AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Er ufør og har ikke mulighet til å øke inntekter. Får utbetalt 20 000 i mnd. Står ved et veiskille, om jeg skal få lån hos husbanken på 1,5 mill eller fortsette å leie til 10 000 i mnd. Har ikke noe oppsparte midler, men heller ikke noe i lån. Leilighetene som ligger ute til 1,5 mill har 3000 kr i felleskostnader i mnd. Ikke så store (20-30 kvadrat, 1 roms) så det vil ikke bli store strøm utgifter å varme de opp. Jeg kan ikke så mye om lån eller utgifter ved å eie bolig, så prøver nå å lære litt. Vil jo ikke gå på en smell. Anonymkode: 273a4...259 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Du kjøper. Leie er bortkastet penger. Anonymkode: d5ea1...c7a 21 1 16
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Hvis du får lån hadde jeg uten tvil kjøp leilighet! Jeg måtte ta opp 1,5 m i lån når jeg kjøpte leiligheten min (hadde ca 1,5 m i egenkapital fra før). Jeg betaler i underkant av 6 tusen i mnd for avdrag og renter (lån over 30 år). Husleien i borettslaget her er ca 4 500 kr. Men leiligheter til 1,5 m nå være ekstremt liten? 😅 Lykke til uansett 🤗 Anonymkode: b423a...439 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kjøper. Leie er bortkastet penger. Anonymkode: d5ea1...c7a Det er veldig sant, men bare usikker på om jeg har råd 😅 ts Anonymkode: 273a4...259 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du får lån hadde jeg uten tvil kjøp leilighet! Jeg måtte ta opp 1,5 m i lån når jeg kjøpte leiligheten min (hadde ca 1,5 m i egenkapital fra før). Jeg betaler i underkant av 6 tusen i mnd for avdrag og renter (lån over 30 år). Husleien i borettslaget her er ca 4 500 kr. Men leiligheter til 1,5 m nå være ekstremt liten? 😅 Lykke til uansett 🤗 Anonymkode: b423a...439 Har veldig lyst til å kjøpe ☺️ Men litt usikker på om jeg har råd, ift total kostnaden i måneden… Det er små leiligheter ja, er mer hybel leiligheter 😅 og de ligger mer unna sentrum enn her jeg leier nå, men jeg er godt kjent i området, så tror det ville gått fint 😊 ts Anonymkode: 273a4...259 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 Ifølge sparebank 1 sin lånekalkulator koster det 6295 per måned over 30 år til 2,89% rente. Kostnad etter skattefradrag er 5 502. Så billigere å eie med dagens rente. Rente vil nok stige fremover. Men den største forskjellen på å eie eller leie er at etter 30 år alt annet like vil den som leier ikke eie noenting. Mens den som eier vil ha en nedbetalt leilighet verdt millioner. Anonymkode: 3f708...44e 14
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ifølge sparebank 1 sin lånekalkulator koster det 6295 per måned over 30 år til 2,89% rente. Kostnad etter skattefradrag er 5 502. Så billigere å eie med dagens rente. Rente vil nok stige fremover. Men den største forskjellen på å eie eller leie er at etter 30 år alt annet like vil den som leier ikke eie noenting. Mens den som eier vil ha en nedbetalt leilighet verdt millioner. Anonymkode: 3f708...44e Takk 😄 Hvilke flere utgifter blir det? Som sagt så har jeg jo alt inkludert nå. Men om jeg kjøper så blir det jo + strøm, Internett, kommunale avgifter (noe jeg har glemt?) ts Anonymkode: 273a4...259 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har veldig lyst til å kjøpe ☺️ Men litt usikker på om jeg har råd, ift total kostnaden i måneden… Det er små leiligheter ja, er mer hybel leiligheter 😅 og de ligger mer unna sentrum enn her jeg leier nå, men jeg er godt kjent i området, så tror det ville gått fint 😊 ts Anonymkode: 273a4...259 Tror ikke det blir dyrere hvis du har leie på 10 000 kr nå. Og mye bedre å betale ned på sin egen bolig. Da sitter du igjen med egenkapital den dagen du selger leiligheten og kan kjøpe deg noe større 😊 men synes kanskje 20-30 kvm var vel lite. Min første leilighet var på 44 kvm og den var liten 😅 nå har jeg kjøpt meg en på 78 kvm. Anonymkode: b423a...439 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ifølge sparebank 1 sin lånekalkulator koster det 6295 per måned over 30 år til 2,89% rente. Kostnad etter skattefradrag er 5 502. Så billigere å eie med dagens rente. Rente vil nok stige fremover. Men den største forskjellen på å eie eller leie er at etter 30 år alt annet like vil den som leier ikke eie noenting. Mens den som eier vil ha en nedbetalt leilighet verdt millioner. Anonymkode: 3f708...44e Pluss at du må betale alt av vedlikehold selv. Pluss strøm. Det går an å leie inkludert. Jeg hadde ikke turt. Skal aldri ha gjeld igjen. Anonymkode: 534e9...872 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk 😄 Hvilke flere utgifter blir det? Som sagt så har jeg jo alt inkludert nå. Men om jeg kjøper så blir det jo + strøm, Internett, kommunale avgifter (noe jeg har glemt?) ts Anonymkode: 273a4...259 Du må sjekke hva som er inkludert i husleien på leiligheten 😊 her er kommunale avgifter, tv og Internett inkludert. I forrige leiligheten jeg bodde i var det også inkludert varme og varmtvann 👍🏼 Anonymkode: b423a...439 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Kommer an på hvor lang nedbetalingstid du har deg. Tar du over 30 år mindre i mnd. Tar du på 20 år mer i mnd. hadde kjøpt.. da kan du evt selge med fortjeneste senere, framfor å leie Anonymkode: 54246...24f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Det lønner seg nesten alltid å eie. I din situasjon ville jeg helt klart leid. Kan du gå til en lånerådgiver i banken, ev. kommunen (siden du har fått Husbanklån) for hjelp til å sette opp budsjett og se på utgifter? Anonymkode: ce221...bcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pluss at du må betale alt av vedlikehold selv. Pluss strøm. Det går an å leie inkludert. Jeg hadde ikke turt. Skal aldri ha gjeld igjen. Anonymkode: 534e9...872 Kun innvendig vedlikehold i leiligheten som regel. Alt av utvendig vedlikehold og fellesareal dekkes vanligvis av husleien. Men viktig å sjekke det 😊 Anonymkode: b423a...439 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Du kjøper med startlån via kommunen, og da er det veldig sannsynlig at en del av kjøpesummen omgjøres til tilskudd som avregnes med en viss prosent for hvert år du bor i leiligheten. Og det selv med en fastrenteavtale hos kommunen inkl kommunaleavgifter og felleshusleie skal gi deg under 8000 i totale boutgifter pr mnd. Særlig om leiligheten er ca 21-23 kvm. Er du en av de som hadde bostøtte før 1 jan 2015 har du også rett på bostøtte og strømstøtte når staten gir det. Anonymkode: 4fbfb...89a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror ikke det blir dyrere hvis du har leie på 10 000 kr nå. Og mye bedre å betale ned på sin egen bolig. Da sitter du igjen med egenkapital den dagen du selger leiligheten og kan kjøpe deg noe større 😊 men synes kanskje 20-30 kvm var vel lite. Min første leilighet var på 44 kvm og den var liten 😅 nå har jeg kjøpt meg en på 78 kvm. Anonymkode: b423a...439 Ja, 20-30 kvadrat er ikke det største, men det er det jeg leier nå uansett også 😂 leieprisene har skutt til himmels… Men noe jeg lurer på… jeg får jo ikke lån i vanlig bank, da jeg ikke tilfredsstiller kravet om høy nok ‘’lønn’’. Banken sa jeg ville få nei, uansett hvor mye egenkapital jeg måtte ha hatt. Hos husbanken får man vell bare lån en gang i livet (eller…?😳). Er redd for å kjøpe en leilighet, betale ned på den i 10-20 år, også vil jeg flytte. Da vil jo ikke jeg få noe nytt lån et sted 😕 så den leiligheten jeg kunne kjøpt av husbanken, blir ikke en inngang til boligmarkedet, men den eneste sjansen og eneste leiligheten jeg kunne ha eid.. eller tar jeg totalt feil her? Noen som vet? ts Anonymkode: 273a4...259 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du kjøper. Leie er bortkastet penger. Anonymkode: d5ea1...c7a Dette er det dummeste jeg leser angående å leie. Har man ikke som leietaker trygghet i å ha en bolig? Et sted å ha tingene sine? En huseier som er pliktet til å utbedre og ordne opp om noe blir ødelagt? Så det å leie er bare å ta penger og hive i nærmeste søppeldunk? Jeg har leid i over 20 år, alltid hatt godt med penger til overs fordi leie har vært rimelig og jeg har aldri måtte betale hverken oppussing eller reparasjoner på boligene jeg har bodd i. Jeg har hatt frihet til å bryte opp og flytte dit jeg vil, uten å tenke på at jeg sitter med en bolig. Har investert på andre områder heller og fått godt med avkastning som jeg ikke hadde hatt råd til om jeg hadde hatt hus selv. Ikke alle trenger å føle og tenke som meg, men ikke kall å leie for å være bortkastet Anonymkode: 92088...00f 19 4
Silva Pluvialis Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 (endret) Ville helt klart kjøpt. Ellers sitter du igjen med ingenting når alle sparepengene har blitt brukt opp på husleier. Da blir det vanskeligere å komme inn på boligmarkedet senere fordi all egenkapitalen er brukt opp. Endret 24. juli 2022 av Tvillingsjel 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 Leie prisene blir bare til å stige. Så kjøp av bolig er det smarteste enn kan gjøre nå. Anonymkode: d5ea1...c7a 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, 20-30 kvadrat er ikke det største, men det er det jeg leier nå uansett også 😂 leieprisene har skutt til himmels… Men noe jeg lurer på… jeg får jo ikke lån i vanlig bank, da jeg ikke tilfredsstiller kravet om høy nok ‘’lønn’’. Banken sa jeg ville få nei, uansett hvor mye egenkapital jeg måtte ha hatt. Hos husbanken får man vell bare lån en gang i livet (eller…?😳). Er redd for å kjøpe en leilighet, betale ned på den i 10-20 år, også vil jeg flytte. Da vil jo ikke jeg få noe nytt lån et sted 😕 så den leiligheten jeg kunne kjøpt av husbanken, blir ikke en inngang til boligmarkedet, men den eneste sjansen og eneste leiligheten jeg kunne ha eid.. eller tar jeg totalt feil her? Noen som vet? ts Anonymkode: 273a4...259 Skjønner hva du mener. Jeg hadde lån via husbanken når jeg kjøpte første leiligheten. Men bodde der ikke så lenge. Hadde en creepy mann som nabo og orket ikke bo der lenger 🙈 Har lån i vanlig bank nå. Så lenge du har medlåner kan du få vanlig lån i banken senere. Men er jo ikke alle som har den muligheten. Du vet jo aldri hva fremtiden bringer, og kanskje det blir aktuelt å flytte sammen med en med tiden. Hvis du uansett ikke får råd til en større leilighet i fremtiden har du jo ingenting å tape 😊 Anonymkode: b423a...439 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 Lån, renter og gebyrer, minus skattefradraget, med en nedbetalingstid på 25 år koster 6880,- hvis man forolder seg til 4% i rente (Sparebank 1). Rentene kommer jo til å stige med årene så best å være forberedt på det. Tipper fellesutgiftene dekker kommuneale avgifter og renovasjon og generell vedlikehold. Men de dekker kanskje ikke strøm og internett? Det må du sjekke. Så... Avdrag/renter: 6880,- Fellesutgifter: 3000,- Strøm: 1000,- (???) Internett: 800,- (???) Forsikring: 400 (???) Totalte utgifter: 12.080,- Dette er bare et eksempel. Lag et regnskap på det så finner du fort ut hva du har råd til. Om jeg var deg så tror jeg at jeg hadde satset på å leie kontra å bo i en mikroskopisk leilighet. Det er liksom noe med trivsel også. Man sparer kanskje penger på å eie for så å selge etter x antall år. Men er det verdt det? Kommer helt ann på leiligheten du kjøper tror jeg. Anonymkode: 99c87...704 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå