Gå til innhold

Hva tenker dere om foreldre som engasjerer seg voldsomt i skolebygging, skolevei osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min by er det en bydel som ikke har en egen ungdomsskole, elevene der busses til nærmeste skole når elevene når denne alderen. Foreldrene i denne bydelen har engasjert seg voldsomt i dette og krever et nytt bygg, henger ut politikere på facebook og står virkelig på barrikadene for egne barn. De er også veldig "ofre" og argumenterer med at at en barndom kommer kun en gang osv..

For orden skyld så trives elevene ganske bra med bussing, og mange andre barn i byen tar også buss for å komme seg på skolen.

Skjønner det litt, men samtidig så synes jeg det er litt tragisk å stå og se på. Ofte er det barna som ikke har en engasjert foreldre bak seg som virkelig trenger hjelp og støtte.

Synes det er noe litt smålig over ressurssterke foreldre som krever masse på vegne av egne barn.

Anonymkode: fa9c9...53e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjeleglad for at noen orker å stå på barrikadene for viktige saker.

Men, ut ifra slik du legger det frem her så har det gått litt langt.

Anonymkode: b3df3...5e7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sjeleglad for at noen orker å stå på barrikadene for viktige saker.

Men, ut ifra slik du legger det frem her så har det gått litt langt.

Anonymkode: b3df3...5e7

Problemet er hva er en viktig sak? Skal det bygges ny skole for enhver pris, når kommuneøkonomien er stram og det kommunen trenger er flere sykehjemsplasser. Det er nok skoler her, men skolegrensen bør nok justeres slik at alle blir utnyttet.

Men disse foreldrene ser kun sin egen bydel og sine egne barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er endel hjemmeværende mødre som trenger noe å engasjere seg i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det er endel hjemmeværende mødre som trenger noe å engasjere seg i. 

Det bor dessverre svært  mange ressurssterke mennesker der som står så innmari på kravene. Blir helt flau.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de har valgt å bosette seg på feil sted. 

Anonymkode: 7f5b1...658

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det når det handler om skolenedleggelser men om man flytter til et sted man vet det ikke er skole blir det noe annet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette er ressurssterke mennesker og at deres medborgere skal være glad de engasjerer seg. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Problemet er hva er en viktig sak? Skal det bygges ny skole for enhver pris, når kommuneøkonomien er stram og det kommunen trenger er flere sykehjemsplasser. Det er nok skoler her, men skolegrensen bør nok justeres slik at alle blir utnyttet.

Men disse foreldrene ser kun sin egen bydel og sine egne barn.

Politikerne må prioritere, men det er viktig at de gjør det på et opplyst grunnlag. Det bidrar disse foreldrene til, om engasjementet «går for langt» må jo politikerne klare å skille skitt og kanel og bestemme det som blir best for flest mulig. 

Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Skjønner det når det handler om skolenedleggelser men om man flytter til et sted man vet det ikke er skole blir det noe annet. 

Men i noen bydeler kan det komme til flere barn og da kan det være argumenter for å legge en ny skole til denne bydelen i fht en annen. Verden er ikke statisk.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det bor dessverre svært  mange ressurssterke mennesker der som står så innmari på kravene. Blir helt flau.

Og så synes jeg det er ganske dårlig å bli flau over ressurssterke mennesker fordi de kjemper for saker de synes er viktig for sine barn. Jeg får vibber til jantelov og litt mindre reflekterte folk, typisk samme folk som går i joggebukse på 17. mai. Måten du formulerer deg i HI viser jo at du er veldig negativ til dette, men vi bor i et demokrati og har et system i Norge som legger opp til mye lokal styring. Det skal vi være glad for, ikke klage på. Kanskje du bør vurdere å engasjere deg i noen av sakene du mener heller bør prioriteres? Man bør ha MER lokalt engasjement, ikke mindre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
O Rakel skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dette er ressurssterke mennesker og at deres medborgere skal være glad de engasjerer seg. 

Politikerne må prioritere, men det er viktig at de gjør det på et opplyst grunnlag. Det bidrar disse foreldrene til, om engasjementet «går for langt» må jo politikerne klare å skille skitt og kanel og bestemme det som blir best for flest mulig. 

Men i noen bydeler kan det komme til flere barn og da kan det være argumenter for å legge en ny skole til denne bydelen i fht en annen. Verden er ikke statisk.

Og så synes jeg det er ganske dårlig å bli flau over ressurssterke mennesker fordi de kjemper for saker de synes er viktig for sine barn. Jeg får vibber til jantelov og litt mindre reflekterte folk, typisk samme folk som går i joggebukse på 17. mai. Måten du formulerer deg i HI viser jo at du er veldig negativ til dette, men vi bor i et demokrati og har et system i Norge som legger opp til mye lokal styring. Det skal vi være glad for, ikke klage på. Kanskje du bør vurdere å engasjere deg i noen av sakene du mener heller bør prioriteres? Man bør ha MER lokalt engasjement, ikke mindre.

Jeg er helt for lokalt engasjement, og tror ingen vil si jeg er mindre reflektert. Det jeg reagerer på er den veldige offerrollen og sytingen for akkurat deres bydel og deres barn når svært mange andre i byen har lang skolevei, må ta buss osv.

Og ja, det er klart at det kan endre seg med befolkningsvekst i noen deler, og da tenker jeg at en løsning er å justere skolegrensene slik at vi får fylt opp de ledige skoleplassenene som allerede finnes.

I byen vår finnes det dessverre mange barn som lever på grensen til fattigdom og som virkelig trenger fokus og folk som jobber for dem. Så presterer denne foreldregruppen å få det til å være så fryktelig synd på barna i deres bydel fordi de ikke har ungdomsskole akkurat der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 23.57):

Jeg er helt for lokalt engasjement, og tror ingen vil si jeg er mindre reflektert. Det jeg reagerer på er den veldige offerrollen og sytingen for akkurat deres bydel og deres barn når svært mange andre i byen har lang skolevei, må ta buss osv.

Og ja, det er klart at det kan endre seg med befolkningsvekst i noen deler, og da tenker jeg at en løsning er å justere skolegrensene slik at vi får fylt opp de ledige skoleplassenene som allerede finnes.

I byen vår finnes det dessverre mange barn som lever på grensen til fattigdom og som virkelig trenger fokus og folk som jobber for dem. Så presterer denne foreldregruppen å få det til å være så fryktelig synd på barna i deres bydel fordi de ikke har ungdomsskole akkurat der.

Ingenting av dette kommer frem i HI, kun at foreldre engasjerer seg «voldsomt». Og det kan fint være faktorer de vektlegger som ikle du nevner. Men det er politikernes oppgave å finne løsninger som gagner samfunnet - flest mulig folk best mulig - og da må de kunne tenke ut løsningsalternativene du skisserer. Om du ikke tror de gjør det, kan jo du engasjere deg. Og om de feilaktig prioriterer noen grupper, så er det politikerne som skal klandres, ikke de som engasjerer seg. Og at ikke andre foreldre med barn med verre skolevei eller skoleforhold engasjerer seg, er ikke denne foreldregruppens problem. 
Kanskje flere foreldre burde engasjert seg mot lang reisevei til skolen etc og at gruppen du åpenbart misliker, bidrar til bedre skoleforhold og mindre bruk av bussløsninger generelt, som gagner flere barn enn bare deres egne? 

AnonymBruker
Skrevet

Drammen? Høres så kjent ut fra lokalavisa 😛

jeg synes det er flott med engasjerte mennesker. De som kjemper og jobber for et bedre liv for barn (og andre rundt seg). Begynner de å bli ufine, henge ut folk osv, så klarer jeg ikke å henge med lenger. Det er å dra ting for langt. 

Anonymkode: 8a00e...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...