Gå til innhold

Barn 2år ser ett spøkelse av og til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker tips til å hjelpe min 2 åring å ikke bli så redd. Barnet har ved flere anledninger sett en person stå på soverommet. Hun har godt språk og kan forklare det meste hun ønsker. Det er ikke ofte og kan godt gå 2 mnd mellom hver gang hun ser han.

Hun hopper plutselig til og sier "ser du han? Vi må gjemme oss! Bosta står der!" Hun mener han heter bosta, er en mann og han er slem. Hun er redd han skal være slem mot oss. Hun hysterisk ligger under min dyne og sier jeg må ta han bort. Jeg sier høyt "bosta nå må du gå hjem". Hun mener han ikke går men står der å ser på oss. Helt plutselig kan hun si "nå gikk han" åsså legger hun seg for å sove i egen seng igjen. Spør jeg hvor bosta bor, så svarer hun bare "på soverommet". Vi deler soverom. 

hva kan jeg si eller gjøre for at bosta skal gå bort? Om det er fantasi eller ikke vet jeg ikke, jeg ser ingen. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hønepøna skrev (8 minutter siden):

Jeg søker tips til å hjelpe min 2 åring å ikke bli så redd. Barnet har ved flere anledninger sett en person stå på soverommet. Hun har godt språk og kan forklare det meste hun ønsker. Det er ikke ofte og kan godt gå 2 mnd mellom hver gang hun ser han.

Hun hopper plutselig til og sier "ser du han? Vi må gjemme oss! Bosta står der!" Hun mener han heter bosta, er en mann og han er slem. Hun er redd han skal være slem mot oss. Hun hysterisk ligger under min dyne og sier jeg må ta han bort. Jeg sier høyt "bosta nå må du gå hjem". Hun mener han ikke går men står der å ser på oss. Helt plutselig kan hun si "nå gikk han" åsså legger hun seg for å sove i egen seng igjen. Spør jeg hvor bosta bor, så svarer hun bare "på soverommet". Vi deler soverom. 

hva kan jeg si eller gjøre for at bosta skal gå bort? Om det er fantasi eller ikke vet jeg ikke, jeg ser ingen. 

Barn ser og merker mer enn vi. De er mer åpent for å merke sånt. Vi tror ikke på det men de vet ikke hva som er rett eller galt og tro.

Kan det være bestefar er slem? Drømmer om det? og ikke helt våken? Eller en annen.

Om ikke så går det nok over tilslutt.

Bare hør og vær der. Betrygg henne.

Anonymkode: 1f13e...8b6

• Liker 3
Skrevet

Kan hun forklare hvordan han ser ut? Vis henne noen gamle familiebilder.  Kanskje er personen på et bilde.

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig ekkelt 😮 Ville bare fortsatt å trygge henne på at det ikke er farlig. Kanskje kontakte en prest? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke gjøre noe vondt. Forklar henne at han ikke er farlig og at han passer på. Gjør det om til noe positivt? 

Men når det er sagt så hadde vi en mann når jeg var liten. Han var ikke så snill, kastet ting og skremte vettet av gjestene våre. Han gikk bort når jeg sa streng at han måtte slutte og ba han gå bort. Jeg takket han også for at han stoppet. Kanskje du kan forsøke det? 

Vet det høres sprøtt ut alså 😅

Anonymkode: a3250...536

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette skjer før hun sovner. Vi bruker ligge å prate og synge litt før hun legger seg til rette og sover. Har vist hun bilde av alle vi kjenner som har dødd. I forskjellige tidsrom. Hun nevner da aldri bosta. Har alltid lyset på så. Jeg prøver å ikke skyve bort det hun ser. Jeg sier at jeg kan be han gå og sånne ting for at hun ikke skal føle det er helt feil og si noe til meg. Hun har sett han 1 annen plass, den første plassen hun så han var en øde plass, en gammel samisk ofingsplass. Vet ikke om det er relevant. Så gikk det ca 2 mnd før hun så han igjen, da hjemme hos oss på soverommet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring presten! Be han ta med vievann! Dette kan dere aldri bli kvitt!

Anonymkode: acc2c...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bosta var navnet til en sigøyner som ble knivdrept nede ved skysstasjonen ved gamle vik camping sent på 1800-tallet..

Anonymkode: 8d763...23e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har enten en diagnose eller bare livlig fantasi, mest sannsynlig det siste.

Anonymkode: 31957...6df

• Liker 4
Skrevet

Barnet har ingen diagnoser og fremstår som veldig oppegående😊 

• Liker 5
Skrevet

Min datter var veldig verbal som 2 åring. Hun så ikke ting, men snakket veldig godt. Lytt til barnet ditt. 

Jeg vet at det finnes ting mellom himmel og jord du ikke kan forklare. Vi har et feriehus, som har blitt lånt bort ved anledninger. Huset er bygt i 1870 åra. Min mormor døde i huset. Så snart det er gjester der, kommer min mormor ut og gjør masse spøker mot gjestene. Flytter på møbler, prøver å snakke med dem. Noen er mottakelige, andre ikke. Når jeg kommer inn i huset, jeg snakker med min mormor hele tiden. Har aldri møtt henne. Men føler en godhet. Hun vet at jeg elsker huset, og ønsker å ta vare på det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan også si at kjæresten min også mener han har sett det stå noen der barnet mener han står. Og at han tydelig så en mørk ganske lav skygge. Han mente skyggen dekte til deler av en kommode som står der. Jeg så da heller ingen ting og kunne se hele kommoden. Jeg tror ikke spøkelser kan skade oss, men heller skremme oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åndemes makt

Anonymkode: a400f...4a0

Skrevet

Du kan prøve å snakke med personen. Si rett ut, du skremmer barnet mitt. Spøkelser er ikke alltid vonde. Vær ærlig, snakk ut i rommet. De hører. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åndemes makt

Anonymkode: a400f...4a0

Føler ikke det er så krise. Ingenting annet som føles eller merkes i dette huset😊

Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Du kan prøve å snakke med personen. Si rett ut, du skremmer barnet mitt. Spøkelser er ikke alltid vonde. Vær ærlig, snakk ut i rommet. De hører. 

Det skal jeg forsøke å gjøre mer tydelig. Er ikke sikkert vedkommende er slem. Men hun oppfatter han som det fordi han skremmer henne👍

Skrevet

Himalayasalt lampe, på nattbordet skal hjelpe, og kaldt stål !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Dette! 👍🏼 Det har hjulpet meg i et par situasjoner. 

Du kan også kjøpe salvie og forsøke en liten renselse inne på det aktuelle rommet. Personlig foretrekker jeg beskyttende krystaller.

Forklar også gjerne barnet at dette kun er en energi og at personen ikke kan skade henne.

Anonymkode: 56001...ebe

Gjest Marte79
Skrevet

Det hjelper å slutte å se på åndenes makt. 😉 Barn har mye mer fantasi enn oss og mange har usynlige venner, det er normalt. Ikke går på det, da kommer barnet å tro det finnes virkelig spøkelse og blir enda mer redd.

Skrevet

Barnet er 2 år, selvfølgelig blir det skremt. Men si det, rett ut i rommet. Barnet blir redd. Dette er ikke noe fasit, men tror det kan hjelpe. 

Jeg har opplevd flere ting som jeg ikke ønsker å utdype. Men jeg vet at det finnes ting der ute. Min måte å takle ting på, åpent sinn, ikke bli redd, snakk med spøkelse. Det har fungert for meg. Og jeg snakker med den, de som har prøvd å skremme. Jeg er ikke redd, men en 2 åring skjønner ikke dette. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...