AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Jeg har fått ny fastlege ifbm flytting og kom til å tenke på dette nå. Min nåværende har jeg hatt siden tenårene og med unntak av et par skader og infeksjoner har jeg omtrent ikke vært der. Jeg hadde derimot en periode som fersk student og med kjærlighetssorg der jeg opplevde lite motivasjon, lite energi og litt generell tiltaksløshet. Dette noterte jo legen naturligvis ned, men i tillegg til det skrev hun også et ord som er mer belastet enn det overnevnte, etterfulgt av spørsmålstegn. Type "personlighetsforstyrrelse?" Fikk tips om hvor jeg kunne henvende meg denne tiden, men etter å ha pratet med studierådgiver og senere byttet studie og fått kjærlighetssorgen på avstand falt livet på plass og jeg fikk motivasjonen og driven tilbake, uten å ha oppsøkt psykolog ol, eller å ha fått medisiner. Dette er 15 år siden og jeg har ikke mottatt psykisk helsehjelp overhodet. Forstår jo at den nye legen vil se det i sammenheng med at det er mange år siden og at jeg etter all sannsynlighet ikke har det som legen nevnte i en bisetning med spørsmålstegn ettersom jeg fungerer så godt i dag og ikke har hatt behov for behandlig, men samtidig er jeg redd for å bli dømt på bakgrunn av dette ene lille ordet. Kan jeg be legen ta det bort fra journalen når jeg føler det belastende? Er kun snakk om det ene ordet og selvsagt ikke resten av notatene. Og hvordan reagerer fastleger på å få "personlighetsforstyrrelse" rett i fleisen blant alle UVI og lungebetennelser? Vil jeg bli stemplet som psykisk syk selv om jeg aldri har fått en diagnose? Vet at jeg ikke må oversende journalen men vet også at det vil bli stilt spørsmål om hvorfor og jeg har jo ingenting å skjule sånn sett. Setter pris på råd og erfaringer 🌸 Anonymkode: 963b4...462 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Rart legen skriver personlighetsforstyrrelse i journalen din om det aldri ble nevnt? Anonymkode: a9803...edb 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Det notatet spiller nok liten rolle, og det er jo liten tvil om at denne fastlegen var helt på jordet. Anonymkode: 36ea1...430 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Du kan droppe å overføre journalen til den nye legen, om det ikke er på samme kontor da. Anonymkode: ef9cd...293 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rart legen skriver personlighetsforstyrrelse i journalen din om det aldri ble nevnt? Anonymkode: a9803...edb Personlighetsforstyrrelse var kun brukt som et eksempel og for å anonymisere litt for min egen del. Det er snakk om en annen psykisk diagnose/tilstand HI Anonymkode: 963b4...462
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan droppe å overføre journalen til den nye legen, om det ikke er på samme kontor da. Anonymkode: ef9cd...293 Det vet jeg, men jeg ønsker helst å få den overført. Det er bare det ene lille ordet som plager meg litt 😅 TS Anonymkode: 963b4...462
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg, men jeg ønsker helst å få den overført. Det er bare det ene lille ordet som plager meg litt 😅 TS Anonymkode: 963b4...462 Det drukner. Det er jo lett å se ut fra journalen hvor lite/mye du har vært hos legen og hva du var der for. Ikke bekymre deg. Anonymkode: 36ea1...430 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Personlighetsforstyrrelse var kun brukt som et eksempel og for å anonymisere litt for min egen del. Det er snakk om en annen psykisk diagnose/tilstand HI Anonymkode: . Er vel mer nærliggende å tro at det var deprimert siden det handlet om kjærlighetssorg og lite energi. Det er null problem. Om det er i gaten personlighetsforstyrrelse , ptsd, bipolar eller noe som er litt mer omfattende diagnoser så ser jeg ikke helt at det skulle kommet opp om det ikke lå noe i det. Anonymkode: a9803...edb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Personlighetsforstyrrelse var kun brukt som et eksempel og for å anonymisere litt for min egen del. Det er snakk om en annen psykisk diagnose/tilstand HI Anonymkode: 963b4...462 Ville ikke ha bekymret meg så mye om det, hvis du er bedre nå, og ikke har hatt behov for noe hjelp. Du har jo ikke blitt diagnostisert, og man trenger ikke en diagnose, hvis man fungerer godt. Det den forrige legen har skrevet, er uansett ikke relevant, hvis du ikke trenger noe legehjelp for lignende symptomer, senere. Anonymkode: bd1d4...cd5
Grandidosa83 Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har fått ny fastlege ifbm flytting og kom til å tenke på dette nå. Min nåværende har jeg hatt siden tenårene og med unntak av et par skader og infeksjoner har jeg omtrent ikke vært der. Jeg hadde derimot en periode som fersk student og med kjærlighetssorg der jeg opplevde lite motivasjon, lite energi og litt generell tiltaksløshet. Dette noterte jo legen naturligvis ned, men i tillegg til det skrev hun også et ord som er mer belastet enn det overnevnte, etterfulgt av spørsmålstegn. Type "personlighetsforstyrrelse?" Fikk tips om hvor jeg kunne henvende meg denne tiden, men etter å ha pratet med studierådgiver og senere byttet studie og fått kjærlighetssorgen på avstand falt livet på plass og jeg fikk motivasjonen og driven tilbake, uten å ha oppsøkt psykolog ol, eller å ha fått medisiner. Dette er 15 år siden og jeg har ikke mottatt psykisk helsehjelp overhodet. Forstår jo at den nye legen vil se det i sammenheng med at det er mange år siden og at jeg etter all sannsynlighet ikke har det som legen nevnte i en bisetning med spørsmålstegn ettersom jeg fungerer så godt i dag og ikke har hatt behov for behandlig, men samtidig er jeg redd for å bli dømt på bakgrunn av dette ene lille ordet. Kan jeg be legen ta det bort fra journalen når jeg føler det belastende? Er kun snakk om det ene ordet og selvsagt ikke resten av notatene. Og hvordan reagerer fastleger på å få "personlighetsforstyrrelse" rett i fleisen blant alle UVI og lungebetennelser? Vil jeg bli stemplet som psykisk syk selv om jeg aldri har fått en diagnose? Vet at jeg ikke må oversende journalen men vet også at det vil bli stilt spørsmål om hvorfor og jeg har jo ingenting å skjule sånn sett. Setter pris på råd og erfaringer 🌸 Anonymkode: 963b4...462 Fastlegene har opp mot 1000 ulike pasienter med ulik grad av behov for oppfølgning. At alle journaler blir finlest er ikke realistisk. Likeledes er jeg ganske sikker på at en lege av den «nysgjerrige» typen har langt mer spennende journaler å lese på enn din.. Rent logisk sett er det også svært usannsynlig at et notat fra 15 år siden vil bli lagt merke til med mindre legen spesifikt leter etter noe knyttet til dette området på et senere tidspunkt. Og om du blir depressiv igjen om 10 år - kanskje det kan være positivt at legen for 15 år siden la merke til slike symptomer da også for å gi deg en best mulig behandling? Jeg tenker dette er noe du bare må la være å problematisere. 8
Apis Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 Sikker på at det er personlighetsforstyrrelse det står og ikke en eller annen form for depresjon? Uansett så er legen profesjonell så det vil ikke ha noe betydning.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 Legen vil jo lese det i sammenheng med resten av journalen din - ett enkelt ord for femten år siden, uten noe mer som bygger det opp senere, vil være lite relevant, og sannsynligvis ikke lest en gang. Hvis du derimot begynner å styre med å prøve å få det fjernet, vil det si mer om deg (i negativ retning) enn hvis du bare lar det være - spesielt siden det bare er ett enkelt ord. Da blir du «hun som vil fjerne ordet personlighetsforstyrrelse fra journalen sin», noe som gjør det mye mer sannsynlig at legen vil forbinde deg med personlighetsforstyrrelser enn hvis du ikke foretar deg noe. Anonymkode: 3b5b4...1da 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er vel mer nærliggende å tro at det var deprimert siden det handlet om kjærlighetssorg og lite energi. Det er null problem. Om det er i gaten personlighetsforstyrrelse , ptsd, bipolar eller noe som er litt mer omfattende diagnoser så ser jeg ikke helt at det skulle kommet opp om det ikke lå noe i det. Anonymkode: a9803...edb En depresjon kan enkelt forveksles med alle diagnoser du nevner i begynnelsen av en eventuell utredning eller ved legebesøk. Så at det må være noe i det siden det er nevnt stemmer ikke. Her motsier du deg selv fordi fu ikke vet nok om diagnosene du nevner Anonymkode: 2ba1f...34a
ajarRun Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 Reserver deg mot kjernejournal og reserver deg mot at journalen blir oversendt ny lege. Jeg lar dem aldri sende journal videre. Idiotisk å få sendt journal til ny lege.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 Apis skrev (2 minutter siden): Sikker på at det er personlighetsforstyrrelse det står og ikke en eller annen form for depresjon? Uansett så er legen profesjonell så det vil ikke ha noe betydning. Depresjon står nevnt ja, det var det jeg selv som tok opp den gang. Og det er helt uproblematisk at det står for det kunne jeg jo i grunn kjenne meg igjen i. Med det ordet som står under, med spørsmålstegn, uten noe ytterligere informasjon er ansatt som tyngre psykisk diagnose. TS Anonymkode: 963b4...462 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 Men hvis du ikke har hatt behov for behandling i psykisk helsevern hverken før eller siden har jo åpenbart legen vært helt på jordet (noe fastleger gjerne er når det gjelder diagnostisering av psykiske lidelser, de fleste har ikke peiling). Du kan jo gjerne bestille en time hos din nye lege og forklare saken? Som sagt, jeg hadde ikke brydd meg. Anonymkode: 36ea1...430 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 ajarRun skrev (1 minutt siden): Reserver deg mot kjernejournal og reserver deg mot at journalen blir oversendt ny lege. Jeg lar dem aldri sende journal videre. Idiotisk å få sendt journal til ny lege. I fjor ble jeg bare sendt hjem, da jeg møtte opp på nytt legekontor, uten å ha overført journalen min først! Så noen krever jo faktisk at du gjør det.. Måtte betale for den «legetimen» også 😕 Anonymkode: bd1d4...cd5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 ajarRun skrev (5 minutter siden): Reserver deg mot kjernejournal og reserver deg mot at journalen blir oversendt ny lege. Jeg lar dem aldri sende journal videre. Idiotisk å få sendt journal til ny lege. Ønsker jo helst å sende den videre siden det er praktisk for legen og forbi jeg ikke ønsker å gi legen inntrykk av at jeg skjuler noe. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Legen vil jo lese det i sammenheng med resten av journalen din - ett enkelt ord for femten år siden, uten noe mer som bygger det opp senere, vil være lite relevant, og sannsynligvis ikke lest en gang. Hvis du derimot begynner å styre med å prøve å få det fjernet, vil det si mer om deg (i negativ retning) enn hvis du bare lar det være - spesielt siden det bare er ett enkelt ord. Da blir du «hun som vil fjerne ordet personlighetsforstyrrelse fra journalen sin», noe som gjør det mye mer sannsynlig at legen vil forbinde deg med personlighetsforstyrrelser enn hvis du ikke foretar deg noe. Anonymkode: 3b5b4...1da Gode poeng, men den nye legen får vel ikke vite om den gamle sletter et eneste ord i journalen? Anonymkode: 963b4...462
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 En spørsmål stilt for 15 år siden som ikke hat fått konsekvens siden (ingen ytterligere symptomer, utredning el) kan jeg live deg ingen kommer til å henge seg opp i i det hele tatt. Dersom du lager mye styr nå for å skjule/slette etc et ord (som bare var ment som en huskelapp for fastlegen dengang dersom problemene dine eskalerte og trengte videre behandling/utredning) vil se veldig pussig ut nå, og definitivt øke fokus på det som var, og at du har noe å skule. La det gå og glem det, det vil alle andre gjøre. Anonymkode: 8f5ae...1eb 1
Nevrosererroser Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 Leger flest har 800-1400 pasienter de skal følge opp, det er ikke tid eller hukommelse til å grave seg ned i 15 år gamle journalnotat med mindre pasienten snakker om at diagnose x eller y ble satt i år xxxx eller at man for x antall år siden hadde utfordringer med det man nå henvender seg om. Det er ikke slik at «personlighetsforstyrrelse?» lyser opp i neonfarger eller får alarmbjellene til å gå av heller. Selv når man har personlighetsforstyrrelse diagnosert er det ikke vanlig at det følges opp av fastlegen i særlig grad. Medisinering vil følges opp og symptomtrykk eller behov for behandling vil fasiliteres men selve diagnosen er ikke fastlegen sitt «bord». 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå