Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Vikarer i bemanningsbyråer tjener bedre enn de faste ansatte, også sammenlignet med vanlig norske lønninger. Men man får inntrykk av at det bare er utenlandske vikarer i Norge. Vil ikke norske sykepleiere være vikarer for å tjene bedre? Jobber du som vikar i bemanningsbyrå (eller frilanser), trives du i den rollen? Kunne du ikke tenke deg å være vikar i bemanningsbyrå, hvorfor ikke? https://www.nrk.no/norge/danske-ida-_25_-vil-heller-jobbe-som-sykepleier-i-norge_-_-kan-tjene-det-dobbelte-1.16044320
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Denne saken er ekstremt unyansert. Jeg er spesialsykepleier innen et område det er kritisk mangel på hos sykehusene i Norge. Jeg vil gjerne jobb mer, men jeg får ikke lov. Det er for dyrt at jeg jobber 100% overtid, og jobber jeg overtid blir det AML-brudd som registreres i turnussystemet og kan medføre varsel til arbeidstilsynet. Hvis man får inn en vikar (som ikke kjenner avdelingen og gjør en dårligere jobb) så er det derimot mye dyrere, men fører ikke til AML-brudd, og ser dermed bedre ut ovenfor myndighetene og tilsynsorganer. Jeg har kolleger som samler opp friuker og reiser til andre steder i landet for å jobbe så mye de klarer for vikarbyrå, det blir ikke registrert som overtid og avvik. Ikke alle har mulighet til det, men det ligger mye penger i det, dog hadde det vært bedre om man kunne jobbe det ekstra for egen arbeidsgiver. Så dermed kan Lina fra Oslo jobbe en ekstra uke i Bergen, mens Maren fra Bergen jobber en uke i Oslo, og så dekker de opp hverandre i et meningsløst puslespill. Å bare være vikar er heller ingen drøm. Når man har jobbet en stund innser man verdien i å ha gode kolleger, kjenner rutiner og arbeidsplass, og ikke minst ha et stabilt arbeidsforhold mtp permisjon, sykdom og pensjon. Anonymkode: 98838...41b 14 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne saken er ekstremt unyansert. Jeg er spesialsykepleier innen et område det er kritisk mangel på hos sykehusene i Norge. Jeg vil gjerne jobb mer, men jeg får ikke lov. Det er for dyrt at jeg jobber 100% overtid, og jobber jeg overtid blir det AML-brudd som registreres i turnussystemet og kan medføre varsel til arbeidstilsynet. Hvis man får inn en vikar (som ikke kjenner avdelingen og gjør en dårligere jobb) så er det derimot mye dyrere, men fører ikke til AML-brudd, og ser dermed bedre ut ovenfor myndighetene og tilsynsorganer. Jeg har kolleger som samler opp friuker og reiser til andre steder i landet for å jobbe så mye de klarer for vikarbyrå, det blir ikke registrert som overtid og avvik. Ikke alle har mulighet til det, men det ligger mye penger i det, dog hadde det vært bedre om man kunne jobbe det ekstra for egen arbeidsgiver. Så dermed kan Lina fra Oslo jobbe en ekstra uke i Bergen, mens Maren fra Bergen jobber en uke i Oslo, og så dekker de opp hverandre i et meningsløst puslespill. Å bare være vikar er heller ingen drøm. Når man har jobbet en stund innser man verdien i å ha gode kolleger, kjenner rutiner og arbeidsplass, og ikke minst ha et stabilt arbeidsforhold mtp permisjon, sykdom og pensjon. Anonymkode: 98838...41b Det her syns jeg man burde si til en nyhetsbedrift (nrk, tv2)som gjør at noen med makt kan se på det og kanskje gjøre noen endringer på dette. Mange vet ikke dette tror jeg. Jeg visste ikke. Detter virker litt molbo, typisk Norge. Anonymkode: 3207d...165 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Det som er stress med byrå er at man ikke jobber en fast plass. Man er gjerne en periode et sted eller man er der 1-få vakter. Lite mulighet å bli kjent. Ofte kastet rett ut i det. Som sykepleier har man ikke like gid erfaring med alt. Feks tilstander og prosedyrer. Er man da alene et nytt sted så går det på bekostning av pasientsikkerheten. Det hører også med at steder hvor det ofte trengs vikar fra bemanningsbyrå sliter med rekruttering. Dvs at det ikke rent sjeldent er plasser med dårlig miljø, dårlig ledelse, lav bemanning, krevende brukergrupper, dårlig organisering. Anonymkode: 7102c...efd 4 1
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Jeg drar fram litt av det du sier. Sitat ha et stabilt arbeidsforhold mtp permisjon, sykdom og pensjon. Det er jo i og for seg regulert selv om du er vikar i et bemanningsbyrå, men det du sier om rutiner på et arbeidssted er jo veldig aktuelt da. Selv om jeg tror hvis du er en sykepleier med noen år på baken så bør det ikke ta for lang tid før du som vikar skjønner rutinene på den nye arbeidsplassen. Som jeg leser deg vikarier ikke du, vil du fortelle hvorfor? Jeg er nysgjerrig på hvorfor unge (og eldre!) sykepleiere fra Danmark for eksempel reiser til Norge, men ikke norske når det tross alt lønner seg, og vi som sykepleiere (ja, jeg er sykepleier også, med videreutdannelse) snakker så mye om at lønna må opp og belastningen ned. Som jo er definisjonen på å være vikar i et bemanningsbyrå.
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som er stress med byrå er at man ikke jobber en fast plass. Det kan man bestemme selv, det er oppdrag som er korte, og oppdrag som er lange. Noen steder bor sykepleiere sammen i "kollektiv" så da blir man også kjent med andre i samme situasjonen. Har du prøvd å være vikar, eller er det sånn du tenker det er å være vikar? Som sagt, jeg bare spør fordi jeg nysgjerrig på sykepleieres motivasjon for å velge vekk vikariater.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Denne saken er ekstremt unyansert. Jeg er spesialsykepleier innen et område det er kritisk mangel på hos sykehusene i Norge. Jeg vil gjerne jobb mer, men jeg får ikke lov. Det er for dyrt at jeg jobber 100% overtid, og jobber jeg overtid blir det AML-brudd som registreres i turnussystemet og kan medføre varsel til arbeidstilsynet. Hvis man får inn en vikar (som ikke kjenner avdelingen og gjør en dårligere jobb) så er det derimot mye dyrere, men fører ikke til AML-brudd, og ser dermed bedre ut ovenfor myndighetene og tilsynsorganer. Jeg har kolleger som samler opp friuker og reiser til andre steder i landet for å jobbe så mye de klarer for vikarbyrå, det blir ikke registrert som overtid og avvik. Ikke alle har mulighet til det, men det ligger mye penger i det, dog hadde det vært bedre om man kunne jobbe det ekstra for egen arbeidsgiver. Så dermed kan Lina fra Oslo jobbe en ekstra uke i Bergen, mens Maren fra Bergen jobber en uke i Oslo, og så dekker de opp hverandre i et meningsløst puslespill. Å bare være vikar er heller ingen drøm. Når man har jobbet en stund innser man verdien i å ha gode kolleger, kjenner rutiner og arbeidsplass, og ikke minst ha et stabilt arbeidsforhold mtp permisjon, sykdom og pensjon. Anonymkode: 98838...41b Helt enig med deg. Jeg kan legge til noe som Vernepleier på omsorgsbolig; vi jobber med AML-brudd sikkert annahver uke på min arbeidsplass, la inn ei sånn vakt senest i går. Et anna bolig under enheten måtte ha ei nattevakt, og de hadde ingen å ta av. Så en av våre meldte seg frivillig, gikk fra senvakt hos oss, til nattevakt hos dem. Aldri vært der, ingen opplæring. Så tror egentlig ingen bryr seg, rovdrift i helse er helt innafor. Heldigvis jobber jeg min siste dag i pleie 31.juli. Jeg har ikke helse til å jobbe i helse, ikke vært i yrket i 10 år en gang. Anonymkode: c082b...b25 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Jeg fikk avslag på boliglån fordi vikariater regnes ikke som fast inntekt. Da skaffet jeg meg fast stilling i stedet. Anonymkode: a0930...987 8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Det er trygt og sikkert med fast stilling. Der jeg jobber leies det ikke inn fra vikarbyrå, og det er vel fordi at det ikke er et problem å få tak i folk på vanlig måte som vil jobbe der. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe på en annen avdeling enn der jeg jobber nå fordi jeg blant annet ikke vil jobbe med voksne mer. Frysepinne skrev (12 minutter siden): Det kan man bestemme selv, det er oppdrag som er korte, og oppdrag som er lange. Noen steder bor sykepleiere sammen i "kollektiv" så da blir man også kjent med andre i samme situasjonen. Har du prøvd å være vikar, eller er det sånn du tenker det er å være vikar? Som sagt, jeg bare spør fordi jeg nysgjerrig på sykepleieres motivasjon for å velge vekk vikariater. De fleste jeg kjenner bor en fast plass, og vil absolutt ikke bo i noe kollektiv. De fleste etablerer seg jo mot slutten av 20-åra og da kan man ikke farte rundt og være vikar ulike steder. Anonymkode: 09c61...a47 2
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk avslag på boliglån fordi vikariater regnes ikke som fast inntekt. Da skaffet jeg meg fast stilling i stedet. Anonymkode: a0930...987 Som sykepleiervikar i et bemanningsbyrå? Man er jo ansatt der, med kontrakt. Eller mener du som ringevikar i en eller annen kommune eller foretak?
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste jeg kjenner bor en fast plass, og vil absolutt ikke bo i noe kollektiv. De fleste etablerer seg jo mot slutten av 20-åra og da kan man ikke farte rundt og være vikar ulike steder. Og sjansene for at de danske (for eksempel) sykepleierene er enslige, enten veldig unge eller eldre med voksne barn, er absolutt til stede, jeg ser den. Men norske sykepleiere er jo også i den kategorien to ganger i sitt liv, så da kunne de også ha vært vikarer en stund. Hvis altså lønn og belastning er de to tingene som er viktige når vi driver og diskuterer livet som sykepleiere. Beklager at I am cherry picking her, og du skal selvfølgelig slippe å ta ansvaret for alle sykepleiere som ikke jobber som vikarer, jeg er bare glad noen svarer.
Minmorsbarn Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 Danske sykepleiere tjener nok i utgangspunktet dårligere enn norske, så det er mer å hente for dem å jobbe i Norge. Godt voksne sykepleiere har nok heller ikke tenkt å ofre afp’n for å begynne i et vikarbyrå. Vet om noen som gjør det etter å ha gått av med pensjon, men da helst for å komme seg rundt og se Norge med betalt bosted. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 Frysepinne skrev (18 minutter siden): Som sykepleiervikar i et bemanningsbyrå? Man er jo ansatt der, med kontrakt. Eller mener du som ringevikar i en eller annen kommune eller foretak? Ingen av delene. Lengre og kortere vikariater (100%) i samme kommune, gikk aldri uten jobb. Men ikke gjennom bemanningsbyrå altså, jeg vet ingenting om å jobbe for det. Kanskje jeg misforstod trådens tema? Anonymkode: a0930...987
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 Jeg jobber en liten prosent på sykehus og resten som vikar i byrå. Fordeler: Mer fleksibilitet. signeringsbonuser. Slipper å bli «presset» til doble vakter. ulemper: alt ukjent: kollegaer, pasienter, rutiner når jeg blir kalt inn er det ofte desperasjon, så ingen har tid til å vise meg rundt og jeg opplever ofte litt for stort ansvar. byrå og institusjoner er ekstremt «på» mtp sommerjobb. I år får jeg nesten ikke ferie. Kun et par uker i høst, grunnet mas om lange sommeroppdrag (det jeg har nå er ganske kjipt, da det er travelt og konstant sykdom blant ansatte. Angrer på dette oppdraget, er ferdig i slutten av august😩). Anonymkode: bbdc4...f0b 1
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen av delene. Lengre og kortere vikariater (100%) i samme kommune, gikk aldri uten jobb. Men ikke gjennom bemanningsbyrå altså, jeg vet ingenting om å jobbe for det. Kanskje jeg misforstod trådens tema? Anonymkode: a0930...987 Ja, da skjønner jeg det med banken. Du vil jo verken tjene bedre eller ha mindre belastning på den arbeidsmåten. Ja, det står i første innlegg at det er via bemanningsbyråer vi tjener bedre og så er det en lenke til de danske sykepleierene som kommer hit via bemanningsbyråer. På engelsk heter det travelling nurse, det er kanskje et bedre begrep - hadde det bare vært på norsk.
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 Minmorsbarn skrev (16 minutter siden): Danske sykepleiere tjener nok i utgangspunktet dårligere enn norske, så det er mer å hente for dem å jobbe i Norge. Godt voksne sykepleiere har nok heller ikke tenkt å ofre afp’n for å begynne i et vikarbyrå. Vet om noen som gjør det etter å ha gått av med pensjon, men da helst for å komme seg rundt og se Norge med betalt bosted. En dansk vikarkollega av meg er nettopp som du sier, pensjonist, men har kommet til Norge de siste fem-seks årene om sommeren. Og hun tjener 500 NOK per time, i tillegg til bolig og reise da. Så hvis det er mulig å få 500 kr i timen som vikar så vil jeg si det er ganske lukerativt for en norsk sykepleier også. Og selv om hun er en kjemperessurs og utrolig erfaren og rutinert, så er det enkelte ting hun ikke gjør, som for eksempel papirarbeide (inn- og utmelding, post, sånne ting), sånt som faste gjør og må fylle opp sine timer med. Så, belastningen er også mindre. Og det er vel det jeg prøver å si at jeg har observert, at lønna er bedre og belastningen mindre, så hvorfor velger ikke flere norske sykepleiere denne rollen?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 Litt nyskjerrig på hva man tjener i vikarbyrå. En jeg kjenner, tjener 360 per time i Nordic care. Synes ikke dette er nok til å orke belastningen med stadig nye arbeidsplasser. Anonymkode: 2d87c...01b 1
Gjest Frysepinne Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt nyskjerrig på hva man tjener i vikarbyrå. En jeg kjenner, tjener 360 per time i Nordic care. Synes ikke dette er nok til å orke belastningen med stadig nye arbeidsplasser. En kollega av meg shoppa litt rundt, og han fikk tilbud på alt fra 350 til 450 kr i timen, og det var i samme by som han bodde. Han hadde ingen videreutdanning. Ikke-norske byråer er kjent for å tilby mer enn de norske, men alt er forhandlinger, også å jobbe annenhver helg, jobbe kveld/natt, jobbe innafor sitt felt. Så det krever kanskje litt bein i nesa, vi er jo ikke så gode på å forhandle (jeg snakker mest for meg selv). Jeg har en annen kollega som er blitt frilanser, altså har sitt eget enkeltmannsforetak, men da må hun ordne alt selv. Da blir hun på en måte sitt eget bemanningsbyrå, og sist gang jeg snakket med henne hadde hun litt over 800 kr i timen. Men hun har bein i nesa og hun har en svært ettertraktet videreutdanning.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 Ja ikke sant. Vedkommende har nok ikke vært god nok og forhandle lønn. Anonymkode: 2d87c...01b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det her syns jeg man burde si til en nyhetsbedrift (nrk, tv2)som gjør at noen med makt kan se på det og kanskje gjøre noen endringer på dette. Mange vet ikke dette tror jeg. Jeg visste ikke. Detter virker litt molbo, typisk Norge. Anonymkode: 3207d...165 Dette vet nyhetsredaksjonene om. Det er et resultat av at bl.a. Ap som nå er styrende jobber så hardt for at ting skal være innenfor AML og se bra ut utad, uten at de tenker over hvordan det faktisk gjør seg gjeldende. Det er akademikere bak en pult som har bestemt reglene, de forstår ikke hvordan det slår ut i praksis, og kommer aldri til å innrømme at de tar feil heller. Frysepinne skrev (2 timer siden): Jeg drar fram litt av det du sier. Det er jo i og for seg regulert selv om du er vikar i et bemanningsbyrå, men det du sier om rutiner på et arbeidssted er jo veldig aktuelt da. Selv om jeg tror hvis du er en sykepleier med noen år på baken så bør det ikke ta for lang tid før du som vikar skjønner rutinene på den nye arbeidsplassen. Som jeg leser deg vikarier ikke du, vil du fortelle hvorfor? Jeg er nysgjerrig på hvorfor unge (og eldre!) sykepleiere fra Danmark for eksempel reiser til Norge, men ikke norske når det tross alt lønner seg, og vi som sykepleiere (ja, jeg er sykepleier også, med videreutdannelse) snakker så mye om at lønna må opp og belastningen ned. Som jo er definisjonen på å være vikar i et bemanningsbyrå. Ikke for å være frekk her altså, men du fremstår uvitende og med liten innsikt i sykepleieyrket/arbeidslivet i de innleggene jeg har sitert her. Er du relativt nyutdannet eller veldig ung? Jeg er svært erfaren som sykepleier, fra mange ulike felt, og vil på ingen måte si at det er bare å hoppe inn på en avdeling og satse på at erfaringen gjør at jeg kjapt kommer inn i rutinene. Det er donning-kruger i full blomst å tro det, og livsfarlig for pasientene. Hvordan tror du 50% sykemelding fikses i et vikarbyrå som krever at du er på oppdrag 40 mil fra hjemplassen når du trenger å være hjemme de andre 50%? Hvordan skal vikarbyrået tilrettelegge for at du får ammefri når du egentlig bor langt fra der vikaroppdraget er? Hvordan tror du det er med tilrettelegging for vond rygg når du er den som er innleid fordi alle andre er syke? Nei, det er mange velferdsgoder i Norge som ikke gjør seg i kombinasjon med å jobbe for et vikarbyrå. Jeg reiser ikke på vikaroppdrag nei, jeg jobber heller for to ulike arbeidsgivere i samme by. Det lønner seg ikke nødvendigvis å reise rundt for å jobb, dvs man tjener kanskje penger, men hva med resten av livet? Venner og familie er der du bor, resten av livet ditt blir ikke med når du stikker en måned til et annet fylke og jobber. Så mye bedre betalt er det faktisk ikke at det er verdt det. Frysepinne skrev (2 timer siden): Som sykepleiervikar i et bemanningsbyrå? Man er jo ansatt der, med kontrakt. Eller mener du som ringevikar i en eller annen kommune eller foretak? De aller fleste går på oppdragsbaserte kontrakter, de er ikke i en fast 100% kontrakt med et vikarbyrå. Frysepinne skrev (2 timer siden): Og sjansene for at de danske (for eksempel) sykepleierene er enslige, enten veldig unge eller eldre med voksne barn, er absolutt til stede, jeg ser den. Men norske sykepleiere er jo også i den kategorien to ganger i sitt liv, så da kunne de også ha vært vikarer en stund. Hvis altså lønn og belastning er de to tingene som er viktige når vi driver og diskuterer livet som sykepleiere. Beklager at I am cherry picking her, og du skal selvfølgelig slippe å ta ansvaret for alle sykepleiere som ikke jobber som vikarer, jeg er bare glad noen svarer. Du gnager veldig på dette, du forstår ikke at det er mer enn pengene som betyr noe i arbeidslivet? At det har en verdi å kunne jobben sin, utvikle arbeidsplassen, har kolleger man kjenner og trives med, kan gjøre en god jobb, ha rutiner i hverdagen og en stabil basis utenfor jobb? Det er ikke koselig å sitte på en hybel i en fremmed by og bare vente på neste vakt, mens ditt vanlige liv går videre et annet sted i landet. Mennesker trenger tilhørighet og å være del av et fellesskap, man har ikke tilhørighet som den fremmede vikaren. Frysepinne skrev (1 time siden): En dansk vikarkollega av meg er nettopp som du sier, pensjonist, men har kommet til Norge de siste fem-seks årene om sommeren. Og hun tjener 500 NOK per time, i tillegg til bolig og reise da. Så hvis det er mulig å få 500 kr i timen som vikar så vil jeg si det er ganske lukerativt for en norsk sykepleier også. Og selv om hun er en kjemperessurs og utrolig erfaren og rutinert, så er det enkelte ting hun ikke gjør, som for eksempel papirarbeide (inn- og utmelding, post, sånne ting), sånt som faste gjør og må fylle opp sine timer med. Så, belastningen er også mindre. Og det er vel det jeg prøver å si at jeg har observert, at lønna er bedre og belastningen mindre, så hvorfor velger ikke flere norske sykepleiere denne rollen? 500 kr hver timer er ikke mye, det er faktisk mindre enn jeg får på 100%. Det er overhodet ikke lukrativt, det burde du vel vite hvis du er sykepleier selv? Frysepinne skrev (1 time siden): En kollega av meg shoppa litt rundt, og han fikk tilbud på alt fra 350 til 450 kr i timen, og det var i samme by som han bodde. Han hadde ingen videreutdanning. Ikke-norske byråer er kjent for å tilby mer enn de norske, men alt er forhandlinger, også å jobbe annenhver helg, jobbe kveld/natt, jobbe innafor sitt felt. Så det krever kanskje litt bein i nesa, vi er jo ikke så gode på å forhandle (jeg snakker mest for meg selv). Jeg har en annen kollega som er blitt frilanser, altså har sitt eget enkeltmannsforetak, men da må hun ordne alt selv. Da blir hun på en måte sitt eget bemanningsbyrå, og sist gang jeg snakket med henne hadde hun litt over 800 kr i timen. Men hun har bein i nesa og hun har en svært ettertraktet videreutdanning. Jeg er veldig nysgjerrig på hva du egentlig har i årslønn som syns 350-450 pr timer er mye, og nok til å reise land og strand rundt for å jobbe? 800 kr/timen i et enkeltmannsforetak er ikke 800 kr utbetalt. Av de pengene skal hun skatte og sette av til pensjon, så hun sitter ikke igjen med så veldig mye mer enn vanlig timelønn til slutt. Jeg har kolleger som leier seg ut til private som ligger på 750-800 kr/t, og det er minimumet for å ikke gå i minus på fortjenesten ifh en offentlig arbeidsplass. Anonymkode: 98838...41b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå