Gå til innhold

Barnehageoppstart for 12 mnd gammel jente

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har en 12 mnd gammel jente som straks begynner i barnehagen. Vi fikk en blekke av barnehagen, men ingen liste over alt klær og utstyr hun trenger til oppstart. Finner selvsagt lister på nett, men yttertøy og bleier vet jeg ingenting om. Hun krabber og reiser seg med litt støtte, trenger hun f.eks regntøy og støvler når hun ikke kan gå?? Er det vanlig å ta med alt av bleier, tørk og salve som hun skal bruke i barnehagen?

Barnehagen har foresten sovealkover i en utestue til hvert av barna så ingen sover i barnevogner- så trenger ikke utstyr til den slags :)

barnehagen har feriestengt så kan ikke ringe dem og spørre...

Endret av kinetheking
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regntøy og skoposer ville jeg hatt.  Har selv en som skal begynne ved 12 mnd, og om han ikke har begynt og gå til dess så blir det skoposer :)

I barnehagen vår er det barnehagen som stiller med bleier og alt tilhørende det. 

AnonymBruker
Skrevet

Når minste på 3 år begynner igjen nå etter ferien tar jeg med 2 shortser,  2 gensere, 2 bukser, 2 par sokker, tynn jakke, regntøy,  sandaler/sko/støvler.  

Er lurt å ha 2 skift av hvert plagg tenker jeg😊

Anonymkode: cda70...f6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du trenger regntøy. Og du trenger vindtett tøy, parkdress eller lignende, jakke.

Sko når barnet ikke kan gå er unødvendig, kjøp heller skoposer. Kam derimot hende barnehagen ønsker at barnet har innesko uansett.

Ja, du trenger bleier, salve, solkrem, solhatt etc. De fleste barnehager ønsker ikke up&go bleier, så kjøp andre typer.

Anonymkode: 603da...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (1 time siden):

Hei, jeg har en 12 mnd gammel jente som straks begynner i barnehagen. Vi fikk en blekke av barnehagen, men ingen liste over alt klær og utstyr hun trenger til oppstart. Finner selvsagt lister på nett, men yttertøy og bleier vet jeg ingenting om. Hun krabber og reiser seg med litt støtte, trenger hun f.eks regntøy og støvler når hun ikke kan gå?? Er det vanlig å ta med alt av bleier, tørk og salve som hun skal bruke i barnehagen?

Barnehagen har foresten sovealkover i en utestue til hvert av barna så ingen sover i barnevogner- så trenger ikke utstyr til den slags :)

Nei trenger ikke regntøy, holder med parkdress og skoposer

Anonymkode: 6a858...165

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei trenger ikke regntøy, holder med parkdress og skoposer

Anonymkode: 6a858...165

Skoposer? Hva er det?

AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (2 minutter siden):

Skoposer? Hva er det?

image.thumb.png.10693e3b87eefc6aba7015b7147e291b.png

Anonymkode: 603da...4e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt sko i stedet for skoposer. Sko gir mer støtte og det er lettere for henne å øve på å gå. 
Hun skal opp og gå i løpet av høsten, så skoposer er bortkastede penger i mine øyne. 

Anonymkode: bd3fe...953

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn som ikke går selv skal ikke ha sko.  Myke tøfler eller antiskli inne er a anbefale. Ute skoposer. Dette ble vi fortalt av en barnefysioterapeut når vårt begynte I bhg I en alder av 10 mnd. Jobber selv i bhg og har årlig hatt fysio inn på f.møte for nye foreldre i april for å snakke om akkurat dette. 

Anonymkode: 28673...092

• Liker 6
Skrevet

Dere skal vel ha tilvenning, så bleier og sånt kan du spør om da. Men ja, det er vanlig at man må ta med bleiepakker til bhg, samt kluter og evt kremer.

Kjøp skoposer i første omgang, så kan du evt kjøpe sko/støvler senere hvis det trengs.

Og bestill merkelapper nå. Strykelapper og klistrelapper. Absolutt alt skal merkes med navn. Alle vottene (begge to i hvert par), sokker, smokker, matbokser, kosedyr...alt.

• Liker 2
Gjest Sprite
Skrevet

Selvsagt trenger du regntøy. Barnet skal være ute selv om hun ikke kan gå

AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (7 timer siden):

Har ikke ungen regntøy og skoposer? Hva bruker dere hvis det regner, for dere er vel ute? 

Anonymkode: e73e4...e12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ville kjøpt sko i stedet for skoposer. Sko gir mer støtte og det er lettere for henne å øve på å gå. 
Hun skal opp og gå i løpet av høsten, så skoposer er bortkastede penger i mine øyne. 

Anonymkode: bd3fe...953

Det er ikke anbefalt. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke ungen regntøy og skoposer? Hva bruker dere hvis det regner, for dere er vel ute? 

Hva skal en unge som krabber med regntøy?? 😄 skal hun krabbe rundt i søla liksom? Hun sitter i vogna eller bilsetet når det regner, solskinn så kan hun sitte på plenen og nappe opp kløver. 

Skrevet
Sprite skrev (16 timer siden):

Selvsagt trenger du regntøy. Barnet skal være ute selv om hun ikke kan gå

Skal hun krabbe rundt i søla og slurpe i seg sølepyttene og stein? 😄 tvilsomt!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (3 minutter siden):

Det gjør de i vår barnehage. Mange gode opplevelser både mentalt og fysisk. Gode klær skaper gode opplevelser i all slags vær. 

kan godt ha skoposer, men pass på å kjøpe noen med god strikk i. Mange skoposer ligger igjen på bakken et sted og barnet har krabbet eller vandret av sted uten dem. 

regntøy trenger de. De fleste barnehager ønsker todelt regntøy slik at de kan bare bruke regnbuksa hvis det er fuktig ute, men ikke regn feks. 

hør med barnehagen om bleier. Mest sannsynlig må du ta med selv. 

bare spør om alt du lurer på til personalet. Ingen spørsmål er for dumme! Vi har alle vært der en gang som førstegangsforelder og usikker på hvordan ting gjøres. 

hilsen 3 barnamamma og pedleder på småbarnsavdeling

Anonymkode: 22b7f...da8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (14 minutter siden):

Hva skal en unge som krabber med regntøy?? 😄 skal hun krabbe rundt i søla liksom? Hun sitter i vogna eller bilsetet når det regner, solskinn så kan hun sitte på plenen og nappe opp kløver. 

Eh, ja? Skal virkelig ikke barnet få utforske omgivelsene før det kan gå? Seriøst?

Ang sko og skoposer vet jeg ikke hva som er anbefalt, men absolutt skal ungen ha adekvate uteklær.

Anonymkode: da5f5...fa9

• Liker 4
Skrevet
kinetheking skrev (17 minutter siden):

Ja, og sitte i sandkassa og spise sand :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (51 minutter siden):

Eeh, de kler ungene etter været, selv ungene som ikke kan gå og derfor trenger alle ungene regntøy!

Anonymkode: adc2c...0a6

• Liker 4
Gjest Sprite
Skrevet
kinetheking skrev (4 timer siden):

Kødder du? 😂 er akkurat det de gjør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...