Gå til innhold

Bryllup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare fordi du ikke får de svarene du ønsker, så betyr ikke det at folk her er negative. Les deg litt opp på hva som er forventet etikette av vertskapet i et bryllup, så skjønner du kanskje litt hvorfor du får de svarene du får her.

Anonymkode: 48e92...8a9

Men det rare er at jeg spurte om det samme i ei FB gruppe, og der var folk svært positive til spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julia Sofie skrev (4 minutter siden):

Men det rare er at jeg spurte om det samme i ei FB gruppe, og der var folk svært positive til spørsmålet mitt.

Du er overrasket over at det er vanskeligere og færre som våger å være ærlig og si imot når man svarer med ekte navn og bilde.....

Anonymkode: e32ed...65a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forfatterina skrev (13 minutter siden):

Hei Julia Sofie.

Det virker ikke som om du helt forstår hva folk her prøver å fortelle deg. Du sier at folk er negative, men du er jo litt negativ, du også? Ser du ikke det selv? Når man inviterer til et bryllup, så ligger det en forventning blant gjestene som har blitt invitert om hva slags fest de kan forvente å delta i.

Å invitere til grillfest er ikke det samme som å være invitert til et bryllup. Bryllup handler om taler, store, dekorerte kaker, (hvis man har råd til slikt), folk stiller opp i pene, fine klær. Og mye annet fint. Du som gjest skal få mat og drikke servert, og dette dekkes jo av dem som gifter seg. Det er jo ikke et spleiselag du skal invitere folk til, men et bryllup.

At du ikke får de svarene du ønsker deg, handler ikke om negativitet fra dem som svarer deg. Men de svarer jo utifra det som er standarden. De svarer utifra det man forventer å oppleve i et bryllup. Hvis jeg ble invitert til et bryllup, men fikk beskjed om å ta med mat og drikke selv, så hadde jeg takket nei. Og ikke ønsker jeg å stå og grille mat i flere timer heller, når jeg heller vil snakke med folk, se rundt på omgivelsene mine, delta i det som skjer. Og så videre.

Jeg kan ikke se at jeg er negativ her, jeg har bare svart på alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forfatterina skrev (57 minutter siden):

Hei Julia Sofie.

Det virker ikke som om du helt forstår hva folk her prøver å fortelle deg. Du sier at folk er negative, men du er jo litt negativ, du også? Ser du ikke det selv? Når man inviterer til et bryllup, så ligger det en forventning blant gjestene som har blitt invitert om hva slags fest de kan forvente å delta i.

Å invitere til grillfest er ikke det samme som å være invitert til et bryllup. Bryllup handler om taler, store, dekorerte kaker, (hvis man har råd til slikt), folk stiller opp i pene, fine klær. Og mye annet fint. Du som gjest skal få mat og drikke servert, og dette dekkes jo av dem som gifter seg. Det er jo ikke et spleiselag du skal invitere folk til, men et bryllup.

At du ikke får de svarene du ønsker deg, handler ikke om negativitet fra dem som svarer deg. Men de svarer jo utifra det som er standarden. De svarer utifra det man forventer å oppleve i et bryllup. Hvis jeg ble invitert til et bryllup, men fikk beskjed om å ta med mat og drikke selv, så hadde jeg takket nei. Og ikke ønsker jeg å stå og grille mat i flere timer heller, når jeg heller vil snakke med folk, se rundt på omgivelsene mine, delta i det som skjer. Og så videre.

Jeg støtter nok deg litt. Det er en forventning med hva et bryllup er. Når det er sagt er det helt ok for meg om det er enkelt. Virkelig. Jeg har vært i bryllup med stor gryte med gryterett og ris som man gikk selv og forsynte seg av. Og is i boks med sjokoladesaus og sånne sigarkjeksstenger til,  brus å drikke. Det syns jeg var koselig og folkelig. Null problem! 😃 Selv om jeg også kan like fancy tre retters liksom. Så å skalere ned syns jeg er helt ok, men å få mat må jeg vedgå at jeg syns må til altså. Om det så er pølse-og tilbehørbuffet🙂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Jeg støtter nok deg litt. Det er en forventning med hva et bryllup er. Når det er sagt er det helt ok for meg om det er enkelt. Virkelig. Jeg har vært i bryllup med stor gryte med gryterett og ris som man gikk selv og forsynte seg av. Og is i boks med sjokoladesaus og sånne sigarkjeksstenger til,  brus å drikke. Det syns jeg var koselig og folkelig. Null problem! 😃 Selv om jeg også kan like fancy tre retters liksom. Så å skalere ned syns jeg er helt ok, men å få mat må jeg vedgå at jeg syns må til altså. Om det så er pølse-og tilbehørbuffet🙂

Takk🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 10.48):

Jeg og min samboer snakker om å gifte oss til neste sommer. Vi ønsker et lite og billig bryllup. Er det da greit å spørr gjestene at di kan ta med den drikken di selv ønsker og gjerne om di vil hjelpe til med mat og kaker?

Anonymkode: 53b69...96d

JA DET ER HELT GREIT! 

De aller aller fleste syns det er hyggeli å få hjelpe til med mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamajune11 skrev (Akkurat nå):

JA DET ER HELT GREIT! 

De aller aller fleste syns det er hyggeli å få hjelpe til med mat. 

Takk🙂 jeg syns og det er hyggelig å hjelpe til når andre trenger det🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forfatterina skrev (1 time siden):

Hei Julia Sofie.

Nå må du ta å gi det. Bryllup er opp til hvert enkelt par! Om noen ønsker (satt på spissen) å ha middagen på Mc Donalds er det opp til dem. Det skal da ikke være nødvendig å bruke tusenvis av kroner på et selskap for å feire kjærlighet. Forøvrig er du utrolig frekk i «tonen» og hovmodig. Skjerp deg. 

Anonymkode: 727ce...120

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du ta å gi det. Bryllup er opp til hvert enkelt par! Om noen ønsker (satt på spissen) å ha middagen på Mc Donalds er det opp til dem. Det skal da ikke være nødvendig å bruke tusenvis av kroner på et selskap for å feire kjærlighet. Forøvrig er du utrolig frekk i «tonen» og hovmodig. Skjerp deg. 

Anonymkode: 727ce...120

Nei det syns jeg ikke. Syns bare det er teit at folk mener jeg tuller om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia Sofie skrev (2 timer siden):

Det er ikke snakk om hva jeg har råd til eller ikke. Jeg kan få tak i billig grillvarer fra butikken i den bedriften jeg jobber i. Hvor mye tenker du at et bryllup skal koste da?

Hvorfor må gjestene ta med seg da da? Bryllup skal ikke koste noe for gjestene annet enn Max reise og en gave

Anonymkode: d2ef3...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 10.48):

Jeg og min samboer snakker om å gifte oss til neste sommer. Vi ønsker et lite og billig bryllup. Er det da greit å spørr gjestene at di kan ta med den drikken di selv ønsker og gjerne om di vil hjelpe til med mat og kaker?

Anonymkode: 53b69...96d

Hvis dere har et alkoholfritt bryllup,  blir jo det billigere. Vi var i et alkoholfritt bryllup i går. Det var veldig hyggelig bryllup. Kan ikke foreldrene deres være med på å betale? Sånn gjøres det her i vår familie ihvertfall. 

Anonymkode: b839a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia Sofie skrev (1 time siden):

Forskjellen er at folk ikke er anonyme på FB. Når man svarer med eget navn modererer man seg. I tillegg vil jeg tro svarene kan variere en del avhengig av hva slags gruppe du stiller spørsmålet til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forfatterina skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg lest hele tråden om igjen. :) 

Den første som svarte deg, er Djungelvrål. Synes brukeren var veldig rett på sak, og ærlig. Hvis jeg skal se alt fra ditt ståsted, så kanskje en anelse negativ? I hvert fall hvis man skal se på ordet ´nei´ som veldig, veldig negativ. Men vedkommende delte bare sin mening om saken, og angrep deg ikke verbalt. Kom til og med med tips og råd for hvordan du kunne spare penger.

Det var èn som kalte deg for troll, men det var sikkert fordi i hans verden så har aldri noen bedt gjestene sine om å dekke alt av mat og drikke selv. Spesielt ikke i et bryllup. Men bare ignorer det.

Jeg synes Djungelvrål svarer deg ganske greit gjennom tråden din, og spør deg også noen gode spørsmål. Mange som deltar i tråden din, stiller deg gode, viktige spørsmål. Helt legitime spørsmål om priser, organisering, hva du forventer av gjestene, hvordan du skal løse situasjonen med blant annet grilling av mat. Hvem skal grille?

Kraftwerk svarte deg også veldig greit. Helt til brukeren ga opp, og kalte deg for troll. Kanskje ikke det snilleste, men det virker som om du tror at bryllup skal sponses av gjestene dine, og ikke av deg og din fremtidige mann.

Det virker som om du opplevde alle spørsmålene fra brukerne her inne som angrep, og på slutten av side 2 så blir du litt negativ. Sier at dette her gidder du ikke mer, du forventet bedre, og så skal du slette deg selv. Jeg skjønner at du kanskje ville sondere terrenget litt før du satte i gang med bryllupsplanleggingen din for alvor, men mange av oss fikk et inntrykk av at du egentlig ikke brydde deg filla. Du ville egentlig komme til "dekket bord", for å si det litt teit. Gjestene skulle gjøre jobben, og du ingenting. Det er ikke slik det foregår normalt sett.

Jeg tror det var Djungelvrål(?) som igjen nevnte at du ikke kunne forvente presanger, og det sa du deg enig i. Hvis du ønsker at gjestene dine skal komme med mat og drikke til deg, så kan du ikke forvente presanger i tillegg.

Men jeg vet ikke helt hva som er så negativt med brukere som stiller spørsmål. Er det dèt du oppfatter som negativt?

Jeg forventer ingenting fra gjestene. Jeg spør om det er greit å be gjester ta med mat og drikke til et bryllup. Og her mener mesteparten nei og at jeg burde spare penger eller la vær å gifte meg. Når jeg spør om det samme i en Fb gruppe, så er folk helt enige. Jeg mener ikke at alle skal være enige i det jeg spør om, men her er jo meste alle i mot medbrakt mat og drikke. Jeg blir bare litt provosert når jeg oppfatter folk som sier jeg må bli eldre før jeg forstår hva et ekteskap er.. jeg er snart 40 år, vi har vært sammen i 17 år. Å være samboere er stort sett det samme som å vær gift, det krever bare mer om en skiller seg. Å få være gift betyr mye for meg og, men vi har bare ikke kommet så lang før nå. Og når noen i tillegg er lei av å lese «ta med mat» tråd igjen, så blir jeg lei. Det er første gang jeg er og ville bare høre hva folk mente. Jeg har lett på nettet etter svar på hvordan jeg kan gjøre et bryllup så billig som mulig. Til og med brudekjolen prøver jeg å få til under 5000 kr. Så derfor er det veldig trist at folk her aller helst forventer velkomstdrink og tre retters.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julia Sofie skrev (21 minutter siden):

Takk🙂 jeg syns og det er hyggelig å hjelpe til når andre trenger det🙂

Ikke la noen andre diktere DITT OG SAMBOER sitt bryllup! ♥️ 
Det er din og hans dag, ikke gjestenes. Hvis noen blir skuffet for de forventet 5-retters og gratis alkohol er det deres problem, ikke ditt! De kosligste bryllupene jeg har vært i har vært «spleise lag» så å si, høytidelige bryllup er bare kleint og kjeeeeelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia Sofie skrev (2 minutter siden):

Jeg forventer ingenting fra gjestene. Jeg spør om det er greit å be gjester ta med mat og drikke til et bryllup. Og her mener mesteparten nei og at jeg burde spare penger eller la vær å gifte meg. Når jeg spør om det samme i en Fb gruppe, så er folk helt enige. Jeg mener ikke at alle skal være enige i det jeg spør om, men her er jo meste alle i mot medbrakt mat og drikke. Jeg blir bare litt provosert når jeg oppfatter folk som sier jeg må bli eldre før jeg forstår hva et ekteskap er.. jeg er snart 40 år, vi har vært sammen i 17 år. Å være samboere er stort sett det samme som å vær gift, det krever bare mer om en skiller seg. Å få være gift betyr mye for meg og, men vi har bare ikke kommet så lang før nå. Og når noen i tillegg er lei av å lese «ta med mat» tråd igjen, så blir jeg lei. Det er første gang jeg er og ville bare høre hva folk mente. Jeg har lett på nettet etter svar på hvordan jeg kan gjøre et bryllup så billig som mulig. Til og med brudekjolen prøver jeg å få til under 5000 kr. Så derfor er det veldig trist at folk her aller helst forventer velkomstdrink og tre retters.

Jeg fikk formsydd kjole fra Thailand. Nydelig kjole til 3K med frakt. Ingen kunne se den kosta «så lite». Velkomstdrink koster ikke all verden hvis du velger en billig champagne, de fleste smaker ikke forskjell fra en dyr en uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor må gjestene ta med seg da da? Bryllup skal ikke koste noe for gjestene annet enn Max reise og en gave

Anonymkode: d2ef3...bcc

Gaven kan jo være at gjestene tar med seg mat. Mor til min samboer gjorde dette da di giftet seg. Gjestene hadde med mat og drikke og det var en flott bryllup og en fin fest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo helt an på type bryllup dere ønsker. Hvorfor ikke bare gifte seg - spise en bedre middag med forlovere, og da ev. ha en uformell spleisefest ved passende anledning, hvis ønskelig. Personlig skjønner jeg ikke konseptet bryllup hvis det skal være billig og spleisefest. Er det gavene som da ev. er viktige?

Anonymkode: e5597...56c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk formsydd kjole fra Thailand. Nydelig kjole til 3K med frakt. Ingen kunne se den kosta «så lite». Velkomstdrink koster ikke all verden hvis du velger en billig champagne, de fleste smaker ikke forskjell fra en dyr en uansett. 

Jeg har funnet en side som heter jjshouse som selger rimelige brudekjoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer jo helt an på type bryllup dere ønsker. Hvorfor ikke bare gifte seg - spise en bedre middag med forlovere, og da ev. ha en uformell spleisefest ved passende anledning, hvis ønskelig. Personlig skjønner jeg ikke konseptet bryllup hvis det skal være billig og spleisefest. Er det gavene som da ev. er viktige?

Anonymkode: e5597...56c

Nei gaver betyr ingenting. Men mulig vi bare lager gryteretter og serverer, funker jo fint det og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (8 minutter siden):

Ikke la noen andre diktere DITT OG SAMBOER sitt bryllup! ♥️ 
Det er din og hans dag, ikke gjestenes. Hvis noen blir skuffet for de forventet 5-retters og gratis alkohol er det deres problem, ikke ditt! De kosligste bryllupene jeg har vært i har vært «spleise lag» så å si, høytidelige bryllup er bare kleint og kjeeeeelig. 

Takk😊 Jeg har og snakket med flere som ikke er fan av disse store dyre bryllupene og har gjort det på den måten du skriver her. Vi driver bare å undersøker litt nå før vi bestemmer en dato. Så får vi se hva vi bestemmer oss for🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...