yabbadoo Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Ferien går mot slutten, og som vanlig sitter jeg og tenker på hvilke gode vaner jeg vil optimalisere, hva nytt jeg skal prøve å innføre, og hvilke stressmomenter jeg ønsker å bli kvitt. Tenkte vi kunne dele noen tips her. 1) handle for to uker om gangen og ha 14 dagers middagsplan. Jeg syns det er alle best når vi bruker hjemlevering fra meny, da vasker jeg kjøleskapet mens jeg venter på varene. 2) må finne et system for håndkler. Jeg vasker ALT for mye håndkler. Vi må kunne klare å bruke samme håndkle flere ganger.. Fyr løs med gode ideer! 1
Blålilla Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Aldri gå tomhendt rundt i huset- og lær barna det samme. Det er alltid noe klær som skal opp trappa, og oppvask som skal ned igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Vi vasker også mye håndklær. Mannen og jeg har knagger på soverom der vi henger dem til tørk, så jeg klarer fint å bruke dem flere ganger. Men barna slenger på gulvet, må ha nytt og far løper rundt og henter. Det samme gjelder egentlig klær. Det er mannens barn så jeg overstyrer ikke for mye, men har sagt fra et par-tre ganger at han må slutte å klage over mye klesvask og heller lære dem at både klær og håndklær kan brukes mer enn én gang... Ellers skal vi nå: - kjøpe kopper med navn på, i hvert fall til barna. Det går 3-4 glass hver dag når noen skal ha noe å drikke, og oppvaskmaskinen går hele tiden. Nå får de hver sin med navnet sitt, så får de skylle og bruke igjen. - lære barna å gjøre det de har kapasitet til å gjøre. Dette er kanskje det viktigste. Her har far en tendens til å si "jeg fikser det" hver gang barna trenger noe, i stedet for å vise dem hvordan. En 14-åring kan jo egentlig sette på en vaskemaskin, men det ender med at han gjør alt, og blir utslitt når de skal dra. Anonymkode: e9f77...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Jeg prøver å endre tankemønsteret mitt for å bli mindre stresset: -ingen dør om middagen tar en halvtime lenger å lage. -ingen dør om jeg dropper å tørke støv noen dager til. -ingen dør om badet ikke vaskes rundt (inni skap, vegger, tak) til «rett tid». jeg sliter litt med at alt skal være under kontroll… -barna og mannen skal få bidra mer. Barna er små, men eldste klarer å legge på plass egne klær, hente seg drikke selv og bidra med enkle oppgaver. -vaskerommet er mitt enevelde😅 det er lite og gjort så praktisk som mulig, men er også min logistikkplass. Der sorterer jeg ting som skal ut av huset (klær som er for små og skal videre til søskenbarn, klær som hører til hos samværsforeldre, turklær/sitteunderlag/grillpinne til utflukter bhg og skole), så alt er lett tilgjengelig av det som trengs ofte. Anonymkode: 7b157...396 2
Paulinetta Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 En god morgen, starter kvelden før. Finn frem alt av tøy, inkludert yttertøy og sko til barna. Lag klar matpakken (gjerne på frossent brød, så holder de seg ekstra godt), finn frem vannflaskene. Minimer muligheten for at noe skjærer seg om morgenen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Paulinetta skrev (12 minutter siden): En god morgen, starter kvelden før. Finn frem alt av tøy, inkludert yttertøy og sko til barna. Lag klar matpakken (gjerne på frossent brød, så holder de seg ekstra godt), finn frem vannflaskene. Minimer muligheten for at noe skjærer seg om morgenen. Du mener du lager matpakken med frosne skiver, så tiner de ila. natten? Hva slags brød kjøper du? Anonymkode: e9f77...ecb
Snublefot62 Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Det er tre ting jeg mener er viktig for å få en god flyt. Rutiner, alt har et sted det hører til og de tingene du trenger skal være i nærheten av der du trenger de. Da er mye gjort i hverdagen. For eks når det gjelder rutiner. Det kan være noe veldig enkelt som at mobilen alltid er i venstre bukselomme. Da er det lett å kjenne at den ikke er der på vei ut døra. Rutiner hjelper også kroppen å forberede seg på hva som skjer. For eks å ta på treningstøy gjør at kroppen blir klar for å trene. Kveldsrutiner gjør at kroppen blir trøtt. Morgenrutinen gjør at kroppen våkner. Skjorte gjør at jeg er i jobbmodus. Et eksempel på noe som gjorde morgenene her vesentlig mye bedre var å legge frem klærne til ungene (barnehagealder) kvelden før. Vi har kjøpt plastkasser med ulike farger og skrevet navna deres på. Når de våkner nå så kler de alltid på seg selv som det første de gjør. Enormt mye tid spart bare der. Grunnen til at vi bruker kasser er at de skal lett skille mellom klærne sine og de skal lære at ting hører hjemme et sted. Når alt har et sted det hører hjemme så er det lett å se om noe mangler og det er lett å vite hvor det hører til. Da blir rydding veldig enkelt og noe alle kan gjøre. Og når man beveger seg rundt i huset blir det lett å ta med de tingene som ikke hører hjemme der de ligger. Og dette er noe alle i familien bør lære. Ikke gå forbi noe som ligger på feil sted. Og så er det dette med at det du bruker skal ligge der du trenger det. Gryter/panner under steketoppen. Oppvaskmiddel ved siden av vasken/oppvaskmaskinen. Glass i nærheten av vannet. Klær i nærheten av bad. Skittentøy i nærheten av vaskemaskin. Søppelposer i nærheten av søppelbøtta. Og så videre. I tillegg vil jeg anbefale tre ting til: - Unngå overfylte kjøleskap og matvareskuffer/skap. Man mister oversikten og man risikerer at ting havner bakerst og går ut på dato. Bortkastet. - Ha ekstra av vaskemidler, såper, søppelposer, våtservietter, batterier og lyspærer etc. Man går alltid tom når man trenger det og da slipper man å utsette vaskinga fordi man var tom for såpe. - Ha en felles handleliste på mobilene som man fører opp ting man har brukt opp (selv om man har ekstra hjemme). Når man da har brukt opp håndsåpa så fører man den opp på lista og samtidig henter ny. Da er det ikke så viktig når såpa blir erstattet så lenge det er før den siste går tom. Og lag en rutine på at begge sjekker lista når en er på butikken. 1 1
Paulinetta Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mener du lager matpakken med frosne skiver, så tiner de ila. natten? Hva slags brød kjøper du? Anonymkode: e9f77...ecb Ja, det var det jeg mente. Jeg kjøper alt av brød, skjærer det opp og fryser det. Nok et life hack er å alltid ha brød i fryseren, tar kun opp det jeg trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå