Gå til innhold

13-åring som stjeler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 13 år som ofte stjeler ting fra storesøsteren sin. Storesøster er 17 år. Lillesøster sniker seg inn på rommet hennes og tar og bruker akkurat det som passer henne av klær, sminke, diverse produkter. Tar det med seg både på skole og til venner og ellers, og ofte forsvinner jo småting. Dette irriterer selvfølgelig storesøster noe innmari. Når hun blir konfrontert med det prøver hun alltid å lyve seg ut av situasjonen. Dette har pågått i 1 år. Jeg har snakket og snakket og fortalt lillesøster at hun er i ferd med å ødelegge forholdet til søsteren sin på grunn av dette, for jeg tror faktisk det kommer til å skje. Men ingen av mine samtaler har hjulpet, hun ser ikke alvoret i det. Det er selvsagt forskjell på disse to, lillesøster har aldri hatt problemer med å dele eller låne vekk sine ting, mens storesøster alltid har vært litt motsatt. Tenker uansett at det er naturlig at en 17-åring vil ha klærne og tingene sine i fred. Usikker på hva denne adferden skyldes, jeg har sagt til den minste at hun trenger jo ikke stjele, hun kan heller spørre meg om å få ting hun eventuelt mangler selv, og ikke bare ta det fra søsteren. Hun har sagt at hun skal skjerpe seg, men faller for fristelsen gang på gang. Bortsett fra dette er hun en helt problemfri jente ellers.

Nå er jeg usikker på hva neste steg er for meg. Vurderer nesten å snakke med helsesøster, for dette MÅ fikses så snart som mulig. Noen som har noen gode råd her kanskje?

Anonymkode: 7da03...844

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du snakke med helsesøster?

En sykepleier er ikke akkurat en god ressurs. 

Anonymkode: e0972...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 4b030...f41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager skal du snakke med helsesøster?

En sykepleier er ikke akkurat en god ressurs. 

Anonymkode: e0972...e83

Jeg har jo prøvd å snakke med henne selv og ikke nådd frem. Tenker det er heavy å ta henne med til psykolog, og jeg tenkte at hun kanskje ville forstå bedre hvis helsesøster på skolen tar en samtale med henne. Jeg er ikke enig med deg i at helsesøster ikke er en god ressurs for elever.

• Liker 2
Skrevet

Gi storesøster egen lås på døra. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke brukt så mye ressurser så lenge det "kun" er søsteren hun stjeler fra, hun vil vokse ut av det før eller senere uansett.

Anonymkode: 23496...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville ikke brukt så mye ressurser så lenge det "kun" er søsteren hun stjeler fra, hun vil vokse ut av det før eller senere uansett.

Anonymkode: 23496...917

Uenig. For det første er det frustrerende for storesøster, og for forholdet deres. Det viser også at hun har lite respekt for andres grenser.
Vet du om dette også kan gjøre dette mot venner? Min 13 åring har en venninne som låner ting (tar på seg en jakke mens hun er her f.eks, og tar den ikke av når hun går- eller sier hun fryser så mye at hun må ha den. Også leverer hun den ikke tilbake før datteren min har mast mye, og veldig ofte må min datter gå bort til henne og fysisk lete etter klærne. Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt det opp med foreldrene hennes, men det har tæret på vennskapet. 

Jeg synes helsesykepleier kan være en bra ressurs her jeg. Du kan jo ringe henne etter sommeren og høre hva hun tenker. En 13 åring bør jo være stor nok til å la være med det.

Anonymkode: 6bca4...1bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne konsekvenser. Neste gang hun tar noe, så blir det ikke mobil/ ipad/ ukepenger eller noe annet av goder hun får. 

Anonymkode: 6116a...b0f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Låse døra?

Anonymkode: 07215...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjem bort noen av lillesøster sine ting. Se reaksjonen og snakk om det. Kanskje hun får seg en vekker og slutter med stjelingen. Hvis hun er så vant med å dele og ikke bryr seg, fjern det som svir mest, for eksempel mobilen.

Anonymkode: 19389...5cd

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjem bort noen av lillesøster sine ting. Se reaksjonen og snakk om det. Kanskje hun får seg en vekker og slutter med stjelingen. Hvis hun er så vant med å dele og ikke bryr seg, fjern det som svir mest, for eksempel mobilen.

Dette! Og finn noe som virkelig betyr noe for henne og som hun åpenbart merker er vekke!

Anonymkode: 4f541...0a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke storesøster slik som svarer skikkelig tilbake? Du sier hun blir "irritert", men det virker ikke som hun sparker tilbake?

Har en bonusdatter her på 13 som begynte å ta ting fra moren sin, kjøpe ting på foreldres kort hun ikke fikk lov til...Far har liksom ikke reagert skikkelig fordi det "bare" går utover dem".

Nå for ikke lenge siden ble hun tatt i å stjele i en butikk. Så det har eskalert. Jeg har nylig mistet en genser jeg ikke vet hvor er, og helt ærlig begynner jeg jo å mistenke henne...

Så må tas tak i før det eskalerer. Har dere prøvd å gi noen skikkelige konsekvenser?

Anonymkode: f46fd...888

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var den 13åringen. Jeg pleide å ta masse av min storesøster som er fire år eldre enn meg. Forskjellen var at mamma og pappa ikke ble blandet inn, for hun tok bare igjen. Den ene gangen sparket hun meg så hardt i ryggen at jeg kræsjet i veggen på den andre siden av rommet. Er ikke dette bare vanlig søskenkjærlighet da?
Vi har et veldig godt forhold den dag i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
DildoShwaggins skrev (11 minutter siden):

Jeg var den 13åringen. Jeg pleide å ta masse av min storesøster som er fire år eldre enn meg. Forskjellen var at mamma og pappa ikke ble blandet inn, for hun tok bare igjen. Den ene gangen sparket hun meg så hardt i ryggen at jeg kræsjet i veggen på den andre siden av rommet. Er ikke dette bare vanlig søskenkjærlighet da?

Haha, ja okei. Jeg har fått beskjed fra storesøster om at hvis jeg ikke få henne til å slutte, så kommer hun til å "klinke" henne. Tenkte det var ok å unngå altfor mye vold i hjemmet da, men... mulig det er mer effektivt enn en prat med helsesøster 😄

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, DildoShwaggins said:

Mulig dette er normalt, vokste opp som enebarn, men hadde aldri tillatt dette hos mine to jenter med omtrent samme aldersforskjell. Jeg blander meg selvfølgelig ikke inn i alle konflikter, men tyveri er uakseptabelt uansett hvem det gjelder, man spør før man låner, og må tåle et nei.

Datteren min har forresten med å låne sminke uten å spørre, og jeg holder på å klikke. Hater å bruke masse tid på å lete etter ting. Hun har penger til å kjøpe eget, og hun må gjerne låne og legge tilbake, men det skjer jo ikke. Det har blitt bedre heldigvis, neste ut er vel lillesøster 😄

Anonymkode: fdc20...889

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er ikke storesøster slik som svarer skikkelig tilbake? Du sier hun blir "irritert", men det virker ikke som hun sparker tilbake?

Har en bonusdatter her på 13 som begynte å ta ting fra moren sin, kjøpe ting på foreldres kort hun ikke fikk lov til...Far har liksom ikke reagert skikkelig fordi det "bare" går utover dem".

Nå for ikke lenge siden ble hun tatt i å stjele i en butikk. Så det har eskalert. Jeg har nylig mistet en genser jeg ikke vet hvor er, og helt ærlig begynner jeg jo å mistenke henne...

Så må tas tak i før det eskalerer. Har dere prøvd å gi noen skikkelige konsekvenser?

Anonymkode: f46fd...888

Storesøster har prøvd det meste bortsett fra vold, sier hun. Er jo glad for at hun har en grense der, men hun sier også at hun snart kommer til å eksplodere og dytte lillesøster ned trappa eller noe, så jeg blir litt ivrig på å fikse dette,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har tenkt på dette med mobilen. At neste gang noe er borte, så blir det 24 timer uten mobil osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Storesøster har prøvd det meste bortsett fra vold, sier hun. Er jo glad for at hun har en grense der, men hun sier også at hun snart kommer til å eksplodere og dytte lillesøster ned trappa eller noe, så jeg blir litt ivrig på å fikse dette,

Så kjøp nytt dørhåndtak til henne da, for da kan hun ha en nøkkel som ikke passer til de andre dørene i huset! 

Og til lillesøster kan du true med politiet! Jeg hadde tom ringt ungdomsavdelingen og hørt om noen kunne ta en prat med henne!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har tenkt på dette med mobilen. At neste gang noe er borte, så blir det 24 timer uten mobil osv.

Det vil ikke hjelpe, hun får jo igjen telefonen om et døgn...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så kjøp nytt dørhåndtak til henne da, for da kan hun ha en nøkkel som ikke passer til de andre dørene i huset! 

Og til lillesøster kan du true med politiet! Jeg hadde tom ringt ungdomsavdelingen og hørt om noen kunne ta en prat med henne!

Du sier noe der, kanskje politiet kunne være skremmende nok til å sette en støkk i henne. Hun stjeler ikke fra andre da, er kun storesøster. Men ja, overrasker meg at hun ikke slutter, når hun er så snill ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...