Gå til innhold

Migrene og kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med kronisk migrene, og har prøvd det meste av medisiner uten at det hjelper. 

Så jeg lurer på om det er noen som har opplevd at migrenen har blitt bedre med endret kosthold?

Hva var det som evt hjalp for deg å ikke spise eller drikke lengre?

Anonymkode: 10d5a...c2e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lå merke til hva jeg har spist før migrene. Fun light saft kan jeg ikke ha eller seigt godteri noe som er tragisk får jeg elsker seigt godis 😂 men har finne ut at jeg ikke får migrene av seigmenn faktisk så kan spise det 🤩 mange som reagerer på sjokolade. Tror man skal holde ett tålig normalt kosthold å kanskje tilogmed litt sunt får å holde det litt i sjakk å så finne sine triggere. Mange har forskjellige triggere. Har ikke testet med flere av fun saftene da jeg ikke tør å ta sjangse på å få migrene 

Anonymkode: 4d737...75d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foresten ingen tro på at det var maten men leste noe å begynte å legge merke til det selv ettervært. Sitrusfrukter kan jeg også bli dårlig av men ikke i små mengder så kan ha sitron i vannet å sånn😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lå merke til hva jeg har spist før migrene. Fun light saft kan jeg ikke ha eller seigt godteri noe som er tragisk får jeg elsker seigt godis 😂 men har finne ut at jeg ikke får migrene av seigmenn faktisk så kan spise det 🤩 mange som reagerer på sjokolade. Tror man skal holde ett tålig normalt kosthold å kanskje tilogmed litt sunt får å holde det litt i sjakk å så finne sine triggere. Mange har forskjellige triggere. Har ikke testet med flere av fun saftene da jeg ikke tør å ta sjangse på å få migrene 

Jeg som drikke fun light saft omtrent hver dag 🫤 

Da skal jeg kutte ut det i en periode og se om det har noe effekt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg sliter med kronisk migrene, og har prøvd det meste av medisiner uten at det hjelper. 

Så jeg lurer på om det er noen som har opplevd at migrenen har blitt bedre med endret kosthold?

Hva var det som evt hjalp for deg å ikke spise eller drikke lengre?

Sukker! 

Ei bhg til minsten sliter med migrene og sier at sukker og raske karbohydrater er triggere. 

Anonymkode: 9e185...dd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg som drikke fun light saft omtrent hver dag 🫤 

Da skal jeg kutte ut det i en periode og se om det har noe effekt. 

TS

Gjør det. Du kan jo prøve å holde deg til ett spesifikt kosthold en stund å øke på hva du kan spise å se hva som trigger å ikke trigger. Har du anfall ofte sånn som jeg hadde er det mest sansynelig noe du ofte spiser eller drikker som trigger. Var plutselig veldig mange ting jeg fant ut av at trigget så har nå ikke hatt migrene på 6 mnder å før hadde jeg det flere dager i uken.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør det. Du kan jo prøve å holde deg til ett spesifikt kosthold en stund å øke på hva du kan spise å se hva som trigger å ikke trigger. Har du anfall ofte sånn som jeg hadde er det mest sansynelig noe du ofte spiser eller drikker som trigger. Var plutselig veldig mange ting jeg fant ut av at trigget så har nå ikke hatt migrene på 6 mnder å før hadde jeg det flere dager i uken.  

Foressten så får jeg migrene om jeg ikke vasker brillene ofte nokk å vist jeg ikke bruker solbriller vist det er lyst ute

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sukker! 

Ei bhg til minsten sliter med migrene og sier at sukker og raske karbohydrater er triggere. 

Anonymkode: 9e185...dd3

Sukker kan være en del av anfallet. Om ikke sukker i seg selv, men karbohydrater. Det er forsket på og bevist at cravings på sjokolade og karbohydrater kan forekomme i starten av et anfall (og under og etter) og at mange derfor tror at sjokolade er en trigger. Noen har sikkert det som en trigger, men forskning viser at sjokolade ikke er det.

Jeg har endret kosthold totalt flere ganger uten å meke bedring. Også over lang tid. Har blant annet prøvd glutenfritt, melkefritt, gjærfritt, uten godteri/sukker og alt på en gang. 

Det eneste jeg reagerer på er kunstig søtning. Aspartam, acesulfam k, sukralose og noe jeg ikke husker navnet på. Det eneste jeg tåler av søtning er sukker og stevia. Altså det naturlige. 

Under og etter ett anfall så får jeg veldig ofte lyst på karbohydrater. Potetgull, pasta (kan spise bare pasta med ketchup for å dekke cravings), gjærbakst og annet karbohydratrikt. 

Anonymkode: 2fcc3...43e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sukker kan være en del av anfallet. Om ikke sukker i seg selv, men karbohydrater. Det er forsket på og bevist at cravings på sjokolade og karbohydrater kan forekomme i starten av et anfall (og under og etter) og at mange derfor tror at sjokolade er en trigger. Noen har sikkert det som en trigger, men forskning viser at sjokolade ikke er det.

Jeg har endret kosthold totalt flere ganger uten å meke bedring. Også over lang tid. Har blant annet prøvd glutenfritt, melkefritt, gjærfritt, uten godteri/sukker og alt på en gang. 

Det eneste jeg reagerer på er kunstig søtning. Aspartam, acesulfam k, sukralose og noe jeg ikke husker navnet på. Det eneste jeg tåler av søtning er sukker og stevia. Altså det naturlige. 

Under og etter ett anfall så får jeg veldig ofte lyst på karbohydrater. Potetgull, pasta (kan spise bare pasta med ketchup for å dekke cravings), gjærbakst og annet karbohydratrikt. 

Dette

AnonymBruker
Skrevet

Sorry. Kosthold har så ikke mye å si.Bare ikke sult deg. Det eneste er at det er lurt å være forsiktig med alkohol. 

Anonymkode: e42c7...bd0

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe bevis for at mat og drikke påvirker migrene, dvs. at forskerne ikke har klart å finne en sammenheng hittil. 

Men den nevrologiske sykdommen migrene gjør nervesystemet litt overømfintlig - og det kan skje at den enkelte opplever å få utløst anfall av en type mat eller drikke. Så hvis du opplever at du får migrene hver eneste gang du spiser reker, ja da er det nok lurt å unngå reker.  Men det er ikke noe grunnlag for å si at alle med migrene bør unngå reker. 

AnonymBruker
Skrevet

Sterke krydder er en utløser for meg.

Anonymkode: 7a3fd...07b

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som begynte å trene yoga noen ganger i uka og hun gikk fra 15-16 til 4-5 anfall i måneden! Så det ville jeg prøvd hvis jeg hadde migrene.

Anonymkode: 1dc28...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Daglig inntak av magnesium har nesten eliminert mine migreneanfall. Tidligere var det flere ganger pr mnd, nå er jeg nede i noen få ganger i året. 

Anonymkode: 46f07...d64

• Liker 1
Skrevet

Sjokolade og sitrus (frukter samt alt som inneholder sitrus og lukta av det) er triggere for min del. 

Jeg kan spise sjokolade, men kun i små mengder av gangen og kun på gode dager. Sitrus holder jeg meg unna så langt det går, jeg kan sprekke ved å drikke iste f.eks., men da kjenner jeg det som regel etterpå. 

Ellers er det heller andre ting jeg reagerer mer på, ja. Som å se på tv i et bekmørkt rom, lys ute (har alltid på meg solbriller), ulike smålyder rundt meg (noe som er vanskelig å registrere og fange opp bestandig dersom det er mange mennesker rundt, men hodet får det jo med seg. Det kan f.eks. være at noen ser på TVen med høy lyd i etasjen over meg, sånne murrelyder irriterer hjernen min og trigger migrene) og sterke lukter (bensin, diesel, parfyme). 

Skrevet

Ryddet for diskusjon om legemidler. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 22.53):

Har en venninne som begynte å trene yoga noen ganger i uka og hun gikk fra 15-16 til 4-5 anfall i måneden! Så det ville jeg prøvd hvis jeg hadde migrene.

Anonymkode: 1dc28...9b8

Der kom den ja. Herregud. 

Anonymkode: 99c84...4d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 0.40):

AnonymBruker skrev (På 23.7.2022 den 1.02):

Jeg og!! Ett lite glass saft med kunstig søtstoff, ett glass pepsi max, eller en liten protein-yogurt med kunstig søtning, og så er dagen min ødelagt. Min kropp tåler det ikke, uavhengig av hvor mye forsket på og lite farlig det er.

Anonymkode: 2cc85...c5d

Skrevet

Det hjalp meg å sørge for å ha et jevn blodsukker, måltidsrytme lik fra dag til dag. Nå er jeg av typen som kan bli "hangry", så er kanskje i utgangspunktet mer blodsukkerfølsom enn mange andre.

Unngår rødvin på fredager etter lang arbeidsuke (der selv 4-5 slurker kunne bety migrene natt til lørdag). Er jeg uthvilt og opplagt kan jeg fint tåle 1-2 glass rødvin uten migrene etterpå. 

Mye smågodt av gele/ seigt/surt kan også gi migrene. Mulig det kommer like mye av rask økning og påfølgende fall i blodsukkernivået. 

Godt leselyst, godt arbeidslys, solbrillebruk utendørs selv på korte turer i sollys hjelper meg til å unngå anfall. 

Tempurpute til hodepute i senga for å unngå stiv nakke, et tynt skjerf el. for ikke å fryse i nakkeområdet hvis man er et sted med trekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (3 minutter siden):

Mye smågodt av gele/ seigt/surt kan også gi migrene. Mulig det kommer like mye av rask økning og påfølgende fall i blodsukkernivået. 

Det tror jeg faktisk jeg reagerer på også, men jeg har så mye migrene at det er vanskelig å skille ut hva som trigger. Det som er rart er at jeg kan spise alt annet av godteri. Kanskje det er det sure jeg ikke tåler. Dumt, for det er jo så godt! Får vel klare meg med lakris, sjokolade og potetgull.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og!! Ett lite glass saft med kunstig søtstoff, ett glass pepsi max, eller en liten protein-yogurt med kunstig søtning, og så er dagen min ødelagt. Min kropp tåler det ikke, uavhengig av hvor mye forsket på og lite farlig det er.

Anonymkode: 2cc85...c5d

Ja, det skal ikke mer til. Bare en tyggis er nok for meg. Jeg savner tyggis. Det finnes jo ingen uten kunstig søtning. 

En annen ting er at i Norge så er sukkerfritt så populært at alt som er nytt kommer uten sukker! Spesielt brus, skyr, yoghurt, saft og sånne ting. Utrolig irriterende for jeg kan ikke prøve noe av det. Var deilig i Hellas. Der er det godt merket det som er sukkerfritt, men det meste er med vanlig sukker. Lettbrus har også sukker, bare litt mindre. Cola Zero og de vanlige merkene er jo som her da, men utvalget av ting med sukker er mye større der. 

Vær obs på at Pepsi, 7up og muligens andre drikker fra Ringnes som tidligere var uten søtning nå kommer med kunstig søtning. Ringnes mener det ikke er noe de trenger å opplyse ekstra om for det står på innholdsdeklarasjonen. Endring på oppskriften pleier jo å være opplyst om, men de har valgt å ikke gjøre det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...