Gå til innhold

Hvorfor tåler ikke ungen min avvik fra hverdagsrutiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår på 6 år tåler liksom ikke noen avvik fra hverdagsrutinene sine. Nå har vi vært på familiehytta i 10 dager og han er den eneste som reagerer på alt, mens fetterne og kusinene hans er langt mer avslappa. Vi voksne er nokså like hva angår barneoppdragelsesfilosofi og væremåte, så jeg forstår ikke hvorfor han sliter så mye mer. Han er ellers en nokså normal gutt som fungerer greit på skole og med fritidsaktiviteter. Han er absolutt ikke autist, hvis noen her vil si det.

Anonymkode: 3ac26...b7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen er bare sånn. 

Anonymkode: 60ba3...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker trenger bare mer forutsigbarhet enn andre, trenger ikke være mer komplisert enn det☺️ Jeg kjenner en gutt (familiemedlem, fyller 7 snart) som er helt lik som det du beskriver, og til vanlig er han en litt engstelig gutt. Tror bare det er personligheten hans som gjør at han foretrekker rutiner. Hans søster derimot er en helt annen unge og stikk motsatt av sin bror, så har nok ikke noe med oppdragelsen å gjøre, men heller at det er personligheten😄

Anonymkode: ed0cf...b11

AnonymBruker
Skrevet

Han kan absolutt være i den godtfungerende enden av spekteret jo. Eller så kan han ha ADHD, være sensitiv eller en mengde andre variasjoner i personlighetstrekk, både diagnostiserbare og ikke-diagnostiserbare.

Gi guttungen mest mulig forutsigbarhet og snakk med ham om hva som er vanskelig, så har du bedre grunnlag for å hjelpe ham til å fungere godt også i ukjente omgivelser.

Anonymkode: d5828...022

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri trodd min 11 åring var autist. Men det er han. Han er som din gutt - den eneste som må ha de rutinene. 

han er i den høytfungerende delen og har uspesifisert variant. Dvs han tikker ikke alle boksene på de andre variantene. 

Anonymkode: fb09a...8f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...