AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Jeg opplevde dette for en stund tilbake. Sjefen var sint hevet stemmen høyt. Det var ikke noe galt jeg hadde gjort på jobb. En annen ansatt sa etterpå at om det hadde vært henne så hadde hun gått hjem. Hva hadde skjedd da? Hadde de sparket meg? Er fast ansatt. Anonymkode: 20333...d69
17.11 Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Du hadde sannsynligvis fått en skriftlig eller muntlig advarsel, men du kan ikke få sparken av en slik enkelthendelse. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Det kommer helt an på hvor du jobber. Dersom du f.eks jobber i butikk skal det litt mer til for å få sparken i Norge, men du kunne nok regnet med å få en skriftlig advarsel som senere kunne blitt brukt dersom de bygget en sak for oppsigelse. Det kommer også mye an på hva som står i kontrakten din, og hvorvidt det at du forlot jobben på daværende tidspunkt kan sees på som at du ikke har opprettholdt din del av arbeidsavtalen. Med mindre du jobber på et sted (f.eks akutt helse eller noe tilsvarende) der det kunne blitt sett på som grovt brudd at du dro, så hadde du uansett ikke fått sparken på dagen. Alle som vurderes oppsagt må få innkallelse til drøftelsesmøte hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker får fremlegge sine sider av saken. Dersom du får sparken og mener dette er uberettiget, er det arbeidsgiver som har bevisbyrden, og må vise til at du har fått advarsler o.l tidligere. Anonymkode: 31e12...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Så en skal bare godta å bli kjeftet på/ skriket til? Anonymkode: 20333...d69 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så en skal bare godta å bli kjeftet på/ skriket til? Anonymkode: 20333...d69 Nei, men er man voksen bør man håndtere det på andre måter enn å bare reise hjem. Man kan f.eks ta det opp med tillitsvalgt, eller man kan gå til HR og be om et samarbeidsmøte med alle parter. Du kan også gå direkte til sjefen og be om en samtale, der du forklarer på en grei måte at du ikke synes det er greit å bli snakket til på slik måte. Anonymkode: 31e12...5ca 11
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så en skal bare godta å bli kjeftet på/ skriket til? Anonymkode: 20333...d69 Hadde en slik sjef en gang. Vi ansatte gikk sammen til sjefen over sjefen for å få en endring på situasjonen. Ble innkalt til samtale med sjef + sjefens sjef og et par ansatte. Det ble faktisk en endring etter det. Anonymkode: af9d4...5ae 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, men er man voksen bør man håndtere det på andre måter enn å bare reise hjem. Man kan f.eks ta det opp med tillitsvalgt, eller man kan gå til HR og be om et samarbeidsmøte med alle parter. Du kan også gå direkte til sjefen og be om en samtale, der du forklarer på en grei måte at du ikke synes det er greit å bli snakket til på slik måte. Anonymkode: 31e12...5ca Jeg gjorde det. Ser nå at dette gjentar seg ovenfor andre kollegaer. Sjefen over han er two of a kind dessverre. Anonymkode: 20333...d69
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så en skal bare godta å bli kjeftet på/ skriket til? Anonymkode: 20333...d69 Nei, man gidder selvfølgelig ikke jobbe for idioter. Hvis man ikke kan få ny jobb på dagen bør man ha noen månedslønner på en «fuck you» konto. Anonymkode: 0c4fe...f20 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, man gidder selvfølgelig ikke jobbe for idioter. Hvis man ikke kan få ny jobb på dagen bør man ha noen månedslønner på en «fuck you» konto. Anonymkode: 0c4fe...f20 Ja det vi skulle gjort. Sitter med lån så kan ikke bare si opp heller uten å ha noe nytt. Flere er i en alder det ikke er så lett. Anonymkode: 20333...d69
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så en skal bare godta å bli kjeftet på/ skriket til? Anonymkode: 20333...d69 Nei men man kan jo ikke bare gå hjem 🤣 Er du 12 år? Voksne mennesker løser konflikter på en ordentlig måte. Anonymkode: b9717...231 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Dersom du ikke tror det er muligheter for endring, og du ikke vil ta det videre med HR eller tillitsvalgt, så bør du begynne å søke jobb andre steder. Om du går fra jobb når sjefen er sur, vil det dessverre bare gå ut over deg selv og dine referanser. Hev heller hodet og tenk at den beste "hevnen" er at du kommer deg der i fra og får en bedre jobbhverdag 🙂 Anonymkode: 31e12...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Ta kontakte med tillitsvalgt og verneombud. Dersom det skjer igjen så sykmeld deg. Ikke bare gå hjem, da får sjefen din en god sak mot deg. Anonymkode: 03ecc...4b9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ta kontakte med tillitsvalgt og verneombud. Dersom det skjer igjen så sykmeld deg. Ikke bare gå hjem, da får sjefen din en god sak mot deg. Anonymkode: 03ecc...4b9 Jeg gikk ikke. Men, en kollega sa at hadde vedkommende opplevd dette så hadde hen gått. Var verneombud som sa det. Anonymkode: 20333...d69
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Nei du ville antagelig ikke blitt oppsagt etter noe sånt, men kanskje en advarsel og mulig trekk for lønn i de timene du var borte. Det skal uansett litt til å bli sagt opp i Norge. Det er en nokså omstendelig prosess og særlig i saker som gjelder arbeidstagers forhold. Anonymkode: d97ba...c81
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Du kan si du er syk og må gå hjem.. men det er jo veldig gjennomskuelig Anonymkode: 75e12...e01
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 On 7/24/2022 at 8:02 AM, AnonymBruker said: Jeg opplevde dette for en stund tilbake. Sjefen var sint hevet stemmen høyt. Det var ikke noe galt jeg hadde gjort på jobb. En annen ansatt sa etterpå at om det hadde vært henne så hadde hun gått hjem. Hva hadde skjedd da? Hadde de sparket meg? Er fast ansatt. Anonymkode: 20333...d69 Det har også skjedde til meg så jeg er interessert om hvordan folk svarer. Også ingenting jeg hadde gjort. Det skjedde på ende av dagen for meg så på hjemmetiden. Jeg også er fast ansatte. Etterpå jeg prøvde å snakke om det og sjefen ble sint, sa det var ingen roping og at hun skal dreg in overste lederen og at kollega som var der vil seir de samme til han. Også tidligere jeg opplevde en hendelse av en kollega som gjørt meg syk etterpå. Jeg fortsatt med dagen selv om jeg var fysisk syk og burde ha gadd hjem denne dagen. Derfor det er en veldig viktig spørsmål og er interessert i hva er løven og hvordan det kan løses. Sikkert at på det minst, kan man til toaletten eller hvilerom for litt privat tid. Jeg prøve å ha noe dokumentering og prøverå bli rundt sjefen minst som mulig nå. Jeg prøve å aldri være alene sammen med hun at hun kan ikke sier noe gall og da sier, "Det sjedde det aldri!". Anonymkode: 63d46...658
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 On 7/24/2022 at 8:13 AM, AnonymBruker said: Det kommer helt an på hvor du jobber. Dersom du f.eks jobber i butikk skal det litt mer til for å få sparken i Norge, men du kunne nok regnet med å få en skriftlig advarsel som senere kunne blitt brukt dersom de bygget en sak for oppsigelse. Det kommer også mye an på hva som står i kontrakten din, og hvorvidt det at du forlot jobben på daværende tidspunkt kan sees på som at du ikke har opprettholdt din del av arbeidsavtalen. Med mindre du jobber på et sted (f.eks akutt helse eller noe tilsvarende) der det kunne blitt sett på som grovt brudd at du dro, så hadde du uansett ikke fått sparken på dagen. Alle som vurderes oppsagt må få innkallelse til drøftelsesmøte hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker får fremlegge sine sider av saken. Dersom du får sparken og mener dette er uberettiget, er det arbeidsgiver som har bevisbyrden, og må vise til at du har fått advarsler o.l tidligere. Anonymkode: 31e12...5ca Det er veldig godt og praktisk råd. Ikke pent at det kan vær sånn men viktigeste til oss arbeidstakere er at vi forstår det som vi har rett til eller lurt valger til oss nar vi oppmøte lik hendelser. Anonymkode: 63d46...658
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 On 7/24/2022 at 8:43 AM, AnonymBruker said: Jeg gjorde det. Ser nå at dette gjentar seg ovenfor andre kollegaer. Sjefen over han er two of a kind dessverre. Anonymkode: 20333...d69 Stemmer det. Wfft da! Det er noe bra tips om hvordan man kan overleve en slik arbeidsplass mens du søker noe litt bedre. Mange gode kanaler på you tube om du søker f.eks "my boss is a psycopath" Anonymkode: 63d46...658
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #19 Skrevet 25. juli 2022 On 7/24/2022 at 10:07 AM, AnonymBruker said: Jeg gikk ikke. Men, en kollega sa at hadde vedkommende opplevd dette så hadde hen gått. Var verneombud som sa det. Anonymkode: 20333...d69 Ja, det burde hun ikke hadde sagt. Anonymkode: 63d46...658 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #20 Skrevet 25. juli 2022 Skoft kan absolutt være en grunn for oppsigelse:https://www.oppsigelse.no/arbeidstakers-forhold/er-fravaer-fra-jobben-uten-lov-skoft-gyldig-grunn-til-oppsigelse/ Uanstt, hvorfor ta sjansen? Folk må forstå at er man oppsagt, så er man oppsagt. Om oppsigelsen er ulovlig eller ikke vet man ikke før etter en eventuell rettssak. Det betyr at du må bruke masse tid og penger på å eventuelt gå til sak, noe som sjelden lønner seg. Anonymkode: 6d931...590
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå