AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Har så klart blitt syk i helgen.. skikkelig halsbetennelse, mistet stemmen og formen verker I normale omstendigheter ville jeg nok tatt 2-3 dager egenmelding til uka slik som formen er nå, men så har jeg nettopp fått ny jobb og kun vært ansatt siden 1.juni, så føler meg jo helt grusom ved tanken på å være borte fra jobb allerede… hva har jeg rett på, og hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: f27bc...8f3
Unn9 Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har så klart blitt syk i helgen.. skikkelig halsbetennelse, mistet stemmen og formen verker I normale omstendigheter ville jeg nok tatt 2-3 dager egenmelding til uka slik som formen er nå, men så har jeg nettopp fått ny jobb og kun vært ansatt siden 1.juni, så føler meg jo helt grusom ved tanken på å være borte fra jobb allerede… hva har jeg rett på, og hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: f27bc...8f3 Dette skjedde sønnen min nå også. Det jeg sjekket opp da, var at man ikke kan ta egenmelding i prøvetiden. Du må ta sykemelding fra første dag. Du får heller ikke sykepenger i prøvetiden. Det er veldig dum situasjon, men er du syk, så er du syk. Sønnen min ble sendt hjem med feber, han fikk sykemelding to dager til etter det, for sikkerhets skyld, men var tilbake til jobb en dag før. Ikke helt i form, men han syntes også det var fælt å bli syk så fort etter at han hadde begynt i jobb. Men nå har du faktisk jobbet mer enn 4 uker, det hadde ikke han, så du må google det, for jeg tror det var noe med før 4 uker. Du får sykepenger når du har jobbet i 4 uker. Endret 24. juli 2022 av Unn9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Få sykemelding. Du må jobbe 2 mens før du kan bruke egenmelding. Er man syk så er man syk. Jeg har vært vikar i mange år på forskjellige steder og har en sykdom som gjør at jeg fort blir syk...og jeg ble ofte borte noen dager til en uke etter jobbet i 4 uker. Måtte da ha sykemelding. Føltes her forferdelig ut...men tror ikke de ville hat meg på jobb med skikkelig omgangssyke Anonymkode: 9aefa...6a2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har så klart blitt syk i helgen.. skikkelig halsbetennelse, mistet stemmen og formen verker I normale omstendigheter ville jeg nok tatt 2-3 dager egenmelding til uka slik som formen er nå, men så har jeg nettopp fått ny jobb og kun vært ansatt siden 1.juni, så føler meg jo helt grusom ved tanken på å være borte fra jobb allerede… hva har jeg rett på, og hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: f27bc...8f3 Har du jobbet der for kort til egenmelding så må du ha sykemelding. Reglene for dette skal være lett tilgjengelig på arbeidsplassen, og du bør t deg tid til å lese gjennom dem når du er tilbake på jobb. Dine rettigheter og plikter er noe man forventer at du holder deg løpende oppdatert på. Sånn rent praktisk så blir du hjemme til du er frisk. Myten om at prøvetiden er en tid der arbeidsgiver veier og måler deg for så å sparke deg om du blir funnet for lett er nettopp det - en myte. Er du ansatt så har du fulle rettigheter fra første dag. Forsøker noen si deg opp fordi du var forkjøla? Da ringer du fagforeningen din. Og så venter du på seier. Anonymkode: fdb3c...9d3
Unn9 Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du jobbet der for kort til egenmelding så må du ha sykemelding. Reglene for dette skal være lett tilgjengelig på arbeidsplassen, og du bør t deg tid til å lese gjennom dem når du er tilbake på jobb. Dine rettigheter og plikter er noe man forventer at du holder deg løpende oppdatert på. Sånn rent praktisk så blir du hjemme til du er frisk. Myten om at prøvetiden er en tid der arbeidsgiver veier og måler deg for så å sparke deg om du blir funnet for lett er nettopp det - en myte. Er du ansatt så har du fulle rettigheter fra første dag. Forsøker noen si deg opp fordi du var forkjøla? Da ringer du fagforeningen din. Og så venter du på seier. Anonymkode: fdb3c...9d3 Sønnen min fikk vannkopper i prøvetiden på sin første arbeidsplass. Han hadde jobbet i 3 uker. Da han kom tilbake etter sykmeldinger, fikk han beskjed at de ville si opp kontrakten hans. Han fikk lov til å jobbe ut fredagen samme uke. De ga ingen grunn for oppsigelsen. Han hadde ikke meldt seg inn i noen fagforening. Heldigvis har han fått en mye finere jobb nå, så det gikk bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå