AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Etter 2år som veganer ga jeg opp, det er ikke et kosthold som er forenelig med god helse for min del. Mennesket er altetende. Mennesket har også alltid spist det det hadde tilgang til der de levde, å dette varierer rundt i verden. Det som skuffet meg mest i veganermiljøet var holdningene. Eller synes jeg denne er god: https://www.nationen.no/motkultur/debatt/veganisme-er-ikke-en-diett-det-er-en-spiseforstyrrelse/ Anonymkode: c492a...95f 4 1 3
Lafamiglia Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 At det er en spiseforstyrrelse, tror jeg bare stemmer for noen få. Men at kroppene våre ikke er tilpasset å spise sånn gjennom årtusener av evolusjon, tror jeg er helt riktig. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Dummeste jeg har hørt. Folk som uttaler sånt mangler kunnskap om balansert og variert kosthold - for det kan man ha som veganer. Anonymkode: 39310...897 8 2
Lafamiglia Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dummeste jeg har hørt. Folk som uttaler sånt mangler kunnskap om balansert og variert kosthold - for det kan man ha som veganer. Anonymkode: 39310...897 Det er veldig merkelig å uttale at man kan ha et variert kosthold når man utelater store (og i mine øyne veldig viktige) matvaregrupper fra kostholdet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 *Ideologi. Det går jo langt ut over å være en diett, det er jo et verdensbilde egentlig. - Og nei, absolutt IKKE forenlig med god helse for alle. For noen sikkert ja, men å påstå at absolutt alle kan leve godt vegansk, det stemmer ikke. Anonymkode: 67279...62e 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): *Ideologi. Det går jo langt ut over å være en diett, det er jo et verdensbilde egentlig. - Og nei, absolutt IKKE forenlig med god helse for alle. For noen sikkert ja, men å påstå at absolutt alle kan leve godt vegansk, det stemmer ikke. Anonymkode: 67279...62e Nettopp, nok av info på nett om folk som har kutta ut vegansk kosthold. Noen ble jo rett og slett syke. Anonymkode: c492a...95f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Så ikke vær veganer, da. La de som trivs med dette kostholdet få være det uten den stadige innblandingen, og linkene om hvor fælt veganisme er. Denne avisen er forøvrig har for øvrig en bygdepolitisk ideologi, hvor de ivaretar interessene til norsk jordbruk. Klart de vil at folk skal fortsette å spise industrielle husdyr! Det er der deres økonomiske interesse ligger. Anonymkode: 8e0a8...335 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så ikke vær veganer, da. La de som trivs med dette kostholdet få være det uten den stadige innblandingen, og linkene om hvor fælt veganisme er. Denne avisen er forøvrig har for øvrig en bygdepolitisk ideologi, hvor de ivaretar interessene til norsk jordbruk. Klart de vil at folk skal fortsette å spise industrielle husdyr! Det er der deres økonomiske interesse ligger. Anonymkode: 8e0a8...335 Ja, det er jo veldig miljøvennlig med veganske produkter.. Anonymkode: c492a...95f 1
Gregarious Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 Hva som har historisk blitt konsumert er ikke relevant for om en diett er å anbefale eller ikke. Forskning viser at en vegansk kosthold er lik eller bedre for helsen en mer tradisjonelle kosthold. Når det er sagt er aktivismen som preger en del av de ekstreme herbivore sektene destruktivt for samfunnet, en har ingen moralsk høygrunn selv om en spiser strå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #10 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Etter 2år som veganer ga jeg opp, det er ikke et kosthold som er forenelig med god helse for min del. Mennesket er altetende. Mennesket har også alltid spist det det hadde tilgang til der de levde, å dette varierer rundt i verden. Det som skuffet meg mest i veganermiljøet var holdningene. Eller synes jeg denne er god: https://www.nationen.no/motkultur/debatt/veganisme-er-ikke-en-diett-det-er-en-spiseforstyrrelse/ Anonymkode: c492a...95f Selv har jeg vært veganer i 17 år og det er absolutt ingenting i veien med min helse. Og ja jeg kjenner mange som også har vært veganer i mange mange år som ikke har problemer med helsa og på motsatt side så kjenner jeg folk som spiser animalsk og har problemer med helsa.. Så med andre ord kan man ha problem med helsa både på et vegansk og animalsk kosthold og man ikke sørger for å ha et variert og balansert kosthold og får i seg det man trenger av vitaminer og mineraler Anonymkode: a7e0f...fb3 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nettopp, nok av info på nett om folk som har kutta ut vegansk kosthold. Noen ble jo rett og slett syke. Anonymkode: c492a...95f . Det er virkelig pinlig at hver gang noen skal prøve trekke et vegansk livssyn i et litt dårlig syn så finner de noen YouTube videoer fra noen random personer som om det skal backe opp deres fordomsfulle holdninger.Slike YouTube videoer er virkelig en dårlig og ikke pålitelig kilde Anonymkode: a7e0f...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): . Det er virkelig pinlig at hver gang noen skal prøve trekke et vegansk livssyn i et litt dårlig syn så finner de noen YouTube videoer fra noen random personer som om det skal backe opp deres fordomsfulle holdninger.Slike YouTube videoer er virkelig en dårlig og ikke pålitelig kilde Anonymkode: a7e0f...fb3 Ja, man må jo lytte til de som har erfaring med det. Det er en av de beste kildene. Anonymkode: c492a...95f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #13 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv har jeg vært veganer i 17 år og det er absolutt ingenting i veien med min helse. Og ja jeg kjenner mange som også har vært veganer i mange mange år som ikke har problemer med helsa og på motsatt side så kjenner jeg folk som spiser animalsk og har problemer med helsa.. Så med andre ord kan man ha problem med helsa både på et vegansk og animalsk kosthold og man ikke sørger for å ha et variert og balansert kosthold og får i seg det man trenger av vitaminer og mineraler Anonymkode: a7e0f...fb3 Vel nå er spiser jo flertallet normalt og ikke vegansk så det at den kommer du ikke langt med. Anonymkode: 728a7...477 1
Ænema Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 (endret) de jeg kjenner som er veganer er alle radikale, med sort hvitt tankegang., å diskutere med de er som å diskutere med jehovas vitner. jeg har også hatt flere vegetarianske venner opp igjennom, de har ofte en mer holistisk tilnærming. spiser sunt og økologisk, disse er det mye enklere /interessant å diskutere med Endret 25. juli 2022 av Ænema
Brunhilde Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 Jeg kjenner flere veganere som er både friske og åpensinnede. Jeg kan invitere dem på middag og de takker ja, selv om de vet at selv om jeg lager et vegansk alternativ til dem, så serverer jeg mat med kjøtt/fisk til de gjestene som foretrekker det. Hvorfor er det så viktig for noen å sverte veganere? Kan de ikke bare få spise som de vil? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dummeste jeg har hørt. Folk som uttaler sånt mangler kunnskap om balansert og variert kosthold - for det kan man ha som veganer. Anonymkode: 39310...897 Joda, men jeg kjenner faktisk ingen som har blitt veganere uten å samtidig ha en spiseforstyrrelse. Det trigget mye av valget deres, helt åpenbart dessverre. Anonymkode: c38a7...bb9
Blod Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 Lafamiglia skrev (På 24.7.2022 den 21.10): Det er veldig merkelig å uttale at man kan ha et variert kosthold når man utelater store (og i mine øyne veldig viktige) matvaregrupper fra kostholdet. Det er fordi du ikke vet hvor forskjellige varierte kosthold kan være. Å spise godt på et plantebasert kosthold innebærer stort sett at man må utvide horisonten, og inkludere flere forskjellige planter i dietten. En typisk norsk diett inneholder veldig mye kjøtt og melk, så det er ikke rart du ser på det som en stor begrensning. Men i realiteten er det for mange det motsatte, fordi man som sagt inkluderer massevis av nye planter man ikke pleide å bruke før. 1
Lafamiglia Skrevet 25. juli 2022 #19 Skrevet 25. juli 2022 Blod skrev (1 time siden): Det er fordi du ikke vet hvor forskjellige varierte kosthold kan være. Å spise godt på et plantebasert kosthold innebærer stort sett at man må utvide horisonten, og inkludere flere forskjellige planter i dietten. En typisk norsk diett inneholder veldig mye kjøtt og melk, så det er ikke rart du ser på det som en stor begrensning. Men i realiteten er det for mange det motsatte, fordi man som sagt inkluderer massevis av nye planter man ikke pleide å bruke før. Hvilke nye planter? Jeg spiser alt mulig nytt som jeg kan komme over av planter, ettersom jeg er nysgjerrig og liker å utvide horisonten. Det samme med animalske varer. Det er et faktum at det ikke er mulig å spise like variert dersom man utelukker en hel mengde råvarer fra kosten.
Blod Skrevet 25. juli 2022 #20 Skrevet 25. juli 2022 Lafamiglia skrev (7 minutter siden): Hvilke nye planter? Jeg spiser alt mulig nytt som jeg kan komme over av planter, ettersom jeg er nysgjerrig og liker å utvide horisonten. Det samme med animalske varer. Det er et faktum at det ikke er mulig å spise like variert dersom man utelukker en hel mengde råvarer fra kosten. Alle planter man ikke inkluderer til vanlig. Så fint, alle gjør ikke det. Absolutt, men variert kan man spise likefullt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå