AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Nå går jeg på femte natt på rad hvor 4-åringen roper på meg hver natt for at jeg skal komme inn å ta på han dyna, noe jeg vet han klarer selv. Han gjør dette opptil tre ganger per natt, og det går hardt utover nattesøvnen min. Blir helt gal. Har prøvd å forklare han at han ikke kan vekke folk på natta for slike ting, men hjelper ikke. En periode ropte han for at jeg skulle komme inn å rette opp kosedyrene hans (som hadde falt ned/flyttet seg i løpet av natten), men da sa jeg at jeg måtte ta kosedyrene ut av sengen hvis han holdt på sånn. Nå er det dyna… Jeg vet oppriktig ikke hva jeg skal gjøre lengre, da jeg er helt zombie i perioder fordi han holder på slik. Sliter veldig med å sove etter han har vekket meg. Anonymkode: da140...cf0 2
Kenelz Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Fortell at neste gang han roper på at du skal komme inn å rette på dyna, kosedyr, osv. så blir du å ignorere. Ta fram ørepropper og sov videre (eller lat som du gjør det). Det kommer til et punkt for han der det ikke er gøy lengre å rope og skrike for sånne småting. Men legger han seg kanskje litt for tidlig siden han ikke sover natten gjennom? 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Kenelz skrev (6 minutter siden): Fortell at neste gang han roper på at du skal komme inn å rette på dyna, kosedyr, osv. så blir du å ignorere. Ta fram ørepropper og sov videre (eller lat som du gjør det). Det kommer til et punkt for han der det ikke er gøy lengre å rope og skrike for sånne småting. Men legger han seg kanskje litt for tidlig siden han ikke sover natten gjennom? Du kan trygt ignorere dette rådet... TS, du må snakke med ham om hvorfor han føler seg utrygg om natten. Søk gjerne hjelp fra helsestasjonen. Anonymkode: 7f399...fe1 13 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Kan virke som om han søker å «connect» med deg, og trenger å føle trygghet. dog på veldig ubeleilig tidspunkt for deg. Hva med å «fylle koppen hans» emosjonelt før han legger seg? Gjøre noe spesielt før leggetid? Finnes noen tips på nettet. Anonymkode: 36b28...846 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Kenelz skrev (11 minutter siden): Fortell at neste gang han roper på at du skal komme inn å rette på dyna, kosedyr, osv. så blir du å ignorere. Ta fram ørepropper og sov videre (eller lat som du gjør det). Det kommer til et punkt for han der det ikke er gøy lengre å rope og skrike for sånne småting. Men legger han seg kanskje litt for tidlig siden han ikke sover natten gjennom? Problemet med rådet ditt her er at utgangspunktet ditt er at fireåringen gjør dette helt grunnløst og/eller for å være irriterende med vilje. Det er feil, og en slutning som i verste fall kan føre til at fireåringen blir enda mer usikker og redd nattestid. Vær obs på at å ignorere uønskede handlinger også er å ignorere uønskede følelser. Fireåringen vekker mamma om natten betyr også fireåringen er usikker. Ignorerer du at han vekker mamma om natten, ignorerer du også usikkerheten. Det er skummelt - for følgende kan være katastrofale for barnet. Rådet ditt bærer preg av en holdning til at barn er små voksne og at når handlingen deres slutter har teknikken ens fungert. Sånn er det ikke. Et barn som blir ignorert og slutter med uønsket handling har ikke forstått hva som skjer. Det har gitt opp å spørre om hjelp. Anonymkode: e4d1c...c73 11 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Barnet er redd på natten, det er ikke unormalt. Min 4 åring kommer inn for å sove hos meg hver natt, hvis ikke hun hadde fått lov til det hadde hun også ropt på meg for "tullete ting". Barnet vekker deg ikke for å være slem, han vil vite at du er der. Kan du ikke la han komme inn til deg og sove istedenfor? Anonymkode: a7bbf...198 7 1
Gekko Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Hva med å gå inn til ham når han roper, men kreve at han må fikse dyna (eller kosedyrene) selv. Det krever litt mer av deg der og da, men er du bestemt på det på forhånd bør det gå. Han får tryggheten av at du kommer, men må gjøre jobben selv. Da vil jeg tro at det blir roligere etter få dager. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Gå inn til han, men la han ordne det selv. Vi begynte tidlig med klokke som lyser til satt tid, og sa at når lyset var av var det ikke lov å vekke noen, men det var lov å komme oppi voksensenga. Fungerte greit, men forsikre deg evt først om at barnet ikke er redd, legges til rett tid og får nok nærhet før legging. Anonymkode: e988a...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Kenelz skrev (4 timer siden): Fortell at neste gang han roper på at du skal komme inn å rette på dyna, kosedyr, osv. så blir du å ignorere. Ta fram ørepropper og sov videre (eller lat som du gjør det). Det kommer til et punkt for han der det ikke er gøy lengre å rope og skrike for sånne småting. Men legger han seg kanskje litt for tidlig siden han ikke sover natten gjennom? Har prøvd å ignorere, men da kommer han bare til slutt inn til oss… Han har faktisk sovet natten gjennom siden han var baby. Det siste halvåret han i perioder har holdt på med dette… han legger seg å sove igjen med engang når jeg har tatt på dyna, problemet er at jeg blir vekket hele tiden, og sliter med å sove etterpå. Han sovner med en gang virker det som. Han legger seg 20.00, og står opp 06.30. Ts Anonymkode: da140...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan trygt ignorere dette rådet... TS, du må snakke med ham om hvorfor han føler seg utrygg om natten. Søk gjerne hjelp fra helsestasjonen. Anonymkode: 7f399...fe1 Han er ikke utrygg. Merker stor forskjell på om han roper fordi han er redd, eller fordi jeg skal fikse et-eller-annet for han. Ts Anonymkode: da140...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet er redd på natten, det er ikke unormalt. Min 4 åring kommer inn for å sove hos meg hver natt, hvis ikke hun hadde fått lov til det hadde hun også ropt på meg for "tullete ting". Barnet vekker deg ikke for å være slem, han vil vite at du er der. Kan du ikke la han komme inn til deg og sove istedenfor? Anonymkode: a7bbf...198 Han vil ikke samsove. Har ikke samsovet siden han var baby. Har prøvd et par ganger, men går ikke. Han må sove i egen seng. Han gir aldri uttrykk for at han vil sove med oss. Ts Anonymkode: da140...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 Gekko skrev (3 timer siden): Hva med å gå inn til ham når han roper, men kreve at han må fikse dyna (eller kosedyrene) selv. Det krever litt mer av deg der og da, men er du bestemt på det på forhånd bør det gå. Han får tryggheten av at du kommer, men må gjøre jobben selv. Da vil jeg tro at det blir roligere etter få dager. Har prøvd, han nekter, sier jeg må gjøre og blir hysterisk om jeg nekter. Ts Anonymkode: da140...cf0
nordlending Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 Kunne en form for sovepose fungert bedre enn dyne?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gå inn til han, men la han ordne det selv. Vi begynte tidlig med klokke som lyser til satt tid, og sa at når lyset var av var det ikke lov å vekke noen, men det var lov å komme oppi voksensenga. Fungerte greit, men forsikre deg evt først om at barnet ikke er redd, legges til rett tid og får nok nærhet før legging. Anonymkode: e988a...e3a Vi har sånn klokke, han roper selv om. Han er forresten litt sånn som vil at andre skal fikse for han. Kan kommandere litt på dagtid også at vi skal gjøre ting for han som han klarer selv. Da nekter vi. På natterstid, derimot, er det litt vanskelig fordi han blir hysterisk og jeg ikke vil at han skal vekke hele huset. Jeg tror han rett og slett har lagt seg en uvane om å rope hver gang han våkner litt til - der han før bare ville lagt seg å sove videre. Ts Anonymkode: da140...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har prøvd å ignorere, men da kommer han bare til slutt inn til oss… Han har faktisk sovet natten gjennom siden han var baby. Det siste halvåret han i perioder har holdt på med dette… han legger seg å sove igjen med engang når jeg har tatt på dyna, problemet er at jeg blir vekket hele tiden, og sliter med å sove etterpå. Han sovner med en gang virker det som. Han legger seg 20.00, og står opp 06.30. Ts Anonymkode: da140...cf0 Min på 3,5 har holdt på slik du sier lenge. Nå i det siste har hun også begynt å si at noe er skummelt, peke på døren og sier "se, mamma" eller "mamma, monster er skummel...". Det er vanlig at de begynner å bli redd for ting som ikke fins i denne alderen. Jeg er sikker på at hun våknet redd før hun begynte å peke og fortelle om monster også, men at hun først nå har funnet ord på hva hun syns er skummelt. Jeg er selv mørkredd (enda), jeg ble aldri forstått som barn, følelser ignorert og viftet bort (de finns ikke, det er ingenting å være redd for) så jeg gir henne all tryggheten og nærheten hun trenger. Hun får ikke komme i voksensenga lengre, for vi har en baby der nå, men vi synger henne i søvn igjen eller så legger en av oss seg sammen med henne. Anonymkode: e27d4...07e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har sånn klokke, han roper selv om. Han er forresten litt sånn som vil at andre skal fikse for han. Kan kommandere litt på dagtid også at vi skal gjøre ting for han som han klarer selv. Da nekter vi. På natterstid, derimot, er det litt vanskelig fordi han blir hysterisk og jeg ikke vil at han skal vekke hele huset. Jeg tror han rett og slett har lagt seg en uvane om å rope hver gang han våkner litt til - der han før bare ville lagt seg å sove videre. Ts Anonymkode: da140...cf0 Det er som å lese om 5 åringen vår... Følger denne tråden i spenning. 🙂 Anonymkode: 9ddef...231
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 Kenelz skrev (5 timer siden): Fortell at neste gang han roper på at du skal komme inn å rette på dyna, kosedyr, osv. så blir du å ignorere. Ta fram ørepropper og sov videre (eller lat som du gjør det). Det kommer til et punkt for han der det ikke er gøy lengre å rope og skrike for sånne småting. Men legger han seg kanskje litt for tidlig siden han ikke sover natten gjennom? Du oppfordrer streng talt til emosjonell neglisjering? … 🤔 Anonymkode: 076c7...2c3 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Dette er jo kjempe koselig for en 4-åring, at mamma kommer inn om natten og retter på dyne og kosedyr. Det jeg hadde gjort er å gå inn når han roper, men ikke gjort det koselig. Dvs. svart med enkeltord, rettet på dynen på autopilot og gått ut igjen. Ikke noe kos eller snikk snakk og ikke noe unødvendig oppmerksomhet som motiverer til å gjenta. Kose kan dere gjøre på dagtid og ved legging. Anonymkode: c6cc9...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er jo kjempe koselig for en 4-åring, at mamma kommer inn om natten og retter på dyne og kosedyr. Det jeg hadde gjort er å gå inn når han roper, men ikke gjort det koselig. Dvs. svart med enkeltord, rettet på dynen på autopilot og gått ut igjen. Ikke noe kos eller snikk snakk og ikke noe unødvendig oppmerksomhet som motiverer til å gjenta. Kose kan dere gjøre på dagtid og ved legging. Anonymkode: c6cc9...c4d Er akkurat dette jeg gjør. Gir minst mulig oppmerksomhet, og går ut igjen.. samtidig som jeg minner han på at det kan han gjøre selv, han kan ikke vekke meg om natten for sånne ting. Ts Anonymkode: da140...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du oppfordrer streng talt til emosjonell neglisjering? … 🤔 Anonymkode: 076c7...2c3 Vi har babycall som jeg kan snakke gjennom til han, så en gang snakket jeg til han gjennom den når han ropte og spurte hva han ville. Fikse dyne, sa han. Da svarte jeg «det får du til selv, mamma sover, god natt» og prøvde å ignorere en liten stund. Det funket IKKE. Ts Anonymkode: da140...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå