AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Jeg er ganske lei dette nå. Jeg er ganske spandabel og ønsker bidra når man får beskjed om å ta med noe til fellesen. Ofte er det slik at vi som vennefamilier tar med noe til fellesen og eget kjøtt når vi er sammen til grilling. Iallefall hos andre, men jeg får meg ikke til å be om det. Jeg tilbyr ofte å lage en pasta salat, ta med foccasia og hvitløksmajones. Jeg er jo dum som ikke velger en enkel rett selv, men synes det er gnient om jeg foreslå å komme med kokt ris f eks. Nå har det vært mange ganger at vertskapet f eks KUN steker baguetter fra REMA eller lager pomfri. Jeg er lei av å stå for alt tilbehør når jeg blir bedt rundt. Nå får jeg også spørsmål om å lage den deilige pasta salaten, fordi det virker som jeg lager den på null komma niks. Jeg gjør ikke det. Den har masse innhold og koster mye mer enn både baguetter og pomfri. Idag tulla jeg på sms å sa "dere trenger egenglig ikke lage noe, for nå lager jo jeg pasta salat til alle og tar med mayo og syltet rødløk". Sitter selvsagt med dårlig samvittighet for denne spøken, men er så lei. Hvorfor ikke be folk til mat og stå for maten? Ofte serverer vi grillpølser med tilbehør og ber gjestene ta med en brus. Vi har masse små barn alle sammen, og man kan jo gjøre ting enkelt når man samles med barn. Anonymkode: 42a63...719 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Høres helt merkelig ut. Anonymkode: d4804...10c 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Er vant til at folk som inviterer stiller med maten så tar en med noe ekstra om en ønsker det. Foretrekker egentlig det for da slipper man masse styr. Anonymkode: 3e7ad...e36 12
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Dette var en rar praksis. Når jeg inviterer, så er det jeg som står for maten osv. Hvis noen finner på å ta med noe, så er det fint, men ikke noe jeg forventer, og jeg ber i hvert fall ikke om det (annet enn om det er en søster eller nær venninne som jeg vet elsker å lage en bestemt rett/ godt brød eller noe, men ber aldri som fast regel). Det virker nesten som at du har malt deg inn i et hjørne selv, og nå føler du det blir for mye. Enten trapper du ned disse besøkene, det er jo bare å si at det ikke passer av og til, eller så får du si at du ikke orker å lage så mye fast, at de andre får bidra mer. Så tar du med brus, eller noe annet enkelt den neste gangen. Anonymkode: 92c1d...fac 14 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 Jeg går aldri til andre på mat, mat er så viktig for meg. De fleste bryr seg ikke om hva de spiser eller råvarer. Anonymkode: 45a15...453 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg går aldri til andre på mat, mat er så viktig for meg. De fleste bryr seg ikke om hva de spiser eller råvarer. Anonymkode: 45a15...453 Høres ut som du har et usunt forhold til mat hvis du er så firkantet Anonymkode: 33630...771 18 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 Skjønner ikke problemet her.. det er jo du selv som tilbyr deg å lage alt dette? Hva med å si at du f.eks bare lager pastasalat, så kan de andre ordne majones osv? og jo, pastsalat er faktisk ganske kjapt og enkelt å lage. Anonymkode: 0d5bd...cbc 22 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går aldri til andre på mat, mat er så viktig for meg. De fleste bryr seg ikke om hva de spiser eller råvarer. Anonymkode: 45a15...453 Hva har dette med saken å gjøre egentlig? Anonymkode: 58e0f...524 15
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 Det er sjukt mye rart sosialt altså. Start med å si ‘nei, dessverre’. Funker hver gang. Anonymkode: 6efe7...fd0 6
Gjest Fiffle Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 Enig med flere over her, lag kun en ting og gjør det enkelt. Hvis noen kommenterer at du alltid bla bla bla så si at du hadde ikke tid i dag, og gjenta det neste gang også og neste …👏🏻😊
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Du må jo ikke lage den, si du har ikke tid denne gangen ( neste gang ) . Anonymkode: 26f03...092 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Du har på en måte skapt dette litt selv også. Det er bedre om du legger deg på samme nivå som vertskapet, siden du bare kommer til bli bitter og lei om det alltid er du som bidrar mest. Anonymkode: 58e0f...524 16 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Du må rett og slett legge deg på samme nivå som de andre i vennegjengen. Neste gang lager du ikke pastasalat, du tar med noe enkelt. I vår vennekrets er det vertskapet som står for maten. Gjestene tilbyr seg ofte å ta med noe, kanskje en kake, jordbær, vin eller en salat. Anonymkode: 03577...e6c 7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres ut som du har et usunt forhold til mat hvis du er så firkantet Anonymkode: 33630...771 Usunt forhold nei, jeg liker næringsrik mat med gode råvarer Å ta egne valg i livet er ikke å være firkantet, handler om å ta ansvar for seg selv. Anonymkode: 45a15...453 2 1
Gjest theTitanic Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Du har vært på tilbudssiden. Det syntes andre er praktisk. Det har blitt til at du lager nesten alt. Nå satt du i tillegg ord på det og sier at andre ikke trenger å gjøre noe fordi du kan gjøre alt. En forsiktig ironi som lett kan gå andre hus forbi og bli tatt bokstavelig. De tror nok at du liker å lage og at det er lett for deg. nå får du deg ikke til å endre det. DU må ordlegge hva du vil og mener, ikke forvente at andre skal gjøre det for deg.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 Du har lagt opp til det selv. Du har tatt med god pastasalat hver gang, og da er det naturlig at folk forventer at du fortsetter å ta det med når du har gjort det til en tradisjon. De er ikke tankelesere; de vet ikke at du synes det er urettferdig at du tar med så mye mer enn andre. Og istedenfor å si "denne gangen tar jeg bare med x", så er du passiv aggressiv med en "jeg ordner jo alt" kommentar som gjerne kan gå rett over hodet på enkelte. Bare ta med noe enkelt istedenfor å bli passiv aggressiv på venner fordi de forventer noe du har lært de at de skal forvente Anonymkode: b0de8...8ad 17 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Snodig praksis, når jeg blir invitert til middag, har jeg aldri opplevd at noen ber meg ta med mat. Høres ut som de ikke har råd til å ha selskap. Anonymkode: 0ef64...754 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke problemet her.. det er jo du selv som tilbyr deg å lage alt dette? Hva med å si at du f.eks bare lager pastasalat, så kan de andre ordne majones osv? og jo, pastsalat er faktisk ganske kjapt og enkelt å lage. Anonymkode: 0d5bd...cbc Nei ikke min pasta salat. Den er med veldig mye innhold og det blir naturligvis dyrt. Pinjekjerner, crème fresh, parmesan mye diverse som koster. Anonymkode: 42a63...719 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei ikke min pasta salat. Den er med veldig mye innhold og det blir naturligvis dyrt. Pinjekjerner, crème fresh, parmesan mye diverse som koster. Anonymkode: 42a63... Så ikke lag den. Anonymkode: 4c13a...78b 28 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei ikke min pasta salat. Den er med veldig mye innhold og det blir naturligvis dyrt. Pinjekjerner, crème fresh, parmesan mye diverse som koster. Anonymkode: 42a63...719 creme fraiche er vel ikke en spesielt eksklusiv eller tidkrevende ingrediens.. og det går fint an å lage billigere pastasalat. Ble litt nysgjerrig på hvilke andre ingredienser du bruker som er så fryktelig dyre? Anonymkode: 0d5bd...cbc 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå