Gå til innhold

Dere som jobber på sykehjem, og er hjelpepleier/assistent: Angående dødsfall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan konstanterer dere dødsfall? Hvis dere foreksempel er alene på nattevakt uten sykepleier. Og hva gjør dere når dere tror/ser noen er død? Måler dere puls/hører dere med stetoskop etter puls? Ringer dere eventuelt pårørende før eller etter mors-stell? 

Anonymkode: 8fa8c...694

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan konstanterer dere dødsfall? Hvis dere foreksempel er alene på nattevakt uten sykepleier. Og hva gjør dere når dere tror/ser noen er død? Måler dere puls/hører dere med stetoskop etter puls? Ringer dere eventuelt pårørende før eller etter mors-stell? 

Det er alltid en sykepleier på huset. Sykepleier må komme når noen dør. 
sykepleier kontakter lege for å få konstanterer dødsfall, og skrive dødsattest. 
Pårørende blir varslet av sykepleier

Anonymkode: e2420...138

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg sykepleier, men jeg kan fortelle hvordan våre hjelpepleiere gjør det: de kontakter først sykepleier for å konstantere dødsfall selv om det ofte ikke foreligger tvil. Ofte er pårørende der når de dør, selv på natt. Ellers ringer man dem når pasienten har dødd. Vi gjør stell av den døde før pårørende kommer. På dagvakt blir lege kontaktet.

Anonymkode: 1d845...1de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er alltid en sykepleier på huset. Sykepleier må komme når noen dør. 
sykepleier kontakter lege for å få konstanterer dødsfall, og skrive dødsattest. 
Pårørende blir varslet av sykepleier

Anonymkode: e2420...138

Nei, ikke alltid slik på sykehjem/omsorgsboliger. Er nok forskjellige rutiner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en trolletråd? Du har alltid en sykepleier du kan (og skal) ringe. Du skal holde deg langt unna å ringe pårørende. 

Anonymkode: cd384...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke alltid slik på sykehjem/omsorgsboliger. Er nok forskjellige rutiner.

Da får du ringe legevakt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette en trolletråd? Du har alltid en sykepleier du kan (og skal) ringe. Du skal holde deg langt unna å ringe pårørende. 

Neinei! Mange vil ha beskjed med en gang uansett tid på døgnet, da må personale som er på jobb ringe. Slik har det vært her i mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Neinei! Mange vil ha beskjed med en gang uansett tid på døgnet, da må personale som er på jobb ringe. Slik har det vært her i mange år.

Greit nok, den ser jeg, men da fortjener de å få den tunge beskjeden fra en fagperson som er oppegående. Ikke en som må spørre på KG hvordan det skal gjøres. Hva skulle du si når du ringer pårørende klokken tre på natten? Jo hei du, jeg tror kanskje at moren din er død her, jeg vet ikke altså, men det ser nesten sånn ut? 

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok, den ser jeg, men da fortjener de å få den tunge beskjeden fra en fagperson som er oppegående. Ikke en som må spørre på KG hvordan det skal gjøres. Hva skulle du si når du ringer pårørende klokken tre på natten? Jo hei du, jeg tror kanskje at moren din er død her, jeg vet ikke altså, men det ser nesten sånn ut? 

Selvsagt ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt ikke. 

Nettopp. Cluet her er at du har ikke myndighet til å erklære noen død, samme hvor åpenbart det er. Det riktige er derfor at du ringer legevakten og at de sender lege. Jeg synes det er ren galskap at du jobber alene med ansvar for menneskeliv uten at arbeidsplassen din har gitt deg opplæring i slike ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Cluet her er at du har ikke myndighet til å erklære noen død, samme hvor åpenbart det er. Det riktige er derfor at du ringer legevakten og at de sender lege. Jeg synes det er ren galskap at du jobber alene med ansvar for menneskeliv uten at arbeidsplassen din har gitt deg opplæring i slike ting. 

Nå har jeg ikke skrevet at jeg jobber alene med ansvar for dette? Det var mer hvis man plutselig havner i en sånn situasjon. Med dagens nedbemanning, fravær og mangel på sykepleiere osv så kan man jo plutselig havne der! Jeg prøver å sette meg inn i alt så godt jeg kan selvsagt. Må være lov å spørre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke skrevet at jeg jobber alene med ansvar for dette? Det var mer hvis man plutselig havner i en sånn situasjon. Med dagens nedbemanning, fravær og mangel på sykepleiere osv så kan man jo plutselig havne der! Jeg prøver å sette meg inn i alt så godt jeg kan selvsagt. Må være lov å spørre.

Det er veldig bra at du vil sette deg inn i ting! Jeg håper det aldri blir såpass alvorlig med nedbemanning, men hvem vet. På sykehjem har de (ledelsen) ikke noe valg samme hvor mye de nedbemanner, der må det alltid være minst én sykepleier tilgjengelig. I verste fall en bakvakt som ikke er på stedet, men som du kan ringe. Dette er nok mest i veldig rurale strøk. I diverse typer boliger er det nok litt forskjellig, men da blir det å ringe legevakten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du «havner der» at du ikke har medisinsk fagpersonell tilgjengelig på noe vis så skriver du et skriftlig avvik og krysser av for «alvorlig fare for liv låg helse» og så ringer du Arbeidstilsynet. 

Anonymkode: 77f8f...4e1

• Nyttig 1
Skrevet

Kan jo få svaret jeg fikk da jeg jobbet som pleieassistent i ferier i studetiden da sykepleier ba meg ringe legen som også hadde legevakt. "Mors ja, kommer i morgen tidlig  hun er ikke noe mer eller mindre død da enn nå". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sykehjemmet skal jo ha rutiner for dette. Virker jo litt rart du ikke har fått opplæring i dette, men om du ikke har så spør neste gang du er på vakt. Mye i helsevesenet dreier seg om å spørre om man er ny, man får som regel 3-4 opplæringsvakter og that is it. Som om noen kan alle rutiner etter 3 opplæringsvakter. 

Anonymkode: fc32f...4a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det ikke et eldrehjem da? 

Er vel ikke akkurat operasjonsposten assistenten står alene med

Anonymkode: 56e35...ec4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Erklære død for dødsattest er legens jobb, men både sykepleier og helsefagarbeidere kan meddele dødsbudskap før legen har konstantert døden. Legevaktslegen på natt kommer ikke på rappen, ei heller tilsynslege eller fastlege. Du virker svært lite informert selv, og lager egne regler. Er du en av de som satt og diktet opp nye og strengere koronaretningslinjer her på forumet? Ts spør et helt ok spørsmål, selv om hun spør her og lurer på hvordan det er andre steder, betyr det ikke at hun ikke skal sette seg inn i retningslinjene på jobben sin, hun er muligens ny. Du er ufin og uvitende.

Anonymkode: 40dfa...02f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Erklære død for dødsattest er legens jobb, men både sykepleier og helsefagarbeidere kan meddele dødsbudskap før legen har konstantert døden. Legevaktslegen på natt kommer ikke på rappen, ei heller tilsynslege eller fastlege. Du virker svært lite informert selv, og lager egne regler. Er du en av de som satt og diktet opp nye og strengere koronaretningslinjer her på forumet? Ts spør et helt ok spørsmål, selv om hun spør her og lurer på hvordan det er andre steder, betyr det ikke at hun ikke skal sette seg inn i retningslinjene på jobben sin, hun er muligens ny. Du er ufin og uvitende.

Anonymkode: 40dfa...02f

Sykepleier kan. Helsefagarbeider eller assistent kan ikke. Jeg har dessuten aldri skrevet at legen kommer på rappen, men kontaktes må han uansett hvor lang tid det tar før han kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du snakke med fagleder eller leder på sykehjemmet om. Dette er det egne rutiner for. Dersom du mot all formodning plutselig skulle være alene med bare assistenter på jobb, ingen hjelpepleier eller sykepleier og en pasient dør, så ringer du legevakten og leder sykehjemmet! Hilsen sykepleier

Anonymkode: b6915...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...