Gå til innhold

Film om 22.juli som passer for 11-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften sier vel sitt. Vet dere om noe som kan passe for en moden 11-åring og som skal sees sammen med en voksen? 

Anonymkode: 66366...702

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett to filmer, tror jeg hadde heller bare fortalt historien til en 11-åring. Dokumentar og film blir veldig sterkt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger to filmer ute. En der du hører skudd og ikke ser de døde og blod.. og den andre vises mye blod - anbefaler den første 

Anonymkode: efcea...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Et stort NEI. Ungen er altfor ung til å se det, det er for sterkt. 

Anonymkode: da8f4...6ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke latt en 11-åring se de filmene, forklar heller hva som skjedde og la barnet spørre selv. Mener å huske at det ble lagt ut en del råd om hvordan man best kunne snakke med barn om det etter det skjedde, så det er sikkert en del å finne på nett om du googler.

AnonymBruker
Skrevet

med en 11-åring holder det vel å snakke om ting. 

i stedet for å både se på filmer, pluss å eventult snakke om det hvis ungen føler behov for dette. 

Anonymkode: 1fc76...0b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett begge filmene og  en 11 åring er langt fra målgruppa, ville aldri latt en 11 åring se de.  Ville ventet til ungen var 15-16 år.

Anonymkode: a1cdd...939

• Liker 1
Skrevet

supernytt på nrk-super har info-nyhetsfilm om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en serie om 22. juli på NRK, kanskje noen av episodene kan brukes?

Anonymkode: 60280...66c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du vise dette til barn? Hva er vitsen med å skremme dem?

Anonymkode: 3d357...bd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 19.10):

Overskriften sier vel sitt. Vet dere om noe som kan passe for en moden 11-åring og som skal sees sammen med en voksen? 

ja, sønnen min på 9,5 år har sett både utøya og 22 july, han tålte begge

Anonymkode: dec8d...e27

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg ville aldri vist det til en 11-åring. Hva er poenget? Blir bare unødig bekymra

Anonymkode: ea097...c69

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 10.27):

Det er en serie om 22. juli på NRK, kanskje noen av episodene kan brukes?

Anonymkode: 60280...66c

…….

Mulig det finnes flere serier, men den jeg så egner seg IKKE for en 11åring.

Det holder lenge å fortelle overordnet hva som skjedde, det har ingenting for seg å vite at ungdom gjemte seg under døde venner, lå i blodbad og ble jaktet på og slaktet. 

Bildene fra pumpehuset, campleiren og de døde i vannet er hva man får se. Det er helt grusomt. 

Jeg ville heller fortalt kort hva som skjedde i regjeringskvartalet, og hvor mange som døde på Utøya - og at mange overlevde ved å flykte/gjemme seg/bli reddet av naboene i båter. 
Og så gått videre på hva han hatet (demokrati osv, tankegodset hans), og at det finnes folk som støtter slike holdninger. 

Og kanskje sagt noe om moskeskytingen og Pride. Alt dette henger jo på et vis sammen - det er hat og frykt, og hvorfor det er så viktig å være støttespiller og bygge opp demokratiske verdier. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, sønnen min på 9,5 år har sett både utøya og 22 july, han tålte begge

Det synes jeg er uansvarlig. 

Et så lite barn har ikke kapasitet til å forstå hva de ser på.

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (26 minutter siden):

…….

Mulig det finnes flere serier, men den jeg så egner seg IKKE for en 11åring.

Det holder lenge å fortelle overordnet hva som skjedde, det har ingenting for seg å vite at ungdom gjemte seg under døde venner, lå i blodbad og ble jaktet på og slaktet. 

Bildene fra pumpehuset, campleiren og de døde i vannet er hva man får se. Det er helt grusomt. 

Jeg ville heller fortalt kort hva som skjedde i regjeringskvartalet, og hvor mange som døde på Utøya - og at mange overlevde ved å flykte/gjemme seg/bli reddet av naboene i båter. 
Og så gått videre på hva han hatet (demokrati osv, tankegodset hans), og at det finnes folk som støtter slike holdninger. 

Og kanskje sagt noe om moskeskytingen og Pride. Alt dette henger jo på et vis sammen - det er hat og frykt, og hvorfor det er så viktig å være støttespiller og bygge opp demokratiske verdier. 

Det synes jeg er uansvarlig. 

Et så lite barn har ikke kapasitet til å forstå hva de ser på.

det må du gjerne. vet selv hva barnet mitt tåler og ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...