G.A. Skrevet 19. november 2005 #1 Skrevet 19. november 2005 Jeg var på premieren på den nye Harry Potter filmen i går. Og vil bare slå fast at dette er ikke noen barnefilm. Den er ikke i nærheten av en barnefilm engang! Jeg hadde med meg to jenter på 15, som til tider var vettskremt.. Jeg hørte små barn gråte i salen under filmen, og jenter som gikk til mamma og sa at nå ville de ikke se mer film. Dårlig gjordt av foreldre, som alt har blitt advart av media om at denne Harry Potter filmen er ikke for barn, men som tar med barna sine alikevel. Harry Ptter og Ildbegeret er IKKE forbarn!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #2 Skrevet 19. november 2005 Kan aldri tenke meg at alle barn er like! Vi skal se den på onsdag vi med vår 9 år gamle gutt og 12 år gamle jente. Men de vet jo hva som skjer da vi har lest bøkene. Og har i bakhodet at dette er en fiktiv trollmannsverden. Mayamor ikke innlogget
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #3 Skrevet 19. november 2005 Tolvåringen min skal se den med en venninde i dag. Åtteåringen får IKKE se den.
G.A. Skrevet 20. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2005 Gi tilbakemelding på hvordan barna opplevde filmen da.. Barn har ingenting på en slik film å gjøre, mener jeg. Jeg sammeligner Harry Potter og Ildbegeret med Ringenes Herre. En mørk og dyster film, med monster og onde mennesker. Tortur og drap og brann. Harry Potter finner feks sine venner under vann, bundet fast og druknet. Det blir vist nærbilder av de døde likene. Som er svært naturtro! Kan ikke se at et barn på 8-9 år, og kanskje eldre, kan ha noe utbytte av å se slikt. Ser heller ikke noe undeholdningsverdi i det, for en barnefilm. Men må samtidig legge til at denne filmen kan ikke sammelignes med de andre Harry Potter filmene, vel og merke. De forrige er kjekke goe barnefilmer.
Væren Skrevet 20. november 2005 #5 Skrevet 20. november 2005 Jeg er enig med deg i at denne Harry Potter filmen er "tøffere" mht. innhold og visuelle virkemidler enn de foregående filmene er. Tror man skal kjenne barna sine veldig godt og vite hva man gjør før man bestemmer seg for å ta dem med. Selv har jeg tre sønner, 11,5, 14 og 17. Yngstemann var ikke fylt 8 år da han fikk se den første HP filmen, og vi var veldig i tvil. Men grunnen til at vi til slutt valgte å la ham se filmen, var at han hadde lest hele boken selv og kjente historien inn og ut - alle detaljer! Den gang påpekte han etter kinoturen hva som hadde vært feil i forholdet mellom bok og film. Og det stemte. Så alt i alt var han såååå klar for å se filmen - og han taklet det bra, fordi han kjente innholdet og visste hva som kom. Nå er han snart 12. Han synes denne HP filmen var en kjempestor opplevelse, og sier det er den beste av alle filmene. Han ble ikke skremt og syntes kort og godt at det var fantastisk! Jeg synes også denne filmen var utrolig bra, som de andre, men jeg er enig i at man skal tenke seg om to ganger før man tar mindreårige barn med for å se den på kino. Det har jo vært mye skummelt og overnaturlig i alle HP filmene, men her var det nok mer ondskap og død.
Kittykat Skrevet 20. november 2005 #6 Skrevet 20. november 2005 Dette må hver forelder vurdere når det gjelder sitt barn. Vi var og så filmen på fredag og det var barn der. Jeg synes ikke filmen var noe særlig dyster eller mer skremmende enn f eks den forrige filmen og jeg kan ikke helt se hvordan harry potter og ildbegeret kan sammenlignes med ringenes herre. Hadde datteren vår vært litt eldre enn hun er, så hadde vi helt sikkert tatt henne med. For vi vet at hun ville tålt det, da hun tydeligvis ikke er så lettskremt når det gjelder filmer. Dette er noe som foreldrene må rett og slett vurdere selv. Noen har barn som tåler det, andre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #7 Skrevet 20. november 2005 jeg har barn i 2 og 5 klasse og vi hadde tenk til å gå på kino,men etter alle skriverier,advarsler og kommentarer fra naboer så har jeg sagt nei. Men jeg har derimot lovet å kjøpe filmen når den kommer. Da kan vi sitte sammen i stuen å se filmen med lyset på og kan skru av eller sette den på pause om det er nødvendig. Ikke noe av dette er jo mulig om man går på kino,så vi får vente . heldigvis så forsto barna dette,jeg har t.o.m latt de få lese innlegg her inne på kg om hva enkelte mener om denne filmen.
SissiB Skrevet 20. november 2005 #8 Skrevet 20. november 2005 Jeg så den i dag, sammen med 9-åringen min, og jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt forstår alle avisoppslagene. Joda, den var hakket skumlere, men det vet jo alle som har lest bøkene at denne filmen kom til å være. Men å sammenligne den med Ringenes Herre .........det er å dra den veldig langt føler jeg. Synes nesten forrige film var like nifs, med han som ble forvandlet til varulv. Var mest spent på kirkegård scenen, for det var der jeg event. fryktet at 9-åringen min skulle reagere. Men, det gjorde han altså ikke. Men yngre barn enn 8-9 åringer har ingenting der å gjøre, og de har vel strengt tatt ikke så mye utbytte av å gå å se en tekstet film heller. Da er det bedre å vente på DVD'en og en dubbet versjon.
G.A. Skrevet 22. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2005 Men yngre barn enn 8-9 åringer har ingenting der å gjøre, og de har vel strengt tatt ikke så mye utbytte av å gå å se en tekstet film heller. Da er det bedre å vente på DVD'en og en dubbet versjon. Akkurat!
Gjest baby-E Skrevet 22. november 2005 #10 Skrevet 22. november 2005 Jeg så filmen i går, og sysn den IKKE egner seg for barn.. Men selvfølgelig, foreldre kjenner sine barn best..
G.A. Skrevet 22. november 2005 Forfatter #11 Skrevet 22. november 2005 Jeg så filmen i går, og sysn den IKKE egner seg for barn.. Men selvfølgelig, foreldre kjenner sine barn best.. ← Stemmer, foreldre kjenne sine barn best, MEN de kjenner jo ikke filmen.. Det vet ikke hvordan filmen er før de sitter i kinosalen med barnet.. Da er det jo for sent etterpå når/dersom barnet ble vettskremt..
Gjest Mayamor Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 Mine nieser på 10 og 13 år syntes ikke filmen var skummel. De syntes det var overdrevet om hvor skummel den var. Vi skal å se den i dag men en 9 åring og en 12 åring - "rapporterer" senere... Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå