AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Jeg er hjemme på sommerferie. Jeg er singel og barnløs, min bror har kone og ett barn på 3 år. Vi snakket helt tilfeldig om gaver, pga en nært forestående bursdag. Jeg og bror pleier å få 1000 kr + en liten gave (vin og sjokolade etc) når vi har bursdag, mens barnebarnet får 500 kr. Både jeg og min mor ble litt satt ut av at min svigerinne spurte rett ut hvorfor barnebarnet fikk mindre penger enn oss. Hun argumenterte med at barnet har mer behov for sparepenger enn oss som er voksne med nesten nedbetalte boliger. Altså, var dette veldig frekt, eller har hun et poeng? Jeg skjønner ikke hva som er normal etikette rundt dette. Hilsen forvirret Ts Anonymkode: 401a1...8c7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Frekt. Hvorfor legge seg oppi hva andre vil gi i gave til andre? Det er vel giveren som bestemmer. Anonymkode: d7dfb...44e 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Haha seriøst. Jeg er med dere. Svigerinnen din som har en skrue løs Anonymkode: e773c...04c 6
Fjaselina Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 (endret) Veldig frekt! Det kan dessuten fort bli fleire barnebarn, og då er det strategisk å ha lagt seg på eit nivå som kan videreføres til fleire. Endret 23. juli 2022 av Fjaselina 16
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Veldig frekt og meget spesielt… Anonymkode: 1cf96...b2f 5
Nevrosererroser Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Jeg skjønner i og for seg logikken med at voksne med nesten nedbetalte boliger som regel ikke har behov for penger i bursdagsgaver. Jeg irriterer meg litt over å få penger av mamma til jul og bursdag, det er for meg så lite personlig at jeg helt fint hadde sett at hele gavegreia fikk opphøre men det har betydning for mamma å gi gave så da sier jeg ikke stort annet enn takk og at pengene skal gå til noe lurt. Det er veldig frekt av svigerinna di å legge seg opp i hva moren din gir til hvem og hvorfor. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 Foreldrene mine gjør det på samme måte, større sum til de uten barn. Som regel blir det mer til de med barn og partner uansett, så jeg tenker det er helt greit. Anonymkode: 19756...f09
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Det var frekt av svigerinnen din å spørre om. Ellers er jeg enig med henne i at det er rart å gi barnebarnet mindre i gave enn dere voksne barn får. Men jeg hadde aldri kommentert det. Anonymkode: 076b6...54d 1
Serafina. Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 Det er ikke noe svigerinnen din har noe med. Moren din bestemmer selv størrelsen på gaver hun gir. Plutselig en dag sitter hun med flere barnebarn og da har hun allerede et overkommelig beløp per barnebarn. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 Endrer det noe hvis det er sannsynlig at det ikke blir flere barnebarn? Jeg er frivillig barnløs og skal altså ikke ha barn. Broren min og kona har også sagt at det sannsynligvis blir med dette ene barnet, av diverse årsaker. Er det eventuelt frekt av dem begge? Altså frekt av svigerinnen min å kommentere det, men samtidig frekt (eller ufint etc) å gi mindre til sitt eneste barnebarn enn til sine voksne barn? Jeg blir ikke enig med meg selv om hva jeg syns. I utgangspunktet antok jeg automatisk at barnebarnet fikk minst like mye som oss + gave. Ts Anonymkode: 401a1...8c7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Det var en rar ting å spørre om. Hadde aldri i verden brydd meg å tenke over. Synes ikke det er et frekt spørsmål i seg selv da, dere i tråden tolker der på verst mulige måte. Kanskje sa hun det på en frekk måte, kanskje hun sa det på en undrende, hyggelig måte fordi hun bare lurte. Anonymkode: d7c91...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Endrer det noe hvis det er sannsynlig at det ikke blir flere barnebarn? Jeg er frivillig barnløs og skal altså ikke ha barn. Broren min og kona har også sagt at det sannsynligvis blir med dette ene barnet, av diverse årsaker. Er det eventuelt frekt av dem begge? Altså frekt av svigerinnen min å kommentere det, men samtidig frekt (eller ufint etc) å gi mindre til sitt eneste barnebarn enn til sine voksne barn? Jeg blir ikke enig med meg selv om hva jeg syns. I utgangspunktet antok jeg automatisk at barnebarnet fikk minst like mye som oss + gave. Ts Anonymkode: 401a1...8c7 Ingen av delene er frekt i seg selv. Det kommer an på hvordan hun sa det. Å gi mindre penger til et barn enn til en voksen er ikke frekt. Å gjøre det motsatte er heller ikke frekt. Anonymkode: d7c91...4f4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Endrer det noe hvis det er sannsynlig at det ikke blir flere barnebarn? Jeg er frivillig barnløs og skal altså ikke ha barn. Broren min og kona har også sagt at det sannsynligvis blir med dette ene barnet, av diverse årsaker. Er det eventuelt frekt av dem begge? Altså frekt av svigerinnen min å kommentere det, men samtidig frekt (eller ufint etc) å gi mindre til sitt eneste barnebarn enn til sine voksne barn? Jeg blir ikke enig med meg selv om hva jeg syns. I utgangspunktet antok jeg automatisk at barnebarnet fikk minst like mye som oss + gave. Ts Anonymkode: 401a1...8c7 I dette tilfellet synes jeg det er litt rart å gi mindre til barnebarnet enn til de voksne. Ikke frekt, man velger selv hva man vil gi, bare litt rart. Men det er uansett frekt å kommentere det. Anonymkode: 2e0cc...0d2 1
Serafina. Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Endrer det noe hvis det er sannsynlig at det ikke blir flere barnebarn? Jeg er frivillig barnløs og skal altså ikke ha barn. Broren min og kona har også sagt at det sannsynligvis blir med dette ene barnet, av diverse årsaker. Er det eventuelt frekt av dem begge? Altså frekt av svigerinnen min å kommentere det, men samtidig frekt (eller ufint etc) å gi mindre til sitt eneste barnebarn enn til sine voksne barn? Jeg blir ikke enig med meg selv om hva jeg syns. I utgangspunktet antok jeg automatisk at barnebarnet fikk minst like mye som oss + gave. Ts Anonymkode: 401a1...8c7 Det er ikke frekt av moren din å gi mindre til barnebarn enn voksne barn. Hun bestemmer selv størrelsen på gavene hun gir. Hun kan når som helst endre praksis og øke gavebeløpet til barnebarnet, uavhengig om hun har et eller flere. Jeg tror mine foreldre gav ca likt beløp til barn og barnebarn. Vil tro dette varierer fra familie til familie. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 Jeg syns det er rart å gi barnebarnet mindre enn dere voksne. Det er da barna som syns det er gøyeste med gaver og som får mer glede utav 1000kr enn en voksen med jobb (gitt at du tjener ok). Men det er ikke opp til meg, den som gir får bestemme og jeg ville aldri "klagd" på summen ungene får. Anonymkode: d7a04...521 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 Angående gaver, så skal man være takknemlig for det man får, punktum! Å begynne å klage, er utakknemlig og frekt! Om man hadde forskjellsbehandlet to barnebarn, så kunne man ha reagert. Ellers ikke. Anonymkode: 47631...35b 1 3
got2go Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var frekt av svigerinnen din å spørre om. Ellers er jeg enig med henne i at det er rart å gi barnebarnet mindre i gave enn dere voksne barn får. Men jeg hadde aldri kommentert det. Anonymkode: 076b6...54d Hvorfor? Voksne trenger penger mer enn et barn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Det er rart å gi mindre til barnebarnet, men rart å påpeke det og. Man gir det man vil, men hvilken glede har en voksen med full inntekt og nesten nedbetalt bolig av en 1000-lapp 🤷🏼♀️ Anonymkode: e7194...0da
Helene1982 Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er rart å gi mindre til barnebarnet, men rart å påpeke det og. Man gir det man vil, men hvilken glede har en voksen med full inntekt og nesten nedbetalt bolig av en 1000-lapp 🤷🏼♀️ Anonymkode: e7194...0da Personlig synes jeg det er kjemperart å kommentere hva andre gir i gave. Det heter uansett: takk. Det bør likevel være et mål for alle foreldre, tanter onkler og besteforeldre at alle i samme generasjon får omtrent det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #20 Skrevet 23. juli 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er hjemme på sommerferie. Jeg er singel og barnløs, min bror har kone og ett barn på 3 år. Vi snakket helt tilfeldig om gaver, pga en nært forestående bursdag. Jeg og bror pleier å få 1000 kr + en liten gave (vin og sjokolade etc) når vi har bursdag, mens barnebarnet får 500 kr. Både jeg og min mor ble litt satt ut av at min svigerinne spurte rett ut hvorfor barnebarnet fikk mindre penger enn oss. Hun argumenterte med at barnet har mer behov for sparepenger enn oss som er voksne med nesten nedbetalte boliger. Altså, var dette veldig frekt, eller har hun et poeng? Jeg skjønner ikke hva som er normal etikette rundt dette. Hilsen forvirret Ts Anonymkode: 401a1...8c7 Frekt. Hun vil legge seg opp i andre ting med tiden. Reager nå! Sjansen er at hun vil være frekk likevel men man må reagere. Hva andre gir i gave , er deres sak. Barnet er 3 år for Guds skyld! Anonymkode: 223fb...0c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå