AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Jeg laget en nudelsalat i helga og har fortsatt ingredienser igjen som jeg har lyst til å bruke. Tenker da på noe asiatisk middag. Har aldri brukt dette før så tenke om jeg kan få noen tips/oppskrifter/lenke til oppskrifter? Jeg har: Riseddik Sesamolje Ristede sesamfrø Soyasaus Fersk koriander Fersk ingefær Eggnudler Utenom det kjøper jeg selvsagt inn kjøtt, grønnsaker osv, men ser for meg listen over kan danne en basis for en woksaus eller noe? Evt vet dere om en nettside hvor jeg kan velge ingredienser jeg har også kommer det opp forslag? Anonymkode: f0b0d...622
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Stekte nudler med edamebønner •200 g risnudler •200 g edamamebønner •200 g shiitake- og/eller aromasopp •0,5 kinesisk hvitløk •2 cm ingefær •0,5 dl soyasaus •1 ss riseddik eller annen lys eddik •2 ss sesamolje •1 ss lønnesirup •2 ss olje til steking •3 ss sesamfrø Kok nudler etter anvisning på pakken. Sil av vannet og skyll de i litt kaldt vann slik at kokeprosessen stopper. Dersom du har frosne edamamebønner så er det greit å la de ligge i kokvarmt vann i et par minutter før bruk. Skjær soppen i skiver. Riv eller finhakk hvitløk og ingefær. Ha de i en liten bolle, rør inn soyasaus, riseddik, sesamolje og lønnesirup. Når du har nudler, bønner, sopp og saus klar så begynner du på stekingen. Varm opp oljen til medium/høy varme i en panne. Ha først i sopp og stek til den begynner å bli gyllen. Jeg synes den er best når den nesten er sprøstekt. Ha i nudler og bønner og vend det hele sammen mens det steker. Ha det i pannen i 4-5 minutter, vend forsiktig på nudlene hele tiden slik at de ikke brenner seg. Hell på sausen og fordel nudlene slik at alt dekkes. Ha det hele over i dype tallerker, topp med sesamfrø og server nudlene rykende varme. Pad thai med peanøttsaus •300 g fast tofu •100 g hodekål •1 gulrot •1 vårløk •3 ss peanøtter •4 stilker koriander •0,5 lime •200 g tykke risnudler •olje til steking Saus •1 kinesisk hvitløk eller 2 hvitløksfedd •2 dl vann •2 dl peanøttsmør •0,5 dl soyasaus •0,5 lime •1 ss brunt sukker •1 ts riseddik •Sesamfrø Press ut overflødig væske av tofuen, skjær den deretter i små terninger. Skjær kål og gulrot i tynne strimler. Skjær vårløken i tynne ringer. Grovhakk peanøtter og koriander, skjær lime i båter. Kok nudlene etter anvisning på pakken. Sil av vannet og skyll dem godt i kaldt vann, slik at kokeprosessen stopper. Rør sammen sausen (Finhakk hvitløk. Ha i en bolle, visp inn vann, peanøttsmør, soyasaus, limesaft, brunt sukker og eddik.) Varm opp noen spiseskjeer olje til medium/høy temperatur i en stor stekepanne. Ha i tofuterningene og stek dem til de begynner å bli gylne i kantene. Ha deretter i kål, gulrot og halvparten av vårløken, stek videre i et par minutter. Ha så i nudlene, stek i et par minutter mens du vender på det hele Til slutt heller du på sausen (oppskrift under). Stek til den begynner å koke skru deretter av varmen. Ha nudler, tofu og saus over i dype tallerker. Topp med resten av vårløken, koriander, peanøtter og limebåter. Servér retten rykende varm og strø over sesamfrø Anonymkode: 5a2ba...5d8 1
Sofakona Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 https://gladkokken.no/oppskrifter/asiatisk-karamell-kylling-fantastisk-kombinasjon-av-sott-salt-syrlig-og-sterkt
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Takk for tips, mye godt her! Tar gjerne mot flere tips også. TS Anonymkode: f0b0d...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå