AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Er anbefalt at man skal ta celleprøve hvert tredje år,vil det si at det tar så lang tid å utvikle kreft i livmor/hals.? Jeg har vært hos gynekolog for 7 mnd siden,alt var da ok , og er livredd for kreft,kan man utvikle kreft på 7 mnd? Anonymkode: 94469...890
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Rundt 10 år eller mer er det jeg alltid har hørt. Lang tid er det iallefall. Sjekk hvert tredje år skal være tilstrekkelig og vel så det Anonymkode: 8ef39...14c
Chlypa Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Celleprøver hvert 3.år er altfor lite og er en vits. Jeg vet at den generelle konsensus er at kreften tar lang tid å utvikle seg og det derfor ikke er nødvendig med screening mer enn hvert 3.år, men det viser seg det at hos noen - stadig flere og flere, utvikler det seg til kreft på kort tid. Livmorhalskreft og livmorskreft er noe som er viktig å oppdage veldig tidlig for å kunne starte behandling. Vaksinering mot HPV er også essensielt. Synd at de oss som er litt oppi årene må betale den selv for den koster tross alt nesten 5000,- 90% av alle seksuelle aktive kvinner vil en eller flere ganger i livet få HPV. Brorparten av overvektige kvinner vil en eller annen gang i livet utvikle PCOS og/eller hyperplasi i livmoren. HPVen kan utvikle seg til celleforandringer som behøver konsiering LENGE før 3 år er gått. Dette er så viktig å screene at jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan tilbys screening 1 gang i året MED ultralyd, hos gynekolog, gratis. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Jeg har også hørt at det tar 10 år, men det er fra du har fått viruset i kroppen, ikke fra du har fått celleforandringer. Man pleier vel ikke å teste for viruset hvis det ikke er påvist celleforandringer? Det betyr at du kan ha viruset i kroppen og samtidig ha fine celleprøver. Veldig mange har viruset i kroppen og flertallet utvikler IKKE kreft. Anonymkode: 88335...cff
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Chlypa skrev (1 minutt siden): Brorparten av overvektige kvinner vil en eller annen gang i livet utvikle PCOS og/eller hyperplasi i livmoren. Hva har pcos med saken å gjøre? Jeg har forøvrig pcos uten å være overvektig, det er ikke et krav for diagnosen. Anonymkode: b6698...7ac 3
Chlypa Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva har pcos med saken å gjøre? Jeg har forøvrig pcos uten å være overvektig, det er ikke et krav for diagnosen. Anonymkode: b6698...7ac PCOS er en bidrager til celleforandringer i livmor.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Chlypa skrev (2 minutter siden): Celleprøver hvert 3.år er altfor lite og er en vits. Jeg vet at den generelle konsensus er at kreften tar lang tid å utvikle seg og det derfor ikke er nødvendig med screening mer enn hvert 3.år, men det viser seg det at hos noen - stadig flere og flere, utvikler det seg til kreft på kort tid. Livmorhalskreft og livmorskreft er noe som er viktig å oppdage veldig tidlig for å kunne starte behandling. Vaksinering mot HPV er også essensielt. Synd at de oss som er litt oppi årene må betale den selv for den koster tross alt nesten 5000,- 90% av alle seksuelle aktive kvinner vil en eller flere ganger i livet få HPV. Brorparten av overvektige kvinner vil en eller annen gang i livet utvikle PCOS og/eller hyperplasi i livmoren. HPVen kan utvikle seg til celleforandringer som behøver konsiering LENGE før 3 år er gått. Dette er så viktig å screene at jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan tilbys screening 1 gang i året MED ultralyd, hos gynekolog, gratis. Jeg har tatt hpv test,og den var negativ .kan jeg likevell utvikle kreft på kort tid.går hver år til gynekolog med ultralyd,grunnet plager? Anonymkode: 94469...890
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva har pcos med saken å gjøre? Jeg har forøvrig pcos uten å være overvektig, det er ikke et krav for diagnosen. Anonymkode: b6698...7ac PCOS fordi hormonelle endringer og sporadiske blødninger. Ja, man kan ha PCOS og være slank. Anonymkode: bbbb3...877
Djungelvrål Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Du kan ta årlig hvis du vil. Alle fastleger utfører GU med celleprøve.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 Celleprøven skal tas hvert 5.år nå.. i følge min gynekolog🤷♀️ Anonymkode: 29e87...aea
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Celleprøven skal tas hvert 5.år nå.. i følge min gynekolog🤷♀️ Anonymkode: 29e87...aea Du er over 34 😉 Kvinner 25-33 år hvert tredje år, mens kvinner 34-69 år anbefales hvert femte år. Anonymkode: 1e7a1...b31
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du er over 34 😉 Kvinner 25-33 år hvert tredje år, mens kvinner 34-69 år anbefales hvert femte år. Anonymkode: 1e7a1...b31 Er de så sikre på at kreft ikke kan utvikle seg på disse årene mellom hver celleprøve? Anonymkode: 94469...890
AprilLudgate Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 Tja. Jeg har 2 kvinner i familien som har hatt celleforandringer/kreft, så tenker ta hvert år. Hun ene fikk det vel rundt fylte 38-39 eller noe sånt, så jeg forholder meg ikke til hvert 3-5.år.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 Min mor døde av livmorhalskreft, så dette har jeg vært opptatt av. Min gynekolog sier at det tar år å utvikle kreft, ca fem. Men jeg har gått årlig fordi jeg vil fjerne tilløp (celleforandringer) så tidlig som mulig. Hvorfor ikke bare ha det som årlig rutine? Anonymkode: 9a849...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 DundreMilfin skrev (3 minutter siden): Tja. Jeg har 2 kvinner i familien som har hatt celleforandringer/kreft, så tenker ta hvert år. Hun ene fikk det vel rundt fylte 38-39 eller noe sånt, så jeg forholder meg ikke til hvert 3-5.år. Hvor lenge etter celleprøve fikk de på vist kreft? Det jeg mener er hvor lang tid føre haddede tatt celleprøve? Anonymkode: 94469...890
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mor døde av livmorhalskreft, så dette har jeg vært opptatt av. Min gynekolog sier at det tar år å utvikle kreft, ca fem. Men jeg har gått årlig fordi jeg vil fjerne tilløp (celleforandringer) så tidlig som mulig. Hvorfor ikke bare ha det som årlig rutine? Anonymkode: 9a849...3ad Enig jeg tar vært år,er nettopp fylt 50,har noen tørre slimhinner selv om jeg går på vagifem var hos legen og de kunne se at jeg vær rød og irretert langt inne i skjeden.men regner ikke det kan være noe farlig jeg tok undersøkelse hos gynekolog for 7 mnd siden😁 Anonymkode: 94469...890
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Jeg tar hvert år etter at min mor fikk livmorkreft. Det gikk bra med henne men jeg tør ikke ta sjansen på at evt kreft får lov å vokse i 3 år før den oppdages. Anonymkode: f3e4e...35c
AprilLudgate Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor lenge etter celleprøve fikk de på vist kreft? Det jeg mener er hvor lang tid føre haddede tatt celleprøve? Anonymkode: 94469...890 Det vet jeg ikke. Men prosedyrene i dag er ganske sløve har jeg skjønt, og man kan risikere en glipp slik noen som har dødd av kreft har opplevd opptil flere ganger. Så jeg tester årlig, i håp om at en eventuell glipp fanges opp neste test.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 DundreMilfin skrev (4 minutter siden): Det vet jeg ikke. Men prosedyrene i dag er ganske sløve har jeg skjønt, og man kan risikere en glipp slik noen som har dødd av kreft har opplevd opptil flere ganger. Så jeg tester årlig, i håp om at en eventuell glipp fanges opp neste test. Jeg gjør det også årlig,da regner jeg med at det ikke kan utvikle seg på under et år.😁 Anonymkode: 94469...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå