i helger og på fritiden. Ambisjonene er jo at det skal bli ryddig også, men det krever fortsatt motivasjon og sånt. Og jeg blir ganske sliten etter en jobbeuke, så jeg har fortsatt ikke knekt den koden, men håper at jeg gjør det! At medisiner kan hjelpe, håper jeg også, men kanskje har det noe med at jeg aldri har vært flink med rydding. Noen med ADHD er derimot helt ekstreme på det. Jeg håper jeg blir flinkere etter hvert.. 

Men tror du de er "ekstreme" på det pga medisiner? Eller er det personligheten? 

Jeg skjønner ikke hvordan ordensmennesker får til å ha alt på stell, tilsynelatende, så intuitivt.. Men jeg ser opp til dem for akkurat det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men tror du de er "ekstreme" på det pga medisiner? Eller er det personligheten? 

Jeg skjønner ikke hvordan ordensmennesker får til å ha alt på stell, tilsynelatende, så intuitivt.. Men jeg ser opp til dem for akkurat det.

Jeg tror nok det kommer av at de har en ekstrem intresse for det eller at det er viktig for dem. Kosthold f.eks er viktig for meg og jeg har veldig stålkontroll på det blant annet. Så jeg tror det kommer av interesser og hva man synes er viktig og motivasjon for det, ikke minst! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisin er alfa og omega for meg, men behovet kan endre seg over tid, og det er ikke sikkert den første medisinen man forsøker er den som hjelper. Jeg prøvde to ulike medisiner som ikke var riktig før den 3. hjalp. Medisin er ikke en mirakelkur, men for meg hjelper det VELDIG på konsentrasjon og oppmerksomhet, og evnen til normal døgnrytme. Jeg må spise til faste tider når jeg er medisinert, det er viktig for meg. 

kosthold er også viktig for meg. Jeg må holde meg unna koffein, også cola/Pepsi. I tillegg er det en den e-stoffer mennesker med adhd ikke bør ha for mye av (helst ingenting). Jeg husker ikke hva de heter, men selv holder jeg meg unna mat/godteri med veldig kunstige farger f.eks knall blå/grønn drikke eller godteri. De e-stoffene er som gift for mange med adhd. 

Anonymkode: d7585...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at akkurat det med å gå i gang med ryddingen, og faktisk huske hvor du skal legge noe når du kommer frem dit, blir litt lettere med enn uten medisin. Jeg sliter fremdeles med det å organisere ting, og det å gjøre meg helt ferdig. Det skal riktig nok sies at vi har egentlig alt for mange ting, og at ingen av oss egentlig er god på organisering. Dårlig kombinasjon!

Jeg har hørt mye på en lydbok som presenterer løsninger for oss med adhd. Hun foreslår å plassere ting der det brukes, og å prioritere fort gjort å sette på plass fremfor estetisk pent. Gjør det tilnærmet like lett å sette noe på plass som å slenge det fra seg/la det bli stående. Åpne søppelbøtter i nærheten av der søppel oftest samler seg, skittentøykurver på like strategiske steder, oppbevar sengetøy på soverommet det brukes på, åpen hylle ved dusjen til såpe, sjampo etc. På de få områdene jeg har testet systemet, fungerer det over lenger tid enn sånt som ser pent ut, men er omstendelig å gjøre.

Anonymkode: 0ac4f...e79

Skrevet

Stor forandring til det bedre. Dessverre ble jeg manisk og depressiv på en gang av Ritalin, men byttet til en annen type, og har fått orden på livet. 

AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (2 minutter siden):

Stor forandring til det bedre. Dessverre ble jeg manisk og depressiv på en gang av Ritalin, men byttet til en annen type, og har fått orden på livet. 

Hva bytta du til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...