Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har termin om fire uker og har begynt å tenke litt på forberedelser. 

Svigerforeldrene bor 3t unna så det er naturlig at de blir en natt eller to når de skal hilse på den lille. 

I tillegg er det mye snakk fra begges sider om når de får hilse på. Alle vil jo helst se samme dag eller tidligst mulig. Begge har stor familie. Flere søsken, besteforeldre osv. 

Jeg tok opp med mannen at jeg ønsker at han snakker med foreldrene sine på forhånd. Jeg vet ikke om jeg orker overnatting og foreslo at de kan ta inn på hotell og heller komme på besøk. Mannen er uenig og sier de vil jo gjerne hjelpe til. De kan bysse, trille tur, stå for mat osv. Jeg vet de gjerne vil hjelpe, men jeg vet ikke om det er det jeg trenger få dager etter fødsel? Jeg kan være sliten, baby kan slite med amming, jeg kan føle meg dårlig osv. Da liker jeg best å være i fred. 

Jeg lurer også på når det er vanlig å ta i mot besøk? Og hvordan fordele besøk rettferdig? Vi orker nok ikke ta i mot alle søsken, foreldre og besteforeldre samtidig. 

Anonymkode: 18338...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bysse og lage mat kan de gjøre uavhengig av hvor de bor! Trille tur uten deg er jo helt unødvendig med en så liten baby! Den skal være I nærheten av deg!

Anonymkode: 74f59...7f4

• Liker 6
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde godtatt overnattingsbesøk i begynnelsen. Selv om de tilbyr å hjelpe er det langt fra teori til praksis, de fleste har det i munnen. Og det å faktisk spørre om hjelp når man er nybakt mor sitter langt inne, hvertfall for meg. «Hei, jeg vet du er på besøk her, men gidder du vaske klær og lage middag eller?» Og når baby sover, har du som regel andre ting du vil/må gjøre og ikke sitte å være vert for besøket. (Jeg føler det i alle fall sånn og tviler jeg er alene om den)

Det er korte barselbesøk som gjelder og barselbesøket har med noe til kaffe eller mat. De kommer ikke og er i dagesvis. Mulig jeg er sær men 🤣

Hadde dette vært en problemstilling i mitt liv skulle de fått ligget på hotell om de hadde tenkt å komme ila de fire første ukene. Etter 4-6 uker, værsegod å kom men da forventer jeg også hjelp og at jeg ikke skal fly rundt og varte opp alle sammen. Barseltiden er slitsom og det er en grunn for at det også heter 4.trimester

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her valgte vi å ha det helt besøksrett første uken og det er jeg glad for. Vi hadde lyst til å ha litt tid som den lille familien vi er og bli kjent med det nye vidunderet. Jeg ville ikke hatt overnattingsgjester. Men det er jo min personlige mening. Jeg syns det var godt å fordele besøkene godt utover og få mye alenetid. I starten styrer man gjerne på med å få til amming, bli vant med søvnrutiner og du har gjerne fysiske og kanskje psykiske påkjenninger osv. En så liten baby trenger masse nærhet fra sine primære omsorgspersoner. Syns det høres urealistisk ut at noen andre skal ta med babyen på trilletur for eksempel. Her må far la dine behov stå i først, det er du som føder❤️ 

Anonymkode: 2ea28...275

AnonymBruker
Skrevet

Besøksfritt skulle det stå 

Anonymkode: 2ea28...275

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei til overnattingsbesøk i den første tiden etter fødsel. Dere og babyen trenger ro i denne tiden. La dem bo på hotell og heller komme på besøk. 
Prioriter besteforeldrene først. 
Søsken og andre kan vente litt. Dere har lov å sette grenser. Dere kan feks forberede søsken og andre på at dere ikke tar imot besøk fra andre enn besteforeldre den første uka. 

Anonymkode: f04d2...313

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi begrensa de første besøkene til rundt 1 time, ga beskjed om dette på forhånd da jeg trengte hvile. Hadde aldri orket å ha overnattingsbesøk hjemme! 

Anonymkode: cd505...297

AnonymBruker
Skrevet

Hadde besøk både på sykehuset og hjemme. Var mange innom på korte besøk, og det var bare hyggelig. Kaffe hadde vi jo, og noen hadde med seg noe til kaffen. Svigermor var innom flere ganger i uka (avtalte alltid). Foreldrene mine var på overnatting i en uke da baby var to uker. Jeg slappet av i sofaen eller senga, alt etter behov. Og fikk selvfølgelig ikke kritikk for det. Fikk raskt rutine med svigermor at hun kom og trillet tur i nabolaget en fast dag i uka.

Nå hadde jeg en baby som var lett å ha med å gjøre, glad i å sove og ikke klistremerkebaby. En som tidlig ble glad i flere folk enn bare oss foreldre og som ble et svært sosialt og skravlete menneske.

Men folk er ulike, så du og mannen din må bli enige om hvordan dere vil ha det. Bare husk å si fra om at du ikke kommer til å varte opp noen de første par ukene 🙂

Anonymkode: 57359...4b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville foreslått at de kan komme første uken hvis de bor på hotell, så kan de heller komme å bli en langhelg når baby er 4-5 uker gammel med overnatting. Den første uka er ganske heftig for det som nybakt mamma. 

Anonymkode: 19b68...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg at du først å fremst må vente med å avtale noe til du ser hvordan fødsel og det har gått. Du vet jo ikke hvordan formen deres (din og baby) er i etterkant. Personlig så hadde jeg ikke maktet overnatting eller besøk langveis fra de første ukene. Vi hadde såvidt besøk av mine foreldre de første ukene, men svigers måtte fint vente pga de bor langt unna og skulle bo her når de først kom på besøk. Det tar tid å bli kjent med babyen, få på plass amming / flaskemating, få igang sin egen kropp etter fødsel/keisersnitt. Babyen trenger kroppskontakt og nærheten med foreldrene sine , ikke «alle» andre 🙂 Inviter når dere føler dere klare, begrens besøkstiden , er det nær familie som kommer på besøk så kan du gjerne be de ta med noe til kaffen , ikke tenk at du må diske opp med noe eller være vertskap. 

Anonymkode: fd1ad...813

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte for to uker siden og hadde på forhånd tenkt mye på hvordan vi ville gjøre det ifht barselbesøk. Jeg tenkte opprinnelig at jeg ville vente minst to uker.

Min mor og hennes samboer bor i en annen by og ville opprinnelig komme og bli i en uke - det sa jeg var uaktuelt. Jeg ville se an formen min og vår før jeg avtalte noe som helst - man vet jo aldri hvordan man føler seg etter fødsel! Du har smerter/ubehag, skal komme igang med amming, har kanskje en urolig baby, man er sliten og vil hvile så mye som mulig og man bruker også litt tid f.eks på hvert toalettbesøk mtp hygiene og ubehag ifbm toalettbesøket. 

Jeg er veldig glad for at barselavdelingen ikke er åpen for besøk, slik at vi fikk tiden der uforstyrret. Da vi kom hjem var vi begge helt kake, og bare det at min søster kom og leverte tilbake hunden vår gjorde meg helt utslitt. Den første uken godtok jeg likevel korte besøk, noe jeg ikke trodde jeg kom til å ønske, og for det meste har det gått veldig bra - men både baby og jeg har blitt slitne av det. Baby har reagert på stimulien og blitt mer urolig på kveldene de dagene vi har hatt besøk av mer enn én person om gangen. 

Mamma og samboer kom heller innom 1-2 timer to dager på rad da baby var en uke gammel. De så utrolig nok da at vi var slitne og dro på eget initiativ (det hadde jeg aldri trodd om de).

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at barselbesøk på sykehus har fått strengere rammer enn før.  😅

Se ann formen din. Folk har ikke vondt av å vente litt. Og ifht.overnatting: det hadde jeg blitt dritstresset av uansett. Jeg synes folk nesten er frekke om de inviterer seg selv på bed and breakfast til nybakt mor. 

Anonymkode: 2fd28...0c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hadde besøk både på sykehuset og hjemme. Var mange innom på korte besøk, og det var bare hyggelig. Kaffe hadde vi jo, og noen hadde med seg noe til kaffen. Svigermor var innom flere ganger i uka (avtalte alltid). Foreldrene mine var på overnatting i en uke da baby var to uker. Jeg slappet av i sofaen eller senga, alt etter behov. Og fikk selvfølgelig ikke kritikk for det. Fikk raskt rutine med svigermor at hun kom og trillet tur i nabolaget en fast dag i uka.

Nå hadde jeg en baby som var lett å ha med å gjøre, glad i å sove og ikke klistremerkebaby. En som tidlig ble glad i flere folk enn bare oss foreldre og som ble et svært sosialt og skravlete menneske.

Men folk er ulike, så du og mannen din må bli enige om hvordan dere vil ha det. Bare husk å si fra om at du ikke kommer til å varte opp noen de første par ukene 🙂

Anonymkode: 57359...4b0

Og nettopp din holdning til besøk var nok med på å sørge for at du ikke fikk en klistremerkebaby. ❤️

Anonymkode: 01dae...279

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverken jeg eller søsken med barn har fått foreldre på overnatting i barseltiden.

De tok inn på hotell, eller kjørte hjem igjen samme dag (4- 5 timers kjøring). 

Anonymkode: 2a627...180

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og nettopp din holdning til besøk var nok med på å sørge for at du ikke fikk en klistremerkebaby. ❤️

Haha 😅

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hjelpe med mat? Bysse, trille tur? 😂🙈

Nei, en nyfødt baby skal ikke ha noen andre enn mor eller far til å bysse, trille eller gi mat. Alvorlig talt, du får sette ned foten - si til samboeren din at "nei, en nyfødt skal være med sin mor 24/7 ingen andre enn den som ammer skal gi mat. De får ikke sove over, og det bestemmer faktisk jeg - siden det er jeg som føder". 

Mannen din høres litt dust ut, man trenger ikke avlastning før baby er flere måneder gammel - hvis man er i behov for det. Hadde faktisk aldri orket besøk av svigerforeldre to dager u strekk rett etter en fødsel, da får de heller vente til baby er noen uker gammel. Barsel er barsel. Dere trenger fred og ro. Hadde vært annerledes hvis de bodde i nærheten.

Endret av kraftwerk
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha 😅

Hvorfor ler du av det? Virker hanske naturlig at en baby som blir vant med mang mennesker ikke blir redd for adskillelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjønt hvorfor folk på død og liv må se babyen med EN GANG. De er like søte etter en uke eller tre. 

Anonymkode: 46627...68d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange babyer blir klistermerkebaby selv om man har mye besøk. Så det har nok ikke så mye med saken å gjøre. Klistremerkebaby er jo babyer som trenger myyye nærkontakt med mor. Har ikke så mye med besøk å gjøre 😅

Anonymkode: a548c...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt beskjed til familien at vi sier ifra når vi er klare for besøk.

Har fått tre barn tidligere,en med komplikasjoner (blodtap, revnet og ekstremt såre bryster-gråt hver gang jeg skulle amme), så det har variert mellom 3-14 dager. Har også hatt barseltårer i noen dager etter fødsel, så ikke veldig kult med besøk da. Har da prioritert nærmeste familie,så har venner fått kommet senere. 

Anonymkode: 11b58...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...