Gå til innhold

Rekkefølge i oppussing; hva er smartest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal starte noen litt større oppgraderinger av leiligheten. Gulv skal byttes i to soverom, gang / entre, stue, kjøkken og spisestue. I tillegg skal det ene soverommet samt gang, kjøkken, stue og spisestue males. 

Mitt spørsmål er; ville dere malt først eller lagt nytt gulv først? Jeg har googlet litt og ser mange sier man bør male først. 

Alle tips og råd mottas med takk 😊

Anonymkode: 9ec0d...da7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg malte først før nytt gulv og lister. Da kan du male helt ned uten å bekymre for å få på nytt gulv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Uheldig skrev (2 minutter siden):

Jeg malte først før nytt gulv og lister. Da kan du male helt ned uten å bekymre for å få på nytt gulv. 

Tusen takk for råd😊

Rev du eksisterende lister før du malte?

- Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid revet av lister og gulv, så malt, så lagt nytt gulv og nye lister. Det er vanskelig å få det pent om man ikke tar av lister først.

Anonymkode: 30903...034

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for råd😊

Rev du eksisterende lister før du malte?

- Ts 

Stemmer😊 og er veldig fornøyd. 

Skrevet

Vi har gjort litt av det samme. Her er rekkefølgen vi har brukt: 

• Hadde veldig mye tapet som måtte fjernes først, så sparkling, pussing, mer sparkling, pussing også maling. 
  • Vi plukket ned alt av lister på vinduskarmer, dørkarmer og gulvlister fordi det uansett skulle byttes. Da er det lettere å komme til for å male, men det er absolutt ikke nødvendig om du er flink til å maskere.
  • Vi fjernet også deksler på stikkontakter og lysbrytere. 
  • Synes det er lettest å fjerne eksisterende gulv først. Ofte ligger det et lag med "underlagsfoam" eller tilsvarende, som vi beholder når vi maler. Da ruller man bare sammen når man er ferdig malt, og voila - rommet er klart for nytt gulv. 
  • Taket er en ofte glemt overflate, men vel så viktig for romfølelsen. Vi begynner alltid med å male tak med rull, og deretter noen centimeter ned på veggene med pensel. 
  • Så maskerer du der det er nødvendig og maler veggene.
  • Bruk for all del forlengerskaft og en god malingrull/gode pensler. Det er stor forskjell på resultatet. Anbefaler også en arbeidslampe og et ordentlig malingsbrett. Jordan sitt superbrett er det beste jeg har brukt så langt. 
  • For tips og triks er "Malerpappa" på Youtube helt rå, han har vi hatt stor glede av i prosessen!
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid revet av lister og gulv, så malt, så lagt nytt gulv og nye lister. Det er vanskelig å få det pent om man ikke tar av lister først.

Anonymkode: 30903...034

Tusen takk for råd😊

Logistikk blir en utfordring her hos meg. Jeg har ingen andre steder å bo i mellomtiden, jeg skal male selv og gulv skal legges av eksternt firma. Tenker derfor at jeg må rive listene, så male og passe på at snekker kan starte ganske raskt etter jeg har malt (?).

- ts  

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt av listene og malt først😊 Da kan du søle så mye du vil!

Anonymkode: 932cd...22a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for råd😊

Logistikk blir en utfordring her hos meg. Jeg har ingen andre steder å bo i mellomtiden, jeg skal male selv og gulv skal legges av eksternt firma. Tenker derfor at jeg må rive listene, så male og passe på at snekker kan starte ganske raskt etter jeg har malt (?).

- ts  

Hvor lang tid du trenger til maling er jo avhengig av størrelse på rom og leilighet, men gitt at veggene er slette/nye trenger det ikke ta så lang tid. Vi bor hjemme mens vi totalrenoverer og det fungerer helt fint. 

På et soverom på ca 8-9 kvm. brukte jeg en time på å male første lag, også ventet jeg til dagen etter før jeg tok andre lag. Mens du venter kan du jo begynne med de andre rommene. Anbefaler veldig å male ferdig før du tenker på gulv, da er det kanskje greiere å utsette litt med det eksterne firmaet? 

På det nevnte soverommet la vi Berry Alloc laminatgulv på egenhånd og vi var to stk som brukte 3-4 timer en kveld. Det var også første gangen vi gjorde det. Så jeg antar at det eksterne firmaet legger gulv i hele leiligheten på en dag eller to? Hva har de selv anslått av tidsbruk?

AnonymBruker
Skrevet
Uheldig skrev (5 timer siden):

Stemmer😊 og er veldig fornøyd. 

Så bra😊

- ts 

AnonymBruker
Skrevet
Månefisk skrev (5 timer siden):

Vi har gjort litt av det samme. Her er rekkefølgen vi har brukt: 

• Hadde veldig mye tapet som måtte fjernes først, så sparkling, pussing, mer sparkling, pussing også maling. 
  • Vi plukket ned alt av lister på vinduskarmer, dørkarmer og gulvlister fordi det uansett skulle byttes. Da er det lettere å komme til for å male, men det er absolutt ikke nødvendig om du er flink til å maskere.
  • Vi fjernet også deksler på stikkontakter og lysbrytere. 
  • Synes det er lettest å fjerne eksisterende gulv først. Ofte ligger det et lag med "underlagsfoam" eller tilsvarende, som vi beholder når vi maler. Da ruller man bare sammen når man er ferdig malt, og voila - rommet er klart for nytt gulv. 
  • Taket er en ofte glemt overflate, men vel så viktig for romfølelsen. Vi begynner alltid med å male tak med rull, og deretter noen centimeter ned på veggene med pensel. 
  • Så maskerer du der det er nødvendig og maler veggene.
  • Bruk for all del forlengerskaft og en god malingrull/gode pensler. Det er stor forskjell på resultatet. Anbefaler også en arbeidslampe og et ordentlig malingsbrett. Jordan sitt superbrett er det beste jeg har brukt så langt. 
  • For tips og triks er "Malerpappa" på Youtube helt rå, han har vi hatt stor glede av i prosessen!

Tusen takk for alle gode råd😊

Her er det mye jeg tar med meg videre. Skal også sjekke ut han på YouTube, setter alltid pris på smarte tips og triks.

- ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde tatt av listene og malt først😊 Da kan du søle så mye du vil!

Anonymkode: 932cd...22a

Tusen takk for råd😊 Skal ta av listene først, ja.

- ts 

AnonymBruker
Skrevet
Månefisk skrev (5 timer siden):

Hvor lang tid du trenger til maling er jo avhengig av størrelse på rom og leilighet, men gitt at veggene er slette/nye trenger det ikke ta så lang tid. Vi bor hjemme mens vi totalrenoverer og det fungerer helt fint. 

På et soverom på ca 8-9 kvm. brukte jeg en time på å male første lag, også ventet jeg til dagen etter før jeg tok andre lag. Mens du venter kan du jo begynne med de andre rommene. Anbefaler veldig å male ferdig før du tenker på gulv, da er det kanskje greiere å utsette litt med det eksterne firmaet? 

På det nevnte soverommet la vi Berry Alloc laminatgulv på egenhånd og vi var to stk som brukte 3-4 timer en kveld. Det var også første gangen vi gjorde det. Så jeg antar at det eksterne firmaet legger gulv i hele leiligheten på en dag eller to? Hva har de selv anslått av tidsbruk?

Tusen takk for info😊

Veggene er slette, ja. Malt gips, så tror det skal gå veldig greit å male. Vil kreve litt planlegging mtp jobb i tillegg, men jeg skal få det til😊 

Jeg tar ikke en konkret dato med snekker ifht når han skal starte. Bare en avtale om at jeg tar kontakt når alt er landet ifht maling og type gulv. Så jeg har god tid. Jeg har også fått et time estimat og prisoverslag. Jeg synes det var helt kurant. Naturligvis skulle jeg gjerne gjort mer selv og spart kostnaden, men har desverre ingen som kan hjelpe meg. Legge gulv alene føler jeg meg ikke trygg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...