AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Jeg er i begynnelsen av 30-åra og jeg fikk aldri muligheten til høyere utdanning når jeg var ferdig på videregående grunnet sykdom. Jeg fikk gjort meg ferdig med videregående med nød og neppe og når jeg hadde kjempet meg gjennom sykdom så ble jeg gravid og familielivet var et faktum og drømmer om høyere utdanning ble lagt på hylla for en stund. Men nå er vi ferdig med barn og jeg skal tilbake på skolebenken. Det virker som at skolen sterkt anbefaler fadderuka. Det ser sosialt og hyggelig ut men kommer jeg til å være helt malplassert blant alle 19-åringene som kommer rett ut fra videregående? Jeg mistet mye av det sosiale på videregående pga sykdom og kjenner en uro for ramle litt på utsiden (er jo en sjans at jeg gjør det uansett med tanke på at jeg er eldre enn gjennomsnittsstudenten), jeg skal tross alt tilbringe hverdagen min med disse menneskene fem dager i uka de neste 3 årene. fadderuke eller ikke? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: f7b06...b21
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Gå på opplegget som er på dagtid så kan du jo se an om du vil være med på kveldstid. Men tar du utdannelsen for å få venner eller for studiene? Hvis du ønsker venner så hadde jeg gått. Man kommer seg fint gjennom studiet uten venner på studiet. Anonymkode: 3ffa1...6f0 3
Gjest Hottentått Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Jeg kommer ikke til å være med på fadderuka om jeg kommer inn fra venteliste. Jeg var med da jeg kom rett fra vgs og da var det bare vi "unge" som var med. Jeg var også fadder selv for de nye studentene og det var også kun de unge som var med. De som var 30+ og/eller hadde familieliv var stort sett ikke med. Denne gangen blir ikke det sosiale like viktig for meg. Tror jeg vil få kontakt med andre studenter i samme livssituasjon som meg etter skolestart ☺️ Jeg er 30 år og har to barn. Har en bachelor fra før.
fru Alving Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Hvis du har lyst til å være med så er du med. Grunnen til at skolen sterkt anbefaler å være med er og fordi en del flytter til stedet for å gå på dette studiet og da er fadderuken en fin måte å komme i kontakt med de andre på. Det er ikke for sent for deg på noen måte. jeg tok selv nytt studie og startet opp som 38 åring. Det var flere som var eldre enn meg der og jeg fikk også gode venner på studiet selv om jeg var eldre enn dem. Fadderuke og sånt holdt jeg meg unna jeg hadde ikke behovet syntes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå på opplegget som er på dagtid så kan du jo se an om du vil være med på kveldstid. Men tar du utdannelsen for å få venner eller for studiene? Hvis du ønsker venner så hadde jeg gått. Man kommer seg fint gjennom studiet uten venner på studiet. Anonymkode: 3ffa1...6f0 Dette høres trist ut, men samtidig positivt for oss som er ekstremt introverte. Anonymkode: 0d3e9...29d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 Jeg ville sendt mail til de som organiserer fadderuken og forklart situasjonen. Som regel så er det ulike typer aktiviteter på fadderuka. Da jeg studerte så hadde de f.eks egne alkoholfrie(eller hvor man kun drakk 1 eller 2 øl og ikke drakk seg dritings) aktiviteter og der var mange av de eldre studentene Anonymkode: bda5a...a62 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gå på opplegget som er på dagtid så kan du jo se an om du vil være med på kveldstid. Men tar du utdannelsen for å få venner eller for studiene? Hvis du ønsker venner så hadde jeg gått. Man kommer seg fint gjennom studiet uten venner på studiet. Anonymkode: 3ffa1...6f0 For studiene ☺️ Jeg er en ganske introvert person men jeg syntes allikevel det var ekstremt tøft å gå igjennom videregående uten venner og det sosiale. Jeg er nok litt farget av historien min og lider av litt fomo (fear of missing out) etter mange år på sidebenken når kroppen min ikke orket med alt det sosiale ungdomstiden/20-årene egentlig kommer med 😅 Anonymkode: f7b06...b21 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 Vil du bli med så blir du med. Jeg var ikke med, men fant «mine» mennesker uansett. Nå gikk jeg sosialt arbeid, hvor det er veldig mye gruppearbeid, så jeg ble kjent med folk på den måten. Savnet ikke fadderuka. Er selv i starten av 30 årene å vi var flere «voksne» (30+) som ikke var med på sånne ting. Anonymkode: a42ab...667 2
h/k Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 Du er ikke så gammel? Mange på studiene som er 25+ Bli med på alt så kan du heller dra hjem tidlig. Fadderuka er gull verdt for å få deg folk du kan studere med, sitte sammen med i klassen, kjenne igjen ansiktene til. Det er fult mulig å bli kjent med mennesker som er yngre enn deg? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Dette høres trist ut, men samtidig positivt for oss som er ekstremt introverte. Anonymkode: 0d3e9...29d Ja det høres trist ut men det jeg mener er at man trenger ikke venner for å studere. Man snakker jo med mennesker likevel, i pauser, gruppearbeid osv. Anonymkode: 3ffa1...6f0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: For studiene ☺️ Jeg er en ganske introvert person men jeg syntes allikevel det var ekstremt tøft å gå igjennom videregående uten venner og det sosiale. Jeg er nok litt farget av historien min og lider av litt fomo (fear of missing out) etter mange år på sidebenken når kroppen min ikke orket med alt det sosiale ungdomstiden/20-årene egentlig kommer med 😅 Anonymkode: f7b06...b21 Det er annerledes på universitet og høyskole. Ja visst blir det noen klikker men generelt så snakker man og henger litt med «alle». I mange kurser blir man delt opp i forskjellige seminarer uten hensyn til hvem som er bestevennen din. Man finner som regel sin studiekamerat likevel. Tenker at kollokviegrupper er mer viktig enn fadderuka. Anonymkode: 3ffa1...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg er i begynnelsen av 30-åra og jeg fikk aldri muligheten til høyere utdanning når jeg var ferdig på videregående grunnet sykdom. Jeg fikk gjort meg ferdig med videregående med nød og neppe og når jeg hadde kjempet meg gjennom sykdom så ble jeg gravid og familielivet var et faktum og drømmer om høyere utdanning ble lagt på hylla for en stund. Men nå er vi ferdig med barn og jeg skal tilbake på skolebenken. Det virker som at skolen sterkt anbefaler fadderuka. Det ser sosialt og hyggelig ut men kommer jeg til å være helt malplassert blant alle 19-åringene som kommer rett ut fra videregående? Jeg mistet mye av det sosiale på videregående pga sykdom og kjenner en uro for ramle litt på utsiden (er jo en sjans at jeg gjør det uansett med tanke på at jeg er eldre enn gjennomsnittsstudenten), jeg skal tross alt tilbringe hverdagen min med disse menneskene fem dager i uka de neste 3 årene. fadderuke eller ikke? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: f7b06...b21 Jeg jobber ved høyskole å ser ofte at folk på rundt 30 er studenter. Jeg blir overrasket når jeg også ser studenter som er opp til 5 år eldre enn meg. Det er vel ganske 50/50 om de er 19 eller 35 ser jeg Anonymkode: 23951...594
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Du trenger jo ikke være med på alt, men det kan være greit å få med seg litt for å bli kjent med folk. Mange ganger så velger folk grupper, kollokvie ect selv, og da er det kjipt å ikke kjenne noen du kan spørre eller at ingen spør deg. Syns for øvrig den "jeg er 30 og supervoksen og vil ikke være med de som er ti år yngre" er en holdning man kan legge fra seg når man skal studere, ti års aldersforskjell er lite i den store sammenhengen. Husker enda da noen kjørte den holdningen ovenfor meg da jeg var 22, og den som måtte forklare den besserwissende "hadde barn og var supervoksen"- damen i 30 årene hvordan ting fungerte faglig var meg. Anonymkode: 87a6a...546 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Jeg var 28 da jeg startet på studiet (uten barn, men med mann, hund og volvo 😉). Tenkte i forkant det som ble sagt over her; jeg hadde jo nettverk, og det var ikke så viktig med nye venner. Og likevel kan jeg idag si at noen av mine nærmeste venner er fra studietida. Var med i fadderperioden, men det ble jo fort til at man fant de andre som også var 25+. På mitt studie var det en god gjeng mellom 25 og 40. Mine refleksjoner da var at man merker godt hvem som er 19, og kommer rett fra VGS. Men alle som har gjort noe annet i mellom, om de er 22 eller 35, stiller ganske på likefot. Men jeg har også fått barn underveis i studiet. Da jeg kom tilbake etter et år i perm, og startet på igjen med kullet under måtte jeg jobbe 5 ganger så hardt for å bli kjent med folk. Selvfølgelig først og fremst fordi folk alt hadde sine etablerte studiegrupper. Men også fordi det er mye vanskeligere uten de sosiale arenaen faddertida gir... Anonymkode: 35d60...e38
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Det er mange som ikke kommer direkte fra vgs for å studere, så sjansen for å finne noen på samme alder er helt klart til stede. Tar du profesjonsutdanning så ta kontakt med studieveileder eller fagansvarlig for å få vite om hvor mange som er i samme alder. Når det gjelder fadderuke så bli med på ting som er mest mulig alkoholfritt og tidlige på kvelden så føles ikke festingen så flaut. Ja, man finner kollokviegrupper gjerne basert på de man blir kjent med tidlig, men mange grupper blir bestemt av de faglige som gjerne matcher folk på ulike andre kriterier. Er man eldre så er det vanskeligere å gå rett inn i en gruppe med yngre, men ikke spesielt om man som andre setter seg selv litt over og lar ulike erfaringer styre forholdet. Anonymkode: 7fe67...272
Gjest ti10 Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har lest tidligere om voksne studenter som har vært med på fadderuka og hatt det kjekt, eventuelt vært med på dagtid eller deler av det. Personlig tror jeg nok at jeg hadde droppet det, med mindre det foregikk noe som jeg også hadde hatt glede av. Fjelltur eller noe. Drikkeleker, utkledning og være "crazy" hadde jeg bare følt meg ekstremt ukomfortabel med. Ser ikke for meg at den gjennomsnittlige 19-åringen har så lyst til å feste med voksen heller. Men hvis du vet at det er flere eldre studenter som kommer til å delta, blir det litt annerledes. Det kommer sikkert litt an på hva slags studie du tar også, altså aldersfordelingen.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Jeg er også litt nysgjerrig på dette. Trenger man å være med på fadderuka for å få noen å kollokvere med? Er det lett/mulig å å få noen å kollokvere med selv om man ikke føler det naturlig å "henge" med de andre studentene? For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en litt eldre mann vil omskolere seg og begynner på et jentestudie (farmasi/kjemi/sykepleie etc.), i hvilken grad vil de andre inkludere de med i studiemiljøet når det gjelder kollokvier/gruppearbeid? Hva med det sosiale: Vil hele gjengen gå ut å ta en øl en gang i måneden inkludert yngstejenta på 19, eldste mann på 50 og mor på 32 med fem unger og ellers ikke tid til noe sosialt liv? Anonymkode: 5fe0f...280
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 Du kommer nok til å erfare at det faktisk ikke bare er 19 åringer der, men møt med åpne øyne - det er folk i alle aldre og i alle situasjoner. Da jeg studerte var det en på 68 der og, fordi han alltid hadde hatt lyst å studere, men fikk ikke anledning før han var pensjonist. Kul fyr som fra arbeidslivet var vant til folk i alle aldre og brydde seg ikke om slikt. Folk er folk. Anonymkode: 0044d...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er også litt nysgjerrig på dette. Trenger man å være med på fadderuka for å få noen å kollokvere med? Er det lett/mulig å å få noen å kollokvere med selv om man ikke føler det naturlig å "henge" med de andre studentene? For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en litt eldre mann vil omskolere seg og begynner på et jentestudie (farmasi/kjemi/sykepleie etc.), i hvilken grad vil de andre inkludere de med i studiemiljøet når det gjelder kollokvier/gruppearbeid? Hva med det sosiale: Vil hele gjengen gå ut å ta en øl en gang i måneden inkludert yngstejenta på 19, eldste mann på 50 og mor på 32 med fem unger og ellers ikke tid til noe sosialt liv? Anonymkode: 5fe0f...280 Det finnes som regel alltid noen som er som «du». Dvs hvis du ikke har funnet en kollokviegruppe så finnes det alltid noen annen som ikke har det heller og vipps så har dere en gruppe. Ellers ja ja og ja. Når man går et studie på universitet så har man allerede en sak felles og det er interesser for det faglige. Det finnes alltid noen som ikke er interessert og alltid noen som er interessert i å jobbe med deg. Det er min erfaring i hvert fall. Anonymkode: 3ffa1...6f0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå på opplegget som er på dagtid så kan du jo se an om du vil være med på kveldstid. Men tar du utdannelsen for å få venner eller for studiene? Hvis du ønsker venner så hadde jeg gått. Man kommer seg fint gjennom studiet uten venner på studiet. Anonymkode: 3ffa1...6f0 Tull. Det er veldig greit å bygge et nettverk og det gjør man ofte i fadderuken. På denne måten er det lett å finne mennesker man kan samarbeide med på gruppeoppgaver. ts: du er nok ikke den eldste på studiet så det er mulig å få voksne venner også. Anonymkode: 099bb...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå