Gå til innhold

Barnet mitt elsker oliven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan spise et halvt glass med oliven i slengen liksom. Bør jeg begrense det?😅 Det er jo ikke en usunn matvare men...

Anonymkode: 22d37...970

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selve olivenen er jo ikke usunn, men på grunn av laken får barnet i seg unødvendig mye salt og fett. 

Anonymkode: 79ea4...171

AnonymBruker
Skrevet

Min også!

Anonymkode: 890ca...4ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan spise et halvt glass med oliven i slengen liksom. Bør jeg begrense det?😅 Det er jo ikke en usunn matvare men...

Du bør begrense inntak av all mat, ja. Barnet bør som hovedregel maks få en håndfull oliven per dag. En håndfull for barnet, ikke for deg. 

Det sagt så bør barn få en håndfull godteri som absolutt maksgrense per uke, også. Å gi det et halvt glass oliven er noe som bør uroe en forelder vesentlig mindre enn om de velger å gi småbarn mer enn 3-4 biter godteri per uke. Oliven har næringsverdi og inneholder time fargestoffer. Godteri? Ingen næringsverdi, masse fargestoffer. 

Anonymkode: 8cf34...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selve olivenen er jo ikke usunn, men på grunn av laken får barnet i seg unødvendig mye salt og fett. 

Anonymkode: 79ea4...171

Ja, det er vel litt salt i, sant det. Sunt fett da.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min også!

Anonymkode: 890ca...4ea

Synes det er snålt😅 Både den sorte men også den grønne faktisk. Jeg liker best den sorte for den grønne kan være litt beisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør begrense inntak av all mat, ja. Barnet bør som hovedregel maks få en håndfull oliven per dag. En håndfull for barnet, ikke for deg. 

Det sagt så bør barn få en håndfull godteri som absolutt maksgrense per uke, også. Å gi det et halvt glass oliven er noe som bør uroe en forelder vesentlig mindre enn om de velger å gi småbarn mer enn 3-4 biter godteri per uke. Oliven har næringsverdi og inneholder time fargestoffer. Godteri? Ingen næringsverdi, masse fargestoffer. 

Anonymkode: 8cf34...5f1

Hvorfor det, for variasjonens del? At de ikke skal venne seg på å spise få typer mat?

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye salt, som en liten kropp ikke bør ha for mye av. Så ville begrenset det noe.

Om det er særlig nå på sommeren, kan det jo tenkes at barnet liker det ekstra godt nettopp pga saltet? 

Anonymkode: a2317...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Mine alle tre barn elsker oliven. Hele glasset går så fort jeg pakker det ut av posen fra butikken. 

Anonymkode: 0035b...a41

AnonymBruker
Skrevet

Mellomste barnet mitt elsker oliven og «fetaost» i glass med urter. Jeg kjøper økologiske kalamata oliven, for de er ikke farget slik som svarte oliven kan være eller kjemisk behandlet slik som grønne oliven kan være. Kjør på med oliven, det er veldig mye bra i oliven, og jeg vil si det gode oppveier det lille dårlige som er.

Anonymkode: cf303...afd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...