AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Går det ikke an å reise bort med baby med mindre det skjer midt på dagen? Jeg er gravid nå med første, så er helt blank. Men jeg tenker at når babyen er liten og fremdeles ikke har noen rutiner, må det være uproblematisk å kunne være med i familiemiddag eller sånn, selv om det foregår på ettermiddagen/kvelden? Og når den blir litt større kan man vel legge den i vogna når det er leggetid? Eller er det dumt fordi den da må over i bilstol og sånn? Broren min og samboer fikk tvillinger i fjor, og alle familiemiddager har etter det begynt omtrent midt på dagen og gått unna i en fei fordi de må hjem og rekke kveldsstellet... Anonymkode: 00fc6...b97
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Hvis de er født i fjor, begynner barna vel å bli såpass store at man har litt rutiner. Vanligvis ville jeg svare at ja, med en liten baby kan man dra bort, for babyen kan sove i vogn eller vognbagen. Men disse tvillingene er altså neppe spedbarn lenger, og tvillinger er jo dobbelt så mye som å ha en baby. Alle foreldre må finne sine løsninger, så får du finne dine når den tid kommer. Anonymkode: 2def3...9f5 4
Kakaoen Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 De første månedene så er det null problem å gjøre ting til alle døgnets tider. For å sette på spissen. Vi valgte bare å dra hjem slik at det passet med at babyen sovnet i bilen. Men med tvillinger kan jeg se at behovet for strammere rutiner tidligere er viktig. Slik at de begge sover og spiser samtidig. Noen babyer er med på lasset uten problemer, mens andre har behov for skikkelig rutiner tidlig. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Legger jeg baby til å sove i vogna, for så å flytte over i bil, SÅ hjem for å ta kveldsstell og «vanlig» legging… Da har jeg en veldig våken baby som trenger å være våken i flere timer før den klarer å finne roen og sove videre. Ikke alle babyer sover så tungt at man kan flytte på de flere ganger uten at de våkner til Anonymkode: a984a...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 De første 3 mnd kan man nok være ganske fleksibel. Etter det kommer man gjerne inn i mer faste rutiner. Anonymkode: 5adb3...bad 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: De første 3 mnd kan man nok være ganske fleksibel. Etter det kommer man gjerne inn i mer faste rutiner. Anonymkode: 5adb3...bad Svært avhengig av baby der også. Min baby hadde kveldsuro og kolikk, så å gjere noko etter 16 = gå og bysse en hylande baby, men på besøk hos nokon andre og blir stressa over å "forstyrre" alle andre. Bedre å berre gjere det heime der ting er litt meir trygge for meg. Det kjem heilt an på barnet. Men no når han er 8 mnd så har han såpass rutiner på plass at leggetid ~19 er lurt å følgje. Kan tenke meg at med tvillinger blir det ekstra greit å følgje rutiner. Anonymkode: 67885...587 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 Små babyer er noe helt annet enn 1-2åringer. Faste rutiner er veldig kjekke å ha. Det vil man fort forstå seg på. Sånn med 16mnd gamle snuppa her i hus, så er hun veldig trøtt og sliten på kvelden, og er generelt vanskelig å legge. Så hvis vi skulle ha gjort masse på kvelden så hjem, sovner hun ikke før langt etter 00.00. Det er alt for slitsomt for oss foreldre. Anonymkode: 8c4c6...72f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 Rutiner blir ofte "hellige" når man har fått barn og alenetiden på kvelden er ikke noe man ønsker å utfordre. Om man er så heldig å få ungene i seng til 18-19 så har man gjerne behov for å få unnagjort besøk osv før den tid. De første 3 mnd er det gjerne ikke så mye rutiner men smarte foreldre jobber for dem fra starten. Husk at man gjerne er sliten og med babyer oppå seg hele dagen. Man orker mindre av sosialt på kvelden og generelt. Anonymkode: 13f78...910 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 Så alle andre må gå en time tidligere fra jobb for å rekke tidlig middagsbesøk? Små babyer kan legges i vogn, babynest, krybbe osv i besøk. De sover innimellom uansett. Om babyene sover når de kommer hjem, så må ikke stellet tas kl 19. Det er mulig å ta kl 21 når de våkner og da bytte til pysj osv. Det stiller seg litt annerledes når de blir litt eldre og trenger rutiner for søvn før barnehage ol. Da må man gjerne hjem til en viss tid. Men da tenker jeg barnefamilier bør tilpasse seg. Da får de bli til middag og feks droppe kaffen. Så kan de andre uten barn bli lengre. Anonymkode: 39986...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 Hadde med min på middager og besøk uten problemer de første mnd. Bare det var et stille rom han kunne sove på i vognbag. En venninne av meg var mye alene med sin baby, og kom ofte på besøk om kvelden til meg. Vi skiftet til pysj og sånt til vanlig tid. Ingen av våre babyer våknet av å bli flyttet på. Anonymkode: 412bd...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Små babyer går det som regel greit med, men når de blir litt større babyer så betyr det ofte at babyen ikke får sove nok om natta fordi de våkner i bilen eller etter man er kommer hjem og da har man en skikkelig dritt dag i vente. Kanskje 2-3 dager hvor ungen er trøtt og i dårøig humør hele dagen. Sånne dager er utmattende! Med tvillinger kan jeg ikke skjønner hvordan man overlever 2x drittdag. Anonymkode: a9fe8...6b0
Snok1 Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 De første månedene er jo den aller enkleste tiden. Bare å ta med dyp vogn og gjøre alt av stell og soving i den. Alle elsker å få besøk av en baby, så ingen reagerer.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 De første mnd går det greit, men ikke så lett ettter det. Barnet mitt er 9 mnd nå og ikke snakk om at barnet vil sove i vogn. Ikke går det ann å forflytte barnet sovende over i bilstol fordi våknet barnet så tar den sovingen før som en lur og vi må være våkne i minimum 3 timer til før hun sovner igjen. Så å forflytte seg på kvelden går ikke. Vi må stort sett være hjemme kl 19, eller overnatte. Anonymkode: 74002...16a
Luckiness Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Vi hadde ingen spesielle rutiner de første månedene. Hadde jo selvsagt enkle rutiner på hvordan vi fikk baby til å sovne ved behov (hvis ikke baby sovnet av seg selv og måtte bysses/trilles feks), morgenstell, kveldsstell. Men ikke noen faste tidspunkter. Så var helt uproblematisk å dra i middagsbesøk og bli utover kvelden feks. Jo eldre babyene blir jo mer rutine får de fleste. Det blir mer faste tider for dagsoving feks. Og for noen må dagsovingen vare en viss tid eller være et visst klokkeslett for at det ikke skal medføre overtrøtthet og problemer med legging på kvelden og søvnen på nettene feks. Alt i alt så varierer det veldig fra barn til barn. Noen kan klare å legge babyen i et besøk, bære ut i bilstolen og løfte over i sengen hjemme uten problem. Mens andre babyer klarer gjerne ikke å sove i bilen og videre søvn når en kommer hjem «saboteres» da med mindre man har rukket hjem i god tid før legging.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Mini sover hvor som helst så lenge det er mørkt og rolig, samme om han sover i en seng eller i vogna. Er det ingen reiseseng å låne, så setter vi vogna inne på et soverom. Han synes også det er helt kult å sove videre i bilen og så legges rett i senga når vi kommer hjem. Blir det ikke nok søvn, så tar han det igjen på morgenen dagen etter. Å ha med han på selskaper på kveldstid er dermed null problem. Men jeg tviler på at vi hadde orka om han ikke var så kul med å sove på farta. 😅 Anonymkode: e5884...56f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mini sover hvor som helst så lenge det er mørkt og rolig, samme om han sover i en seng eller i vogna. Er det ingen reiseseng å låne, så setter vi vogna inne på et soverom. Han synes også det er helt kult å sove videre i bilen og så legges rett i senga når vi kommer hjem. Blir det ikke nok søvn, så tar han det igjen på morgenen dagen etter. Å ha med han på selskaper på kveldstid er dermed null problem. Men jeg tviler på at vi hadde orka om han ikke var så kul med å sove på farta. 😅 Anonymkode: e5884...56f Dere har virkelig fått en unicorn! Anonymkode: 74002...16a
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Er litt som andre skriver at tvillingene nok er blitt hakket litt store, og at det for mor og far ikke er verdt å ødelegge leggerutiner med å ikke reise hjem slik de burde. Anonymkode: ce792...7f0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 Vi har en på straks året og ser nå at det er viktig for han med rutiner ifht leggetid, før det ble det var vi ofte ute på kveldene Når det er sagt så forventer vi ikke at andre tilrettelegger for oss, begynner ting så det blir for sent sier vi bare at det ikke passer pga leggetider, de fleste forstår det veldig godt ☺️ Anonymkode: fa439...ae9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 Det var ikke noe problem for oss med første baby, hverken de første månedene eller da hun fikk en mer fast leggetid. Vi kunne legge henne der vi var, og så sov hun videre i bilen og kunne bæres i seng hjemme. Med nr. to fikk vi ikke testet det i babytiden pga. korona, men jeg ser for meg at det hadde blitt mer problematisk. Nå kan hun godt våkne igjen etter å ha sovnet i bilen på vei hjem, og så være lys våken store deler av natten, med påfølgende trøbbel neste dag. Storesøsteren sover fortsatt nesten alltid godt til neste morgen når hun har sovnet for kvelden. Anonymkode: 494d9...382
Anonym6789 Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 (endret) Dette spørs vel veldig på barna. Om vi skal i middagsbesøk til svigers en halvtime unna så tar vi med pysj og tannbørste og tar kveldsstellet på 3åringen der, og sovner i bilen. Da kan vi være der til 19-20. Får ofte bade hos besteforeldrene også da og syns det er stas. Men har man et barn som våkner på vei fra bil til seng så kan jeg jo forstå at noen holder på leggerutiner Endret 24. juli 2022 av Anonym6789
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå