Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne hvor mannen var utro.

utrolig tragisk, men problemet er t denne venninnen er blitt helt.. vet ikke helt hva jeg skal skrive utenom at hun er blitt gal. Ordentlig psykisk syk 🥵

tror virkelig det ikke er noen annen utvei enn å legge henne inn. Hva gjør man? Hvor lang tid skal man la det gå før man virkelig vurderer å kontakte helsepersonell?

Anonymkode: e9896...094

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og du kommer først inn på KG i steden for å kontakte hennes familie, som er de som er de eneste som kan tvangsinnlegge henne. 

Bra jobbet, gris. (troll)

Anonymkode: a39fd...416

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og du kommer først inn på KG i steden for å kontakte hennes familie, som er de som er de eneste som kan tvangsinnlegge henne. 

Familie kan ikke tvangsinnlegge noen, den loven ble endret for lenge siden, og selv da den gjaldt måtte vedkommende vurderes av lege. 

Er du sikker på at hun ikke bare har en veldig sterk emosjonell reaksjon? 

Anonymkode: 07e11...d10

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at du mener hun må innlegges? Kan du gi noen konkrete eksempler på hva hun skal ha gjort? Anonymisert såklart.

Eller er du av den typen som mener at hun ikke skal vise noen form for sorg og reaksjoner ved et slikt svik?

Anonymkode: 3e3a4...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg ønsker også å høre hva som har gjort at du vurderer henne til å være så psykisk syk at hun bør legges inn?

Anonymkode: 7cc4b...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er det som gjør at du mener hun må innlegges? Kan du gi noen konkrete eksempler på hva hun skal ha gjort? Anonymisert såklart.

Eller er du av den typen som mener at hun ikke skal vise noen form for sorg og reaksjoner ved et slikt svik?

Prøvde å anonymisere ved å skrive venninne. Men greit, jeg er familie.

vedkommende er ikke seg selv, tror hun blir overvåket av denne mannen, sover/spiser ikke, blitt helt var for absolutt alt. Må ha noen å sove med, helst holde rundt henne. 

Mistet helt virkelighetsoppfatning. Svært deprimert. Var før veldig privat, nå deler hun alt med alle og enhver, til og med mine venninner som hun aldri har sett før. Ler plutselig. ++ mye mer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

vedkommende er ikke seg selv, tror hun blir overvåket av denne mannen, sover/spiser ikke, blitt helt var for absolutt alt. Må ha noen å sove med, helst holde rundt henne. 

Mistet helt virkelighetsoppfatning. Svært deprimert. Var før veldig privat, nå deler hun alt med alle og enhver, til og med mine venninner som hun aldri har sett før. Ler plutselig. ++ mye mer.

Mye selvmotsigende her. En person som er Svært deprimert er i all hovedsak sengeliggende, ønsker ingen kontakt med andre mennesker, avviser alle som de ikke har noen sterk relasjon til, ler aldri. 

Så vet du det. 

Anonymkode: 73b8e...66e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som hun er i en slags sjokktilstand og har innsett at hun ikke veit nøyaktig hva som er sant lengre. Og at hun har vært utsatt for psykisk vold (løgner, manipulering etc).

Hva sier hun selv, vil hun gå til psykolog for å snakke? Eller ha samtale med noen på et krisesenter? Det er viktig at hun får sortert tankene sine og identifiserer hvilke hendelser som var manipulering, løgn osv. Det er veldig vanskelig og tungt når det pågår pga emosjonelle smerter og skader, men det går fint å få bearbeidd uten å legges inn slik du tenker. Samtale med lege kan og hjelpe. Men det må være opp til henne selv om hun vil ta medisin for depresjon. Bruker hun noe? Kan det tenkes at dersom hun gjør det, at medisinen ikke er riktig for henne?

Du kan hjelpe henne ved å gi henne skrivessaker, en bok og penn, evt tusjer, og be henne skrive ned alle tanker, minner, det hun vet er sant og det hun kjenner seg usikker på. Det kan også hjelpe henne den dagen hun evt ønsker å snakke med en psykolog eller andre fagpersoner.

• Liker 1
Skrevet

Det høres kanskje ut som hun har store humørsvingninger, mer enn at hun er deprimert? Legevakt eller fastlege er den eneste som kan legge inn. Det er ikke mulig å legge inn på tvang uten hun skader seg selv eller andre. Du kan kanskje snakke med henne og høre med henne om hun tenker det hadde vært lurt å gå til legen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mye selvmotsigende her. En person som er Svært deprimert er i all hovedsak sengeliggende, ønsker ingen kontakt med andre mennesker, avviser alle som de ikke har noen sterk relasjon til, ler aldri. 

Så vet du det. 

Da vet du 0 om depresjon. Kommer i mange former.

Anonymkode: 7cc4b...38a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en venninne hvor mannen var utro.

utrolig tragisk, men problemet er t denne venninnen er blitt helt.. vet ikke helt hva jeg skal skrive utenom at hun er blitt gal. Ordentlig psykisk syk 🥵

tror virkelig det ikke er noen annen utvei enn å legge henne inn. Hva gjør man? Hvor lang tid skal man la det gå før man virkelig vurderer å kontakte helsepersonell?

Behandlingskriteriet kan brukes i samarbeid med fastlegen. Det forutsetter at frivillig helsehjelp blir tilbudt først. Man sender en bekymringsmelding til kommunelegen. Flere profesjonelle parter (og helst nær familie) må da være enig i at det er overveiende sannsynlig at pasienten vil bli bedre av skjermet behandling. Det er i hovedsak "svingdørspasienter" i psykiatrien som legges inn på behandlingskriteriet. 

Farekriteriet i psykiatrien brukes dersom det er nærliggende og alvorlig fare for egen helse, eller andres liv og helse. Du trenger altså ikke skade deg selv , eller andre, men "noen" (som regel nærmeste familie+ venner i felleskap) mener det er SANNSYNLIG at dette kan skje. Farekriteriet brukes oftere enn mange tror. Da er det ikke nødvendig å gå via fastlegen.

Jeg vil på det sterkeste fraråde bruk av tvang når medmennesker har det vondt. Det hun trenger er fred og ro. Hun trenger også noen å prate med. Det trenger ikke være en fagutdannet, men en hun stoler på og har god kjemi med. Det er utrolig traumatiserende å bli tvangsinnlagt på farekriteriet. Det er dessuten et vilkår at pasienten er uten samtykkekompetanse. Det føles som et ytterligere svik for den det gjelder. 

Bevis på fare må foreligge. Typ tekstmeldinger " Jeg har ikke lyst til å å leve lenger" og "Jeg har tatt masse piller og ligger i skogen for å dø".

Det har imidlertid blitt vanskelige å tvangsinnlegge et menneske (heldigvis) enn før 2017 (ish) pga lovendringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så vet du det. 

Ganske interessant at du sier at det er mye selvmotsigende her. 
Er det virkelig en fasit på hvordan folk opptrer når de blir svært deprimert? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet nå til dags er at folk ikke kjenner på sine egne følelser, men reagerer ut fra hva de blir fortalt av andre. Utroskap er selvsagt vondt for den forsmådde part, samtidig er den noe halvparten av parforhold vil oppleve på et eller annet tidspunkt. Voksne mennesker må slutte å tro at det er noe alle andre enn de selv opplever. Bruker man hodet bare litt, så er det noe alle burde være forberedt på, og dermed helt unødvendig å grave seg til bunns i dårlige følelser. 

Anonymkode: c3de1...ff0

Gjest Atheena
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så vet du det. 

Det viktigste her er at personen som TS skriver om virker til å trenge hjelp og det raskt. Det du skriver er dermed veldig lite nyttig. 

TS du kan google akutt psykisk helsehjelp i den kommunen du bor i og ta det derfra. Høres ut som personen du beskriver har behov for profesjonell hjelp raskt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...