Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsgravid i uke 29 og har hele veien vært innstilt på at jeg vil prøve å amme - mest fordi jeg har hørt det kan bli mye press om det på sykehuset etter fødsel, fra jordmor osv.

Men, nå har jeg brukt god tid på å lese om amming og jeg får bare mindre og mindre lyst.

I tillegg begynner jeg å studere igjen når mini er ca 3 mnd og da skal han være sammen med pappaen på dagtid, så for å lette på logistikken er det kanskje bedre å ikke amme? Så de slipper å komme til skolen for å amme, pumping, brystspreng osv…

Dette er egentlig veldig sårt å skrive om, fordi jeg vet mange vil ha noe å si om både studiene og ammingen - jeg er ikke ute etter kommentarer på vår livssituasjon, men dere som ikke ammet, angret dere? Går jeg egentlig glipp av så veldig mye ved å ikke amme?

Anonymkode: f1162...88b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel ikke så mye om hva du går glipp av, men hva babyen går glipp av?

Anonymkode: 080da...7f2

• Liker 24
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler vel ikke så mye om hva du går glipp av, men hva babyen går glipp av?

Anonymkode: 080da...7f2

Du kan gjerne skrive om det også, siden du først nevner det :) ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke fullamme i tre måneder da, og så amme morgen og kveld når du starter på skole? Melkeproduksjonen regulerer seg jo etter «etterspørselen». Det er best for barnet med morsmelk i forhold til så mange ting at jeg trenger ikke å starte engang. For deg er fordelene at livmoren trekker seg raskere sammen, du har mindre sjanse for barseldepresjon, det beskytter mot brystkreft, du slipper styret med å sterilisere tåteflasker, blant annet. 

Anonymkode: e9405...625

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke fullamme i tre måneder da, og så amme morgen og kveld når du starter på skole? Melkeproduksjonen regulerer seg jo etter «etterspørselen». Det er best for barnet med morsmelk i forhold til så mange ting at jeg trenger ikke å starte engang. For deg er fordelene at livmoren trekker seg raskere sammen, du har mindre sjanse for barseldepresjon, det beskytter mot brystkreft, du slipper styret med å sterilisere tåteflasker, blant annet. 

Anonymkode: e9405...625

Fordeler og ulemper. En ulempe er at det tar lenger tid før underlivet normaliseres pga. ammehormonene.

Anonymkode: 73969...d07

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan gjerne skrive om det også, siden du først nevner det :) ts

Under norske forhold med rent drikkevann/tilgang på alt av helsevesen osv spiller det ingen rolle.

Om du skal studere igjen etter 3 mnd hadde jeg ikke tatt bryet, med mindre melkeproduksjonen er grei pg du fint kan pumpe og synes det er OK.

Ikke la andre her på påvirke valget ditt. 

For alt du vet klarer du ikke amme, eller, det flyter i såpass god strøm med baby som sover nettene gjennom. 

Ta det som det kommer :) 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å amme om du er usikker, se om du trives med det. Kanskje du ikke får til å amme en gang.

Ingen skam å gi flaske, barnet har det helt topp på flaske også. 

Anonymkode: 18539...7f1

• Liker 4
Skrevet

Nå kunne ikke jeg amme, men hadde jeg kunnet ville jeg gitt det et forsøk. Akkurat nå mest fordi jeg er dritt lei av å vaske og sterilisere flasker. Alltid passe på å ha kokt vann, alltid pakke med seg pulver, flasker, varmt og kaldt vann når vi skal ut. Men selvfølgelig! Du skal ikke la deg presse til å gjøre noe du ikke ønsker. Velger du og ikke amme ville jeg dog klemt ut råmelken de første dagene og gitt på skje. Skikkelig immunboost for baby😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangsgravid i uke 29 og har hele veien vært innstilt på at jeg vil prøve å amme - mest fordi jeg har hørt det kan bli mye press om det på sykehuset etter fødsel, fra jordmor osv.

Men, nå har jeg brukt god tid på å lese om amming og jeg får bare mindre og mindre lyst.

I tillegg begynner jeg å studere igjen når mini er ca 3 mnd og da skal han være sammen med pappaen på dagtid, så for å lette på logistikken er det kanskje bedre å ikke amme? Så de slipper å komme til skolen for å amme, pumping, brystspreng osv…

Dette er egentlig veldig sårt å skrive om, fordi jeg vet mange vil ha noe å si om både studiene og ammingen - jeg er ikke ute etter kommentarer på vår livssituasjon, men dere som ikke ammet, angret dere? Går jeg egentlig glipp av så veldig mye ved å ikke amme?

Som en langtidsammer som også har opplevd en del ammekomplikasjoner, så ville jeg uavhengig av om du velger amming eller mme sørget for å øve på å gi flaske hver dag etter de første ukene. Skal det fungere å studere etter 3 måneder  uten at baby må være med på studiestedet så må baby ta flaske.

Anonymkode: 69c35...8bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det som det kommer når baby er født. Kanskje føler du for å amme, kanskje ønsker du ikke. Begge deler er helt ok. 

Anonymkode: b23dd...69e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke ammet noen av mine, det har fungert helt fint, du får fort rutine på det. Kjempefordel at far også kan ta seg av mating.

Anonymkode: 22601...923

• Liker 5
Skrevet

Ta det som det kommer etter fødselen? Kanskje får du lyst til å prøve, og kanskje ikke. Begge deler er jo helt greit. Viktigste er at barnet blir mett og dere begge har det bra.

Som mamma til to større barn ser jeg jo nå at ammeperioden var så ekstremt kort uansett. Ingen som bryr seg om ungene ble ammet nå som de er større. Man får ikke spørsmål fra læreren til barnet om hvor lenge det ble ammet fordi læreren lurer på intelligensnivået til ungen… 

Men når barnet er nyfødt virker det som dette det aller viktigste i verden, og noen kvinner ser nærmest stygt på deg for å flaskemate.. 

Gjør det som føles riktig for dere, og vær åpen for at du kanskje tenker annerledes når babyen er født 🙂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Valgte å ikke amme, det er ikke for meg. Angrer ikke ett sekund. 

Anonymkode: f91cf...2eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk ikke til ammingen med førstemann, endte med å fullpumpe i 6 mnd og deretter pumpe deltid i 12 mnd.

Andre barnet ammet jeg til han var 20 mnd. 
Amming er fantastisk når det går bra. Det er så koslig! Båndet du får med baby er fantastisk. Man kjenner kjærlighetshormonene bare bruser gjennom kroppen

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer selvom jeg skal tilbake på studie når mini er 3,5mnd. 
syns amming er kos og det er mange fordeler baby får av det - ikke vondt i tarmene/magen pga mm erstatning, sterkt bånd, mammakos, og næringsrik melk og det at melken kan gi stoffer som hjelper på immunforsvaret når baby trenger det.

Her skal mannnen komme innom sånn at jeg får amma også skal jeg også pumpe - og har allerede begynt å fryse ned et lager.

dette er selvfølgelig ditt valg, men dersom du får til å amme hadde jeg absolutt anbefalt det. Det er veldig koselig og veldig bra for din baby

Anonymkode: d8027...b16

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ditt valg, dine følelser og dine tanker.

Du skal gjøre det som føles riktig ut for deg og ditt barn. Det kan være amming, det kan være ikke amming. Det vil være to sider av én sak, og mange sterke meninger rundt dette. Ikke la det påvirke deg. Jordmor sa at de fleste bruker ca 2 måneder i snitt på og få god melkeproduksjon og få til ammingen. Du må veie opp fordelene og ulempene, for deg og for barnet.

Det aller viktigste du trenger og vite: du kommer til og være en god mamma for ditt barn om du ammer eller ei. Du skal heller ikke ha dårlig samvittighet for og ikke amme, det skal du bare pakke ned og kaste bort. Ikke la noen fortelle deg noe annet! 

Jeg var positivt overrasket på helsestasjonen da vi skulle snakke om amming, og jeg fikk bare spørsmålet om jeg skulle amme. Bare et veldig åpent spørsmål som vi snakket rundt. Jeg følte det var lagt opp til at dette var ens eget valg, både om man ammer eller ikke. Det kan nok variere hvem du møter, men ikke la deg presse til det ene eller det andre :) 

Anonymkode: ef09e...179

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser at du har fetet ut en del av teksten slik at du først og fremst ønsker svar fra de som valgte å ikke amme. Jeg ammet, men svarer allikevel. 🙂 For jeg forstår deg veldig godt! Det fremstilles som at det å amme liksom skal være det eneste rette.

Jeg tror at grunnen til at jeg ammet mitt barn var at «det var det riktige å gjøre». Og jeg tror jeg hadde lyst til å mestre det - det var nok noe med at det fikk meg til å føle meg som en god mor hvis jeg greide å amme. Men jeg tror jo egentlig at man kan være en like god mor om babyen får morsmelkerstatning.

Jeg fødte på Rikshospitalet. Det er et mor-barn-vennlig sykehus, og da forplikter de seg til å jobbe etter en mal. Jeg tror at sykehuset kan velge et antall punkter de skal fokusere på. Sykehuset har da laget sine prosedyrer som de ansatte skal følge. Det betyr at et skehus  kan ha regler om at at de ansatte på fødeavdelingen ikke skal tilby morsmelkerstatning med mindre foreldrene selv ber om det. Og det synes jeg er hårreisende. Det blir «politikk» fremfor å ha fokus på individene, og å se/forstå akkurat den enkelte families behov.

Selv om det er helsefordeler i forbindelse med amming, både for mor og barn, så er jeg ikke sikker på hvor mye det å amme barnet sitt egentlig har å si på individnivå, særlig i Norge i dag.

Jeg hadde et stort ønske om å amme. Men med sugesvak baby, så fullpumpet jeg i en måneds tid før jeg kom igang med ammingen. Nå har jeg ikke erfaring med å bare gi morsmelkerstatning. Men det å kunne amme er såååå mye enklere enn å måtte holde på med flasker. Den første tiden spiser babyen ofte. Nettene ble mye bedre når jeg fikk til ammingen.

Det blir sagt at den første melken er viktig for babyen. Så prøv gjerne å amme hvis du finner ut at du vil prøve. Og ta det som det kommer. Ammer du i 2 dager, 2 uker eller i 2 måneder så er det da noe. Og om du ammer, så må du ikke nødvendigvis fullamme. Og ender du opp med å ikke ønske å amme babyen, så er det helt greit det og. 

Det kan være mange gode grunner til å velge bort amming. Og det er egentlig opp til den enkelte å vurdere det.

Man kan ikke nødvendigvis planlegge hva som skjer etter fødsel. Så mitt råd til deg er å være åpen, se an hva som skjer og hva du ønsker der og da. Bortsett fra egen spedbarnstid så er vel tiden etter en fødsel kanskje den tiden i en kvinnes liv hvor vi er mest styrt av hormoner/instinkter.

Finner du ut at du ønsker å amme, og ønsker å fortsette med det når du begynner å studere, så kan du da gjøre det. Det er du som må finne ut hva som er riktig for akkurat dere.

Hvis du føler at du har god kontakt med jordmor på svangerskapskontrollene kan du prate med henne om det. Hvis du tar opp problemstillingen så bør hun være lydhør og komme med råd og anbefalinger knyttet til deres situasjon, ikke bare komme med regla om hvorfor amming er bra.

Lykke til, uansett hva du ender opp med å gjøre! ❤️

Anonymkode: 0c5d1...f79

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert delamming? Da ammet du feks et par ganger om dagen eller pumper, og så gir du tillegg på flaske.

Jeg endte opp med det da jeg ikke hadde nok melk. I starten var jeg lei meg for at jeg ikke fikk til fullamming, men nå etter et par måneder syns jeg det er perfekt! Mini får litt morsmelk og litt erstatning, og jeg og far deler på matingen. 

Ville i hvertfall ikke fullammet i noen måneder for så å prøve å introdusere flaske, da er risikoen veldig stor for at baby ikke tar flaske. Begynn med flaske så fort som mulig, og si til de på sykehuset hva du har bestemt deg for. Du kan fortsatt pumpe deg et par ganger om dagen, slik at baby får litt av morsmelken. 

Den største ulempen med flaskemating er at det er mer styr, særlig på farten, og blir en del vasking/sterilisering av flasker. Ville i såfall investert i godt utstyr, feks sterilisator, flaskevarmer etc. for å lette på byrden. Fordelen er økt fleksibilitet, og et nærere forhold mellom far og baby helt fra start ❤️

Sist vil jeg bare si at det er HELT OK å gi morsmelkerstatning om det er det man ønsker. Syns det er litt for mye ammepress ute og går. Du bestemmer selv hvordan dere vil løse det. Lykke til!

Anonymkode: 36179...f82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mindre styr hvis du velger å amme. Puppene og maten er rett under genseren! 😁

Amme de første mnd., og så kan du pumpe deg deretter ☺️

Anonymkode: 30f86...bf6

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...