AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Vi er nå i begynnelsen av 30-årene. Er i tenkeboksen, kikker litt etter et småbruk men det er ikke så mye som er aktuelt som har ligget til salgs. Det handler om beliggenhet, pris vs. stand på bygninger, potensiale for aktiviteter vi ønsker, sånne ting. Vi er dessuten i familieforøkelsesfasen så det er jo ganske travelt. Tenker at vi bør ikke være for gamle før vi eventuelt gir oss i kast med gårdsdrømmen, det er jo MYE arbeid og man vil jo ha mange år til å gjøre det på og leve med fruktene av det. Samtidig så er vi litt forsiktige med å investere for mye i huset vi bor i når, for vi får ikke de pengene igjen om vi selger, forbedringer er mest for egen trivsel. Skal vi bo her 7-10 år til så er det kanskje verdt det, skal vi kjøpe gård innen 5 år er det nok ikke verdt å spytte inn masse. Så vi er i en litt sånn limbo her. Ikke helt rotfestet, usikre på hva vi vil og hvor vi er om 5-10-20 år. På noen måter hadde det vært godt å gi opp drømmen, slå oss til ro her og utnyttet huset og tomta vi har best mulig. Men tomta er ikke så stor og det er mange ting vi ikke kan gjøre her, for eksempel holde husdyr. Anonymkode: bded8...598
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Kommer ann på helsa og hvor mye penger dere har til uventa utgifter. Anonymkode: 25a7c...c07
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Det er vanlig for mange i 30-årene å legge mye tid og penger i å oppgradere bolig. Jeg tenker at dersom man ikke har kommet i gang innen 50-60 er man for sent ute. En 70åring kan ikke forventes å gjøre all jobben et småbruk medfører. Anonymkode: 6fbc1...6d7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 God helse og romslig økonomi er det viktigste. Har dere så god økonomi at dere kan sette bort alt av vedlikehold og reparasjoner eller nyoppføringer så er ikke alder noen hindring. Anonymkode: 853f8...b5c 3 1
Portia Catonis Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 (endret) Her gjelder det vel som med det meste annet: Det er aldri for sent😉. Ikke så lenge man har helsa i behold. Drømmer litt om småbruk selv, men det lar seg ikke gjøre på nåværende tidspunkt pga jobbsituasjon. Tenker at jeg ikke har det travelt, kan kjøpe når jeg blir pensjonist om det så er om å gjøre… Skal uansett ikke ha noe stor drift, bare noen høner, hester og hunder. Det viktigste er i grunn at man har stødig nok økonomi til å sette det i stand, hvis man tenker å kjøpe en gammel rønne. Endret 24. juli 2022 av Portia Catonis 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 Det å leve av eget småbruk tror jeg er litt vell optimistisk, storbønder klarer jo knapt å overleve på eget bruk og må ha tilleggsnæring som veibrøyting og maskinutleie for å klare seg. Det at det aldri blir for sent er en løgn, skal man holde på med sånt så må man starte når man er ung og i tillegg finne en nisje som slår an. Anonymkode: 0dc4c...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det å leve av eget småbruk tror jeg er litt vell optimistisk, storbønder klarer jo knapt å overleve på eget bruk og må ha tilleggsnæring som veibrøyting og maskinutleie for å klare seg. Det at det aldri blir for sent er en løgn, skal man holde på med sånt så må man starte når man er ung og i tillegg finne en nisje som slår an. Anonymkode: 0dc4c...ec2 Åja nei, ingen forventning om å kunne leve av det. Men dyrke litt egen mat er jo realistisk å få til. Ts Anonymkode: bded8...598
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Åja nei, ingen forventning om å kunne leve av det. Men dyrke litt egen mat er jo realistisk å få til. Ts Anonymkode: bded8...598 Kan jo alltids dyrke litt selv men skal man dyrke i mengder som man har over tid og ikke bare til et par måltider så er det mye jobb, poteter er ofte det enkleste men selv det krever en del jobb i form av bearbeiding av jorden og en god dose "sunt bondevett" Er jo selvfølgelig en del enklere om man kjøper et småbruk der det allerede er dyrking, det å bryte ny jord eller å dyrke opp jord som har ligget brakk tar ofte flere år. Anonymkode: 0dc4c...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 Etter 40 er det for sent. i 30 åra har dere fortsatt tid og energi og er fruktbare så kjør på Anonymkode: e5ee1...137 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #10 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Åja nei, ingen forventning om å kunne leve av det. Men dyrke litt egen mat er jo realistisk å få til. Ts Anonymkode: bded8...598 Det kan du jo gjøre i en pallekarm i hagen hjemme. hvis det er dyrehold det er snakk om blir det litt annet Anonymkode: e5ee1...137 2
Tvist Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Åja nei, ingen forventning om å kunne leve av det. Men dyrke litt egen mat er jo realistisk å få til. Ts Anonymkode: bded8...598 Du kan jo vurdere en andelsgård i mellomtiden
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan du jo gjøre i en pallekarm i hagen hjemme. hvis det er dyrehold det er snakk om blir det litt annet Anonymkode: e5ee1...137 Ja, tanken er høns og kaniner ++. Eventuelt mer hvis vi trives med det. Men ja, mye arbeid. Anonymkode: bded8...598
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #13 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tanken er høns og kaniner ++. Eventuelt mer hvis vi trives med det. Men ja, mye arbeid. Anonymkode: bded8...598 Jeg bor ikke på gård, men har stor kjøkkenhage og høner du trenger ikke småbruk men gjerne litt stor hage så du får bygget ett skikkelig drivhus og sånn Anonymkode: e5ee1...137 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 Det er aldri for sent! Vi er like gamle som dere, og fulgte drømmen i fjor. Livet endret seg til å bli så mye bedre, vi har kommet så mye nærmere naturen og det er fantastisk å kunne gå ut og plukke sin egen mat. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: f4a83...208 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 Det er aldri for sent! Ser dere er realister og vet man ikke kan leve av det og da er det greit. Da investerer man det man vil av tid og penger , begynner i det små og gjør så mye man har glede av. Jeg begynte etter jeg var 50 og det finns ikke noe bedre enn et småbruk der man kan dyrke litt, ha noen høner, en katt og et par sauer kun for hobbyen. Er man flink så kan man dyrke så man selger litt grønnsaker til naboer, det er glede! Det er livsforlengende å drive med " det jordiske" og se det vokse rundt seg. Kjør på! Anonymkode: 3e39a...47f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 Ser noen si det aldri er for sent. Jo, det kan være det om ikke begge har god helse. Her er jeg et par og 30 år, og er kronisk syk. Har ikke sjans til å bidra noe særlig, og da blir det å skulle ha småbruk umulig med mindre mannen min kan gjøre alt selv. Det kan han ikke med fulltidsjobb. Er dere friske, kjør på, men sørg for at dere har gode forsikringer i det minste. Anonymkode: bcdef...854 1
Gregarious Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 Helse er viktig, men også "drive" eller evnen og utholdenheten til å nå målet sitt. Det er 80åringer som får vesentlig mer gjort en folk i sin beste alder. Å kunne leve av av ett småbruk gjelder for veldig få, men som en hobby/bi-inntekt er det mer realistisk. En grei selvundersøkelse er å se på der en bor nå, er ting på stell? Klarer en å følge opp all vedlikehold og prosjekter? Ved ett småbruk så kan en ofte gange alt med 10 å vel så det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå