Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skrev  litt om dette i en annen tråd her som handla om noe urelatert, men tenkte det var best å skrive en egen tråd om det. Kort og godt jobber jeg som tilkalling på et sykehus hvor jeg kan få vakter litt ulike avdeligner. Er spl student så er utgangspunktet assistent og skal ikke ha noe med medisiner og lignende å gjøre i utgangspunktet på jobb (har heller ikke gjennomført slike kurs). Det er iallefall det jeg har fått beskjed om. 

Da jeg kom dit da så ble jeg jo spurt om jeg ikke kunne henge opp antibiotika IV. Dette sa jeg nei til selv om det egentlig er noe jeg kan og har lært på studiet, fordi det har jeg fått beskjed om at jeg ikke skal gjøre eller tenke på. Hun sykepleieren visste ikke helt hva assistenter kunne eller ikke kunne gjøre. Hun spurte meg også om noe enda verre - legge inn en PVK, dette skal man etter min mening ikke spørre assistenter om i det hele tatt. 

På tross av dette følte jeg vi fant arbeidsrytmen tilslutt hvor jeg tok meg av de mer grunnleggende tingene (sånn som jeg har fått beskjed om). Og jeg gikk rundt til pasientene om det var ting de trengte osv og tok klokker. 

Så nesten en uke etterpå ringer det opp. Den avdelingen var visst svært misfornøyd med min innsats og at jeg ikke kunne grunnleggende ting i det hele tatt. De mente visstnok jeg ikke kunne seponere en PVK heller (det er faktisk en ting jeg kan og er trygg på og gjorde på forespørsel på de vaktene) og at jeg ikke var ønsket der mer. Jeg gadd ikke en gang å imøtekomme dette for å bruke mer tid på det skaper iallefall mer dårlig stemning. Nå  frykter jeg  generelt de ikke vil tilby meg flere vakter pga dette. Det er jo en enkel måte å bli kvitt tilkallingvikarer på - ikke tilby flere vakter, det til tross for at jeg har jobba på et par andre avdelinger der uten å få klager. 

Selvtilliten min fikk seg iallefall ikke en boost av dette. Jeg synes iallefall det var en ugrei måte å ta opp misnøye på ved å ringe nesten en uke etter vaktene. Ja det var en skyllebøtte fordi samtalen varte i bare 2 min. De la litt småsyrlig til at de synes jeg var en hyggelig person da som om det hjelper etter å ha bli skjelt ut i 2 min. 

Ja jeg kan jo innrømme at jeg ikke synes alt var optimalt heller og jeg sa jo på vaktene at jeg skulle ønske jeg kunne bidra enda mer, men det var liksom ikke så mye mer jeg kunne gjort når alt denne sykepleieren gjorde var veldig sykepleiespesifikke ting som dobbeltsigneringer i hytt og gevær og det sa hun også. Jeg spurte jo også om jeg ikke skulle hjelpe til med å skrive notater, men nei det skulle hun gjøre selv for å ha full kontroll. 

Nei vet  ikke hva jeg skal gjøre. Det var iallefall ikke noe gøy å få en slik telefon, men nei jeg har nå min favorittavdeling som jeg tror jeg bare takker ja til dem i fremtiden. Så tror jeg selv jeg kanskje ikke bruker mer tid på den avdelinga., men ja selvtilliten går jo ned og da tror jeg jo nesten selv litt at jeg ikke kan noe. Det er fint med tilbakemeldinger på arbeidsinnsats og sånt, men nei slike skyllebøtter har sjeldent noe godt for seg. 

Anonymkode: 97b1e...bd4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike tilbakemeldinger bør taes på et møte på avdelingsleders kontor

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt arb leder om møte og gått igjennom stillingsbeskrivelse. 

Anonymkode: 349e5...3b8

• Liker 4
Skrevet

Enig med de andre her, hadde bedt leder om et møte for å ta opp dette på en profesjonell måte. Slik får du også fortalt din versjon, du sa jo "nei" fordi du har fått beskjed om at du ikke skal gjøre sånt. 

Du har en arb.kontrakt der, så du har rettigheter til et møte med leder - ingen skal ringe å skjelle deg ut over telefon. Har aldri hørt på maken, gi beskjed om møte og tidspunkt + dato over sms som passer for deg. De må forholde seg til kontrakten din, de er fortsatt din arb.giver. 

Hvis det er andre ting du reagerte på, ved denne avdelingen så burde du sende en klge til statsforvalteren hvor du også klager på at du ble oppringt etc.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I alle arbeidskonflikter har begge parter rett til å bli hørt. Det virker som den du forholdt deg til på jobb har klaget inn oppførselen din til ledelsen og så har ledelsen tatt dette for god fisk uten å ha latt deg fortelle din versjon. 

Det er desverre mange mellomledere der ute som aldri har formell lederkompetanse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne skrevet mye her, men jeg skal forsøke å ta det kort. Det er rett at du sier nei til å gjøre ting som er utenfor ditt kompetanseområde, som å legge inn PVK. Men når du da samtidig sier du kan skriver rapport på pasientene (som er gruppeleders ansvar og det er nødvendig med en oversikt du ikke har) så sier du indirekte at du kan ta et større ansvar enn det du egentlig skal ha, og mener det er greit. Dobbeltkommunikasjon fra deg der, og ikke så lett for de du jobber med å vite hvor du egentlig står, selv om du sikkert ikke har tenkt på det sånn.

Så er det sånn at alle avdelinger har sine rutiner for hvem som gjør hva, når og hvordan, og hvis du bare har gått rundt og tatt klokker så skjønner jeg jo at det er frustrerende for avdelingen, for det er mye mer enn det som skal gjøres ila en dag! Å fjerne en PVK kan alle gjøre, til og med pasienten selv om det blir glemt ved utreise. Hvis det f.eks ligger i rutinene at den som hjelper pas med pakking ved utreise fjerner pvk og du ikke gjør det, så er det helt greit for avdelingen å gi tilbakemelding på det. Var du usikker skulle du spurt, og så fulgt de beskjedene du fikk videre. Du sier det ikke var mer  gjøre fordi sykepleieren gjorde sykepleiespesifikke ting, men det er alltid mer å gjøre med pasientene for den som "går ute". Det kan være du er for ny og uerfaren til å se det enda, men det er altså mye mer å gjøre enn å bare ta klokker for at driften skal gå rundt. Det er dette som er så fryktelig frustrerende med å ha masse vikarer på jobb om sommeren, de ser ikke det som skal gjøres, de kjedelige rutinetingene som må gjøres for at avdelingen skal gå rundt blir ikke gjort, de spør ikke etter oppgaver som faktisk er deres, og de faste blir kjempefrustrert fordi de må gjøre alt, og så blir det uggen stemning. 

Og så det nesten viktigste. At noen gir deg en tilbakemelding du ikke liker betyr ikke at du får en skyllebøtte, det betyr at du får en tilbakemelding, er tilbakemeldingen negativ får du kritikk. Her får du kritikk for å gjøre mindre enn det avdelingen forventet, som jeg forstår ikke er kjekt, men i arbeidslivet kommer du mange ganger til å få tilbakemeldinger du ikke nødvendigvis er enig i og det må du lære deg å håndtere. Da kan du enten be om at kritikken utdypes så du kan lære av det til neste gang, og evt forklare om det baserer seg på misforståelser, eller så kan du si ja og ha som du gjorde og ikke gjøre noe mer med det. Men du er voksen, du er i jobb, du må tåle tilbakemelding. Jeg syns faktisk det var helt greit at leder ringte deg opp for å si fra om hvorfor du ikke får flere vakter, i steden for at du bare aldri hørte noe igjen fra den avdelingen. Nå vet du grunnen til at de ikke gir deg vakter, og da kan du jobbe med det og bruke lærdommen til å gjøre det bedre neste gang. Sette deg inn i rutiner, etterspør oppgaver, vær frempå på ditt nivå. Du sier du trives på andre avdelinger, og det er det jo fint at du fremover kan fokusere på å ta vakter der. Men ta med deg den tilbakemeldingen du har fått for å gjøre en bedre jobb der du er. 

Anonymkode: 22c35...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var en uprofesjonell måte å ta det opp på, som flere sier her så skulle dette ha blitt gjort på et møte.

Tenker at du er heldig som fikk et varsel om hvor uprofesjonell leder der er, og fint kan droppe vakter der. Fokuser på de andre avdelingene, og kommunisert klart og tydelig at du har fått beskjed om at du ikke er ferdig utdannet og ikke kan ta alle oppgaver, så vil de finne ut av det på avdelingen. 

Anonymkode: fb17b...4dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sa nei til å gå over kompetansen (blande ab og legge pvk skal man ha spl autorisasjon for å gjøre). Hvorfor får du skyllebøtte for å ikke gå over kompentansen? Be om møte med lederen. På et kontor. Både for å fortelle aT de vil du skal gå over kompetansen, og at de skjeller deg ut over på tlf for at du sier nei. Hvis det var lederen din som ga deg skyllebøtte på tlf, kan du gå til lederens leder. Lykke til. Bare bra du sier nei til oppgaver du ikke har lov til å utføre. Ikke annet enn ansvarlig 

Anonymkode: a4c53...bd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er veldig bra at du er bevisst på hva som er dine arbeidsoppgaver. Det er ganske uhørt at du blir bedt om å henge opp AB, det er sammenblanding av roller. Samme med innlegging av pvk. Du er ikke der som student i praksis (og under veiledning), du er der som assistent. Mulig avdelingen misbruker assistentene på denne måten i mangel på personale, men etter min mening har du gjort alt rett med å være tydelig på din rolle.

Anonymkode: 27338...c2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å fjerne en PVK kan alle gjøre, til og med pasienten selv om det blir glemt ved utreise. Hvis det f.eks ligger i rutinene at den som hjelper pas med pakking ved utreise fjerner pvk og du ikke gjør det, så er det helt greit for avdelingen å gi tilbakemelding på det.

TS skulle legge den inn, ikke fjerne den.

Jeg er helt enig med TS. Jeg har selv vært innlagt på sykehus mange ganger, og har svært tynne blodårer. Jeg ønsker at den som setter inn venekateteret har god erfaring, for det er vondt om den settes feil. Noe jeg har opplevd.

Å fjerne den er noe helt annet.

For øvrig tenker jeg at student er student, og da skal man ikke forvente like mye som av en som er ferdig utdannet. Hvem sitt ansvar er det om noe går galt - studenten, den ansvarlige sykepleieren, avdelingslederen? De grensene er ofte svært vage. Da jeg var student ble ihvertfall "å kjenne dine begrensninger" lagt vekt på før vi skulle ut i praksis.

Anonymkode: 680a9...535

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

[...]

Så nesten en uke etterpå ringer det opp. Den avdelingen var visst svært misfornøyd med min innsats og at jeg ikke kunne grunnleggende ting i det hele tatt. De mente visstnok jeg ikke kunne seponere en PVK heller (det er faktisk en ting jeg kan og er trygg på og gjorde på forespørsel på de vaktene) og at jeg ikke var ønsket der mer. J

[...]

Anonymkode: 97b1e...bd4

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS skulle legge den inn, ikke fjerne den.

[...]

Anonymkode: 680a9...535

Jo, hun skulle også fjerne. Å måtte få beskjed om det, f.eks hver gang en pas skal reise, skal ikke være nødvendig.

Dette handler nok om mye mer enn å si nei til å legge inn PVK og henge opp AB, men rett og slett at ts ikke har fungert så godt i resten av jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er ansatt som assistent - ikke som student eller sykepleier. Du har holdt ditt kompetanseområde i forhold til stilling, noe som er veldig bra. De kan ikke ansette deg som assistent og for ente at du skal gjøre oppgaver over ditt nivå, da blir det utrygt å være pasient😬

Anonymkode: 4c620...296

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kunne skrevet mye her, men jeg skal forsøke å ta det kort. Det er rett at du sier nei til å gjøre ting som er utenfor ditt kompetanseområde, som å legge inn PVK. Men når du da samtidig sier du kan skriver rapport på pasientene (som er gruppeleders ansvar og det er nødvendig med en oversikt du ikke har) så sier du indirekte at du kan ta et større ansvar enn det du egentlig skal ha, og mener det er greit. Dobbeltkommunikasjon fra deg der, og ikke så lett for de du jobber med å vite hvor du egentlig står, selv om du sikkert ikke har tenkt på det sånn.

Så er det sånn at alle avdelinger har sine rutiner for hvem som gjør hva, når og hvordan, og hvis du bare har gått rundt og tatt klokker så skjønner jeg jo at det er frustrerende for avdelingen, for det er mye mer enn det som skal gjøres ila en dag! Å fjerne en PVK kan alle gjøre, til og med pasienten selv om det blir glemt ved utreise. Hvis det f.eks ligger i rutinene at den som hjelper pas med pakking ved utreise fjerner pvk og du ikke gjør det, så er det helt greit for avdelingen å gi tilbakemelding på det. Var du usikker skulle du spurt, og så fulgt de beskjedene du fikk videre. Du sier det ikke var mer  gjøre fordi sykepleieren gjorde sykepleiespesifikke ting, men det er alltid mer å gjøre med pasientene for den som "går ute". Det kan være du er for ny og uerfaren til å se det enda, men det er altså mye mer å gjøre enn å bare ta klokker for at driften skal gå rundt. Det er dette som er så fryktelig frustrerende med å ha masse vikarer på jobb om sommeren, de ser ikke det som skal gjøres, de kjedelige rutinetingene som må gjøres for at avdelingen skal gå rundt blir ikke gjort, de spør ikke etter oppgaver som faktisk er deres, og de faste blir kjempefrustrert fordi de må gjøre alt, og så blir det uggen stemning. 

Og så det nesten viktigste. At noen gir deg en tilbakemelding du ikke liker betyr ikke at du får en skyllebøtte, det betyr at du får en tilbakemelding, er tilbakemeldingen negativ får du kritikk. Her får du kritikk for å gjøre mindre enn det avdelingen forventet, som jeg forstår ikke er kjekt, men i arbeidslivet kommer du mange ganger til å få tilbakemeldinger du ikke nødvendigvis er enig i og det må du lære deg å håndtere. Da kan du enten be om at kritikken utdypes så du kan lære av det til neste gang, og evt forklare om det baserer seg på misforståelser, eller så kan du si ja og ha som du gjorde og ikke gjøre noe mer med det. Men du er voksen, du er i jobb, du må tåle tilbakemelding. Jeg syns faktisk det var helt greit at leder ringte deg opp for å si fra om hvorfor du ikke får flere vakter, i steden for at du bare aldri hørte noe igjen fra den avdelingen. Nå vet du grunnen til at de ikke gir deg vakter, og da kan du jobbe med det og bruke lærdommen til å gjøre det bedre neste gang. Sette deg inn i rutiner, etterspør oppgaver, vær frempå på ditt nivå. Du sier du trives på andre avdelinger, og det er det jo fint at du fremover kan fokusere på å ta vakter der. Men ta med deg den tilbakemeldingen du har fått for å gjøre en bedre jobb der du er. 

Jeg synes dette var et veldig dårlig svar, og svaret oppsummerer egentlig ganske greit mitt syn på mange helsearbeidere jeg har møtt på som sommervikar.

Det ER ikke sommervikaren sin feil at den har blitt tilsatt i en stilling det ikke er bruk for (assistent) og at det er for få på jobb. Man kan heller ikke forvente samme kvalitet på arbeidet (oversikt over alt som skal gjøres) av en vikar. Man må KOMMUNISERE ekstra godt med vikarene, og det må gjøres DER OG DA. Feedbacken er null verdt når den kommer som en enveis-kommunikasjon mange dager etterpå. 

Jeg opplever TS som ydmyk og undrende. Da hjelper det lite å bli belært om evnen til å ta imot feedback slik du gjør nå…

Anonymkode: 64f87...bc3

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...