Gå til innhold

Hvor mye drikking før dere melder til barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på ferie et sted med endel barnefamilier nå i fellesferien. En av familiene var kjempefulle hver eneste kveld og lå og sov ut rusen til langt ut på dagen hver dag. I de 3 ukene vi var der sto de ikke opp tidlig en eneste gang. Flere av dagene måtte vi andre foreldrene lage frokost til barna og ta de med på stranda. 

Spørsmål 1: er det noen vits å si fra til bv?

Spørsmål 2: hva kan egentlig bv hjelpe med? Fikk inntrykk av at dette er en, sett utenfra, normal familie. Begge foreldrene har god utdanning og gode jobber. 

Anonymkode: e9865...d6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de viser denne siden av seg selv så offentlig, hvor ille er det da bak lukkede dører? 

Anonymkode: 7d601...66b

• Liker 30
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

1: Ja. Det du beskriver er greit over terskelen for en melding. Med litt forbehold om barnas alder, barnas reaksjoner og hvor barna var om kvelden mens foreldrene var fulle.

2: Samtale med familien, rusprøver, bistand til å komme i behandling/få hjelp fra helsevesenet.

Anonymkode: 18afd...761

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de viser denne siden av seg selv så offentlig, hvor ille er det da bak lukkede dører? 

Men hva kan bv gjøre? Fikk ikke inntrykk av at det dreier seg om vold el lign. 

AnonymBruker
Skrevet

1: Ja. Det du beskriver er greit over terskelen for en melding. Med litt forbehold om barnas alder, barnas reaksjoner og hvor barna var om kvelden mens foreldrene var fulle.

2: Samtale med familien, rusprøver, bistand til å komme i behandling/få hjelp fra helsevesenet.

Ok, takk for godt svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnevernet kan se om barna faktisk lever under skadelig oppvekstmiljø eller omsorgssvikt. Det må ikke være vold i bildet for at man skal reagere. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna var våkne. De la seg selv når de ville. Barna er 8, 10 og 13. Hørte ingen reaksjon fra de annet enn at de sa "mamma og pappa sover".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi var på ferie et sted med endel barnefamilier nå i fellesferien. En av familiene var kjempefulle hver eneste kveld og lå og sov ut rusen til langt ut på dagen hver dag. I de 3 ukene vi var der sto de ikke opp tidlig en eneste gang. Flere av dagene måtte vi andre foreldrene lage frokost til barna og ta de med på stranda. 

Spørsmål 2: hva kan egentlig bv hjelpe med? Fikk inntrykk av at dette er en, sett utenfra, normal familie. Begge foreldrene har god utdanning og gode jobber. 

1. Selvfølgelig er det vits? Barnevernet har nok ingen erfaring med denne familien, melder man - da får barnevernet en erfaring med familien, og må handle deretter. 

2. Er dette en unnskyldning du forteller deg selv? Hvis familien oppfører seg slik så offentlig, så undres jeg over hvor jævlig det er innenfor husets 4 vegger. Hvordan kan du si at dette er en normal familie? Mor og far drikker seg fulle foran andre barnefamilier, og overlater ansvaret til noen andre de nesten ikke kjenner (mulig jeg tar feil her). Flertallet av alle barnefamilier ser helt normale ut, men denne barnefamilien er ikke normal. 

3. Som medmenneske så har du en plikt til å melde ifra, når du ser at barn ikke får det de trenger av sine foreldre. Og når du ser at foreldre trenger hjelp. 

Anonymkode: 60b42...7db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Over en enhet

Anonymkode: 1dc01...d55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Åja, fordi barnevernet hjelper bare hvis et barn blir slått ihjel? 🙄. Unnskyld meg, men du virker ikke særlig ressurssterk, her du skriver. Barnevernet er en offentlig instans, som skal bistå barn og barnefamilier som trenger hjelp, veiledning og oppfølgning. 

Barnevernet jobber for at barnets beste alltid er av interesse. Ingen barn har det bra, når de vokser opp med alkoholiserte foreldre. Det sier vel seg selv? Rus har skadelige effekter for alle rund, både emosjonelt og psykisk. 

Anonymkode: 60b42...7db

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Over en enhet

Anonymkode: 1dc01...d55

Det eneste du oppnår med det er å undergrave virkelige meldinger. Ingen i bv som tar en slik melding alvorlig.  

Anonymkode: 9c12e...256

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barna var våkne. De la seg selv når de ville. Barna er 8, 10 og 13. Hørte ingen reaksjon fra de annet enn at de sa "mamma og pappa sover".

Du svarer jo selv på spørsmålet. Barna reagerer ikke på det. Barna er ikke i fare. Hva eksakt vil du oppnå med å melde saken til barnevernet? Ønsker du at barna skal fjernes fra familien? Er du sikker på at institusjon blir et bedre alternativ til barna og at barna vil få det bedre? For det risikerer man.

Det foreldrene gjør er ikke greit, men barna vil sannsynligvis få det mye verre under barnevernet. Jeg ville ikke meldt dette. Det er ikke snakk om alvorlige forhold selv om det ikke er ideelt eller greit. 

Anonymkode: 1a256...975

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det foreldrene gjør er ikke greit, men barna vil sannsynligvis få det mye verre under barnevernet. Jeg ville ikke meldt dette. Det er ikke snakk om alvorlige forhold selv om det ikke er ideelt eller greit. 

Tror du det første barnevernet gjør når de får inn en melding, er å ta barna ut av hjemmet? 

Anonymkode: d1c98...031

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min far var alkoholiker, ingen som meldte til barnevernet da.

Anonymkode: fb717...9a5

Skrevet

Jeg har aldri meldt noen til barnevernet, og ei heller vurdert det. Kan jo være fordi jeg ikke jobber med barn og unngikk  barnefamilier selv når jeg hadde barnefamilie selv. Men vi hadde jo venner som vi hang sammen med barna med, og hadde noen av dem drukket for mye, så hadde jeg hatt en samtale med dem. ...der jeg utrrykte min bekymring. 

Kjenner du ikke disse folkene? Drar du på tur med rått og råte, uten at du kan snakke med dem, eller hva går det i? Drakk dere andre, eller var det bare disse foreldrene?`Ingen andre som ble fulle? 

Samtidig høres det jo helt fælt ut at de ble fulle hver eneste dag i 3 uker. Det er jo helt rart og unormalt når man har barna med seg. En ting er å bli litt for brisen en dag på ferie, men ja.. 

Reagerte de andre familiene dere var på tur med? Var det ingen som sa noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du det første barnevernet gjør når de får inn en melding, er å ta barna ut av hjemmet? 

Anonymkode: d1c98...031

Det vet jeg at de kan gjøre, ja, dessverre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg at de kan gjøre, ja, dessverre. 

Det gjør de ikke. Da er det i så fall, ekstreme forhold. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør de ikke. Da er det i så fall, ekstreme forhold. 

Nope. De kan jo fjerne barn uten å engang undersøke noe, de kan fjerne basert kun på bekymringsmeldingen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville definitvt meldt til BV anonymt i dette tilfellet. Det er noe galt med dømmekraften til disse folkene.

Anonymkode: 7f1b8...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med foreldrene først. De kommer uansett til å vite at det er dere som har meldt.

Anonymkode: 055fd...20f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...