AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Over hele verden fortrekker mennesker maten de vokste opp med. Men hvorfor er det sånn? Jeg vokste opp i rekkehus, men foretrekker enebolig nå som jeg er voksen. Men når det kommer til mat så spiser makrell i tomat, kaviar på tube og grandiosa. Mat som jeg aldri i verden hadde likt om det ikke var for at jeg spiste det som barn. Og dette gjelder generelt over hele verden. Folk som emigrerer kan skape seg et helt nytt liv, men maten fra barndommen. Den beholder de. Anonymkode: ed6e0...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Fordi det er kjent, trygt og ofte assosisert med gode minner. Anonymkode: ef059...3b5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 1b8f8...df0 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 1b8f8...df0 Ikke jeg heller. Anonymkode: 26a5b...4b6 3
Tomas77 Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Jeg avskyr maten jeg vokste opp med. Ikke én rett foreldrene mine lagde som jeg kan tenke meg og spise eller gi til andre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Mennesker er vanedyr så. Anonymkode: 057a5...bdc
Chlypa Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Neida, jeg spiser ikke maten jeg vokste opp med. 1
Gjest Ghostface Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Det er sikkert en slags trygghet i det og man vet hva man får. Likte ikke alt de serverte, selvfølgelig, men det meste.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen. Både jeg og min samboer styrer unna den typiske tradisjonelle norske husmannskosten vi begge vokste opp med på 90-tallet. Kan ikke komme på noen andre retter enn pannekaker og pizza som vi også spiste i barndommen som fremdeles er med - hvilket er retter vi antakelig ville spist uansett. Anonymkode: 53057...1e8 1
Jdz Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Jeg vokste opp på 80-/90-tallet og det er ekstremt sjelden jeg spiser den maten vi hadde da og det tror jeg ikke mange andre gjør heller. Jeg er norsk, men har selv emigrert og er samboer med ei som er fra en helt annen kant av verden, og vi har også mange innvandrervenner. Det hender vi lager mat fra våre hjemland en gang i blant, men som regel ikke. Jeg tror ikke det du sier stemmer TS. Det har skjedd mye med folks matvaner de siste 20-30 årene og jeg tviler sterkt på at faktisk er sånn at de fleste som er over 30år helst spiser maten de vokste opp med. . 3
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har gode matminner fra barndomshjemmet, og husker julemiddagene og hverdagsmaten. Alt var laget fra bunnen og vi hadde kjøkkenhage. Det var alltid koselig stemning rundt måltidene. Jeg lager nesten alle disse rettene fremdeles, men det har jo kommet så mye nytt som er veldig godt, så da blir det en blanding av gammelt og nytt på menyen hos meg 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Emosjonell tilknytning. Selv om man tror man ikke spiser den maten man vokste opp med, så gjør man fortsatt det. Prøv å kutte ut f.ex. pasta og brødskive med pålegg og erstatt det med poteter. Eller kutt ut kake og erstatt det med frukt. Hva med vafler? Pølse med brød? Sommerkoteletter? Potetsalat? Iskrem? Potetchips? Den maten man vokste opp med består ikke bare av middagsretter. Anonymkode: 71c77...085 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Nei gjør ikke det. vokste opp på 70-80 tallet, der mer eller mindre alle middager var med kokte poteter, sundtkokte grønnsaker til kjøttet/fisken etc, om det var kjøttdeig, pølser, innmat, kokt torsk. Jeg spiser ingenting av den maten jeg vokste opp med. Heller ikke pålegget på brødskiva, som oftes var hapå og etterhvert nugatti. Ellers takk til alt isammen! Jeg spiser ikke rødt kjøtt, høyprossesert mat etc Eneste jeg kan ha litt rosa briller på å lager er noen desserter som var gjengangere og også riskremen til jul. Anonymkode: c50da...760 2
Hatsumomo Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 (endret) Noe spiser jeg fordi jeg fortsatt syntes det er godt som grove skiver med fårepølse, mens annet har jeg droppet som det at jeg spiser veldig lite poteter til tross for en potetrik barndom. Det er faktisk veldig få middager jeg spiser idag som jeg fikk servert mye da jeg vokste opp. Endret 24. juli 2022 av Hatsumomo
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Hadde en kineser på besøk en gang. Hun klarte ikke maten her. Særlig ikke frokost med grovbrød og pålegg. Ble fysisk dårlig av det. Måtte ha ris og kinamat. Anonymkode: b1975...e6f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 15.11): Over hele verden fortrekker mennesker maten de vokste opp med. Men hvorfor er det sånn? Jeg vokste opp i rekkehus, men foretrekker enebolig nå som jeg er voksen. Men når det kommer til mat så spiser makrell i tomat, kaviar på tube og grandiosa. Mat som jeg aldri i verden hadde likt om det ikke var for at jeg spiste det som barn. Og dette gjelder generelt over hele verden. Folk som emigrerer kan skape seg et helt nytt liv, men maten fra barndommen. Den beholder de. Anonymkode: ed6e0...7a9 Gjør vi? Jeg har for lengst forkastet nesten alt vi spiste i barndommen. Og jeg er ikke alene - nesten ingen i min generasjon spiser som vi gjorde i barndommen. De som påstår seg gjøre det har nok glemt hva vi faktisk spiste på 1980-tallet. Sunt, variert eller godt kan norsk kosthold fra den tiden ikke påstås være. Det var brød med bittelitt pålegg til 3-4 måltider per dag. Hver dag. 5 om dagen var ikke noe folk flest fikk i seg. Til middag var det fisk med poteter til. Og kanskje en overkokt gulrot. Eller kjøttkaker med saus og poteter. Og igjen den overkokte gulroten (vedkommende som kom på å koke gulrøtter burde vært ført for retten - gudene vet hvorfor man før i tiden kokte gulrøttene sine). De tingene vi faktisk spiser? De spiser vi i et helt annet format. Syltetøy på 80-taklet var minst 50% sukker og smakte likt uansett hva slags bær man hadde i til sukkeret. Syltetøy i dag er 80% bær og smaker bær. Brød før var kneip, gjerne en uke gammel. Brød i dag er surdeig, og bakt ferskt. Anonymkode: e1a1c...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Nei og nei. Savner ikke betasuppe og fiskeboller i hvit saus med ihjelkokte poteter. Billig næringsfattig karbohtdratrik mat fra forrige århundre er byttet ut med rene proteiner og grønnsaker og nøtter og frukt! Og foretrekker lettstelt leilighet i byen fremfor trekkfullt hus ute på landet. Anonymkode: 5340f...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 Jeg gjør ikke det. Helt motsatt, faktisk. Det var først når jeg flyttet ut av Norge jeg forstod hva god mat faktisk var. I Norge er vi for redde for å krydre maten, og den er ofte helt smaksløs. I hvert fall for mine smaksløker. Anonymkode: 99d79...c47 2
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør vi? Jeg har for lengst forkastet nesten alt vi spiste i barndommen. Og jeg er ikke alene - nesten ingen i min generasjon spiser som vi gjorde i barndommen. De som påstår seg gjøre det har nok glemt hva vi faktisk spiste på 1980-tallet. Sunt, variert eller godt kan norsk kosthold fra den tiden ikke påstås være. Det var brød med bittelitt pålegg til 3-4 måltider per dag. Hver dag. 5 om dagen var ikke noe folk flest fikk i seg. Til middag var det fisk med poteter til. Og kanskje en overkokt gulrot. Eller kjøttkaker med saus og poteter. Og igjen den overkokte gulroten (vedkommende som kom på å koke gulrøtter burde vært ført for retten - gudene vet hvorfor man før i tiden kokte gulrøttene sine). De tingene vi faktisk spiser? De spiser vi i et helt annet format. Syltetøy på 80-taklet var minst 50% sukker og smakte likt uansett hva slags bær man hadde i til sukkeret. Syltetøy i dag er 80% bær og smaker bær. Brød før var kneip, gjerne en uke gammel. Brød i dag er surdeig, og bakt ferskt. Anonymkode: e1a1c...cf9 Det var sikkert noen forskjeller rundt i hjemmene. Jeg vet at det var vanlig å bruke mye sukker i syltetøy tidligere for å tykne og gjøre syltetøyet holdbart, men på 70-tallet og senere falt sukkermengden betraktelig pga frysepulver som ikke var avhengig av sukker og frysebokser ble vanlig hjemme hos folk. På samme tid hadde mange sluttet med å koke grønnsakene ihjel 😂 Brød bakes også i dag mest med vanlig gjær og samme måte, men det er også noen som bruker surdeig. Min mor laget surdeig og brukte det på 80-tallet. Ja, det var helt vanlig å spise brød til andre måltider enn middagen, men pålegget var slett ikke bare søtt kliss. Egg, ost, skinke, salami og med tomat, agurk eller paprika. På 70-80 tallet var tykk pizza, grillkylling og gryteretter med ris (Toro) veldig populært. Det som flere tar avstand fra, er heller tradisjonsmaten, som kompe, fårikål, lapskaus, lever, fiskeboller og de tradisjonelle julerettene. Jeg er født i 73, og vokste opp i 70-80 årene, men vi har sikkert ulike erfaringer avhengig i våre foreldre.
Gjest Adobyen Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei og nei. Savner ikke betasuppe og fiskeboller i hvit saus med ihjelkokte poteter. Billig næringsfattig karbohtdratrik mat fra forrige århundre er byttet ut med rene proteiner og grønnsaker og nøtter og frukt! Og foretrekker lettstelt leilighet i byen fremfor trekkfullt hus ute på landet. Anonymkode: 5340f...f7a Det er veldig mange retter som har bakgrunn fra økonomisk trange tider. Da måtte de jo lage maten av det de hadde tilgang til, og noen av disse rettene har overlevd i hjemmene og blitt værende på menyen. Jeg tror at mye av dette kommer til å dukke opp fra glemselen i den tiden vi er inne i nå. Jeg kan merke stigende interesse for rimelig og hjemmelaget mat. En økende del av husholdningene har fått økonomiske bekymringer. Det vil bare bli dyrere og dyrere. Dette vil også påvirke menyen. Det finnes heldigvis flere muligheter enn fiskeboller i hvit saus (det er mye annet som fiskeboller passer bedre til) 😅 Endret 24. juli 2022 av Adobyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå