Gå til innhold

Når eksen "bruker" ekssvigers som barnevakt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Konstruerte navn og litt detaljer endret. 

Ola er skilt fra Kari og de har felles barn som de deler foreldreretten og samvær med. Karis foreldre bor i samme by som Ola og Kari, mens Olas foreldre bor lengre unna. Kari bruker sine foreldre til barnevakt i blant, men forsøker å begrense det pga helsen til sine foreldre. 

Kari har opplevd flere ganger å oppdage at barna er hos besteforeldrene, blir hentet eller passet av foreldrene i Olas samværsuker/ferier. Dette er da avtalt direkte mellom Ola og besteforeldre. 

Besteforeldrene sier aldri nei, og er strålende fornøyde med å ha god kontakt med Ola. Kari føler dette gjør at terskelen for å be egne foreldre om tjenester som stadig voksende. Kari er glad for at alle de voksne ressurspersonene i barnas liv er venner, men ønsker ofte at Ola kunne begrenset bruken av besteforeldrene litt, da hun også kan ha ettermiddager hvor kabalen ikke går opp og samtidig ønsker hun ikke at egne foreldre som er pensjonister og har flere barnebarn i byen enn Ola og Karis barn, skal bli utslitte. 

Så da ender hun opp med å være den mest slitne forelderen med minst avlastning og føler eksmannen "bruker opp" hennes foreldre. 

Hvordan bør Kari gripe dette an? Samtaler med Ola har hittil ikke fungert da Ola ikke ser problemet, besteforeldrene sier jo alltids uten å nøle. 

Anonymkode: 2b26f...5d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan bør Kari gripe dette an? Samtaler med Ola har hittil ikke fungert da Ola ikke ser problemet, besteforeldrene sier jo alltids uten å nøle. 

Nei, da er det vel ikke noe å gjøre. 

Anonymkode: fbf42...b46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde først du mente de var hos hans foreldre og såg ikke problemet, men han ber altså eks-svigers om å passe barna? Det er jo spesielt syns jeg. Men kanskje ta samtale med foreldra dine istedet for eksen?

Anonymkode: b39cf...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kari kan jo faktisk spørre foreldrene sine om det blir for mye. Regner med at de kan svare for seg selv. 

Merkelig å trenge så mye barnevakt når de har 50/50. Kan de ikke avlaste hverandre? 

Anonymkode: d4325...9f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg det er foreldrene dine du må snakke med. Fortell rett ut hvordan det er. Og spør om de kan stille opp mer for deg enn x-svigersønnen. Altså begrense hjelpen til din x. 

Anonymkode: c0bc2...aee

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her tror jeg det er foreldrene dine du må snakke med. Fortell rett ut hvordan det er. Og spør om de kan stille opp mer for deg enn x-svigersønnen. Altså begrense hjelpen til din x. 

Anonymkode: c0bc2...aee

Jeg tipper at de tenker at de stiller opp for barnebarna sine. Hva er egentlig problemet her? De klarer vel å si nei hvis de ikke har tid/ork/lyst? 

• Liker 5
Gjest Crimson123
Skrevet

Foreldrene dine syns nok det bare er gøy å passe barnebarna, så det er de du må ta en prat med. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Snakk med foreldrene dine. Djeez

Anonymkode: f3d54...32d

AnonymBruker
Skrevet

Fin problemstilling! 🙂

Om Karis foreldre er slitne eller bør bruke tid på de andre barnebarna er ikke Karis ansvar å vurdere. Det skal foreldrene hennes gjøre. Når foreldrene til Kari merker de blir slitne og må takke nei til andre ting kommer dette til å ordne deg av seg selv. Inntil den tid bør ikke Kari stille spørsmål med vurderingsevnen til egne foreldre, og heller ikke trekke seg unna ved å la være å be om hjelp når hun trenger det selv.

Slik situasjonen er nå leker Kari martyr og samtidig isolerer seg fra den hjelp og støtte foreldrene gjerne vil gi henne. Ikke underbygger hun en god relasjon mellom egne foreldre og sine barn, for det lar hun Ola ta seg av. 

Anonymkode: e21d2...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fin problemstilling! 🙂

Om Karis foreldre er slitne eller bør bruke tid på de andre barnebarna er ikke Karis ansvar å vurdere. Det skal foreldrene hennes gjøre. Når foreldrene til Kari merker de blir slitne og må takke nei til andre ting kommer dette til å ordne deg av seg selv. Inntil den tid bør ikke Kari stille spørsmål med vurderingsevnen til egne foreldre, og heller ikke trekke seg unna ved å la være å be om hjelp når hun trenger det selv.

Slik situasjonen er nå leker Kari martyr og samtidig isolerer seg fra den hjelp og støtte foreldrene gjerne vil gi henne. Ikke underbygger hun en god relasjon mellom egne foreldre og sine barn, for det lar hun Ola ta seg av. 

Det er de samme barnebarna det gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er de samme barnebarna det gjelder. 

Men det står også i hi at foreldrene har flere barnebarn i samme by. Og da var det disse andre barnebarna jeg mente når jeg skrev «andre barnebarn».

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Karis foreldre er besteforeldre til tre "kull" barnebarn i ca samme alder, og i samme by. 

Kari kjenner sine foreldre og vet at de hadde stilt opp for barn og barnebarn med brukket rygg og lungebetennelse om de blir spurt.

Kari og hennes søsken har (etter ett av foreldrenes alvorlig sykdom) blitt enige om å forsøke å ikke mase for mye på dem og heller invitere dem, inkludere dem uten at de må være barnevakt og ansvarlige, og forsøke å unngå masse tidsskjema som for eksempel å hente på skolen, kjøre til fotballtrening/cup eller lignende. 

Ola har voksne venner i byen men ingen søsken eller foreldre. Han benytter seg av sine ekssvigers som hjelp/barnevakt/henting minst annethvert samvær, og i perioder hvert samvær. 

Karis foreldre vil mest sannsynlig avfeie at det er noe som helst problemer med å ha barna ofte, men kanskje Kari bør lytte til rådene om å la foreldrene bestemme. At hun gjør seg til martyr er helt sikkert veldig sant, samtidig er det vanskelig å ikke ønske å lette byrden til aldrende foreldre som man er veldig glad i. 

Tusen takk for innspill hittil. Hvis noen har råd fra lignende situasjoner og egne erfaringer, så settes dette også pris på. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker som han har mest behov for avlastning? 

Jeg og eksen er separert og jeg har ingen. Mine eks svigers gjorde det også klart når jeg flyttet bort fra eksen, jeg er alene. ( han vinklet det sånn at han avlaster meg og hjelper meg. Sannheten er at jeg har barnet mest, og han får hjelp av sine foreldre ofte i helgene. Mens jeg har barnet mitt og gjerne en kompis av barnet her på overnatting.

Jeg får aldri avlastning og hadde aldri spurt eks svigers..men synes det er fint å greie meg selv. Eksen har mest behov for sånt.

Anonymkode: e0fb5...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...