AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Trenger noen innspill og råd angående min jente på 8 1/2 måned. Det første halve året fikk hun stort sett kun MME + små smakspøver på fast føde fra 4. måned. Da sov hun stort sett natten igjennom uten å trenge mer mat, frem til vi stod opp rundt kl.07:30. Hun ble lagt ganske sent, rundt kl.21:30-22. Slik var det altså frem til hun var ca.6 måneder. Etter hun ble 6 måneder har vi gradvis startet leggingen tidligere. Helsesøster synes hun la seg for sent, og vi vet at det er anbefalt med leggetid rundt kl.18-20 i denne alderen. Vår eldste datter ble også lagt rundt denne tiden da hun var på samme alder. De to siste månedene har vi derfor lagt henne i 19-tiden. Hun får en flaske MME i ro og mak på soverommet før hun skal legges. Da sovner hun stort sett med en gang, ofte med flasken i munnen. Likevel våkner hun mye utover kvelden og natten. Dette startet samtidig med at vi gikk over til å endre leggetid fra sent til tidligere. Hun er veldig urolig og har mange oppvåkninger utover kvelden og natten. Hun får ofte en flaske MME i 02-tiden og en i 05 tiden. Vi står opp rundt kl.08:00 Når kl.er rundt 10-11 er hun ofte så sliten at hun må sove igjen og sover da ofte i 2-3 timer. Jeg har tenkt tanken på at de urolige nettene kanskje skyldes at hun legges for tidlig på kvelden eller spiser for lite fast føde på dagtid og derfor blir småsulten om natten. Hun har vanligvis kun ett måltid med fast føde per dag (grøt, most frukt eller middag) og ellers 2-3 flasker med 210 mL MME med 4-5 timers mellomrom. Jeg har forsøkt å tilby henne mat oftere men det vil hun ikke ha, hverken MME eller fast føde. En utfordring er også at hun ikke kan sitte selv enda. Hun synker sammen i høystol og er åpenbart ukomfortabel med å sitte i den, så vi bruker kun vippestol når vi gir fast føde. Har hørt at dette kan gjøre det vanskelig å svelge? Hun skyver ihverfall ofte maten ut igjen. Det jeg lurer på er hva disse urolige nettene kan skyldes, og evt hva man kan gjøre med det? Hun holder på å få tenner nå (har fått to nede), men dette med urolig søvn har pågått i flere måneder og jeg minnes ikke det var slik med eldstejenta. Hun sov natten igjennom. Hvor ofte og hvor mye spiser deres babyer på 8 måneder? Hvor mange måltider er MME, og hvor mange er annen næring? Når legger dere babyen for kvelden? Gir dere grøt som siste måltid før leggetid eller noe annet? Har dere flere oppvåkninger på natt? Tusen takk for innspill. Anonymkode: 91384...d74
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Har en på litt over 8 mnd. Hun ammer men får mme når pappaen er med henne alene og jeg er på jobb. søvn er ofte litt utfordrende rundt 8 mnd, det er mye utvikling motorisk som påvirker. Har gjort det på begge mine hvertfall. Men kan hende det hjelper med litt mer fast føde! Høres litt lite ut med 1 måltid synes jeg. Omtrent sånn her ser en dag ut hos oss. Vår spiser mat selv i biter, og får på skje om det er grøt. Sover kortere dupper enn din, da 😜 6:30/7:00: ammer i sengen før vi står opp 7-7:30: frokost. 1/2-1 brødskive med feks leverpostei, nøttesmør, makrell i tomat eller hummus. Noen biter frukt eller bær. Vann. ca 9:00: dupp på 1/2-1,5 timer. Om jeg legger får hun pupp, om pappaen legger i vogna får hun ikke melk. 11-12: lunsj. Brødskive og frukt, eller egg og frukt, havregrøt eller middagsrester. Vann. 13-14: dupp. Sover 30 min evnt lenger om den forrige ble kort. Får flaske eller ammer før hun legges. 15-16: frukt eller grønnsak som snack noen ganger en powernap på ettermiddagen før middag. 17-18: middag. Spiser det vi spiser men uten salt/meieri. spiser hun lite middag får hun litt grøt/avokado til kvelds. Ammes lenge før legging, sover ca 19. pupp ca 23 og 03. Anonymkode: 8b1db...737 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå