AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Jeg er 26 år og gravid med mitt første barn, er 4 mnd på vei. Jeg er attpåklatt og har derfor ikke hatt noen yngre søsken å dulle med opp gjennom oppveksten, jeg har heller ikke en jobb hvor jeg jobber med små barn. Barnefar er også yngst i en søskenflokk og har ingen erfaring med barn. Jeg har kjøpt alt fra Hedvig Motgomery sin bok om å lykkes med oppdragelsen til ABC for spedbarnsforeldre. Jeg vet at min mamma, søster og svigermor som jo alle har barn fra før av og har vært gjennom nyfødt/baby fasen kommer til å stille opp mye den første tiden og være der for meg om jeg trenger hjelp til noe, det setter jeg så uendelig pris på! ❤️ Selv om jeg er livredd for å feile Jeg er redd for å ikke gi ungen nok melk ila dagen, redd for krybbedød, redd for at h*n skal sove for lite... noen tips? kommer dette litt av seg selv? Anonymkode: f81bc...96b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Jeg hadde også null erfaring. Samme med mannen. Men det kommwr litt av seg selv, og jeg leste mye i apper, forum, googlet mye, snakket med barselgruppe, termingruppe på nett osv. Det gikk kjempefint. Anonymkode: 618c8...eae 2 1 1
Sofakona Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Dette kommer av seg selv, snakk også med jordmor. Tips.. ikke les for mye i bøker...mange første foreldre tror de må gå slavisk etter det som står i bøkene. Babyen skal ha mat hver 3 time, om du ammer så sier barnet i fra når den er mett. Om flaske så står det på pakken hvor mye de skal ha. Skifte bleie er ingen sak..og du....vi feiler alle sammen...det er slik vi lærer...jeg har en på 3 år og en 10 år og jeg feilet hele tiden;) det er noe med å være foreldre..vi lærer hele tiden:) Alle barn er forskjellige i forhold til mat, sove etc...dere kommer til å finne dere til rette. Snakk med jordmor, babyverden.no har masse flott informasjon. Om dere ikke har fått det vil dere få en liten bok med masse info:) 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Jeg hadde også knapt tatt i en baby før jeg fødte 🙂. Men ble vist stell av navlen, bleieskift og bading på sykehuset, så det gikk helt fint. Var selvfølgelig litt usikker på å håndtere baby i starten, men det gikk jo helt fint 🙂 Anonymkode: 080bb...dcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Du kommer til å feile, og alt kommer til å gå bra! Senk skuldrene og bare nyt. Anonymkode: 12047...4dd 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Du kan trøste deg med at ingen vet hvordan det er å ha barn før de faktisk får barn. Jeg kunne ingenting, men lærte underveis. Eldste er nå 10 år og jeg lærer fortsatt. Det er nye situasjoner og nye ting man skal ta hensyn til og passes på for hvert eneste år og man må nesten bare ta det som det kommer og lære underveis. Jeg har gjort feil og jeg har gjort riktig. Men det går stort sett veldig bra. Jeg heier på deg og tenker du kommer til å klare deg kjempe fint 😀 Anonymkode: 1ecae...aef 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Last ned Helseoversikt, der kan du forberede deg. Du får igjennomgang av alt med baby på sykehuset etter fødsel + hos jordmor i forkant. Spør mye! Dette går nok fint, ingen vet hva de skal gjøre med første barnet og har fortsatt klart å ta vare på en liten baby. Det med mat, der får du ganske klar beskjed om den er sulten eller ikke. Så de er flinke til å formidle det de vil ha når man lærer babyene å kjenne. Skjønner at du stresser litt, er en ny tilværelse for deg. Men husk at det er noe som skjer når morsinstinktene kommer frem, da vet du nesten intuitivt hva som skal gjøres. Anonymkode: addb6...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Dette kommer til å gå HELT fint. Og ja, selv sagt kommer du til å gjøre feil. Mange. Jeg kunne ikke skifte bleie heller når jeg fikk barn og jeg var eldre enn deg. 😅 Ikke jakt på det perfekte. Ønsker deg all lykke til Anonymkode: f93de...ca3 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Sjekk ut Dunstan baby language, og hør om du kjenner igjen lydene når babyen er kommet til verden. Det kan spare deg for mye frustrasjon om din baby lager lydene på samme måte Anonymkode: 2929f...b66 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Jeg kunne nada før baby kom, hadde med vilje spart meg for all informasjon man kan finne. Brukte de på barsel aktivt, plinget hver gang baby var sulten(ikke heng deg opp i at baby må mates så og så ofte med mindre helsepersonell sier det) for å få hjelp til amming og ble der vist bading og bleieskift. Alt annet har vi lært oss underveis. Dette går strålende! Bare gi masse nærhet og kjærlighet så vil alt annet gå seg til 😊 Anonymkode: 20873...932 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er 26 år og gravid med mitt første barn, er 4 mnd på vei. Jeg er attpåklatt og har derfor ikke hatt noen yngre søsken å dulle med opp gjennom oppveksten, jeg har heller ikke en jobb hvor jeg jobber med små barn. Barnefar er også yngst i en søskenflokk og har ingen erfaring med barn. Jeg har kjøpt alt fra Hedvig Motgomery sin bok om å lykkes med oppdragelsen til ABC for spedbarnsforeldre. Jeg vet at min mamma, søster og svigermor som jo alle har barn fra før av og har vært gjennom nyfødt/baby fasen kommer til å stille opp mye den første tiden og være der for meg om jeg trenger hjelp til noe, det setter jeg så uendelig pris på! ❤️ Selv om jeg er livredd for å feile Jeg er redd for å ikke gi ungen nok melk ila dagen, redd for krybbedød, redd for at h*n skal sove for lite... noen tips? kommer dette litt av seg selv? Anonymkode: f81bc...96b Det kommer av seg selv. Ingen har erfaring med sånt lenger. Jeg turte ikke løfte ungen opp første uka, mannen måtte gjøre det. Om ungen gråter og sier «neh» så er det sulten, eller smatter litt. Du blir kjent med babyen og finner ut av det. Men du må for Guds skyld slutte å stresse og jobbe med selvtilliten din. Det er verre for babyen enn for lite søvn eller at den er sulten i 10 minutter. Anonymkode: c7252...afa 1 1
Iia Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 Hvis du har hatt en normal barndom selv og ikke har store psykiske utfordringer, klarer du babyen din helt fint. Mye kommer av seg selv. Du kan også be om hjelp på sykehuset, der er de flinke med spedbarn. Jeg syns du skal lese minst mulig, jeg. Tror det lett gjør deg stressa på å gjøre alt riktig. Følge heller hjertet og magefølelsen din, og råd fra flinke folk når du trenger det. Lykke til og kos deg 😊 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 Jeg hadde heller ingen erfaring med små barn. Sist jeg holdt en baby før jeg fikk en egen så var jeg 7 år😂 Har aldri bytta bleie, bada og sånne ting. Klarte såvidt å snakke med små barn som snakka til meg når jeg var ute. Men nå klarer jeg alt, og synes ikke det er noe problem å snakke til fremmede barn som oppsøker oppmerksomhet ute, synes bare det er veldig koselig🥰 Som andre sier så kommer det naturlig. Ikke sånn at du plutselig bare kan det når babyen er født, men du MÅ gjøre det, så da lærer du det veldig raskt❤️ Og det er bare å stille masse spørsmål på barsel. De er der for å hjelpe. De kan lære deg å bytte bleie og bade, amme, alt du trenger. Men du må gjerne spørre. Jeg fikk iallfall ingen hjelp uten at jeg spurte. Tenker det er fordi de møter på så mange mødre som blir irritert hvis de prøver vise de ting, så da venter de heller på spørsmål😅 Lykke til med en liten en🥰 Anonymkode: 449cf...efa 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 Du trenger ikke kunne alt på forhånd, det holder lenge at du er interessert i å lære når barnet er der. I tillegg har du kjøpt deg en bok, så du har nok lært mye allerede. Dette kommer til å gå kjempefint. Anonymkode: 33868...abe 2
Mooza Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 Det kommer til å gå fint. Du lærer å holde på sykehuset, bade og skifte bleie. Alt dette finner du ut av når du får baby. Jeg hadde småsøsken, men det var jo ikke slik at jeg skiftet på dem da de var en uke gammel. Det gjorde mine foreldre. ....så selv om man har hatt småsøsken som barn (!) så betyr ikke det at man kan dette som voksen. At du bekymrer deg og uroer deg er en del av dette å bli mor, men la det ikke ta overhånd. Stol på at du finner ut av det hele- som millioner av mødre har gjort før deg Det går fint. Gled deg bare og pass på deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 Mye av dette kommer automatisk når babyen kommer, resten får du hjelp til på sykehuset du klarer deg helt fint Anonymkode: 52be3...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 Stor klem til deg. Dette kommer til å gå bra. 🥰 To ting jeg angrer bittert på at jeg gradvis sluttet med; se på feil som mulighet til å lære, og å stole på magefølelsen. Eller intuisjonen, mammahjertet, morsinstinktet, sunn fornuft. Det som gir gjenklang i kroppen din. Anonymkode: fdb4b...998
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er 26 år og gravid med mitt første barn, er 4 mnd på vei. Jeg er attpåklatt og har derfor ikke hatt noen yngre søsken å dulle med opp gjennom oppveksten, jeg har heller ikke en jobb hvor jeg jobber med små barn. Barnefar er også yngst i en søskenflokk og har ingen erfaring med barn. Jeg har kjøpt alt fra Hedvig Motgomery sin bok om å lykkes med oppdragelsen til ABC for spedbarnsforeldre. Jeg vet at min mamma, søster og svigermor som jo alle har barn fra før av og har vært gjennom nyfødt/baby fasen kommer til å stille opp mye den første tiden og være der for meg om jeg trenger hjelp til noe, det setter jeg så uendelig pris på! ❤️ Selv om jeg er livredd for å feile Jeg er redd for å ikke gi ungen nok melk ila dagen, redd for krybbedød, redd for at h*n skal sove for lite... noen tips? kommer dette litt av seg selv? Anonymkode: f81bc...96b Da jeg fødte mitt første barn, så jeg og barnefar vantro på hverandre da vi dro hjem fra sykehuset. Skal de virkelig la oss bare dra hjem med denne hjelpeløse lille skapningen, liksom?! Noen år senere venter jeg fjerdemann. Vet du, det går helt fint. Dette er du faktisk skapt for. Du gjør ditt beste og du kommer til å lære fort. Om ikke mange månedene er det du som er ekspert på den ungen der. ❤️ Anonymkode: af082...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 Det kommer til å gå fint. Bruk sykehuset for det det er verdt og be om hjelp og veiledning til å skifte bleie, holding amming og bading. I tillegg er internett full av råd.. I forhold til generell sikkerhet: At babyen skal sove på ryggen står overalt, så det tenker jeg du får med deg. Tenk på at hvorenn du legger babyen så kan den falle ned så sørg for at den ikke kan trille ned fra sofa, seng stellebord. Ha alltid en hånd på babyen på stellebordet. Ikke drikk varm kaffe/te når du eller familie/venner holder babyen for å unngå skolding og brannskader. Anonymkode: 02cd5...08f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 Jeg hadde mye erfaring med andres babyer, men null og niks på hvordan bo med en baby døgnet rundt. Man leser seg opp og får info om det viktigste sånn Les råd fra helsestasjon og fagbøker primært. Anonymkode: 026c8...240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå