Gå til innhold

House of the Dragon (Game of Thrones Prequel)

NordicViking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 1.29):

Hvilken tid? Du vet at dette ikke er en historie fortelling?

Anonymkode: 6d5b6...a36

Middelalderen . Det er middelalderfantasy. Kvinners rolle her , og hva en må finne seg i er likt som i adel i middelalderen i vår historie. 

Anonymkode: 0ab67...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vis skjult innhold

Har ikke både kongen og broren hans blitt smittet av greyscale etter å ha blitt stukket av sverd på tronen? Men plutselig var det to år fram i tid, og det ser ikke ut til at smitten har spredd seg til store deler av kroppen?

Anonymkode: aafb1...7fa

Spoiler

Jeg forsto det som at han bare fikk sår av den, fordi tronen prøver å "avvise" han på en måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne serien og får samme følelsen som jeg fikk av GOT. Det er som vanlig et stort persongalleri og en kanal som jeg så på da GOT gikk hjelper meg også nå med å se hvordan alt henger sammen. Kan virkelig anbefale det til de som synes det kan være litt forvirrende eller som vil ha litt mer bakgrunnsinfo om de forskjellige familiene, forholdene mellom de og hva som har skjedd tidligere hos de. Han forklarer alt, til og med introen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (3 timer siden):
  Skjul innhold

Jeg forsto det som at han bare fikk sår av den, fordi tronen prøver å "avvise" han på en måte?

Ja dette er riktig, det er en metafor for at 

Spoiler

han ikke er en god konge som kjemper for riket sitt og er ikke verdig tronen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om serien skal følge bokas historie om Laenor Velaryon, eller om de satser på å skrive om den. Store spoilere:

Spoiler

Laenor Velaryon var Rhaenyras første ektemann. Han framstilles helt tydelig som homofil. Boka forteller også at det er kjent/ryktet om, men at The Small Council mener at han kommer til å klare nok pliktsex med Rhaenyra til å få gjort henne gravid. 

Rhaenyra i boka er ikke fornøyd. Hun sier hånlig at en av brødrene hennes vil passe bedre for Laenor. Hun nekter, helt til kongen truer med å fjerne henne som tronarving, og erklære halvbroren som tronarving.

Jeg mener at vi så Laenor Velaryon ri sin drage Seasmoke i kamp mot piratene i siste episode. I boka var Laenor mer en svekling, får jeg inntrykk av. Han ble ikke slått til ridder før 14 dager før han skulle gifte seg med Rhaenyra.

Rhaenyras tre sønner med Laenor hadde brunt hår og brune øyne, og dette sladret alle om: Laenor klarte ikke å gjøre det som må til, og faren var Larys Strong.

Siden Laenor virker mer tøff og krigersk, og kongen sa til Rhaenyra i siste episode at hun måtte gifte seg, men velge ektemann selv, så lurer jeg på om serien ikke tør å framstille han som "svak homofil" men heller et kjærlighetsforhold. Eller i det minste et forhold basert på gjensidig respekt. Å ha med homofili vil være et pluss for serien.

Jeg lurer på om Laenor og Rhaenyra snakker sammen og finner ut at vi vil ikke gifte oss, men vi må gifte oss med noen. "Så la oss gifte oss. være gode venner, og så har vi elskere i all stillhet". Da blir deres forhold framstilt mye mer positivt.

Rhaenyras sønner fra dette ekteskapet får drageegg som klekkes for de. Og de rekker å vokse opp nok til å ri de. Selv det var ikke nok til å stoppe ryktene om at Laenor ikke var faren.

Spoiler

At Laenor er en dragerytter, selv om det står at "Velaryons don't ride dragons" kommer fra hans mors side og hennes Targaryen blod. Laenor har også en søster, Laena, henne som de prøvde å gifte bort til Viserys når hun var 12 år. Hint hint: Laena kommer til å ri en spesiell drage. Hvilken drage snakket de om, når hun gikk en tur med Viserys i hagen?

Endret av ops2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2022 at 1:29 AM, AnonymBruker said:

Hvilken tid? Du vet at dette ikke er en historie fortelling?

Anonymkode: 6d5b6...a36

Man kan ikke bruke moderne lover hvor man synes det passer. Serien er helt tydelig å at den følger lover som er lik med en middelaldersk tid. Tvunget ekteskap, kvinner blir forbigått i arv hvis de har en bror, kan ikke si nei til mannen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig at noen karakterer vil vokse på oss, men av episodene som ligger ute nå, er det lite som gir meg lyst til å "heie" på noen, eller følge med hva som skjer.

I GOT hadde vi mange ulike familer/steder der vi fulgte med. Her er det vel stort sett Targaryen-familien det fokuseres på, og jeg føler at det blir litt snevert. Hvis det var noen/noe som interesserte meg litt lite på et tidspunkt i GOT, kom vi snart til en annen av hovedpersonene. Mens her er det ikke sånn veksling på samme måte.

Det eneste som jeg synes er litt interessant å få vite mer om nå, er følgende (spoiler):

Hide contents

Har ikke både kongen og broren hans blitt smittet av greyscale etter å ha blitt stukket av sverd på tronen? Men plutselig var det to år fram i tid, og det ser ikke ut til at smitten har spredd seg til store deler av kroppen?

Anonymkode: aafb1...7fa

Jeg synes det ble droppet veldig fort i episode 3. Jeg lurer på om det var som:

Spoiler

De kulene som The Small Council la på bordet før de startet møtene. Plutselig var det borte. At kongen hadde sår fra tronen som plutselig var borte, virker å være en mer utbrodering, deler av historien som ble klipt bort. 

I boka fikk Viserys et sår fra tronen helt på slutten av livet, to fingre måtte amputeres bort, og etter det satt han aldri på tronen, men fikk en mer behagelig stol satt ved siden av den. 

Rhaenyra fikk også sår fra tronen, det kommer mye senere, etter et par år med borgerkrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interrsant tema, og interrsante karakterer og hva de reperesenterer.

Gamle tradisjoner, plikter som overgår sin egen personlige lykke, et system som er kontrollert av forventingene av samfunnet osv. Det er ingen tvil om at hovedtemaet er sterkt tyngdet av at alle karakterene representerer sin politiske mening om tradisjon vs modernisme.

• Du har samfunnet, de adelige og de "andre" Targeyrians (hvite dreadlock folka) som står for å opprettholde tradisjon. Til og med villig til å bruke sin egen hjernevaskede mindreårige jente som skal offres av ren plikt oppfyllelse.
  • Så har du prinsesse Rhaenyra som er på den andre siden av skalen, som prioriterer sin egen lykke fremfor samfunnets beste/forventinger ved å trosse de pålagte pliktene.
  • Til slutt har du kongen, den gamle faren som står ved en veiskille: Skal han møte forventingene som er plassert hos han av samfunnet, eller skal han la sin datter gjøre hva hun vil og finne sin egen lykke? Valget faller på han, og tiden hans renner ut med nye helseplager og stadig press på å videreføre tradisjoner (jakt episoden).

Det er lett å se symbolikken og assosiasjonen til vår egen post-modernistiske samfunn.

Jeg har dog en kritikk til serien i sin helhet, og de er basert på hva jeg har hørt skaperne av House of Dragons har sagt, vs hva de har levert:  De ønsket å lage grå-moralske karakterer, lage sammensatte og konfliktfylt personligheter som gjør at vi blir grepet av dramatikken og de uforventede tvistene.

Her har vi til gode å se f.eks hva Rhaenyra kommer til å gjøre, ettersom hun har knapt utviklet seg som en karakter. Nå har jeg ikke fordypet meg i sammenhenget mellom GoT og House of Dragons, men jeg håper at hun kommer til å forandre seg og bevege seg mot de moralske grå sonene.

Endret av umAxa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, umAxa said:

Interrsant tema, og interrsante karakterer og hva de reperesenterer.

Gamle tradisjoner, plikter som overgår sin egen personlige lykke, et system som er kontrollert av forventingene av samfunnet osv. Det er ingen tvil om at hovedtemaet er sterkt tyngdet av at alle karakterene representerer sin politiske mening om tradisjon vs modernisme.

• Du har samfunnet, de adelige og de "andre" Targeyrians (hvite dreadlock folka) som står for å opprettholde tradisjon. Til og med villig til å bruke sin egen hjernevaskede mindreårige jente som skal offres av ren plikt oppfyllelse.
  • Så har du prinsesse Rhaenyra som er på den andre siden av skalen, som prioriterer sin egen lykke fremfor samfunnets beste/forventinger ved å trosse de pålagte pliktene.
  • Til slutt har du kongen, den gamle faren som står ved en veiskille: Skal han møte forventingene som er plassert hos han av samfunnet, eller skal han la sin datter gjøre hva hun vil og finne sin egen lykke? Valget faller på han, og tiden hans renner ut med nye helseplager og stadig press på å videreføre tradisjoner (jakt episoden).

Det er lett å se symbolikken og assosiasjonen til vår egen post-modernistiske samfunn.

Jeg har dog en kritikk til serien i sin helhet, og de er basert på hva jeg har hørt skaperne av House of Dragons har sagt, vs hva de har levert:  De ønsket å lage grå-moralske karakterer, lage sammensatte og konfliktfylt personligheter som gjør at vi blir grepet av dramatikken og de uforventede tvistene.

Her har vi til gode å se f.eks hva Rhaenyra kommer til å gjøre, ettersom hun har knapt utviklet seg som en karakter. Nå har jeg ikke fordypet meg i sammenhenget mellom GoT og House of Dragons, men jeg håper at hun kommer til å forandre seg og bevege seg mot de moralske grå sonene.

Å, det håper jeg også. Rhaenyra fra boka utviklet seg ikke spesielt i tenårene. Men nå, som serien har kommet til at hun regnes som voksen i Westeros, blir det annerledes. Håper jeg.

Men det er vanskelig å la en kvinnelig karakter utvikle seg og ta kontroll over eget liv, siden samfunnet var så til de grader mannsdominert. I prinsippet fungerte det slik at faren bestemte over døtrene, og ektemennene over konene.

I rettferdighetens navn må det sies at guttene ble ofte tvunget til ekteskap, like gjerne som jentene. Men i alt annet hadde de større frihet.

Mange likte ikke Sansa fra GoT, de foretrakk Arya og sa at Sansa var svak og dum. Dessverre var Sansa den riktigste framstillingen av hvordan en ung jente voks opp i en middelalderverden. Arya var mer den populære, krigerske, og tøffe jenta fra moderne fantasyserier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ops2 said:

Å, det håper jeg også. Rhaenyra fra boka utviklet seg ikke spesielt i tenårene. Men nå, som serien har kommet til at hun regnes som voksen i Westeros, blir det annerledes. Håper jeg.

Men det er vanskelig å la en kvinnelig karakter utvikle seg og ta kontroll over eget liv, siden samfunnet var så til de grader mannsdominert. I prinsippet fungerte det slik at faren bestemte over døtrene, og ektemennene over konene.

I rettferdighetens navn må det sies at guttene ble ofte tvunget til ekteskap, like gjerne som jentene. Men i alt annet hadde de større frihet.

Mange likte ikke Sansa fra GoT, de foretrakk Arya og sa at Sansa var svak og dum. Dessverre var Sansa den riktigste framstillingen av hvordan en ung jente voks opp i en middelalderverden. Arya var mer den populære, krigerske, og tøffe jenta fra moderne fantasyserier.

Godt observert: Sansa og Arya er en litt sær sjangermix der Sansa karakteren lever i realistiske omstendigheter, mens Arya er en Ringenes Herre fantasy med nesten bare den ene positive hendelsen etter den andre, med få innslag av "gatelivet". Hadde samme realismen vært pålagt Arya, ville hun som en bortkommet 14-15 åring jente i middelalderen ikke klart seg noe særlig lenge.

Det blir spennende å se hvordan filmskaperen vil presentere Rhaenyra. Det er absolutt vanskelig å skrive en god og troverdig kvinnelig karakter som ikke faller for tynne stereotypier, som f.eks perfekte kvinne som aldri kan gjøre noe feil. Danerys startet litt slik, men så ble hun mer og mer i gråsonene mot slutten.

Det får meg til å tenke på det spørsmålet om hva er det som egentlig gir en kvinnelig karakter en god utvikling? Hva slags motgang må hun møte for å bli en bedre kvinne i filmens tredje akt?

Er det så enkelt som at hele historien hennes handler om hennes frihet fra et patrikatisk og tradisjonelt system? En slik historie kan man gjerne fortelle i en isolert og annen film, men i selve Game of Thrones universet blir det litt tynt synes jeg. Man kan bare ri i skyene på en drage og skrike friheeeet men sin utkårede mann mot solnedgangen så lenge...

Gleder meg uansett til å se og utforske de moralske gråsonene.

Den mest interresante karakteren for meg så langt er den gærne storebroren og kongen og hans dilemma etter tredje episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.39):

Hvilke overnaturlige vesner annet enn drager håper du og se? 

Anonymkode: 0ab67...dd3

Vet ikke helt. Bare noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (20 timer siden):

Godt observert: Sansa og Arya er en litt sær sjangermix der Sansa karakteren lever i realistiske omstendigheter, mens Arya er en Ringenes Herre fantasy med nesten bare den ene positive hendelsen etter den andre, med få innslag av "gatelivet". Hadde samme realismen vært pålagt Arya, ville hun som en bortkommet 14-15 åring jente i middelalderen ikke klart seg noe særlig lenge.

Æh.

I bøkene overlever Arya mest fordi hun er liten og ubetydelig, men veldig utholdende og smart, delene om henne der er spennende og harde, det er i tv serien hun blir en super assassin. Men ja hun og søsteren lever i forskjellige sjangre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke siste episode. Altfor mange er altfor snille. Det er ingen spenning.

Episoden følger boka ganske bra, men det føles utvannet. Når skal det bli spenning og konflikt? Den må bygges opp. Det blir slurvete skriving hvis det går fra vennskap til fiendskap på bare en halv time eller så.

Jeg forventet blod, mer intriger og mye mer baksnakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (3 minutter siden):

Jeg likte ikke siste episode. Altfor mange er altfor snille. Det er ingen spenning.

Episoden følger boka ganske bra, men det føles utvannet. Når skal det bli spenning og konflikt? Den må bygges opp. Det blir slurvete skriving hvis det går fra vennskap til fiendskap på bare en halv time eller så.

Helt enig, mer blod og vold. 😄 Hadde forventet mye mer enn hva vi får men jeg har muligens for høye forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet at jeg foreløpig syns serien gir altfor lite lyspunkter for å kompensere mot all volden og intrigene.

Kan trygt si jeg har tilgitt serien nå 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ops2 skrev (3 timer siden):

Jeg er enig. Syns serien er grei nok, men den mangler mye i forhold til GoT. Hvor er de onde karakterene à là Joffrey, Cersei, Tywin, Ramsay Bolton, Baelish, Walder Frey etc? 

Hvor er karakterene med humor og karisma à là Tyrion og Bronn?

Hvor er spenningen, brutaliteten og råskapen? Syns karakterene er for kjedelige, men Daemon (Matt Smith) har i alle fall noe ved seg. Ellers er det veldig platt og sjeleløst hittil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viserys er en vinglefant i bøkene. Men han var den siste som red Balerion. Han må ha hatt noe ryggrad. og det kommer fram når han er sta og ikke vil utnevne den eldste gutten til tronarving. Store spoilere! :

Alicent er...

Spoiler

... den mest kjedelige nå, tror jeg. I boka hadde hun på denne tiden to sønner, to prinser med kongen. Hun var veldig ivrig på at de skulle skyve Rhaenyra ned fra plassen som tronarving. Det hadde vært så mye friskere om Alicent viste det samme i serien. Snill og blid mot Rhaenyra, og så hviske med andre om hvor riktig det var at den eldste sønnen til kongen skulle arve tronen.

Og i boken mente Alicent at hennes sønn, Aegon, kunne gifte seg med Rhaenyra. Spilte ingen rolle at han var ti år yngre. De hadde vel giftet seg når han var tretten og hun tjuetre.

Den elskovsscenen med Criston Cole var kjedelig. I boka er det forskjellige måter den skildres på, men ikke slik. 1: Criston var forelsket i henne, kom og ville at de skulle rømme over havet, men at Rhaenyra avviste han. Hun var en prinsesse av drageblod, og for god til å være kona til en som bare var "sellsword".

2: Rhaenyra var forelsket i Criston, og Daemon hadde vist henne hva som foregikk i bordellene. Oppildnet av det, kastet Rhaenya kjolen foran Criston, og ville ha han. Criston derimot, avviste henne, og Rhaenyra ble rasende.

Uansett om man valgte versjon 1 eller 2, så ville det gitt spenning mellom Rhaenyra og Criston. Rhaenyra valgte en annen kingsguard som sin favoritt, en som de kalte Breakbones.

Criston blir helt team Alicent i boka. At han og Rhaenyra hadde en øm elskovstund, var en bortkastet mulighet. Setter serien Criston opp som team Rhaenyra?

Og Rhaenyra var absolutt ikke så enig i å gifte seg med Laenor Velaryon. Men hun måtte, selv om hun raste og sa nei. I turneringen for å feire bryllupet, gir Rhaenyra hennes silkebånd til Breakbones. Det sies at Laenor Velaryon lo, og ga sin væpner et silkebånd for å vise at han var Laenors favoritt. Ja, Laenor viser ganske åpenlyst at han har en mannlig elsker.

Criston Cole ber da Alicent om hennes gunst, og får sikebåndet hennes. Han knuser all motstand, inkludert Breakbones, som får et nytt kallenavn: "Brokenbones". Og Cole slår den stakkars væpneren så hardt at han dør noen dager senere. Laenor sitter med han dag og natt, og gråter bittert når han dør.

Så det var mange bortkastete muligheter til å legge grunnen for splid - Alicent later som om hun er forferdet over "ulykken" som førte til at væpneren døde. Men hun er så fornøyd, at hun ber kongen om at Criston Cole må bli hennes personlige livvakt, og bli med tilbake til Kings Landing. Rhaenyra blir igjen på Driftmark, med sin ulykkelige ektemann.

Endret av ops2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (29 minutter siden):

Viserys er en vinglefant i bøkene. Men han var den siste som red Balerion. Han må ha hatt noe ryggrad. og det kommer fram når han er sta og ikke vil utnevne den eldste gutten til tronarving. Store spoilere! :

Alicent er...

Vis skjult innhold

... den mest kjedelige nå, tror jeg. I boka hadde hun på denne tiden to sønner, to prinser med kongen. Hun var veldig ivrig på at de skulle skyve Rhaenyra ned fra plassen som tronarving. Det hadde vært så mye friskere om Alicent viste det samme i serien. Snill og blid mot Rhaenyra, og så hviske med andre om hvor riktig det var at den eldste sønnen til kongen skulle arve tronen.

Og i boken mente Alicent at hennes sønn, Aegon, kunne gifte seg med Rhaenyra. Spilte ingen rolle at han var ti år yngre. De hadde vel giftet seg når han var tretten og hun tjuetre.

Den elskovsscenen med Criston Cole var kjedelig. I boka er det forskjellige måter den skildres på, men ikke slik. 1: Criston var forelsket i henne, kom og ville at de skulle rømme over havet, men at Rhaenyra avviste han. Hun var en prinsesse av drageblod, og for god til å være kona til en som bare var "sellsword".

2: Rhaenyra var forelsket i Criston, og Daemon hadde vist henne hva som foregikk i bordellene. Oppildnet av det, kastet Rhaenya kjolen foran Criston, og ville ha han. Criston derimot, avviste henne, og Rhaenyra ble rasende.

Uansett om man valgte versjon 1 eller 2, så ville det gitt spenning mellom Rhaenyra og Criston. Rhaenyra valgte en annen kingsguard som sin favoritt, en som de kalte Breakbones.

Criston blir helt team Alicent i boka. At han og Rhaenyra hadde en øm elskovstund, var en bortkastet mulighet. Setter serien Criston opp som team Rhaenyra?

Og Rhaenyra var absolutt ikke så enig i å gifte seg med Laenor Velaryon. Men hun måtte, selv om hun raste og sa nei. I turneringen for å feire bryllupet, gir Rhaenyra hennes silkebånd til Breakbones. Det sies at Laenor Velaryon lo, og ga sin væpner et silkebånd for å vise at han var Laenors favoritt. Ja, Laenor viser ganske åpenlyst at han har en mannlig elsker.

Criston Cole ber da Alicent om hennes gunst, og får sikebåndet hennes. Han knuser all motstand, inkludert Breakbones, som får et nytt kallenavn: "Brokenbones". Og Cole slår den stakkars væpneren så hardt at han dør noen dager senere. Laenor sitter med han dag og natt, og gråter bittert når han dør.

Så det var mange bortkastete muligheter til å legge grunnen for splid - Alicent later som om hun er forferdet over "ulykken" som førte til at væpneren døde. Men hun er så fornøyd, at hun ber kongen om at Criston Cole må bli hennes personlige livvakt, og bli med tilbake til Kings Landing. Rhaenyra blir igjen på Driftmark, med sin ulykkelige ektemann.

De er fortsatt unge i serien og vi er på eps 3 liksom, regner med at man ser mer av det du skriver når de skifter skuespillere til voksne og de skal tross alt hoppe en del i tid i sesongene fremover. 

Man må gi serien tid til å utvikle seg, alt skjer jo ikke bare iløpet av noen eps, men flere sesonger fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Hatsumomo said:

De er fortsatt unge i serien og vi er på eps 3 liksom, regner med at man ser mer av det du skriver når de skifter skuespillere til voksne og de skal tross alt hoppe en del i tid i sesongene fremover. 

Man må gi serien tid til å utvikle seg, alt skjer jo ikke bare iløpet av noen eps, men flere sesonger fremover.

Du har et poeng der, de skal ha flere sesonger. Fire episoder så langt. Jeg mener å ha lest at det skjer et hopp fram i tid i episode 6 eller etter episode 6.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...