Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har vært samboere i 1,5 år. Jeg eier leiligheten vi bor i (han skal kjøpe seg inn i leiligheten om et år ca.), og han betaler halvparten av kommunaleavgifter og 1500 kr til meg i måneden. Vi setter inn en sum på en felleskonto til mat og regninger (netflix, avis, strøm osv..). Han tjener 12k mindre enn meg i måneden, og en venn av meg synes derfor det er urettferdig at han skal betale like mye til den felleskontoen vår. Jeg forstår jo hvorfor det kan være urettferdig, men jeg jobber mye overtid og har brukt mye tid på utdanning. 
Er det rettferdig med en 50/50 fordeling av utgifter? Hvilken ordning har dere? 

Endret av johanan
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal han betale halvparten av fellesutgiftene, noe annet er snylting. 

Anonymkode: b260d...007

AnonymBruker
Skrevet

Han bor jo gratis nærmest, klart han skal betale sin del av utgifter ellers. 

Anonymkode: 8168a...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun dere selv som kan finne ut av, og mye avhenger av hvilken fase dere er i.

Selv så betaler jeg 90% av utgiftene i husholdningen på grunn av at jeg har mye høyere inntekt enn samboeren. (Jeg har relativt høy inntekt, mens hun har relativt lav inntekt). Tilsammen så har vi vel tilsvarende litt over en vanlig hustandsinntekt for par.

I vår fase av livet med barn ville det være unaturlig at jeg hadde hatt mye mer penger disponibelt enn henne. Så visst dere skal satse på en felles fremtid så vil det være merkelig å operere med 2 forskjellige inntektsnivåer. For eksempel at samboer ikke har råd til å delta sammen med deg på aktiviteter, kanskje ikke råd til å være med på ferie heller. Eller hvor ene parten blir satt i forlegenhet for at denne må leve på almisser fra den andre.

Anonymkode: 05ead...792

AnonymBruker
Skrevet
johanan skrev (31 minutter siden):

Er det rettferdig med en 50/50 fordeling av utgifter?

Ja. Hvis han kun betaler 1500 for å bo pluss kommunale avgifter bor han uansett superbillig! Synes heller han burde betalt mer. 

Anonymkode: 686fb...e2c

Skrevet

Vi har ikke barn, så vi har ikke den problemstillingen. Boligen jeg kjøpte før vi flyttet sammen, er en bolig han hadde hatt mulighet til å få lån til alene om han hadde hatt egenkapital. Jeg tenker om vi legger opp til et utgiftsnivå tilpasset hans inntekt, så skal ikke jeg subsidiere det at han ikke jobber overtid eller på andre måter tjener mer. Jeg har i tillegg et stort studielån og utgifter til bil (billån, forsikring, drivstoff og service), så utgiftene mine er høyere enn hans. Jeg er en typisk sparer og han er en sløser. Når han kan "kaste" bort 5000 kr på snus, alkohol og lunsj i måneden, så ser jeg ikke noe grunn til å bidra mer 😂 Samtidig så synes jeg det er greit at jeg kjøper dyrere gaver til han/oss, som hotell og konsertbilletter en helg. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke du sponse han med bolig.

Han bor meget billig nå, og har jo tydeligvis råd til både snus og dyr lunsj.

Sparer han ikke opp egenkapital nå, hadde jeg i tillegg sett han som uegnet partner.

Anonymkode: 41f08...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Her var det jeg som skulle kjøpe meg inn, og partner lot meg bo billig så jeg kunne spare opp EK. Betalte 50/50 på alle utgifter, utenom huslånet. Hadde ikke godtatt det om jeg sløste penger, og det gjør/gjorde jeg ikke (spiste ikke ute, ingen uvaner med snus/Pepsi, handler kun når jeg virkelig må osv). Kjøpte meg inn og nå deles alt 50/50. 

Jeg syns det er en fin løsning om man er typen person som klarer å spare mye på kort tid, og selvsagt at man har et langtidsperspektiv på forholdet. Og jeg må påpeke at dette var partners forslag, ikke mitt, jeg tilbydde meg å betale.

Sparer han godt hver måned til å kjøpe seg inn, eller sløser han? Det tenker jeg har litt å si for hvordan jeg ville håndtert det, ts.

Anonymkode: 62e76...c8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...