Gå til innhold

Om mor dør og barnet aldri har hatt kontakt med faren….

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir barnet da automatisk sendt til far? 
Jeg er alene med barnet mitt, har foreldreansvar alene. Kan ikke helt slutte å tenke på hva som skjer om jeg skulle gått bort. Barnet mitt kjenner ikke faren sin.

Noen som vet? 

Anonymkode: 1a12e...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir barnet da automatisk sendt til far? 
Jeg er alene med barnet mitt, har foreldreansvar alene. Kan ikke helt slutte å tenke på hva som skjer om jeg skulle gått bort. Barnet mitt kjenner ikke faren sin.

Noen som vet? 

skriv testamente og få det tinglyst. Hvis dine foreldre eller søsken er god kjent med barnet vil de ha større sjanse enn biologisk forelder.

Anonymkode: fb4c0...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

skriv testamente og få det tinglyst. Hvis dine foreldre eller søsken er god kjent med barnet vil de ha større sjanse enn biologisk forelder.

Anonymkode: fb4c0...bc3

Foreldrene mine er for gamle, og jeg har ingen søsken…. Kan jeg evt skrive inn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan du skrive opp ja. Og hvis barnet blir stående uten omsorgspersoner, så kommer barnevernet til å prøve å finne en løsning i nettverket først. Jeg kan aldri tenke meg at de sender et barn til en far de ikke kjenner. Såpass vett har de. ;)

Da min venninne ble syk, og kom til å dø, hadde de flere møter sammen med barnevernet, blant annet familieråd, og det ble bestemt hvordan barna skulle ha det da hun døde. De hadde en far som hadde litt samvær, men det var så ustabilt, at barna flyttet til tanten og onkelen sin, og har samvær med far. 
Det var også snakk om at de kunne bo til sin forrige ste-far, men han satt jo der med tvillinger under skolealder som også hadde mistet moren sin, så alle var enige om at det ikke var en god løsning. Men vet at de har mye kontakt enda. 

Jeg har skrevet opp, og snakket med, min bror og hans kone om at skjer noe med meg, så flytter de inn i huset her, og bor der så lenge barna bor hjemme. Her er det barn med spesielle behov inn i bildet. 
Nå har jeg samboer, men skjer noe meg, så må nok barna uansett ha noen andre som faste omsorgspersoner, ikke pga at samboer er dårlig bonusfar, han er SUPER, men pga sykdom er hans kapasitet nedsatt. 

Anonymkode: f11a4...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør kontakte advokat å få satt opp ei viljeserklæring i tilfelle noe skulle skje med deg før barnet blir myndig 

Jeg gjorde det, og valgte min nærmeste venninne (etter å ha snakket med henne om det først såklart) som jeg har kjent siden jeg var lita og som også er gudmor til barnet 

Jeg gjorde som sagt dette hos advokat der to vitner signerte erklæringen,

Hadde erklæringen oppbevart hos advokaten, i tillegg til et eksemplar til meg selv + ett til venninnen min

https://www.testament.no/tekst-innhold/kan-jeg-bestemme-i-testament-hva-som-skal-skje-med-barna-mine-hvis-jeg-dor-for-de-er-fylt-18-ar/

«Hvis du har etterlatt deg et skriv der du har fremsatt ønske om at foreldreansvaret skal overtas av en bestemt person, som ikke er den andre forelderen, er dette noe tingretten, ifølge barneloven bør legge vekt på.»

«Hvis du skriver dette, bør du redegjøre i detalj for hva og hvorfor, og gjerne henvise til personer eller fakta som kan underbygge dine påstander.  Vær omhyggelig med hvordan du formulerer deg, da dette er din eneste sjanse til å påvirke noe som betyr mye for deg.  Det kan være fornuftig å søke hjelp hos en utenforstående til å utforme erklæringen, for eksempel en advokat.»

Anonymkode: 96789...f00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om far ikke ønsker kontakt med barnet sitt idag, så vil han uansett ikke kunne pålegges å ta over omsorgen om du skulle dø.

Så tror egentlig ikke dette er noe du trenger å bekymre deg over, sånn sett.

Tipset over her, om å skrive viljeserklæring er godt. Og snakk med evt folk i omgangskretsen din som kunne være aktuelle og villige til å evt ta over omsorgen.

Formelt sett, om du dør eller blir syk/skadd, så er det barnevernet som kommer inn og har ansvar for å finne en god omsorgssituasjon for barnet ditt. De vil først og fremst prøve å finne noen som barnet alt har god tilknytning til. 

Anonymkode: f7881...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...