AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Har vært borte i to uker, kom hjem og oppdaget at de nye naboene (flyttet inn før jul i nabohuset), har bygd et tilbygg like ved vår uteplass. Tilbygget er nok under 15m2, så sikkert ikke søknadspliktig, og da trenger man vel heller ikke å sende nabovarsel. Men likevel, er dette helt greit, noe som bare må bli sånn? Tilbygget er laget slik at det er glassdører og vindu som vender direkte ut mot vår uteplass/glassdører ut til uteplass og deler av hagen. Det er en hekk som gir skjerming og privatliv nå om sommeren (ca. mai-august/september), men resten av året kan de altså sitte der og stirre rett inn i stua vår. Skal vi liksom da sørge for å alltid ha gardiner trukket for å skjerme oss? En viktig grunn til at vi flyttet nettopp hit, var jo at store deler av hagen var skjermet og jeg er en privat person som nyter å ikke ha folk stirrende hit. Verdien på boligen går vel også ned, når nabo har etablert ny uteplass og til og med tilbygg/hagestue klin opp til vår hagegrense. Er det noe å gjøre her? Føler dette er en stor belastning. Anonymkode: bd29b...b7a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Bytt til gjerde eller vintergrønn hekk, så slipper du å trekke for gardinene Anonymkode: fb756...042 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bytt til gjerde eller vintergrønn hekk, så slipper du å trekke for gardinene Anonymkode: fb756...042 Men dette burde vel strengt tatt naboen sette opp? Anonymkode: bd29b...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dette burde vel strengt tatt naboen sette opp? Anonymkode: bd29b...b7a Bare hvis de synes det er ubehagelig at du stirrer inn i utestua deres. De kan ikke noe for at du er sær... Men du kan spørre på en hyggelig måte om dere kan spleise Anonymkode: fb756...042 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare hvis de synes det er ubehagelig at du stirrer inn i utestua deres. De kan ikke noe for at du er sær... Men du kan spørre på en hyggelig måte om dere kan spleise Anonymkode: fb756...042 Sær? Det er vel to vidt forskjellige ting å få privatlivet sitt invadert i egen stue vs en hagestue. Jeg skal ikke ha noen kostnader knyttet til dette. Kommer jeg noen vei ved å klage til kommunen, foreslå at de setter vindu og dør på andre siden av bygget, slik at de ikke stirrer rett inn på vår uteplass og stue? Anonymkode: bd29b...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sær? Det er vel to vidt forskjellige ting å få privatlivet sitt invadert i egen stue vs en hagestue. Jeg skal ikke ha noen kostnader knyttet til dette. Kommer jeg noen vei ved å klage til kommunen, foreslå at de setter vindu og dør på andre siden av bygget, slik at de ikke stirrer rett inn på vår uteplass og stue? Anonymkode: bd29b...b7a Ikke så lenge de holder seg innenfor regelverket. 4 meter unna og under 15 m2 så er det ikke søknadspliktig. Anonymkode: f3933...0a7 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sær? Det er vel to vidt forskjellige ting å få privatlivet sitt invadert i egen stue vs en hagestue. Jeg skal ikke ha noen kostnader knyttet til dette. Kommer jeg noen vei ved å klage til kommunen, foreslå at de setter vindu og dør på andre siden av bygget, slik at de ikke stirrer rett inn på vår uteplass og stue? Anonymkode: bd29b...b7a Så lenge bygget er satt opp innenfor regelverket er det ingen ting kommunen kan gjøre. Dette må du og naboen løse dere imellom. Og siden naboen ikke har konferert med deg før de bygget, tyder det ikke på at de er så interessert i din mening. Da blir det opp til deg å skjerme deg, dessverre. Jeg skjønner at det er kjipt at tomten din ikke var så skjermet som du håpet, men jeg kan trøste deg med at de aller færreste er interessert i hva du gjør inni din egen stue. De ser ikke på deg, så prøv å kom over dette og lev som før. Anonymkode: fb756...042 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke så lenge de holder seg innenfor regelverket. 4 meter unna og under 15 m2 så er det ikke søknadspliktig. Anonymkode: f3933...0a7 1 meter unna, 50m2 stort... Det kom nye regler i 2019 https://www.nettavisen.no/okonomi/naboen-kan-bygge-4-meter-hoyt-bare-1-meter-fra-grensen-din-uten-a-sporre/s/12-95-3422788357 Anonymkode: fb756...042
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1 meter unna, 50m2 stort... Det kom nye regler i 2019 https://www.nettavisen.no/okonomi/naboen-kan-bygge-4-meter-hoyt-bare-1-meter-fra-grensen-din-uten-a-sporre/s/12-95-3422788357 Anonymkode: fb756...042 Tilbygg er fortsatt 15m². Anonymkode: cb4da...96b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1 meter unna, 50m2 stort... Det kom nye regler i 2019 https://www.nettavisen.no/okonomi/naboen-kan-bygge-4-meter-hoyt-bare-1-meter-fra-grensen-din-uten-a-sporre/s/12-95-3422788357 Anonymkode: fb756...042 Frittliggende ja. TS snakker om tilbygg. Anonymkode: f3933...0a7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Hadde klaga det inn. Hadde aldri orket at noen kunne sitte å glo inn i min bolig! Anonymkode: 20ed0...edd 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): men jeg kan trøste deg med at de aller færreste er interessert i hva du gjør inni din egen stue. De ser ikke på deg, så prøv å kom over dette og lev som før. Anonymkode: fb756...042 Dette handler om hvordan vi mennesker er. Man er ikke sær fordi man liker å være i fred for naboens blikk. Man er ikke sær fordi man ikke liker at naboen kan se inn i en i ens hjem. Man er i sin rett til å like eller ikke like det man gjør, eller ikke gjør. Å få være i fred inni sitt hjem hvis man liker det, er en rett på lik linje med alt annet som folk går i tog for å vise sterke meninger om til verden. Utbyggernaboen burde ha tatt en prat med naboen som får sitt liv endret p.g.a. naboens muligens egoistiske byggetrang. Det hadde kanskje vært mulig å gjøre ting annerledes, så alle ble fornøyde, men slik gikk det altså ikke i denne saken. Jeg forstår din frustrasjon, ts. Det er kjipt å miste friheten man skal ha i sitt hjem og jeg er stygt redd for at du selv må ta de skrittene for å skjerme deg igjen. Betale i kroner og øre må du også. Det kan koste å ha naboer som kjører sitt eget løp. Anonymkode: 3ef44...772 4
BobbySocks Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 Spørsmålet er jo om du vil krangle eller være løsningsorientert. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Spør kommunen,ring byggesaksavd. I min kommune er dette ikke lov,reguleringsplan for ditt område finner du på nett. Er lokale regler som overstyrer. Handler også om utnyttelsesgraden på tomten, hvor stor del av denne som kan bygges på. Anonymkode: f6273...1ff 1
Gjest Urias Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har vært borte i to uker, kom hjem og oppdaget at de nye naboene (flyttet inn før jul i nabohuset), har bygd et tilbygg like ved vår uteplass. Tilbygget er nok under 15m2, så sikkert ikke søknadspliktig, og da trenger man vel heller ikke å sende nabovarsel. Men likevel, er dette helt greit, noe som bare må bli sånn? Tilbygget er laget slik at det er glassdører og vindu som vender direkte ut mot vår uteplass/glassdører ut til uteplass og deler av hagen. Det er en hekk som gir skjerming og privatliv nå om sommeren (ca. mai-august/september), men resten av året kan de altså sitte der og stirre rett inn i stua vår. Skal vi liksom da sørge for å alltid ha gardiner trukket for å skjerme oss? En viktig grunn til at vi flyttet nettopp hit, var jo at store deler av hagen var skjermet og jeg er en privat person som nyter å ikke ha folk stirrende hit. Verdien på boligen går vel også ned, når nabo har etablert ny uteplass og til og med tilbygg/hagestue klin opp til vår hagegrense. Er det noe å gjøre her? Føler dette er en stor belastning. Anonymkode: bd29b...b7a Jeg forstår det slik at dette er et tilbygg og ikke et frittstående bygg (garasje, bod etc.)? Det er forskjell på dette nemlig. Et tilbygg må være minst 4 meter fra nabogrensen din. Derimot er det bare krav til 1 meter fra grensa om det er et frittstående bygg under 15 m2. Har han fulgt reglene, kan du ikke gjøre noe som helst, dessverre. Les mer om reglene her: https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/bygg-garasje-uten-a-soke/
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Neida, det er 50 m2 én meter fra grensa, og inntil 15 m2 fire meter fra grensa. Men kommunen kan etter søknad godkjenne nærmere plassering, også uten samtykke. Anonymkode: d7561...05c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Spør kommunen,ring byggesaksavd. I min kommune er dette ikke lov,reguleringsplan for ditt område finner du på nett. Er lokale regler som overstyrer. Handler også om utnyttelsesgraden på tomten, hvor stor del av denne som kan bygges på. Anonymkode: f6273...1ff Ja, du kan sjekke reguleringsplanen. Er du heldig er det en gammel plan med lav utnytting og de trenger dispensasjon. Anonymkode: f3933...0a7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette handler om hvordan vi mennesker er. Man er ikke sær fordi man liker å være i fred for naboens blikk. Man er ikke sær fordi man ikke liker at naboen kan se inn i en i ens hjem. Man er i sin rett til å like eller ikke like det man gjør, eller ikke gjør. Å få være i fred inni sitt hjem hvis man liker det, er en rett på lik linje med alt annet som folk går i tog for å vise sterke meninger om til verden. Utbyggernaboen burde ha tatt en prat med naboen som får sitt liv endret p.g.a. naboens muligens egoistiske byggetrang. Det hadde kanskje vært mulig å gjøre ting annerledes, så alle ble fornøyde, men slik gikk det altså ikke i denne saken. Jeg forstår din frustrasjon, ts. Det er kjipt å miste friheten man skal ha i sitt hjem og jeg er stygt redd for at du selv må ta de skrittene for å skjerme deg igjen. Betale i kroner og øre må du også. Det kan koste å ha naboer som kjører sitt eget løp. Anonymkode: 3ef44...772 Men hvis man ikke liker at naboen kan se en, så står man helt fritt til å unngå det. Man kan sette opp gjerde, hekk eller bruke gardiner. Men det må altså skje på egen tomt og man må koste det selv. Man kan ikke pålegge naboen å gjøre ting på sin tomt, annet enn å forholde seg til regelverket. Og det har jo denne naboen gjort... Men slik jeg forstår det er dette en hagestue som fortrinnsvis brukes mens eksisterende hekk har løvverk og skjermer, så ts har egentlig ikke noe problem. Anonymkode: fb756...042
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har lest om folk som har blitt pålagt å fjerne vinduer som er til sjenanse for naboen. Kanskje du skulle høre med teknisk etat om det finnes muligheter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå