Gå til innhold

Hadde du turt å reise til Marrakech på venninnetur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller risikerer man å bli gruppevoldtatt daglig liksom?

Jeg syns de har så mye fint interiør så kunne tenkt meg en tur ned for å handle. Ser det er billig å dra dit, og hotellene er billige. Men bør jeg heller ta med meg faren min enn en venninne? 

Har jobbet i Egypt tidligere så vet litt om innpåslitne mannfolk, men jeg følte meg aldri redd der. Vet ikke om Marokko er mer farlig? Noen som har vært, som kan fortelle hvor det er lurt å bo og noen fine interiørbutikker?

Anonymkode: a192e...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har vært der på venninnetur og det gikk helt fint. Ingen ble voldtatt en eneste gang.

Anonymkode: b437e...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Statistisk sett så går det bra. Men statistisk sett så vil det gå bra å reise til Donbass i Ukraina også. De fleste blir ikke drept. Jeg vet om opptil flere som lever i beste velgående der. Men å reise dit er likevel ikke verdens smarteste ting å gjøre. Selv om det mest sannsynlig går bra. Det samme gjelder for Marakech. Det går sannsynligvis bra. Men det er likevel ikke det lureste man kan gjøre. Og i alle fall ikke for "interiør". Hadde det vært noe viktig kunne man vurdert risikoen. 

Anonymkode: 322e5...d87

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har den holdningen så tror jeg det er bedre å ikke reise i det heletatt.. De blir nok ikke fattigere av mangel på slike turister. 

Når alt er gærnt der, hvorfor bruke ferien der? 

Interiør? Bestill fra nettet,  det er 2022. 

Anonymkode: d6034...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller risikerer man å bli gruppevoldtatt daglig liksom?

Jeg syns de har så mye fint interiør så kunne tenkt meg en tur ned for å handle. Ser det er billig å dra dit, og hotellene er billige. Men bør jeg heller ta med meg faren min enn en venninne? 

Har jobbet i Egypt tidligere så vet litt om innpåslitne mannfolk, men jeg følte meg aldri redd der. Vet ikke om Marokko er mer farlig? Noen som har vært, som kan fortelle hvor det er lurt å bo og noen fine interiørbutikker?

Anonymkode: a192e...a45

Ukrainern som flyktet fra krigen trodde jo at Norge var trygt, men hun ble utsatt for overgrep og mannen ble dømt. Tenkt å rømme Norge snart? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Turt, ja. Hatt lyst, nei.

Jeg synes Nord-Afrika er latterlig slitsomt som reisemål, særlig uten mannlig anstand. Masete, ekle, innpåslitne menn i hopetall.

Anonymkode: 4eee6...9d0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sannsynligheten for å bli enkelt-voldtatt der er 3,7% for kvinner mellom 12-16 år, 3.9% for kvinner over 16. For å bli gruppevoldtatt er sannsynligheten hhv. 2,1% og 2,4%. Merk at dette er pr. år. Er du der bare en uke eller to er sannsynligheten naturlig nok mye lavere. 

Anonymkode: 06ced...d6c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg hadde trodd at man blir gruppevoldtatt i Marrakech hver dag så håper jeg at jeg hadde innsett mine egne mentale begrensninger og holdt meg i Norge.

Anonymkode: bfbd2...84d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg hadde trodd at man blir gruppevoldtatt i Marrakech hver dag så håper jeg at jeg hadde innsett mine egne mentale begrensninger og holdt meg i Norge.

Anonymkode: bfbd2...84d

Hahaha, enig! Dagens 

Anonymkode: de608...eff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Marrakesh er flott, men synes det er litt slitsomt der, i likhet med andre nord- afrikanske land. Selv på tur med kjæresten blir man beglodd og klådd på. Ville valgt et annet reisemål, og særlig ettersom du er bekymret allerede før du drar. 

Anonymkode: 7ab3a...5f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Marrakesh er flott, men synes det er litt slitsomt der, i likhet med andre nord- afrikanske land. Selv på tur med kjæresten blir man beglodd og klådd på. Ville valgt et annet reisemål, og særlig ettersom du er bekymret allerede før du drar. 

For noe tull! Marrakech kan være anmasende dersom man er usikker og nølende, og ikke straks avslår folk som vil vise deg veien til butikker eller selge deg noe, men det er bare å være hyggelig men bestemt for å få fred. Marokkanske mennesker er utadvendte, vennlige og nysgjerrige, men de respekterer også at man ikke er interessert i dialog. Beglodd blir man ja, for marokkanere er som nevnt nysgjerrige, men man er rimelig innbilsk dersom man tar enhver interesse som at noen har lyst på deg. Kvinner i alle aldere er like nysgjerrige, og mindre diskret angående det. Spesielt eldre kvinner. 

Jeg går ofte alene rundt i Marrakech, og enkle høflighetsfraser som at jeg bare kikker, jeg er en gift kvinne (angående eventuelle menn som tar kontakt), eller "beklager, jeg vil gå og kikke på egenhånd" eller "Neitakk!" (angående de som vil vise deg butikker. De er ganske pågående, så akkurat angående dem må man være klart avvisende. Ikke stoppe et øyeblikk for å høre på hva de vil vise deg.)

Det er en annen og mer utadvendt kultur enn det Norge er, og det bør man være bevisst på, og sette tydelige grenser om man ikke vil prate/bli invitert på te/bli invitert på middag, men det er også generelt en svært vennlig og imøtekommende kultur, og man blir ikke gruppevoldtatt. Ikke om man som meg går rundt på markedet som alene- kvinne engang. 

Man bør ikke vase rundt på natten alene, men det er ikke lurt noen steder i verden,  kanskje med unntak i fjellheimen i Norge. Jeg vet ikke om det er helt lurt det heller. 

På mange måter føler jeg meg som  kvinne tryggere når jeg går rundt i Marokko enn i Norge, fordi marokannere ikke har nordmenns redsel for å blande seg inn. Der nordmenn hadde styrt unna om noen plaget noen ville marokkanere grepet inn uten å nøle,  og hadde man ropt på hjelp ville marokannere løpt til, der nordmenn gjerne hadde nølt med å bli innblandet i noe. 

Jeg har tre regler jeg har lært meg at er lure å forholde seg til når jeg går rundt i Marokko alene.

1. Å smile til og å se mennesker i øynene tas som en invitasjon til samtale, så det er det best å unngå om man ikke ønsker kontakt. Spesielt viktig angående menn som vil flørte. På andre siden er det et godt triks for å komme i kontakt med marokannere når man ønsker det. (Marokkanske mennesker snakker generelt med ukjente uansett hvor de er. Om de tar tog eller buss går fort skravla mellom dem som sitter i nærheten av hverandre. Det er ikke noe de kun gjør ovenfor utlendinger, for å lure turister. De bare er slik. Pratsomme og nysgjerrige. )

2. Gå bare der der er mange mennesker. 

3. Avslå bestemt, men høflig, invitasjoner til kjøp/bli med til butikker/restauranter. Ikke vær nølende overhodet  for det tas som ar det er en åpning til at du kan ombestemme deg. 

Anonymkode: 36ac1...fa9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Turt, ja. Hatt lyst, nei.

Jeg synes Nord-Afrika er latterlig slitsomt som reisemål, særlig uten mannlig anstand. Masete, ekle, innpåslitne menn i hopetall.

Anonymkode: 4eee6...9d0

Enig. Folk i Nord-Afrika må lære seg ordentlig folkeskikk før jeg noen gang vil returnere. Var et mareritt å være det.

Anonymkode: f27a5...b45

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noe tull! Marrakech kan være anmasende dersom man er usikker og nølende, og ikke straks avslår folk som vil vise deg veien til butikker eller selge deg noe, men det er bare å være hyggelig men bestemt for å få fred. Marokkanske mennesker er utadvendte, vennlige og nysgjerrige, men de respekterer også at man ikke er interessert i dialog. Beglodd blir man ja, for marokkanere er som nevnt nysgjerrige, men man er rimelig innbilsk dersom man tar enhver interesse som at noen har lyst på deg. Kvinner i alle aldere er like nysgjerrige, og mindre diskret angående det. Spesielt eldre kvinner. 

Jeg går ofte alene rundt i Marrakech, og enkle høflighetsfraser som at jeg bare kikker, jeg er en gift kvinne (angående eventuelle menn som tar kontakt), eller "beklager, jeg vil gå og kikke på egenhånd" eller "Neitakk!" (angående de som vil vise deg butikker. De er ganske pågående, så akkurat angående dem må man være klart avvisende. Ikke stoppe et øyeblikk for å høre på hva de vil vise deg.)

Det er en annen og mer utadvendt kultur enn det Norge er, og det bør man være bevisst på, og sette tydelige grenser om man ikke vil prate/bli invitert på te/bli invitert på middag, men det er også generelt en svært vennlig og imøtekommende kultur, og man blir ikke gruppevoldtatt. Ikke om man som meg går rundt på markedet som alene- kvinne engang. 

Man bør ikke vase rundt på natten alene, men det er ikke lurt noen steder i verden,  kanskje med unntak i fjellheimen i Norge. Jeg vet ikke om det er helt lurt det heller. 

På mange måter føler jeg meg som  kvinne tryggere når jeg går rundt i Marokko enn i Norge, fordi marokannere ikke har nordmenns redsel for å blande seg inn. Der nordmenn hadde styrt unna om noen plaget noen ville marokkanere grepet inn uten å nøle,  og hadde man ropt på hjelp ville marokannere løpt til, der nordmenn gjerne hadde nølt med å bli innblandet i noe. 

Jeg har tre regler jeg har lært meg at er lure å forholde seg til når jeg går rundt i Marokko alene.

1. Å smile til og å se mennesker i øynene tas som en invitasjon til samtale, så det er det best å unngå om man ikke ønsker kontakt. Spesielt viktig angående menn som vil flørte. På andre siden er det et godt triks for å komme i kontakt med marokannere når man ønsker det. (Marokkanske mennesker snakker generelt med ukjente uansett hvor de er. Om de tar tog eller buss går fort skravla mellom dem som sitter i nærheten av hverandre. Det er ikke noe de kun gjør ovenfor utlendinger, for å lure turister. De bare er slik. Pratsomme og nysgjerrige. )

2. Gå bare der der er mange mennesker. 

3. Avslå bestemt, men høflig, invitasjoner til kjøp/bli med til butikker/restauranter. Ikke vær nølende overhodet  for det tas som ar det er en åpning til at du kan ombestemme deg. 

Hva jeg anser som masete trenger ikke være det samme som hva du synes? JEG finner det slitsomt at selgere trykker varer opp i ansiktet på meg, og nærmest dytter deg inn i butikker (selv om jeg sier nei takk). JEG synes det er slitsomt med slibrige kommentarer hvor enn jeg går. Jeg er på ingen måte innbilsk. Men jeg burde respektert deres kultur og hatt på sjal. Det kommer jeg til å gjøre om jeg skal dit igjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva jeg anser som masete trenger ikke være det samme som hva du synes? JEG finner det slitsomt at selgere trykker varer opp i ansiktet på meg, og nærmest dytter deg inn i butikker (selv om jeg sier nei takk). JEG synes det er slitsomt med slibrige kommentarer hvor enn jeg går. Jeg er på ingen måte innbilsk. Men jeg burde respektert deres kultur og hatt på sjal. Det kommer jeg til å gjøre om jeg skal dit igjen. 

I Norge bombarderes  vi av digital reklame, i u-land må folk ta den jobben i egne hender ved å gjøre det fysisk. 

I Marokko er ikke hijab påbudt, mange etnisk marokkanere går uten. Men det er fint å vise hensyn dersom det er intensjonen din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Folk i Nord-Afrika må lære seg ordentlig folkeskikk før jeg noen gang vil returnere. Var et mareritt å være det.

Anonymkode: f27a5...b45

Tåler du ikke kulturforskjellen  så ikke dra. Det du anser som folkeskikk er ikke det samme hva en folkegruppe i en annen kontinent gjør. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Norge bombarderes  vi av digital reklame, i u-land må folk ta den jobben i egne hender ved å gjøre det fysisk. 

I Marokko er ikke hijab påbudt, mange etnisk marokkanere går uten. Men det er fint å vise hensyn dersom det er intensjonen din. 

Jeg sier ikke at det er feil, bare at jeg synes det et slitsomt. Jeg er i tillegg blond og blåøyd da hjelper det ikke å være bestemt og si nei. Selgerne forventer en med mye penger, og menn tror de kan kommentere så mye de vil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp en niqab da får du garantert være i fred som kan brukes på slike turer. 

Anonymkode: f5633...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

(Marokkanske mennesker snakker generelt med ukjente uansett hvor de er. Om de tar tog eller buss går fort skravla mellom dem som sitter i nærheten av hverandre. Det er ikke noe de kun gjør ovenfor utlendinger, for å lure turister. De bare er slik. Pratsomme og nysgjerrige. )

Eh som jeg savner dette her ,fy. 

Jeg er fra sør EU og der og kan en snakke med nesten alle overalt.

Hvorfor er folk i Norge ikke sånne ???

God forby at jeg skal snakke med ukjente norske sånn ,først de ringer Politiet også utvikler angst og ptsd og alt mulig rart.

Egentlig norske menn over 50-60 er lette å komme i prat med. Den eldre generasjon da. Har de dame med seg så glaner hun bare helt skeptisk. Min erfaring etter 20 år i Norge.

Kom igjen norske folk ,snakk med hverandre !!!

Anonymkode: 87f60...32d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hatt problemer med Marokko, eller Marrakech. Marokko er det landet jeg har opplevd minst plagsomme folk, har vært i Egypt og Tyrkia. Der kunne det være slitsomt.

Anonymkode: 17a29...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...