Gå til innhold

hva er god design?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mangen som snakker om god design om de ser f.ek et møbel. Men for å si dette nytter det vell ikke bare at man har en subjektiv mening om hva som er fint og stygt?? :forvirret:

Skrevet

Bra design kommer helt an på brukerens behov og smak. For meg er bra design det helt enkle og funksjonelle.

Skrevet

For meg er god design det tidløse, funksjonelle og forholdsvis robuste. Enkelt kan det gjerne også være.

Men for meg er god design ikke det samme som moderne design.

Skrevet

for meg er god design at det er et klassisk møbel,pent å se på ,og at det ikke går av moten. Klassiske møbler er o moderne igjennom alle trender.

mange venner skifter stil etter hva som er i motebildet. Dyrt!

mine klasiske møbler er dyre,men så slipper eg å bytte au.

Skrevet

Hvis man har peiling på design feks gjennom utdanning og sånn synes jeg man bør være i stand til å se at god design også kan være ting man ikke liker eller ville hatt selv. Men etter min mening er god design "alltid" interessant å se på - utformingen er viktig. Samtidig har jeg ofte opplevd at ting som går for å være god design (vunnet premier o.l) er irriterende lite funksjonelle, selv om de er "kule å se på" - det er ikke god design i mine øyne. Det er viktig å huske på at design ikke er noe i seg selv - det står alltid i sammenheng med innholdet eller bruksområdet til produktet.

Skrevet

Design er jo heller ikkje berre det estetiske - funksjonalitet og alt mulig anna som spelar inn i formgjevinga er òg viktige delar av det totale designet.

For t.d. stolar vil jo det seia at kor gode dei er å sitja i er viktig for designet. Og alt etter bruksområdet så spelar kanskje muligheten til å stabla fleire stolar for å spara plass ei stor rolle. Det er mange slike ting der ein reint objektivt kan seia om noko er god eller dårleg design, om det no gjeld møblar, hus, nettstadar eller bilar.

Det reint estetiske går meir på smak - men kor mykje er eigentleg reint estetisk?

Skrevet

For meg er god design noe som fungerer optimalt, også visuelt.

Gjest komsomolets
Skrevet

Godt design er formgiving som ikke jobber mot bruksnytten av det som er designet, men som forsterker den.

Ofte viser ikke dette seg før man har brukt designobjektet en stund, og jeg vil derfor si at godt design er revisjon en eller to av første utkast/modell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...