Gå til innhold

Velge han eller hun valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss en mellompuddel, men er ikke helt enige i om vi bør gå for en hun eller han.

Hva er fordelene/ulempene? Hvorfor velge det ene foran det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tisper får løpetid, det er jo litt styr, men hanner kan gjerne være tøffere i gemyttet. Og hanner kan jo by på problemer i forhold til fremmede tisper som har løpetid. 

Tror egentlig ikke det er veldig avgjørende ting som skiller, med mindre det er noe dere selv vet dere vil unngå.

Dere kan jo spørre oppdretteren, de kjenner jo hundene sine best.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives best med tisper, men det er nok bare 'gammel vane'. Har hatt hannhund 1 gang, resten tisper. Ulempen med tisper er jo gjerne løpetiden, feks. Samtidig er det ikke snakk om mange ukene i året. Tisper er ofte lettere og enklere å trene enn hannhunder, men igjen, der kommer det mye an på treningen man legger inn. Samtidig kan en tispe bli mer i ubalanse i humøret under løpetiden (men ungdomstiden og hormoner i sving har de jo begge). Hannhunden syns jeg var noe mer stri enn tispene har vært. Litt større sjanse for samkjønnsagressjon hos hannhunder, men det kan absolutt være til stede hos tisper og. 

I det store og hele tror jeg det viktigste er at man velger en rase som passer ens bruk og riktig trening. :)

Anonymkode: 718ac...91a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte hanne denne gangen, hatt begge kjønn over 6 forskjellige hunder. Min erfaring er at tisper er noe roligere for eier. Hannhunden er tøffere. Det verste med hannvalp er markering.

Om det er deres hund nr 1, gå for tispe. Om det ikke er første, velg det dere ønsker :) 

Anonymkode: fac3d...708

AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt tispe. Vi snakket med oppdretter om valg av kjønn og kom vel frem til at tispe ville av flere årsaker være fint for oss. Det er hovedsaklig tipser i omgangskretsen og nabolaget, så hannhund kunne bli utfordrende på mange måter. Rent temperamentsmessig er det ikke stor forskjell i rasen vi har valgt, men det er jo gjerne sånt som varierer. Jeg tror ikke det er store forskjeller på kjønn hos puddel heller, kjenner både hannhund og tispe i den rasen og de er veldig greie begge. 

Anonymkode: 3c01c...13a

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (9 minutter siden):

Tisper får løpetid, det er jo litt styr,

Ja men da har du kun den ene løpetiden nå og da. Med hannhund får du besettelsen etter alle tisper den møter sin løpetid.

Anonymkode: 6fa5d...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver av en annen rase. Det er fordeler og ulemper med begge. Hannhunden er ikke så glad i andre hunder, har selektiv hørsel og tok lenger tid å få husren, men veldig smart, god og oppmerksomhetssøkende hos andre. Tispen er roligere, var lettere å få husren, kommer på alle innkallinger, liker bedre andre hunder, men er helt klart en ennmannshund og knyttet seg mest til meg.

Anonymkode: fa2f4...d44

Skrevet

Har hatt hannhund én gang, og aldri mer... Hovedproblemet var at han stakk av konstant, så snart han fikk ferten av noe... Kunne ikke ha ham løs med mindre vi var langt inne på fjellet, og selv hjemme på inngjerdet (stor) tomt gravde han seg under gjerdet. Denne spesifikke hunden var ganske så aggressiv mot andre hannhunder, men det kunne vært løst med mer og bedre trening.

Vil absolutt ikke anbefale hannhund til nybegynnere, spesielt ikke familier. Når de kommer i puberteten kan de begynne å utfordre familiemedlemmer på rangstigen, og det er ikke bra dersom man har små barn.

AnonymBruker
Skrevet

Tisper har løpetid et par ganger i året, men hannhunder blir det ofte styr med hver gang en av tispene i nabolaget har løpetid, eller det har gått en tispe med løpetid hvor dere legger turen. 

Hannhunder er mer jevne i humøret. Tisper kan bli roligere og/eller litt engstelig/rastløs før/under/etter løpetid. 

Personlig liker jeg tisper best. 

Anonymkode: e8064...151

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja men da har du kun den ene løpetiden nå og da. Med hannhund får du besettelsen etter alle tisper den møter sin løpetid.

Anonymkode: 6fa5d...87d

Ikke alle hannhunder blir tullete når det er løpetid i nærheten. Jeg har en av dem. Han kan fint bo nært tisper med løpetid, men han oppfører seg helt fint. Og det har han gjort nå i 11 år. 

• Liker 1
Skrevet

Vi valgte hannhund denne gang. Det vi gruer oss mest til er markeringen. Løpetid hos tispene i nabolaget bekymrer oss mindre.

Gjest Suzanne
Skrevet

Jeg har hatt 1 tispe og 2 hannhunder. Jeg synes det var mer styr med tispe enn med hannhund. Dette pga løpetiden (noen ganger i året), samt hun var litt koko før og etter løpetiden. Men det var en ok førstegangshund, og vi ville ha valpekull, så da ble det selvsagt tispe. De markerer ikke, men hun ble veldig knyttet til 1 person, og var mer sky og vimsete.   

Som andre skriver, er valg av rase (og oppdretter) viktigere. Det har også betydning hvilken valp i kullet du velger og hvor stort valpekullet er. 

Vi har hatt 2 settere. 2 kull på tispa, beholdt den største hannen i kull 2. Han var en drøm av en setter. Men han ble jo oppdratt av mora si, så vi fikk en lydig setter. Nå har vi jaktcocker. Han er helt fantastisk og veldig sosial. Det ligger i rasen at de er utrolig snille med andre hunder. Han knytter seg også til alle mennesker.

For å få en god hund må eier m familie legge mye arbeid i hunden, uavhengig av kjønn. 

Lykke til 

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger!

Har alltid tenkt at vi skulle ha en han viss vi skulle få oss hund, men nå heller jeg mot en tispe i stedet...

Vi har litt erfaring med hund fra før av, men det blir vår første egen hund og vi er forberedt på å legge ned jobben som kreves!

Skrevet
Suzanne skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt 1 tispe og 2 Det har også betydning hvilken valp i kullet du velger og hvor stort valpekullet er. 

Noen råd om hva vi skal se etter?

Gjest Suzanne
Skrevet
Venno skrev (5 minutter siden):

Generelle anbefalinger:

Mindre valpekull blir ofte roligere hunder. De slipper å "slåss" med de andre i kullet om maten fordi mor har nok patter og melk. Da kan du velge mer fritt. Ville ikke valgt den største eller minste.

Store valpekull. Se etter den valpen som ligger i øvre sjiktet på pattingen. Den største valpen (gjerne hannen) er ofte lovt bort allerede. Ikke velg den minste valpen, selv om den er søt. Alle er søte. 

Se litt på adferden til valpene. Velg en som er ivrig og leker bra med resten av kullet. Tispas forhold til valpen kan også være vært å se på.

Skrevet

I flg puddelklubben er det ikke store kjønnsforskjeller på tispe og hanhund. Jeg har storpuddel tispe og mellompuddel han. Tispa er hormonell i 2 mnd rundt løpetid og generelt litt stri og bestemt. Hannen er jevnere i humøret og mye mer kosete. Ingen av de markerer inne. Like lettlærte. Ville ikke valgt bort noen av dem, men hannen min er definitivt den enkleste å håndtere. 

Ofte kortere ventetid på hanhund enn på tispe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mellompuddel hann på snart to år. 

Jeg ønsket hannhund, og kan ikke si at jeg har hatt noen av problemene som blir nevnt med hannhund over her. 

Vi har trent med løpetisper siden han var valp, så han bryr seg faktisk minimalt om løpetid. Ser tendensen til at han kan tøffe seg mot noen hunder, men ikke mer enn at han er en trivelig hund å være sammen med og går godt i flokk. Han er skeptisk til store hannhunder, så dette er noe vi nå jobber bevisst med. 

Han er lettlært på godt og vondt, plukker opp uvaner like fort som ting vi vil at han skal kunne ;) Han sliter også litt med separasjonsangst, men dette er noe vi jobber med, og jeg ser at det blir stadig bedre. Hadde jeg visst hvordan det skulle bli, skulle jeg tatt tak i det langt tidligere og investert mer der, og heller tatt litt mindre på trening. 

Han elsker å jobbe, så lenge belønningen er god og vi har det gøy. Man kan gi opp å være streng, da stenger han helt av og gidder ikke mer. Vi trener alle grener, og vi blir nok ikke verdensmester i noe av det, men gud bedre så gøy det er. 

Og ellers er han tidenes største kosegris ❤️ 

Anonymkode: 5ee90...65a

Skrevet

Dra til Foreningen for omplassering av dyr, og hent en stakkers hund der. Altfor mange hunder trenger nytt hjem da eierne under korona skaffet seg hund uten å forstå hva det innebærer å ha ansvaret. Oppdrettere trenger ikke avle frem flere hunder når det er for mange allerede som trenger nytt hjem. Takker på vegne av alle hunder som er blitt overgitt av eierne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Venno skrev (2 timer siden):

Vi fikk ikke velge valp selv, selv om vi var først i køen. Oppdretter valgte for oss, og gikk ut fra personlighet på valpen og hva de tenkte passet best for den og oss. Det eneste vi fikk velge var kjønn. Litt kjipt, mtp at vi hadde stått på venteliste i et år og var først på lista. Nå er vi veldig glad i valpen vår og kunne ikke byttet ham mot noen, men slik hadde det vel blitt uansett hvilken vi fikk 😅. Usikker på hvor mye det faktisk har å si at oppdretter valgte for oss? Eller om ting egentlig er litt tilfeldig? Vi tror ikke vi fikk den beste og fineste valpen. 

Det samme gjelder noen andre vi kjenner. De fikk heller ikke velge selv. Vet ikke hvor vanlig dette er? 

Anonymkode: a09a9...db4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk ikke velge valp selv, selv om vi var først i køen. Oppdretter valgte for oss, og gikk ut fra personlighet på valpen og hva de tenkte passet best for den og oss. Det eneste vi fikk velge var kjønn. Litt kjipt, mtp at vi hadde stått på venteliste i et år og var først på lista. Nå er vi veldig glad i valpen vår og kunne ikke byttet ham mot noen, men slik hadde det vel blitt uansett hvilken vi fikk 😅. Usikker på hvor mye det faktisk har å si at oppdretter valgte for oss? Eller om ting egentlig er litt tilfeldig? Vi tror ikke vi fikk den beste og fineste valpen. 

Det samme gjelder noen andre vi kjenner. De fikk heller ikke velge selv. Vet ikke hvor vanlig dette er? 

Anonymkode: a09a9...db4

Jeg fikk velge begge mine selv. Oppdretter kom selvsagt med anbefalinger, men valget var opp til meg selv. Kommer til å praktisere det samme selv når mine får valper, at kjøper står fritt til å velge, men at jeg vil komme med anbefalinger om de feks er usikker. Nb. Jeg har ikke en krevende rase.

Anonymkode: fa2f4...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...