Gå til innhold

Hva bør barna kunne før de starter på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at noen mener de bør kunne gå på do selv, dusje, knyte skolisser osv. Andre nevner bokstaver og tall. Hva merker dere?

Anonymkode: f0573...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på do selv. Kle seg selv. Stå i kø. Akseptere at man ikke er verdens sentrum, men at også andre må få tid og plass.

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (15 minutter siden):

Gå på do selv. Kle seg selv. Stå i kø. Akseptere at man ikke er verdens sentrum, men at også andre må få tid og plass.

Skulle skrive det samme! Å skulle tørke rumpa til en elev er virkelig ikke ok. 

Anonymkode: 2ea65...4c1

• Liker 1
Skrevet

Gå på do selv, knytte skolisser, være bittelitt selvstendig i form av å kunne kle på seg selv og få med seg gymbag/ryggsekk på slutten av dagen (lærer passer ikke alltid på dette, så det må de huske selv) 

Vente på tur, dele med andre, respektere de voksne.

Er det viktigste tenker jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klare seg selv på do, klare å kle seg mer en bare en bare en jakke,  sette egne behov på vent når andre har fokus, kunne fokusere på en aktivitet i ca 20 min... hvordsn være en god venn, hvordan komme inn i lek med andre...slike ting. Bokstaver, tall og "skoleting" er skolens oppgave  . 

Anonymkode: 6759a...4f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Klare seg på do på egenhånd 

- klare lisser og knapper/glidelås de har på egne klær

- holde litt orden i egne ting

- vente på tur/i rekke 

Anonymkode: ba288...9fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne kle på seg både sko og klær! Det er ett minimum!

Å klare å gå på do er også ett minimum. Ellers får man bare ta på bleie igjen 😄

Anonymkode: ed0ff...e20

AnonymBruker
Skrevet

Barneskolelærer her. 

Mange førsteklassinger kan trenge litt hjelp på do i blant. Og det er helt ok. Det er vanlig at det er noen i hver klasse som ønsker følge eller som trenger hjelp ved avføring. Men å øve på dette er absolutt bra. 

Alle barna får hjelp til å kle på seg, til å ta jakke utenpå votter og regnbukse over støvler. Men det er ofte 1-2 voksne i garderoben så de som klarer seg selv, kommer ofte først ut og er først på plass etterpå. 

Bokstaver og tall læres fint i timen. 

Jeg ville øvd på rutiner. Rydde etter aktivitet, kanskje øve på å henge opp jakke og lue (og gjenta til det kjedsommelige at det tørker mye bedre når det henger), øve på å tørke av bordplate med klut eller vått papir. Minne på rutine om å brette opp genser ved maling eller grisete aktivitet.

Og viktigst av alt: øve på å sette ord på behov og ønsker, og øve på å vente på tur. 

Anonymkode: 74ed1...9d8

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Klare seg på do, kle på seg selv (de får hjelp til å brette over votter/sko), sitte i ro og vente på tur 😅 Sikkert fint om de kan litt tall/bokstaver i tillegg, men det kommer fort 😊

Anonymkode: fba11...1e5

Skrevet
2 hours ago, Hedda-78 said:

Du glemte å nevnet at barna ikke skal ha egne tanker, meninger eller ideer. Dette passer ikke med like inn og like ut prinsippet vi har i skolene om dagen. 

Kan barna for mye som å lese, telle, noe matematikk, god kordinasjon osv så vil de falle utenfor og da vil barnet bli stemplet som et problembarn. Viktig å ikke kunne for mye. Det er ikke morsomme samtaler å ha med skolen :( for du får ikke lenger hoppe over klassetrinn uten gedigen motstand.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jøye meg barn kan lite når de er seks år i dag 🙈 ikke mange tiårene siden seksåringer deltok i feks gårdsarbeid og kunne både håndtere maskiner og store dyr for ikke å snakke om å gå på do selv eller kle på seg selv. Slutt å sy puter under armene til barna og dulle dem til idioter 🤦

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er høye krav til femåringer som skisseres her - for det er faktisk mange av skolestarterene som er langt fra 6 år. 

Anonymkode: 2a8bd...079

AnonymBruker
Skrevet

Knytte skolisser som femåring?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle skrive det samme! Å skulle tørke rumpa til en elev er virkelig ikke ok. 

Anonymkode: 2ea65...4c1

Dine kollegaer i barnehagen gjør det hele tiden, på de kommende skolestarterene. Om du er lærer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi brukte borrelås for å si det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Paulinetta skrev (Akkurat nå):

Vi brukte borrelås for å si det sånn. 

Ja, altså - kan aldri tenke meg at jeg kunne knytte skolisser som femåring, ei heller hva klokka er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har akkurat lært 13åringen å knyte lisser. Finnes mange typer sko i 2022. Ikke bare med lisser....

Anonymkode: ac725...dfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har akkurat lært 13åringen å knyte lisser. Finnes mange typer sko i 2022. Ikke bare med lisser....

Anonymkode: 

Det er nevnt i tråden at dette er noe skolestartere bør kunne. Jeg er helt uenig at man kan forvente dette av så små barn. Jeg synes heller ikke det er rart om noen av de trenger hjelp til å tørke seg i baken, dersom de har hatt avføring. 

AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (15 minutter siden):

Jøye meg barn kan lite når de er seks år i dag 🙈 ikke mange tiårene siden seksåringer deltok i feks gårdsarbeid og kunne både håndtere maskiner og store dyr for ikke å snakke om å gå på do selv eller kle på seg selv. Slutt å sy puter under armene til barna og dulle dem til idioter 🤦

Du sier ikke noe om bakgrunnen til at barn på den tiden, klarte å gjøre alt dette. Det var ikke særlig rosenrødt, som du later til å tro. Å håndtere gårdsmaskiner og store dyr, er ingen jobb for en fem-seksåring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dine kollegaer i barnehagen gjør det hele tiden, på de kommende skolestarterene. Om du er lærer.

Lærere og assistenter gjør dette ofte for førstetrinn, også andreklassinger eller eldre barn som har uhell. Og ingen av mine kollegaer rynker på nesa over den delen av jobben. Ei heller de som ikke tør låse døra men vil at vi skal stå utenfor. 70% av jobben på første trinn er å bli kjent med barna, leke og vise omsorg, gjøre dem trygge i skolemiljøet og venne dem til den nye hverdagen. Resten faglig. Sånn ca. Noen unger er kjempeklare for fag og ivrige på oppgaver, og noen trenger ofte fang. Og de får så mye fang vi kan gi. 

Men det er veldig lurt å tenke på selvstendighet når dere kler barna. Feks jumpsuits og snekkerbukser er supersøt, men kanskje vrient når de skal kle seg. Lekre retro gummistøvler som er lange og smale i skaftet ser flott ut men er vrient utenpå en jeans eller joggebukse uten hjelp. Vanter er ofte vanskeligere enn votter. Borrelås lettere enn snøring. Osv. 

Anonymkode: 74ed1...9d8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...