AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Del Skrevet 24. juli 2022 Hvilke gode rutiner har du for å unngå matsvinn? Vi kaster ikke mye mat, men jeg har et mål om å ikke kaste noe i det hele tatt, så jeg vil gjerne legge inn gode rutiner. Det vi gjør: Lukter og smaker på mat som er utgått på dato, kaster aldri noe kun pga dato Fryser alle kjøttvarer/brødvarer vi vet vi ikke skal bruke med en gang Fryser tacosaus Fryser fløte i isbitformer og bruker i saus etc. Bruker gamle melkeprodukter til vafler, arme riddere etc. Anonymkode: ca384...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Del Skrevet 24. juli 2022 Det viktigste du kan gjøre er nok å velge hva du skal lage ut i fra hva som ligger i kjøleskapet (eller en ukesmeny), heller enn akkurat hva du ønsker deg den dagen. Da får du brukt opp mat. Ikke lås deg fullstendig til oppskrifter, bruk hva du har. Ellers, hold kjøleskapet rent og ryddig, og ikke kryss-kontaminer pålegg og brød, meieriprodukter etc, da blir det mye raskere dårlig. Verste jeg ser er folk som stapper skjeer med smør på nedi et stort glass syltetøy etc. 😅 Anonymkode: 299ba...254 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Del Skrevet 24. juli 2022 Jeg begynte med å om-definere «matsvinn». Jeg har oppdaget at en god del som vi er opplært til å tro at er avfall egentlig er god mat som vi kaster uten å forsøke å bruke det. Alt som er spiselig og som kastes heller enn å konsumeres er matsvinn. Uavhengig av om du definerer stilken på brokkoli, bladene til blomkål, skallet på poteten eller vannmelonen som «avfall» så er det mat. Spiselig, smakfull og næringsrik mat. Kaster vi det? Da kaster vi mat. Det er som å kaste alle skorpene på brødet og så si at en spiser hele brødet. Og verre enn at man kaster god mat i søpla og tror man kaster «avfall» er at man kaster mat man faktisk har betalt gode penger for, som ikke sjelden er bedre eller like god på smak som resten av grønnsaken/frukten. Skallet på poteten, for eksempel, er det beste på poteten. Stilken til en brokkoli er mye bedre på smak enn bukettene, og vesentlig mørere. Skallet til en vannmelon er fortreffelig i wok. Anonymkode: c212a...2da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Del Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg begynte med å om-definere «matsvinn». Jeg har oppdaget at en god del som vi er opplært til å tro at er avfall egentlig er god mat som vi kaster uten å forsøke å bruke det. Alt som er spiselig og som kastes heller enn å konsumeres er matsvinn. Uavhengig av om du definerer stilken på brokkoli, bladene til blomkål, skallet på poteten eller vannmelonen som «avfall» så er det mat. Spiselig, smakfull og næringsrik mat. Kaster vi det? Da kaster vi mat. Det er som å kaste alle skorpene på brødet og så si at en spiser hele brødet. Og verre enn at man kaster god mat i søpla og tror man kaster «avfall» er at man kaster mat man faktisk har betalt gode penger for, som ikke sjelden er bedre eller like god på smak som resten av grønnsaken/frukten. Skallet på poteten, for eksempel, er det beste på poteten. Stilken til en brokkoli er mye bedre på smak enn bukettene, og vesentlig mørere. Skallet til en vannmelon er fortreffelig i wok. Anonymkode: c212a...2da Dette! Jeg bruker rubbel og bit på grønnsakene. Det brukes i supper,pureer,wok,gryter,salater osv. Brødrester tørkes og blir griljermel eller krutonger Anonymkode: 8847d...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå