Gå til innhold

Barnehagen lyver om sovetiden til barnet, nå er jeg helt utslitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært ekstremt nøye på rutiner fra dag 1 og vi merker det godt på barnet vårt når noe endres. Barnet vårt legger seg normalt kl.19 og sovnet innen kl.19.30, normal leggetid for en 2 åring. Dette forutsetter at han sover maksimum 90 minutter på dagtid. Vi har sagt ifra til barnehagen at han ikke skal sove mer enn 1,5 timer mange ganger. Men vi opplever at han får sove mye lenger og dette gjør leggetiden vanskelig på kvelden. Denne uka har han ikke sovnet før kl.20.30-21.00. Jeg VET at dette er fordi han får sove mye lenger enn de avtalte 90 minuttene i barnehagen. I dag glapp det ut av en ny sommervikar at han hadde sovet fra kl.11.30-14.15(!!). Barnet vårt kan fint sove i 3 timer på dagen hvis han ikke vekkes, dette gjør derimot legging på kvelden til ett mareritt. 

I helgene lar vi han sove i 1,5 timer på dagen og legging på kvelden er aldri noe problem, men de dagene han er i barnehagen er han umulig å legge kl.19.15 på kvelden. Vi har snakket med barnehagen om dette flere ganger, og jeg opplever at de ansatte på hans avdeling ikke tar hensyn til dette. Dette har blitt tatt opp med primærkontakt og pedagogisk leder flere ganger. 

Nå er jeg så oppgitt at jeg vurderer å kutte ut soving på dagtid. Jeg har mest lyst til å bare ta med meg sovevogna hjem på mandag. Jeg tok det opp med mannen og han mener at det er for tidlig å kutte ut dagsoving, da barnet bare er 2,5 år.

Hva synes dere jeg bør gjøre? Jeg har gitt opp helt å ta dette opp med barnehagen, dette har jeg snakket om de siste 5 månedene og jeg føler ikke vi kommer noen vei. De påstår at han sover i 90 minutter, men han sover i realiteten mye lenger. 

Anonymkode: 24f02...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig. Da jeg jobbet i barnehage så var det noen barn som bare skulle sove 30min eller 1t osv., så de ble vekket etter den tiden. Null problem. Hvorfor driver de på sånn?

Anonymkode: 304a5...d57

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Syns iallfall ikke du bør kutte dagsoving før barnet er klar for det. 
Veldig rart at de ansatte på avdelingen lar barnet sove mye lenger enn avtalt. Kan det være at barnet er ekstra trøtt når det er i barnehagen og de opplever at barnet trenger mer enn 1,5 time for å ha en god dag i barnehagen for eksempel? 
Hva med å be om en samtale med avdelingsleder og ta dette opp igjen. Hvis det ikke fungerer så kan du be om møte med styrer. 

Anonymkode: dfe65...b4e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så merkelig. Da jeg jobbet i barnehage så var det noen barn som bare skulle sove 30min eller 1t osv., så de ble vekket etter den tiden. Null problem. Hvorfor driver de på sånn?

Anonymkode: 304a5...d57

Jeg vet ikke. Det er i hvertfall veldig slitsomt for meg som mamma. Føler at pedleder er litt mer hensynsfull, mens en del vikarer som det er mye av nå, gir blaffen i :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns iallfall ikke du bør kutte dagsoving før barnet er klar for det. 
Veldig rart at de ansatte på avdelingen lar barnet sove mye lenger enn avtalt. Kan det være at barnet er ekstra trøtt når det er i barnehagen og de opplever at barnet trenger mer enn 1,5 time for å ha en god dag i barnehagen for eksempel? 
Hva med å be om en samtale med avdelingsleder og ta dette opp igjen. Hvis det ikke fungerer så kan du be om møte med styrer. 

Han er nok trøtt i barnehagen, nettopp fordi de lar han sove lenger enn avtalt som gjør at han legger seg seint og må opp tidlig. Hvis han får sove mer enn 90 minutter ødelegger det hele døgnrytmen hans. Dette har jeg tatt opp med avdelingsleder flere ganger, det var også et tema på foreldresamtalen. Føler ikke at jeg kommer noen vei :( 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke. Det er i hvertfall veldig slitsomt for meg som mamma. Føler at pedleder er litt mer hensynsfull, mens en del vikarer som det er mye av nå, gir blaffen i :( 

Ned slike holdninger er det ikke rart at flinke folk ( ja, selvfølgelig vikarer også ) forsvinner fra barnehagene.. du kan ikke ghi skylden på dem for at barnet ditt ikke sover slik du forventer det på kveld.. barn er i stadig utvikling og det er mye forskjellig som spiller inn.

Be dem notere ned all sovetid korrekt og påpek hvor viktig det er for deg, så ordner det seg, det er ingen som gir blaffen.

Anonymkode: 1d529...4be

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er nok trøtt i barnehagen, nettopp fordi de lar han sove lenger enn avtalt som gjør at han legger seg seint og må opp tidlig. Hvis han får sove mer enn 90 minutter ødelegger det hele døgnrytmen hans. Dette har jeg tatt opp med avdelingsleder flere ganger, det var også et tema på foreldresamtalen. Føler ikke at jeg kommer noen vei :( 

Merkelig, de jobber jo for barnets beste, du får gjenta til det sitter.

Anonymkode: 1d529...4be

Skrevet

Nå kan det være at det P sove hjemme og barnehagen er 2 forskjellige ting.

Husk at når du legger ditt barn hjemme er det stille og rolig hjemme, du og ditt barn .

Når man legger barn i barnehagen så kansje det skal legges 10-15 barn...da er det 10 barn som skal byttes bleie på, tas op klær, bæres ut i vogn, legges ned ved siden av 9-12 andre vogner. Og i løpet av kansje 1 time ligger det 10 andre barn på rekke og rad. La oss si at 5 av disse er vanskelig å legge og gråter mye. Det er ofte 1-2 ansatte som går mellom disse vognene.

Det er da 2 forskjellige miljø når det kommer til legging. 

Har du bevis på at barnet ditt sover lenger alle dager? 

Det at vikaren sa at barnet ditt sov 3 timer kan jo også ikke være sant...om dette var en ny vikar den dagen så kan det hende at de har lest feil på tavla el...

Når barnet ditt kommer hjem fra barnehagen kan den være overstimulert og dermed vanskelig å legge...en en rolig dag hjemme i helgen.

Pluss det er ikke unaturlig at barn bytter sove mønster 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mest sannsynlig er dette en reaksjon på noe helt annet. Lange dager i barnehage, ukjente ansatte og andre endringer i rutine (som det ofte er midt i fellesferien) kan gi urolighet hos barnet. 

Senk skuldrene, slutt å mase på barnehagen og ta dagene som de kommer. Høres ut som rutiner har gått helt til hodet på deg. 

Anonymkode: 2ac09...fa2

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ofte er ting ganske anerledes i barnehagen enn hjemme, og det kan hende det er flere faktorer som spiller inn her. 
Du må ha litt is i magen her. Det er ikke sikkert ting er akkurat som du tror heller. 

• Liker 7
Skrevet

Merker at mine unger ikke sovner like lett nå på sommeren.. Kan være det spiller en liten rolle også, og ikke bare rutiner. 

Her har vi feks samme rutiner alltid, men været har også mye å si merker jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres frustrerende ut. Jeg ville ikke kuttet ut dagsoving riktig ennå. Du kan si at barnet kan sove 1 time og se om det hjelper. Hvis ikke må man stå i lite egentid frem til barnet er klar for å kutte hvil. 

Anonymkode: 1ac86...38d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at barnet er mer våken på kvelden nå som det er lyst ute og kanskje skal du vurdere å legge barnet litt senere.

Barn er også hele tiden i prosess og de forandrer og utvikler seg.

Anonymkode: 3eb4a...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett ikke tid for å kutte ut kvilen nå, når barnet sover 1,5(!!)t hjemme i helgen. 

Jenta vår på 2,5 år sover ikke i helgene hjemme, har hatt noen dager i bhg uten hvil. Hun er lett å legge ja, men hun er sliten mange timer før sengetid.

Dere har nok roligere dager hjemme enn barnet har i bhg, og skal man begynne å justere på lengden, er det hjemme man starter, ikke i barnehagen. 

Anonymkode: 02c79...ac6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Nå kan det være at det P sove hjemme og barnehagen er 2 forskjellige ting.

Husk at når du legger ditt barn hjemme er det stille og rolig hjemme, du og ditt barn .

Når man legger barn i barnehagen så kansje det skal legges 10-15 barn...da er det 10 barn som skal byttes bleie på, tas op klær, bæres ut i vogn, legges ned ved siden av 9-12 andre vogner. Og i løpet av kansje 1 time ligger det 10 andre barn på rekke og rad. La oss si at 5 av disse er vanskelig å legge og gråter mye. Det er ofte 1-2 ansatte som går mellom disse vognene.

Det er da 2 forskjellige miljø når det kommer til legging. 

Har du bevis på at barnet ditt sover lenger alle dager? 

Det at vikaren sa at barnet ditt sov 3 timer kan jo også ikke være sant...om dette var en ny vikar den dagen så kan det hende at de har lest feil på tavla el...

Når barnet ditt kommer hjem fra barnehagen kan den være overstimulert og dermed vanskelig å legge...en en rolig dag hjemme i helgen.

Pluss det er ikke unaturlig at barn bytter sove mønster 

Tro meg, enkelte barnehager vil helst at alle småbarna skal sove lengst mulig! Og det er veldig mange som driter i soverutinene foreldrene vil barna skal ha, for de ansatte vil nemlig ha det stille og rolig, de vil drikke kaffe og surfe på nettet og sånt.

hilsen en som har vært vikar i nesten hundre barnehager, og jada, flere over lengre tid slik at jeg selv har sett at barna fungererfint med mors og fars ønske om søvnlengde!

Anonymkode: 4219c...811

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tro meg, enkelte barnehager vil helst at alle småbarna skal sove lengst mulig! Og det er veldig mange som driter i soverutinene foreldrene vil barna skal ha, for de ansatte vil nemlig ha det stille og rolig, de vil drikke kaffe og surfe på nettet og sånt.

hilsen en som har vært vikar i nesten hundre barnehager, og jada, flere over lengre tid slik at jeg selv har sett at barna fungererfint med mors og fars ønske om søvnlengde!

Anonymkode: 4219c...811

Ja, det må jeg si.  Hundre barnehager?? Da har du vært iherdig, men veldig lite stabil. 

Vell, jeg har jobbet i den samme barnehagen i 17 år, så da har jeg sikkert ikke peiling, men prøver likevel.  

Vi prøver så godt vi kan å følge foreldrenes ønsker om sovietider. Vi har stadig kommunikasjon om dette. En sjelden gang kan vi glemme det bort, og det skjer desverre som oftest de gangene vi har vikarer eller få voksne. Men da forteller vi foreldrene det, og beklager at det har skjedd. 

Men en annen ting vi opplever ofte med barn som skal sove mye kortere enn de selv ønsker, er at de er veldig vanskelige å vekke. De er altså helt borte, og vi kan bruke veldig lang tid på det. Dermed får de jo lengre søvn enn foreldrene ønsker de skal ha. 

Livet i barnehagen er helt annerledes enn hjemme.  Full fart hele dagen med aktivitet og inntrykk.  At de er mer slitne i barnehagen er jo helt normalt.  

Anonymkode: 416f8...606

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

4 år igjen å være sliten før skoletiden starter..

Anonymkode: ce250...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har vært ekstremt nøye på rutiner fra dag 1 og vi merker det godt på barnet vårt når noe endres. Barnet vårt legger seg normalt kl.19 og sovnet innen kl.19.30, normal leggetid for en 2 åring. Dette forutsetter at han sover maksimum 90 minutter på dagtid. Vi har sagt ifra til barnehagen at han ikke skal sove mer enn 1,5 timer mange ganger. Men vi opplever at han får sove mye lenger og dette gjør leggetiden vanskelig på kvelden. Denne uka har han ikke sovnet før kl.20.30-21.00. Jeg VET at dette er fordi han får sove mye lenger enn de avtalte 90 minuttene i barnehagen. I dag glapp det ut av en ny sommervikar at han hadde sovet fra kl.11.30-14.15(!!). Barnet vårt kan fint sove i 3 timer på dagen hvis han ikke vekkes, dette gjør derimot legging på kvelden til ett mareritt. 

I helgene lar vi han sove i 1,5 timer på dagen og legging på kvelden er aldri noe problem, men de dagene han er i barnehagen er han umulig å legge kl.19.15 på kvelden. Vi har snakket med barnehagen om dette flere ganger, og jeg opplever at de ansatte på hans avdeling ikke tar hensyn til dette. Dette har blitt tatt opp med primærkontakt og pedagogisk leder flere ganger. 

Nå er jeg så oppgitt at jeg vurderer å kutte ut soving på dagtid. Jeg har mest lyst til å bare ta med meg sovevogna hjem på mandag. Jeg tok det opp med mannen og han mener at det er for tidlig å kutte ut dagsoving, da barnet bare er 2,5 år.

Hva synes dere jeg bør gjøre? Jeg har gitt opp helt å ta dette opp med barnehagen, dette har jeg snakket om de siste 5 månedene og jeg føler ikke vi kommer noen vei. De påstår at han sover i 90 minutter, men han sover i realiteten mye lenger. 

Hvordan er det å vekke barnet? Prat med barnehagen.  Hadde samme problem men skjønte til slutt at det ikke finnes en enkel løsning.  De blir slitne og trenger den søvnen på dagen.  Min blir noen ganger vekket, og noen ikke.  Men jeg vekket selv en gang når jeg hentet tidlig og han var helt zombie etterpå(hvis du skjønner). Da er det bedre at han får sove det han vil tenker jeg, og at barnehagen sier som det er. Men de burde ikke lyve til deg

Anonymkode: ec555...b99

Gjest Albbas
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker? Hvis du er helt sikker kan du ta det opp med styrer. 

Og redusere til en time dagsoving. 

Det er jo ikke sikkert det er dagsoving det er noe galt med. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det må jeg si.  Hundre barnehager?? Da har du vært iherdig, men veldig lite stabil. 

Vell, jeg har jobbet i den samme barnehagen i 17 år, så da har jeg sikkert ikke peiling, men prøver likevel.  

Vi prøver så godt vi kan å følge foreldrenes ønsker om sovietider. Vi har stadig kommunikasjon om dette. En sjelden gang kan vi glemme det bort, og det skjer desverre som oftest de gangene vi har vikarer eller få voksne. Men da forteller vi foreldrene det, og beklager at det har skjedd. 

Men en annen ting vi opplever ofte med barn som skal sove mye kortere enn de selv ønsker, er at de er veldig vanskelige å vekke. De er altså helt borte, og vi kan bruke veldig lang tid på det. Dermed får de jo lengre søvn enn foreldrene ønsker de skal ha. 

Livet i barnehagen er helt annerledes enn hjemme.  Full fart hele dagen med aktivitet og inntrykk.  At de er mer slitne i barnehagen er jo helt normalt.  

Anonymkode: 416f8...606

Hun har vel vært med i vikarpoolen til en stor kommune eller 2 over litt tid da.

Anonymkode: 06b9c...d85

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...