Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvite løgner. Hvis jeg skal ta et kritisk blikk på meg selv så hater jeg at jeg smører på i sosiale sammenhenger fordi jeg føler på presset. Venninnegjengen skulle på Stockholmtur og alle hadde vært i Stockholm tidligere. Da måtte jeg også slenge meg på å si jeg har vært der. 

Eller at jeg sier jeg venta på toget i 2 timer når det egentlig var snakk om en halvtime. Jeg overdriver

Sier at jeg var hos den og den i påska men egentlig satt jeg alene hjemme. Skam

Nye jakka mi sier jeg er kjøpt for 2000 kr når den egentlig er kjøpt på tilbud på kappahl. 

Men så får jeg problemer fordi når vi er i Stockholm så spør noen meg om noe som avslører at jeg aldri kan ha vært der. Eller noen har snakket med de jeg sa jeg var hos i påska og de sa at jeg hadde ikke vært der. Noen fant jakka som jeg skrøt av på nettsida til kappahl til 399,- 

Det er jo flaut når sånt skjer. Men er så vant til det at jeg tenker ikke over det før det er sagt og allerede for sent. 

Hvordan slutte??

Anonymkode: ecfbf...459

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg om FØR du snakker. Så løser det nok noe av problemet.

Anonymkode: f5aba...d4c

Skrevet

Forsøk å finne ut hva du oppnår med det. Man gjør sjelden ting som ikke ivaretar et eller annet behov man har. 

Gir det deg ubehag å være "dårligere" enn andre, eller kanskje du ikke fikser å føle deg utenfor, eller du liker beundring osv 

Forsøk å få dekket behovet på en annen måte. 

For du blir verken likt, beundret eller inkludert om du lurer andre, de aller fleste synes det er grusomt barnslig og latterlig og gidder ikke å menge seg med folk som oppfører seg sånn. Så det er veldig verd det å jobbe med seg selv og kutte ut sånt tull.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ei som var sånn, og alle begynte å jo å snakke om det bak hennes rygg stakkars... Men så startet hun med å jobbe med seg selv, og hun begynte å "ta seg selv på det". Hun stoppet altså midt i samtaler, avbrøt seg selv, og sa "nei shit, jeg har en helt jævlig uvane med å overdrive/hvite løgner, og jeg gjorde det nettopp igjen! Unnskyld! Jeg jobber med å venne meg helt av det, for jeg vil ikke være sånn. Sannheten er at jeg aldri har vært i Stockholm, men har veldig lyst til å dra en gang!" (For å bruke ditt eksempel)

To kvelder med dette har gjort et helt vanvittig inntrykk på hele vennegjengen, og alle har så stor respekt for henne nå! Det har virkelig snudd HELT rundt. Det å vise at man er klar over sine feil, pluss at man forsøker å jobbe med det, det er en enorm styrke. Det føles som en svakhet, men det er det helt motsatte! 

Kanskje du kan prøve det ut?

Anonymkode: 10f76...ccc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også ei i venninnegjengen som legger tykt på (skryter voldsomt samt litt småløgn som vi gjennomskuer). Vet ikke om hun helt vet dette selv.
Vi er i midten av førtiårene og hun har alltid vært slik så lenge jeg har kjent henne. Og hun bli ofte snakket bak ryggen.

Tror hun har behov for å virke interresant og legger da godt på historiene hun forteller samt dårlig selvtillit og selvfølelse. Tror noen av mennene våres har tatt det opp med mannen hennes, men vi får ta henne for det hun er får vi bare beskjed om. 

Min relasjon til henne hadde nok vært mye bedre om hun bare hadde innrømmet det. Men i stedet, så har jeg faset henne ut pga jeg orker ikke dette spillet hennes lengre 

Anonymkode: a5d79...678

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har litt mindreverdig kompleks og ønsker å imponere og bli sett/ imponere. 
Mange har det slik, og da er det lett å overdrive og legge på litt. 
Drit i hva de andre gjør eller har gjort, og bare øv deg på å si ting som det er. 
Når du skal møte ei venninne så planlegg å si noe kjedelig. Som eks at du har kjedet deg hele helga, bare vært hjemme etc. er 100% sikker på at ingen rynker på nesa av den grunn. 
Å kjøpe ei kul jakke på salg er kult! 
Bare vær deg selv, for du er mer enn bra nok som du er! 

Anonymkode: 7d322...923

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne litt ro i deg selv og akseptere at du ikke har opplevd hva alle andre har. Ingen forventer at du skal være perfekt eller ekstraordinært spesiell. Overdrivelser og småløgner kan drive vennene dine vekk, du tjener ikke noe på det. Hvis venninnene dine sier at de har vært i Stockholm før så kan du heller stille spørsmål om hva de likte ved byen, hvor de anbefaler at dere går eller noen opplevelser man må få med seg. Vis interesse, ikke prøv å overgå dem med løgner ❤️

Anonymkode: d739c...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...